Anaokullarmda Yapılabilecek
Bazı Deney Örnekleri
Amaç: Buharlaşma yoluyla çamurdaki değişimleri
gözlemleme.
Araç-gereçler: Tahta çubuklar.
Bir yağmur sonrasında bahçeye çıkılır ve bir tahta
çubuk yardımı ile çamur karıştırılarak çamurun derinliği,
yayıldığı alanın büyüklüğü ve şekli ile ilgili ölçümler alınır
ve ölçümleri belirlemek amacıyla çamurun ortasına ve
etrafına çubuklar batınlır. Çocuklara birkaç gün sonra
çamurda ne gibi değişimler olacağı ile ilgili sorular sorulur
ve tahminleri dinlenir. Birkaç gün sonra tekrar bahçeye
çıkılır ve çamurdaki değişimler incelenir. Öğretmen
çocuklara çamurdaki değişimlerin nedenini sorar ve
buharlaşma ile çamurdaki değişimler hakkında konuşulur
Amaç :Çeşitli nesnelerin suyu emme özelliğini gözlemleme.
Araç-gereçler: Naylon, yün, pamuk vb. gibi kumaş
parçaları.
Öğretmen sınıfa çeşitli dokulardan oluşan kumaş
parçaları getirir ve çocuklara bu kumaşlara dokunarak
hangilerinin suda ıslandığında suyu çekeceğini, hangilerinin
suyu çekmeyeceğini sorar. Bu şekilde çocuklardan
kumaşları sınıflandırmalarını İster. Daha sonra çocuklardan
ellerindeki kumaşlara bardaktan su boşaltarak test etmelerini
ister. Testin sonucunda çocuklardan "Neden bazı
kumaşlar suyu çekerken bazılarının çekmediği" ile ilgili
yorumları dinlenir, ayrıca yağmurlu ve karlı günlerde nasıl
giyinmemiz gerektiği konusunda konuşulur.
Amaç: Suyun buharlaşmasını gözleme.
Araç-gereçler: İki adet su bardağı, lastik bant.
Öğretmen, sınıfa eşit boyutlarda iki bardak getirir ve
bunîara eşit miktarlarda su doldurur.
Suyun seviyesini belirlemek amacıyla
bardakların etrafına paket lastikleri
geçirilir. Daha sonra bardaklardan
bir tanesini camın
YAŞADIKÇA EĞiTiM
kenarına güneş alan bir yere, diğerini gölge bir yere koyar.
Öğretmen çocuklara birkaç gün sonra sularda nasıl bir
değişim olacağını tahmin ettiklerini sorar ve tahminlerini
resmetmelerini ister. Birkaç gün sonra sular tekrar getirilerek
değişimler incelenir ve nedenleri tartışılır.
Amaç: Rüzgar gücünü gözleme.
Araç-gereçler: Pinpon topu, sulu boya, kağıt, fırça.
Öğretmen, masanın üzerine bir kağıt yayar ve sulu
boya ile boyanmış bir pinpon topunu masanın kenarına
bırakır. Çocuklardan birini çağırarak topa üflemesini ister.
Üflenilen top giderken kağıdın üzerine iz yapar ve o ize
çocuğun adı verilir. Daha sonra öğretmen topu su ile
yıkar ve başka bir renge daha boyar. Bu sefer başka bir
çocuktan topa üflemesini ister. Çalışma çocuk sayısı kadar
devam edebilir. Çalışmanın sonunda öğretmen, topun
neden her defasında farklı bir uzaklığa gittiğini sorar ve
rüzgar gücü hakkında konuşulur.
Amaç: Rüzgar gücü ile çeşitli nesneleri hareket ettirme.
Araç-gereçler: Mantar tıpa, kağıt, kus tüyü, yaprak,
kumaş parçası, taş, tahta parçası.
Öğretmen, sınıfa çeşitli ağırlıklarda nesneler getirir.
Örneğin mantar tıpa, kağıt, kuş tüyü, yaprak, kumaş
parçası, taş, tahta parçası gibi. Çalışmaya başlamadan,
çocuklardan nesneleri teker teker ellerine alarak ağırlıklarını
hissetmelerini sağlar. Daha sonra çocuklardan rüzgar ile
bu nesnelerden hangilerinin ne kadar uzağa gidecekleri
hakkında tahminler yapmalarını ve üfleyerek bu nesneleri
hareket ettirmelerini ister. Deneyin sonunda çocukların
yorumlarını dinler. Çalışmanın sonunda nesneleri ağır ve
hafif olarak sınıflandırmalarını isteyebilir.
Amaç: Fasulyenin büyümesin gözleme.
Araç-gereçler: Saydam kaplar, sünger, kağıt.
Öğretmen, sınıfa küçük saydam kaplar ve süngerler
getirir. Çocuklardan, saydam plastik kap içerisine sünger
veya buruşturulmuş kağıt koymasını ister. Kaplardaki
sünger arasına 2-3 tane fasulye tanesi konur ve sünger
yeterince sulanır (su ile kaplanmaz). Kaplar güneş ışığını
doğrudan almayan bir yere konur. Çocuklar her gün
fasulyelerini inceler ve fasulye filizlerini sayarak grafiğe
işaretler Fasulyenin büyümesi gözlemlenir ve sonuçlar
hep birlikte tartışılır. Deneyin devamında, filizlenen fasulyelerden
bir kısmı doğrudan güneş ışığı alan bir yere,
bazıları odanın karanlık bir köşesine konur, her gün
değişimleri izlenir ve sonuçlar tartışılır.
Amaç:Tohumların rüzgar ile nasıl saçıldıklarını inceleme.
Araç-gereçler: Bir saksı, bahçe toprağı, kavanoz.
Saksıya, bahçenin herhangi bir yerinden toprak doldurulur
ve sulanır. Üzerine bir kavanoz ters çevrilerek
kapatılır. Saksı güneşli bir yere konularak ve ara ara
kenarlarından sulanarak çimlenmesi gözlenir. Deneyin
sonunda öğretmen, "Tohumları biz dökmediğimiz halde
nereden geldi?" diye sorar ve çocukların yorumlarını dinler.
Amaç: Mıknatısın özelliklerini öğrenme
Araç-gereçler: Mıknatıs, ataç, taş, tahta, alüminyum
kaşık, pirinç yüzük, bakır tel, cam.
Öğretmen, kum havuzuna demir ve demir olmayan
bazı nesneler gömer (ataç, taş, tahta, alüminyum kaşık,
pirinç yüzük, bakır tel ....gibi). Çocuklara bir mıknatıs verir
ve mıknatıs yardımı ile kum içerisindeki demirden yapılmış
nesneleri aramalarını ve mıknatısın tutmadığı nesneleri
bulmalarını ister. Deneyin sonunda mıknatısın tuttuğu ve
tutmadığı maddeler sınıflandırılır Mıknatısın neden bazı
nesneleri tutarken bazılarını tutmadıkları tartışılır.
Amaç: Taşların özelliklerini inceleme.
Araç-gereçler :Çeşitli taşlar, büyüteç, terazi, plastik
kutu, karton kutu, bez torba, metal kutu, çekiç.
Bir çevre gezisi dönüşünde öğretmen çocuklardan
taşlar toplamalarını ister. Daha sonra taşlar fen köşesine
konur ve bir büyüteç yardımı ile incelenir. Taşlar büyük,
küçük, yuvarlak, beyaz diye sınıflandırılır. Daha sonra fen
köşesindeki bir terazi yardımı ile taşlar tartılır ve ağırdan
hafife sıralanır.
Öğretmen çocuklardan taşları plastik bir kutu, karton
bir kutu, bez bir torba ve metal bir kutu içerisine koyarak
sallamalarını ve çıkardıkları sesleri dinlemelerini ister.
Neden farklı sesler çıktığı tartışılır. Daha sonra bez torba
içerisindeki taşlara çekiç ile vurularak parçalanmaları
sağlanır. Torba içerisindeki taşlar masanın üzerine boşaltılır
ve büyüteç yardımı ile taşlardaki değişimler incelenir
Yağmur ve rüzgarın taşlan aşırdırmas üzerine konuşulur.
Bazı Deney Örnekleri
Amaç: Buharlaşma yoluyla çamurdaki değişimleri
gözlemleme.
Araç-gereçler: Tahta çubuklar.
Bir yağmur sonrasında bahçeye çıkılır ve bir tahta
çubuk yardımı ile çamur karıştırılarak çamurun derinliği,
yayıldığı alanın büyüklüğü ve şekli ile ilgili ölçümler alınır
ve ölçümleri belirlemek amacıyla çamurun ortasına ve
etrafına çubuklar batınlır. Çocuklara birkaç gün sonra
çamurda ne gibi değişimler olacağı ile ilgili sorular sorulur
ve tahminleri dinlenir. Birkaç gün sonra tekrar bahçeye
çıkılır ve çamurdaki değişimler incelenir. Öğretmen
çocuklara çamurdaki değişimlerin nedenini sorar ve
buharlaşma ile çamurdaki değişimler hakkında konuşulur
Amaç :Çeşitli nesnelerin suyu emme özelliğini gözlemleme.
Araç-gereçler: Naylon, yün, pamuk vb. gibi kumaş
parçaları.
Öğretmen sınıfa çeşitli dokulardan oluşan kumaş
parçaları getirir ve çocuklara bu kumaşlara dokunarak
hangilerinin suda ıslandığında suyu çekeceğini, hangilerinin
suyu çekmeyeceğini sorar. Bu şekilde çocuklardan
kumaşları sınıflandırmalarını İster. Daha sonra çocuklardan
ellerindeki kumaşlara bardaktan su boşaltarak test etmelerini
ister. Testin sonucunda çocuklardan "Neden bazı
kumaşlar suyu çekerken bazılarının çekmediği" ile ilgili
yorumları dinlenir, ayrıca yağmurlu ve karlı günlerde nasıl
giyinmemiz gerektiği konusunda konuşulur.
Amaç: Suyun buharlaşmasını gözleme.
Araç-gereçler: İki adet su bardağı, lastik bant.
Öğretmen, sınıfa eşit boyutlarda iki bardak getirir ve
bunîara eşit miktarlarda su doldurur.
Suyun seviyesini belirlemek amacıyla
bardakların etrafına paket lastikleri
geçirilir. Daha sonra bardaklardan
bir tanesini camın
YAŞADIKÇA EĞiTiM
kenarına güneş alan bir yere, diğerini gölge bir yere koyar.
Öğretmen çocuklara birkaç gün sonra sularda nasıl bir
değişim olacağını tahmin ettiklerini sorar ve tahminlerini
resmetmelerini ister. Birkaç gün sonra sular tekrar getirilerek
değişimler incelenir ve nedenleri tartışılır.
Amaç: Rüzgar gücünü gözleme.
Araç-gereçler: Pinpon topu, sulu boya, kağıt, fırça.
Öğretmen, masanın üzerine bir kağıt yayar ve sulu
boya ile boyanmış bir pinpon topunu masanın kenarına
bırakır. Çocuklardan birini çağırarak topa üflemesini ister.
Üflenilen top giderken kağıdın üzerine iz yapar ve o ize
çocuğun adı verilir. Daha sonra öğretmen topu su ile
yıkar ve başka bir renge daha boyar. Bu sefer başka bir
çocuktan topa üflemesini ister. Çalışma çocuk sayısı kadar
devam edebilir. Çalışmanın sonunda öğretmen, topun
neden her defasında farklı bir uzaklığa gittiğini sorar ve
rüzgar gücü hakkında konuşulur.
Amaç: Rüzgar gücü ile çeşitli nesneleri hareket ettirme.
Araç-gereçler: Mantar tıpa, kağıt, kus tüyü, yaprak,
kumaş parçası, taş, tahta parçası.
Öğretmen, sınıfa çeşitli ağırlıklarda nesneler getirir.
Örneğin mantar tıpa, kağıt, kuş tüyü, yaprak, kumaş
parçası, taş, tahta parçası gibi. Çalışmaya başlamadan,
çocuklardan nesneleri teker teker ellerine alarak ağırlıklarını
hissetmelerini sağlar. Daha sonra çocuklardan rüzgar ile
bu nesnelerden hangilerinin ne kadar uzağa gidecekleri
hakkında tahminler yapmalarını ve üfleyerek bu nesneleri
hareket ettirmelerini ister. Deneyin sonunda çocukların
yorumlarını dinler. Çalışmanın sonunda nesneleri ağır ve
hafif olarak sınıflandırmalarını isteyebilir.
Amaç: Fasulyenin büyümesin gözleme.
Araç-gereçler: Saydam kaplar, sünger, kağıt.
Öğretmen, sınıfa küçük saydam kaplar ve süngerler
getirir. Çocuklardan, saydam plastik kap içerisine sünger
veya buruşturulmuş kağıt koymasını ister. Kaplardaki
sünger arasına 2-3 tane fasulye tanesi konur ve sünger
yeterince sulanır (su ile kaplanmaz). Kaplar güneş ışığını
doğrudan almayan bir yere konur. Çocuklar her gün
fasulyelerini inceler ve fasulye filizlerini sayarak grafiğe
işaretler Fasulyenin büyümesi gözlemlenir ve sonuçlar
hep birlikte tartışılır. Deneyin devamında, filizlenen fasulyelerden
bir kısmı doğrudan güneş ışığı alan bir yere,
bazıları odanın karanlık bir köşesine konur, her gün
değişimleri izlenir ve sonuçlar tartışılır.
Amaç:Tohumların rüzgar ile nasıl saçıldıklarını inceleme.
Araç-gereçler: Bir saksı, bahçe toprağı, kavanoz.
Saksıya, bahçenin herhangi bir yerinden toprak doldurulur
ve sulanır. Üzerine bir kavanoz ters çevrilerek
kapatılır. Saksı güneşli bir yere konularak ve ara ara
kenarlarından sulanarak çimlenmesi gözlenir. Deneyin
sonunda öğretmen, "Tohumları biz dökmediğimiz halde
nereden geldi?" diye sorar ve çocukların yorumlarını dinler.
Amaç: Mıknatısın özelliklerini öğrenme
Araç-gereçler: Mıknatıs, ataç, taş, tahta, alüminyum
kaşık, pirinç yüzük, bakır tel, cam.
Öğretmen, kum havuzuna demir ve demir olmayan
bazı nesneler gömer (ataç, taş, tahta, alüminyum kaşık,
pirinç yüzük, bakır tel ....gibi). Çocuklara bir mıknatıs verir
ve mıknatıs yardımı ile kum içerisindeki demirden yapılmış
nesneleri aramalarını ve mıknatısın tutmadığı nesneleri
bulmalarını ister. Deneyin sonunda mıknatısın tuttuğu ve
tutmadığı maddeler sınıflandırılır Mıknatısın neden bazı
nesneleri tutarken bazılarını tutmadıkları tartışılır.
Amaç: Taşların özelliklerini inceleme.
Araç-gereçler :Çeşitli taşlar, büyüteç, terazi, plastik
kutu, karton kutu, bez torba, metal kutu, çekiç.
Bir çevre gezisi dönüşünde öğretmen çocuklardan
taşlar toplamalarını ister. Daha sonra taşlar fen köşesine
konur ve bir büyüteç yardımı ile incelenir. Taşlar büyük,
küçük, yuvarlak, beyaz diye sınıflandırılır. Daha sonra fen
köşesindeki bir terazi yardımı ile taşlar tartılır ve ağırdan
hafife sıralanır.
Öğretmen çocuklardan taşları plastik bir kutu, karton
bir kutu, bez bir torba ve metal bir kutu içerisine koyarak
sallamalarını ve çıkardıkları sesleri dinlemelerini ister.
Neden farklı sesler çıktığı tartışılır. Daha sonra bez torba
içerisindeki taşlara çekiç ile vurularak parçalanmaları
sağlanır. Torba içerisindeki taşlar masanın üzerine boşaltılır
ve büyüteç yardımı ile taşlardaki değişimler incelenir
Yağmur ve rüzgarın taşlan aşırdırmas üzerine konuşulur.