- Katılım
- 1 Şub 2008
- Mesajlar
- 14
- Tepki Skoru
- 0
- Puanları
- 0
- Yaş
- 36
çok teşekkürler ellerine sağlık
ARKADASLAR SIZE 3 SINIF DOSYAMDAN BAZI ORNEKLER
Çocukların ilgisini çekecek yöresel, kültürel, mesleki ve güncel önem taşıyan her mekân çocuk için doğal öğrenme alanıdır. Bu alanlar; içinde bulunulan yörenin tarihi bir binası, müzesi, bir ressamın sanat atölyesi, matbaa, fabrika ve benzeri olabilir. Alan gezileri yalnızca fen çalışmaları kapsamında düşünülmemelidir. Çocukların araştırma yapma, problem çözme ve olayı yerinde gözlemleme yoluyla doğrudan öğrenme gereksinimlerini karşılamak amacıylada çeşitli çevre gezileri yapılabilmektedir.ALAN GEZİSİ ETKİNLİKLERİNİN İNCELENMESİ RAPORU
1. Alan gezisi planlama sürecinde ne gibi hazırlıklar yapılmaktadır?
Öğretmen alan gezisi planlama sürecinde gezi planı veli izin belgesi okul müdürü onaylı izin belgesi, gerekli durumlarda kaymakamlık onaylı izin belgesi düzenlenmektedir.
2. Çocuklara hangi amaçlarla ve nerelere gezi düzenlenmektedir?
Okulun bahçesine, köyün ormanlık alanına, köyün bakkalına ve köyün pınarına alan gezisi düzenlenmiştir.
3. Öğretmen, alan gezisine gitmeden önce öğrencilere etkinliğe nasıl hazırlamakta ve yönlendirmektedir.
Öğretmen çocukları alan gezisine gitmeden önce gidecekleri yer hakkında bilgilendirmekte ve orada neleri gözlemleyecekleri anlatmaktadır. Alan gezisi yapacakları yere gittiklerinde orada nasıl davranmaları gerektiğini, arkadaşlarından ve öğretmenlerinden ayrılmamaları gerektiğini ve gereken kuralları önceden anlatmaktadır.
4. Gezi sırasında öğretmenin tutumu nasıl olmaktadır? Gezinin amacının uygun bir biçimde gerçekleşmesi için çocukları nasıl yönlendirmekte ve bilgi vermektir.
Öğretmen gezi sırasında çocuklar gibi meraklı ve araştırmacı kimlikle gezi yapmakta onların ilgisini geziye yönlendirmektedir. Çocukları soru sormaya, meraklandırmaya yöneltmektedir. Çocukların çevresindeki varlıklara ve olaylara karşı ilgi duymasını sağlamaktadır.
5. Gezi sırasında çocukların güvenliğini sağlamada ne gibi önlemler almaktadır?
Sağlık tedbirlerini almakta gezide çocukların kontrol altında tutabilmek için yeterli sayıda yetişkine yer vermektedir. Sürekli çocukları gözlemlemekte bulundukları ortamdan fazla uzaklaşmamalarını sağlamaktadır.
6. Gezi sonunda değerlendirme çalışmaları nasıl yapılmaktadır?
Alan gezisi sonunda değerlendirme çocuklarla birlikte yapılmaktadır. Çocukları gezi ile ilgili izlenimleri sorulmaktadır. Çocukların gezideki gözlemlerini pekiştirmek amacıyla gezi ile ilgi resim ve dramatizasyon gibi çeşitli etkinlikler yapılmaktadır. Gözlem sonucunda elde edilen bilgiler objektif olarak değerlendirilmeli çıkan aksaklıklarda göz önünden bulundurularak diğer alan gezisi planına yansıtılmalıdır.
7. Alan gezilerinin okul öncesi eğitim programında belirlenen gelişimsel amaçlara ulaşmada nasıl bir rolü vardır? Çocukların gelişimlerinin olumlu yönde etkilenebilmesi için alan gezileri nasıl planlamalı uygulanmalı ve değerlendirilmelidir?
Alan gezileri yoluyla çocuklar çevrelerini tanırlar, çevrelerinde olup biten pek çok şey böylece anlam kazanır, itfaiye, polis, manav gibi kimseleri ve bazı kuruluşları tanırlar. Bu kişilerin ne yaptıklarını nasıl yaptıklarını bizim için ne kadar önemli olduklarını inceleme olanağı bulurlar. Çocuklar çevreleriyle ilgilenmeyi severler. İnceleme gezileri ve gözlemleri çocukların bilgi ve becerilerini artırarak içinde yaşadıkları çevreyi daha iyi tanımalarını, grupla birlikte hareket etmelerini ve iletişim kurmalarını, gözlem yapmalarını, soru sormalarını, deneyerek ve yaşayarak kavramalarını, önceki bilgileriyle karşılaştırmalar yapmalarını çevreye karşı duyarlı olmalarını, çevreyi korumalarını ve doğa sevgisi kazanmalarını sağlar.
Alan gezisini planlarken uygularken değerlendirirken dikkat edilecek noktalar şunlardır:
Ø Alan gezisini amacı ve kazanımları saptanır. Seçilen konuya uygun bir yere gezi planlanır.
Ø Alan gezisini hangi tarihte yapılacağı ve ne kadar zaman alacağı belirlenir.
Ø Alan gezisi yapılacak yerden izin alınır. Ziyaret tarihi, ziyaretin süresi, çocukların sayısı hakkında bilgi verilir.
Ø Geziden önce öğretmen mutlaka gezi yerine bir ön ziyaret yaparak durum ve gezi için önemli noktaları not eder.
Ø Alan gezisine nasıl gidileceği, taşıt durumları önceden tespit edilir. Yaya gidilecekse yürünecek yollar iyice öğrenilir ve bu durumlara göre önlemler alınır.
Ø Alan gezisinden önce çocuklara nereye gidileceği, nasıl gidileceği, nelerin gözleneceği ve nasıl davranacakları konularında açık ve kısa bilgiler verilir.
Ø Alan gezisi süresince çocuklara gözlenecek durumlar ara ara hatırlatılır ve gezi boyunca çocuklar için gerekli emniyet önlemleri alınır.
Ø Alan gezisi süresince her yetişkinin üç ya da dört çocuktan sorumlu olması sağlanır.
Ø Alan gezisinde yapılan gözlemler sınıfta çocuklarla birlikte değerlendirilir.
GÜLSÜM Hocam buyrun=)=)
FEN VE MATEMATİK ETKİNLİKLERİNİN İNCELENMESİ
Fen ve doğa etkinlikleri çocukların gelişimlerini, davranışlarını etkiler. İlgi alanlarını genişletir. Çocukların problem çözme ve düşünme yeteneklerini geliştirir.
A- Okul Öncesi Eğitimde Fen ve Matematik Etkinliklerinin Önemi
Fen ve matematik etkinlikleri, çocukları gözlem yapmaya, araştırma, inceleme ve keşfetmeye yönelten etkinlerdir. Bu etkinlikler çocukların ilgi ve ihtiyaçlarını ortaya koymalarına ve kavram gelişimlerine yardımcı olmaktadır. Çocuklar çevrelerinde gördükleri obje ve olaylara karşı meraklıdırlar. Bu meraklarını canlı tutmak için onları harekete geçirecek, ilgilerini çekecek fen etkinlikleri planlanmalıdır.
Okul öncesi dönemde çocuklar iki yolla bilgi toplarlar. Birincisi kendi deneyimleri ile bilgi toplamak, ikincisi ise öğretmene soru sormaktır. Çocuklar sürekli soru sorarak, cevap bulmaya çalışırlar. Onların bu merakları gelecekteki fen ve matematik kavramlarının temelini oluşturacağı için, çocukların sorularına cevap verilerek desteklenmelidir. Çocukların bilgi toplama yollarından diğeri olan kendi deneyimlerini kullanma, en çok tercih ettikleri yöntemdir. Çocuklar için “ben bu konuyu biliyorum çünkü onu gördüm ya da yaptım” şeklinde konuşmak çok daha önemlidir. Bu nedenle öğretmen, özellikle fen etkinliklerinde çocukların hepsine çeşitli durumlarla ilgili, deneme-yanılma, gözlem yapma, araştırma ve inceleme fırsatları vermelidir.
Bu etkinlikler çocukların;
- Bilimsel düşünmelerini
- Yaparak yaşayarak öğrenmelerini
- Gözlem ve deney yeteneklerini geliştirmelerini
- Çevrelerine karşı duyarlı olmalarını
- Neden-Sonuç ilişkileri kurmalarını ve problem çözme becerilerini
- Günlük yaşamda kullandıkları araç-gereç ve malzemeleri tanımalarını
- Kavram gelişimlerini
- Akıl yürütme becerilerini ve dil gelişimlerini
- Yeni fikirler üretebilmelerini
- Yaratıcı düşünme becerilerini
- Kendilerine güven duymalarını
- Psikomotor becerilerini
- Nesnelerin benzerliklerini, farklılıkları
- Grup etkinliklerine daha istekli katılmalarını
- Grup içerisinde yardımlaşma, paylaşma, iş birliği gibi sosyal davranışları
- Kendi becerilerini tanımalarını
- Gelecekteki eğitim dönemi için gerekli olan temel fen bilgisi kavramlarını, geliştirmelerini sağlar.
B. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Uygulanabilecek Fen ve Matematik Etkinlerinin Çeşitleri
Fen ve matematik etkinlikleri sırasında yapılabilecek aktiviteler; Deney yapma, hayvan besleme, bitki yetiştirme, inceleme gezileri sınıfa konuk çağırma ve fen ve matematik köşesinde bulunan materyallerle yapılan diğer çalışmalardır.
Okul öncesi kurumlarda önemli köşelerinden biriside fen ve matematik köşesidir. Çocukların zihinsel gelişimleri için onlara uyarıcı bir çevre sağlamada bu köşenin rolü büyüktür. Fen ve matematik köşesinde bulundurulan araç ve gereçler, yapılan etkinlikler sadece çocukları zihinsel bakımdan uyarmakla kalmaz, onların çevrelerine daha uyarlı hale gelmelerine, Fen ve doğa araçlarını kullanma becerisi elde etmektedir.
_Fen ve matematik etkinliklerinin gülük planda yer verilmektedir. Tabi ki her günlük planda alınması zorunlu tutulmamıştır. Fakat gerektiği yerlerde önemi vurgulanmaktadır. Fen ve matematik etkinliği planda çocukların hazır bulunuşlulukları göz önüne alınarak istenildiği yerde yer verilmektedir.
—Fen ve matematik etkinliğinin kapsamında farklı çalışmalara yer verilmektedir. Bunlar; deney-gezi-gözlem yaparak öğrenme vs. Etkinlik esnasında farklı çalışmalar uygulanmaktadır. Uygulamalarda öğretmen her zaman esnek davranmalı ve çocukları ön planda tutmalıdır. Çalışmalarda önce çocukları bilgilendirmeli daha sonra çocuklarında etkinlikte yer almalarına olanak tanıyarak etkinliği sürdürmelidir. Gerekli kısımlarda çocukların yaşayarak öğrenmelerine olanak tanımalıdır. Önemli bir noktada deneyle de tehlikeli olabilecek durumları ortadan kaldırmalı ve çocukları uyarmalıdır.
— Fen ve matematik etkinliklerinde çocukların kavram kazanmalarında büyük etkisi vardır. Çünkü çocuklar bu etkinlikleri yaparak yaşayarak yaptıkları için bazı şeyleri algılamaları ve öğrenmeleri daha kolay olmaktadır. Örneğin öğretmen deney ile çocuklara sıcak-soğuk, katı-sıvı-gaz vs. gibi kavramları yaparak yaşayarak öğrettiği için çocukların bilinçlerine yerleşmesi daha kolay olacaktır. Bir başka örnekle açıklayacak olursak çevremizdeki canlılar konusunu işlerken bir ahıra, hayvanat bahçesine gezi düzenlendiği zaman çocuklar bunda zevk duyacak yaşadıklarını çevresindekilere aktaracak ve bilgilerin kalıcı olması sağlanacaktır.