Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

Tuz Gölü Deneyi

Nihal EROĞLU

YÖNETİM EKİBİ
Yönetici
Katılım
25 Nis 2006
Mesajlar
5,063
Tepki Skoru
26
Puanları
38
Etkinlik Adı – İçeriği: Tuz Gölü (Tatlı, Tuzlu, Tuz Gölü, Karşılaştırma, Gruplama, Deney)

Etkinlik Çeşidi: Fen, Sanat ve Oyun (Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği)

KAZANIM VE GÖSTERGELERİ

BG: K5:
Nesne veya varlıkları gözlemler. (Nesne/varlığın
tadını söyler.)

K7: Nesne veya varlıkları özelliklerine göre gruplar (Nesne/
varlıkları tadına göre gruplar)

K8: Nesne veya varlıkların özelliklerini karşılaştırır. Nesne/
varlıkların tadını ayırt eder, karşılaştırır.)

DG: K10: Görsel materyalleri okur. (Görsel materyalleri inceler.)

MG: K4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.
(Malzemeleri değişik şekillerde katlar.)

MATERYALLER: Kuru üzüm, tuzlu fıstık, kayısı kurusu, patlamış mısır vb. bulunan tabaklar, ısıya dayanıklı bir kap, su, tuz, harita, ocak

SÖZCÜKLER: Tuz Gölü, buharlaşma, çözünme, İç Anadolu Bölgesi, ürün, doğal kaynak

KAVRAMLAR: Duyu: Tatlı, tuzlu

ÖĞRENME SÜRECİ

• Her bir çocuğa içinde kuru üzüm, tuzlu fıstık, kayısı kurusu,
patlamış mısır vb. yiyeceklerin karışık olarak bulunduğu tabaklar verilir. Çocuklardan yiyeceklerin tatlarına bakarak tatlıları bir
tarafa tuzluları bir tarafa gruplamaları istenir.
• Çocuklara tuzun nereden elde edildiği sorularak sohbet edilir.
Tuzun İç Anadolu Bölgesi’nde bulunan Tuz Gölü’nden elde edildiği anlatılır. Büyük boy Türkiye haritasında Tuz Gölü’nün yeri
gösterilir.
• Ülkemizde bu tür ürünlerin elde ediliyor olmasının çok önemli
olduğu söylenerek doğal kaynaklarımızın değerini bilmenin önemi vurgulanır.
• “Tuz, gölden nasıl elde ediliyor acaba?” diye sorularak çocuklarda merak uyandırılır ve cevaplar alınır.
• “Haydi biz de kendi tuzumuzu üretelim” denir. Isıya dayanıklı
bir kabın içine su doldurulur. Çocuklardan suya tuz koymaları ve
karıştırmaları istenerek tuzun çözünmesi sağlanır.
• Kabın içindeki su, çocukların olmadığı güvenli bir yerde buharlaşıncaya kadar kaynar.
• Kaynayarak tüm suyun bitmesi sonucunda kap çocukların yanına getirilir. Suyun buharlaşarak havaya karıştığını ve geriye
tuzun kaldığını gözlemlemeleri sağlanır.
• Tuz Gölü’nde de buharlaşan sudan geriye kalan tuzların fabrikalarda bizim kullanacağımız şekli alarak yemeklerimize lezzet
kattığı anlatılır.
• Çocuklara “Şimdi birlikte bir tuzluk yapacağız ama bu tuzluk
evlerimizde kullandığınız tuzluklara benzemiyor. Çünkü tuz koymak için değil, oyun oynamak için yapacağız.” denir.
• Çocuklara katlama çizgilerinin belirtildiği tuzluk kalıbı verilir. •
Çocukların katlayarak tuzluklarını oluşturmalarına rehberlik edilir.
• Katlama çalışmasında sonra, parmak tuzluğun her bir iç bölmesine çeşitli konularda resimler yapabilecekleri söylenir. Örneğin; balık, kuş, vb. Dış kısımlara ise 1’den 4’e kadar rakamlar
yazılır.
• Çocuklar yapılan tuzlukları parmaklarına geçirerek ikili gruplar
oluştururlar. Çocuklardan biri arkadaşına art arda iki sayı söyler (Örneğin; 1, 4). Diğer çocuk parmak tuzluğunu dört kez açıp
kapadıktan sonra 1 yazan kısımda ne bulunduğunu arkadaşına söyler. Oyun rol değiştirerek çocukların ilgisine göre devam
eder.

DEĞERLENDİRME

• Hazırlanan tuzluklara değerlendirme soruları yazılarak değerlendirme amaçlı kullanılabilir.
• Nelerin tadına baktın?
• Hangileri tuzlu, hangileri tatlıydı?
• Bir tuz tanesi olsan hangi yemekte olmak isterdin?
• Tuz gölü nerededir?
• Tuz nasıl oluşuyor?
• Bundan sonra yemeklerde tuzu kullanırken neler düşünürsün?

AİLE KATILIMI

• Ailelere tuz seramiği tarifi gönderilerek çocuklarıyla birlikte
hamur hazırlamaları ve hamurla çeşitli şekiller oluşturmaları istenebilir.

UYARLAMA

• Sınıfta otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bir çocuk
varsa, çocuğun duyu hassasiyeti göz önünde bulundurulmalıdır.

ÖNERİLER

• Suyun kaynaması işlemi çocukların bulunmadığı bir ortamda,
öğretmen tarafından gerçekleştirilmelidir. Kap soğumadan sınıfa
getirilmemelidir.
• Tuzlu su karışımı soba, kalorifer ya da güneşe bırakılarak da
buharlaşma sağlanabilir.
• Her bir çocuğa tatlarına bakıp gruplama yapabilecekleri miktarda yiyecek verildiğinden emin olunmalıdır.
• Çocukların kullanılan yiyeceklere alerjisi olup olmadığına dikkat edilmelidir.

"T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Etkinlik Kitabından alıntıdır."
 
Son düzenleme:

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst