- Katılım
- 6 May 2006
- Mesajlar
- 1,347
- Tepki Skoru
- 0
- Puanları
- 36
- Yaş
- 42
.İşte geldik en zor deneyimize. Bu deneyimizde Hem hava basıncı hem su basıncı vardır. Eğer çocuklar bu deneyi çözerlerse Hava basıncı , su basıncı ve ağırlığı çözeceklerdir. Hatta hafif bir yardımla özkütleyi bile çözebilirler.
Bir bardağı ağzına kadar su ile dolduruyoruz. Bardağı bir parça kağıt ile kapatıyoruz. Yine ilgiyi çekmek , merağı uyandırmak için çocuklara soruyoruz: "Bardağı ters çevirince su dökülecek mi çocuklar?"
.Çocukların tamamı dökülecek diyor. (Fakat bazı uyanık çocuklar hiçbir söyledikleri çıkmadığı için yine bir mucize bekleyip dökülmeyecek diyor)
)
Neden dökülür diye soruyoruz. "Çünkü su ağır" cevabını alıyoruz. (Normal olarak basınçlar olmasa -yani kağıt olmasa- ters çevrilen bardakta su durmaz)
)
.Bardağı ters çeviriyoruz ve su dökülmüyor. Sebepleri hakkında konuşmaya başlıyoruz.
Çocuklardan biri "Su kağıda sarılıyor ve kağıt yere düşmüyor. O yüzden su da düşmüyor" diyor. (Aslında çok güzel bir mantık kurmuş. Fakat önceki deneyde bizim verdiğimiz hatalı bilgi yüzünden yanlış.)
Hatamızı düzeltiyoruz. Su aslında denizde bize sarılmıyordu. Su bizi ittiriyordu. Ama çevremiz tamamen suyla kaplı olduğu için her yerden ittiriyordu. Biz de sarılıyor gibi hissediyorduk.
Verilen bu bilgiden sonra bir başka çocuk mantık yürütmeye devam ediyor: "Öğretmenim ama su ittiriyorsa kağıdın düşmesi gerekiyor."
Evet. Aferin. GÜLSÜM'ü alkışlıyoruz. Peki neden düşmüyor? Çocuklar bunu çözemiyor.
.Ve işte dananın kuyruğunun kopmasını beklediğim deney... Aynı bardak hem yüzüyor hem batıyor. Bu nasıl oluyor? Özkütle deneyi...
Bir cam bardağı kaptaki suyun içine koyuyoruz. Çocuklara soruyoruz. Batıyor mu? Hayır! Neden? Çünkü bardak hafif. Bardağı yan çeviriyoruz. Batıyor mu? Evet! Neden? Çünkü bardak ağır. Hani ağırdı?
Tekrar yan koyuyoruz. Batıyor mu? Evet! Neden? Bardak ağır. İçindeki suyu boşaltıp düz koyuyoruz. Batıyor mu? Hayır' Neden? Çocuklar bir şey bulamıyor.
Bardağı yan çevirip batırıyoruz ve çocukları iyice yaklaştırıp deneyde neler var saydırıyoruz.
1: Kap , 2:Su , 3:Bardak
Bardağı düz çevirip tekrar soruyoruz.
1: Kap , 2:Su , 3:Bardak diyorlar. Ve bir şey daha var diyip ısrar ediyoruz. (İşte bu 4. şeyi bulduklarında her şey çözülecek.) Fakat bulamıyorlar. Ve burda yardım ediyoruz.
Bir balon alıp suya atıyoruz. Batıyor. Şişirip tekrar atıyoruz batmıyor. Balon neden batmıyor? Çünkü içinde hava var. Bardak neden batmıyor? Çünkü içinde hava var.
.Şimdi başa dönüp başlıyoruz sorularımıza.
Çay deneyimiz hala anlaşılmak için zor olduğu için onun üzerinde durmadan 2. deneye geçtim.
Öğretmen
lastik küçük olduğu için mi batmadı?
-Melike: Hayır! Sudan hafif olduğu için.
Öğretmen: Peki kalem neden battı?
-Melike: Ağır olduğu için.
Öğretmen: Peki iki kağtan birini suyla birini plastikle doldurursak hangisi ağır olur?
-Mehmet: Su kabı
Öğretmen: İki kabın birini iğneyle , birini suyla doldurursak?
-Mehmet: İğne kabı
Öğretmen: Neden? İğne plastikten daha mı ağır?
Arda: Plastik ağır ama bilmiyorum. İğne suya battı. O yüzden iğne sudan ağır. (İşte bu çocuğun her şeyi kaptığını o anda anladım)
Öğretmen: Denizin içinde neden hızlı hareket edemeyiz?
-Muhammed: Su bizi ittirir. Koşmamızı engeller.
Öğretmen: Peki çok derine gidersek ne olur?
-Muhammed: Çok ittirir.
Öğretmen: Daha çok?
-Muhammed: Canımız acır.
Öğretmen: Peki suyu ters çevirince neden dökülmedi?
(Kimse cevap vermeyince balonu şişirdim ve ağzını açıp çocuklara hava gitmesini sağladım. Ve "Sizi bir şey ittirdi mi?" diye sordum.
-Arda: Hava ittirdi. Kağıdın da altından hava ittirdiği için su yere dökülmedi. dedi.
Ben de açıkladım. Evet kağıdı hem su hem de hava ittiriyor. Su dökülmek istiyor. Ama hava suyun dökülmesini istemiyor. Peki kim kazanıyor? Yani kim daha çok ittiriyor?
-Gülsüm: Havaaa!
Bir bardağı ağzına kadar su ile dolduruyoruz. Bardağı bir parça kağıt ile kapatıyoruz. Yine ilgiyi çekmek , merağı uyandırmak için çocuklara soruyoruz: "Bardağı ters çevirince su dökülecek mi çocuklar?"
.Çocukların tamamı dökülecek diyor. (Fakat bazı uyanık çocuklar hiçbir söyledikleri çıkmadığı için yine bir mucize bekleyip dökülmeyecek diyor)
Neden dökülür diye soruyoruz. "Çünkü su ağır" cevabını alıyoruz. (Normal olarak basınçlar olmasa -yani kağıt olmasa- ters çevrilen bardakta su durmaz)
.Bardağı ters çeviriyoruz ve su dökülmüyor. Sebepleri hakkında konuşmaya başlıyoruz.
Çocuklardan biri "Su kağıda sarılıyor ve kağıt yere düşmüyor. O yüzden su da düşmüyor" diyor. (Aslında çok güzel bir mantık kurmuş. Fakat önceki deneyde bizim verdiğimiz hatalı bilgi yüzünden yanlış.)
Hatamızı düzeltiyoruz. Su aslında denizde bize sarılmıyordu. Su bizi ittiriyordu. Ama çevremiz tamamen suyla kaplı olduğu için her yerden ittiriyordu. Biz de sarılıyor gibi hissediyorduk.
Verilen bu bilgiden sonra bir başka çocuk mantık yürütmeye devam ediyor: "Öğretmenim ama su ittiriyorsa kağıdın düşmesi gerekiyor."
Evet. Aferin. GÜLSÜM'ü alkışlıyoruz. Peki neden düşmüyor? Çocuklar bunu çözemiyor.
.Ve işte dananın kuyruğunun kopmasını beklediğim deney... Aynı bardak hem yüzüyor hem batıyor. Bu nasıl oluyor? Özkütle deneyi...
Bir cam bardağı kaptaki suyun içine koyuyoruz. Çocuklara soruyoruz. Batıyor mu? Hayır! Neden? Çünkü bardak hafif. Bardağı yan çeviriyoruz. Batıyor mu? Evet! Neden? Çünkü bardak ağır. Hani ağırdı?
Tekrar yan koyuyoruz. Batıyor mu? Evet! Neden? Bardak ağır. İçindeki suyu boşaltıp düz koyuyoruz. Batıyor mu? Hayır' Neden? Çocuklar bir şey bulamıyor.
Bardağı yan çevirip batırıyoruz ve çocukları iyice yaklaştırıp deneyde neler var saydırıyoruz.
1: Kap , 2:Su , 3:Bardak
Bardağı düz çevirip tekrar soruyoruz.
1: Kap , 2:Su , 3:Bardak diyorlar. Ve bir şey daha var diyip ısrar ediyoruz. (İşte bu 4. şeyi bulduklarında her şey çözülecek.) Fakat bulamıyorlar. Ve burda yardım ediyoruz.
Bir balon alıp suya atıyoruz. Batıyor. Şişirip tekrar atıyoruz batmıyor. Balon neden batmıyor? Çünkü içinde hava var. Bardak neden batmıyor? Çünkü içinde hava var.
.Şimdi başa dönüp başlıyoruz sorularımıza.
Çay deneyimiz hala anlaşılmak için zor olduğu için onun üzerinde durmadan 2. deneye geçtim.
Öğretmen
-Melike: Hayır! Sudan hafif olduğu için.
Öğretmen: Peki kalem neden battı?
-Melike: Ağır olduğu için.
Öğretmen: Peki iki kağtan birini suyla birini plastikle doldurursak hangisi ağır olur?
-Mehmet: Su kabı
Öğretmen: İki kabın birini iğneyle , birini suyla doldurursak?
-Mehmet: İğne kabı
Öğretmen: Neden? İğne plastikten daha mı ağır?
Arda: Plastik ağır ama bilmiyorum. İğne suya battı. O yüzden iğne sudan ağır. (İşte bu çocuğun her şeyi kaptığını o anda anladım)
Öğretmen: Denizin içinde neden hızlı hareket edemeyiz?
-Muhammed: Su bizi ittirir. Koşmamızı engeller.
Öğretmen: Peki çok derine gidersek ne olur?
-Muhammed: Çok ittirir.
Öğretmen: Daha çok?
-Muhammed: Canımız acır.
Öğretmen: Peki suyu ters çevirince neden dökülmedi?
(Kimse cevap vermeyince balonu şişirdim ve ağzını açıp çocuklara hava gitmesini sağladım. Ve "Sizi bir şey ittirdi mi?" diye sordum.
-Arda: Hava ittirdi. Kağıdın da altından hava ittirdiği için su yere dökülmedi. dedi.
Ben de açıkladım. Evet kağıdı hem su hem de hava ittiriyor. Su dökülmek istiyor. Ama hava suyun dökülmesini istemiyor. Peki kim kazanıyor? Yani kim daha çok ittiriyor?
-Gülsüm: Havaaa!
Ekli dosyalar
-
47 KB Görüntüleme: 1
-
42.9 KB Görüntüleme: 1
-
42.7 KB Görüntüleme: 1
-
26 KB Görüntüleme: 1
-
31.1 KB Görüntüleme: 1