> Yaşlara ve gelişim düzeyine uygun oyuncak seçimi
> 0-6 aylık çocuklar
> 7-12 aylık çocuklar
> 1-2 yaşındaki çocuklar
> 3-5 yaşındaki çocuklar
> 6-8 yaşındaki çocuklar
*****************************************************
Yaşlara ve gelişim düzeyine uygun oyuncak seçimi
Oyun ve oyuncak çocuğun dünyayı, yaşamı, insanları ve kendisinin dünya içerisindeki konumunu güvenli bir ortamda keşfetmesini sağlar. Çocuğun fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişiminin en önemli kaynağı oyun ve oyuncaklardır. Çocukların işi oyun oynamaktır. Günümüzün bol seçenekli, bol reklamlı dünyasında çocuğunuzun gelişim düzeyine ve yaşına uygun, onu eğlendirirken geliştiren oyuncakları seçmekte zorlanıyorsanız, işte size pratik bir rehber. Aşağıda belli yaşlardaki önemli gelişimler ive bu gelişimleri destekleyen, çocuğun yeni becerilerini kullanması ve geliştirmesini sağlayan oyuncak önerilerini bulacaksınız.
0-6 aylık çocuklar
Gelişim özellikleri
Bebeğin bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Gözlerini odaklama, yani nesneleri gözleri ile takip etme
Seslerin kaynağını tespit etme ve başını sesin geldiği yöne çevirme
El kontrolünün artması ve önce elleriyle nesnelere vurma, daha sonra da nesnelere uzanıp, tutma
Ayaklarını keşfetme ve ayaklarını ağzına götürme
Destekli olarak oturmaya başlama
Yuvarlanma, sallanma, sürünme, dönme gibi büyük kas hareketleri
Zihinsel
Dünyayı gözleri ve kulakları ile keşfetme ve elleri, ayakları ve ağzı ile keşfetmeye de başlama
Ortamda kendi hareketlerinden kaynaklanan etkiler yaratmaktan hoşlanma
Her zaman gördüğü kişileri, nesneleri ve hatta olayları tanımaya ve hatta bunların olmasını beklemeye başlama.
İnsanlar, nesneler ve olaylar arasındaki farkları ve yabancıları ayırmaya başlama.
Bazı kişi, nesne ve olaylara yönelik belirgin tercihler geliştirmesi
Bazı hareketleri taklit edebilmesi
Sosyal
İnsan yüzü ve seslerine ilgi gösterme
Bazı yüzler, sesler ve aynadaki aksine gülümseme
Yüzleri gördüğünde ve sesleri duyduğunda ağlamayı bırakma
Dikkat çekmek ve insanlarla ilişki kurmak için çaba göstermeye başlama
Tanıdık insanları yabancılardan ayırma ve bazı kişileri özellikle tercih etme
Sesler ve heceler çıkarma, kahkaha atma ve ses oyunları
Sesleri dinleme ve taklit etmeye çalışma
Oyuncakların genel özellikleri
Bu yaşa yönelik oyuncaklar esas olarak bakma, dinleme, ağza alma ve dokunmaya yöneliktir.
0-2 aylık bebekler ilginç şeyleri görmek ve duymaktan hoşlanır.
2-6 aylık bebekler nesnelere dokunmak, tutmak, eliyle vurarak döndürmek, sallamak, tekmelemek, ağza almak ve tadına bakmaktan hoşlanırlar.
Bebekler parlak renkleri, zıt renkleri, basit çizimler ve net çizgileri, insan yüzlerini ve özellikle de gözleri görmekten hoşlanır.
Bebekler asılı, hareket eden ve hafif, yumuşak sesler çıkaran nesneleri veya dönenceleri izlemekten hoşlanır. Bebeğin izlemesi için asılan oyuncaklar bebeğin gözlerinden 15-20 cm. uzağa yerleştirilmelidir. İlk haftalarda bebekler çoğunlukla sağ yanlarına bakarlar. Bu nedenle ilk haftalarda oyuncaklar bebeğin sağ tarafına asılmalı ve bebek uzanmaya başladığında ise dokunamayacağı mesafeye çekilmelidir. Bebekler çeşitlilik ister ve kendi yaptığı bir hareket ile etkileyebileceği oyuncakları severler. Elinde tutacağı oyuncaklar hafif ve bebeğin eliyle tutmasına uygun oyuncaklar olmalıdır.
Ağzına götürebileceği oyuncaklar keskin köşe veya kenarları olmamalı, boğazına, burnuna, kulağına kaçabilecek küçük parçalar, toksik malzemeler, cam parçalar, parmaklarının sıkışabileceği delikler ve uzun ipler içermemelidir.
Hangi oyuncaklar?
Yüzünüze değişik, eğlenceli ifadeler vermek
Bebeğinizle konuşmak ve ona şarkılar söylemek
Çıngıraklar ve müzikli oyuncaklar
Yumuşak, sıkınca ses çıkaran oyuncak ve toplar (topların çapı en az 44 mm. olmalıdır)
Kırılmaz aynalar
Dişlikler
Parlak resimler
Bebeğin kolayca tutabileceği küçük oyuncaklar
Kumaş kitaplar
Birbirine geçen plastik halkalar
7-12 aylık çocuklar
Gelişim özellikleri
Bebeğin bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Desteksiz oturma
Emekleme
Tutunarak ayağa kalkma, sıralama ve yürüme (10-16 ay)
Hareket etmeye ilginin artması ve motor becerilerini sınama
Baş parmağı ve işaret parmağı arasında küçük nesneleri tutabilme
Nesneleri birbirine vurma, birbirinin içine sokma, sürükleme, sıkma, atma, sallama, ısırma, düşürme, açma/kapama, itme/çekme, doldurma/boşaltma
Suda oynamaktan hoşlanma
Zihinsel
İnsanların ve nesnelerin ortaya çıkması ve kaybolmasına ilgi duyma, nesnelerin kalıcılığının kavranması (11 ay civarında gözüyle görmediği nesnelerin var olmaya devam ettiğini bilir ve bu nesneyi arar)
Çekmeceleri, dolapları, kutuları doldurup boşaltma, nesneleri içeren şey ile içerdiği şey arasındaki ilişkiye ilgi gösterme
İlerleyen ve düşen nesnelere ilgi duyma, nesneleri ipten çekerek sürükleme
Herşeyi keşfetme, inceleme arzusu
Basit mekanizmaları çalıştırmak ve sonucunu görmekten hoşlanma
İnsanları, nesneleri, oyunları hatırlama, oyuncaklarla yaptığı hareketlerin kalıcı olması (aynı oyuncakla her seferinde aynı şekilde oynaması) ve farklılıklara yönelik ilgi
Resimli kitaplara ilgi duymaya başlama
Sosyal
Yabancılardan korkma ve değişikliklere tepki gösterme
Başka insanları inceleme ve taklit etme
Başkalarının kendisini onaylaması ve onaylamamasına karşı hassasiyet
Başkalarının ilgisini çekme ve onları etkilemeye ilgi duyma
Saklambaç, bay bay yapmak gibi basit sosyal oyunlara ilgi
Heceler söyleme ve dil oyunları yapma, bazı sesleri taklit etmeye çalışma
Kendi adını tanıma, adını bildiği nesneleri parmağıyla işaret etme, basit komutları izleme
Oyuncakların genel özellikleri
7-9 aylık bebekler oyuncaklarla daha uzun süre ilgilenirler. Bu yaştaki bebekler oyuncakları birbirine vurmaktan, birbirinin içine sokmaktan, düşürmekten, bükmekten, sıkmaktan, sallamaktan, sürüklemekten, ısırmaktan, fırlatmaktan, açıp kapamaktan, doldurup boşaltmaktan hoşlanırlar.
10-12 aylık bebekler nesneleri her yönüyle tanımaya çalışırlar ve herşeyi keşfetmek isterler. Bu yaştaki bebekler nesneleri istiflemekten, birşeyin içine koyup, dışına çıkarmaktan, dökmekten, içiçe geçirmekten, açma ve kapamaktan, tuşlara basmaktan, döndürmekten ve araba ve topları itmekten hoşlanırlar.
7-12 ay grubundaki bebekler genel olarak basit mekanizmaları çalıştırmaktan, dolap, çekmece, kutu gibi eşya dolu şeylerden ve nesneler içeren şey ile içerdiği şey arasındaki ilişkiden ve gözüküp kaybolan nesnelerden hoşlanırlar.
Her yaştan bebekler kendi eylemleri ile sonuç yaratmaktan hoşlanırlar. Bu yaş grubundaki bebeklerin oyuncakları ağza götürme açısından güvenli, kırılmaz, ağız, kulak ve burna kaçabilecek küçük parçalar, toksik malzeme ve sert kenar ve köşeler içermeyen, parmak ve ellerinin sıkışmayacağı, uzun bağları olmayan oyuncaklar olmalıdır.
Hangi oyuncaklar?
Çıngıraklar ve müzikli oyuncaklar
Yumuşak, sıkınca ses çıkaran oyuncak ve toplar (topların çapı en az 44 mm. olmalıdır)
Kırılmaz aynalar
Dişlikler
Karton bebek kitapları
Sert kumaş oyuncaklar
Kapağı açılınca içinden çeşitli nesneler fırlayan kutular
Doldurup boşaltabileceği nesnelerle dolu kutular
Üst üste istiflenebilen büyük ebatlı oyuncaklar
Banyo oyuncakları
Büyük tüylü oyuncaklar
İtme-çekme oyuncakları
1-2 yaşındaki çocuklar
Gelişim özellikleri
Bebeğin bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Basit büyük kas becerilerinin çoğunu kazanmıştır
Yüksek yerlerden atlama, tırmanma, asılma, yuvarlanma, zıplama, koşma gibi bol bol fiziksel sınamalar yapar
Her türlü nesneyi fırlatır ve tekrar getirir
Döner tekerli vasıtaları başarıyla kumanda ederek iter
2.5-3 yaşında el ve parmak koordinasyonu oldukça gelişmiştir
Küçük nesnelerle bol bol aktif oyunlar oynar, oyun malzemelerinin farklı özelliklerini keşfeder
Zihinsel
Nesnelerin doku, şekil, ebat ve renkleri gibi özellikleri ile ilgilidir
Benzer nesneleri gruplandırabilir
İlk sayma becerileri
İlk yaratıcı aktiviteler (çizme, kurma, hamur, kil). Henüz süreçler sonuçlardan daha önemlidir
Bazı sorunları zihninden çözümler
Hayali fantezi oyunlar artar ve kendi başına veya bir yetişkinle fantezi oyunları oynar
Sosyal
Halen ilgisi esas olarak anne-babaya yöneliktir, ancak başka çocuklarla da işbirliği kurarak oynamaya başlar (özellikle 30-36 aylarda)
İsteklerini ifade etmek için dili kullanır
Resimli ve özellikle tekrarlar içeren kitaplardan okunan öyküleri dinlemekten hoşlanır
Güçlü bir bağımsızlık isteği gösterir, başarılarından gurur duyar
Gelişimsel düzeye uygun oyuncak önerileri
Oyuncakların genel özellikleri
Bu dönemde başkaları ile işbirliği içinde oynama başlar, taklit oyunlarına ilgi artar ve fiziksel aktivite büyük zevk veriri. Bu nedenle çocuklar kendi çabaları sonucunda hareket eden veya ses veren oyuncaklardan hoşlanırlar. Gerçekçilik isteği artar. Nesnelerin niteliklerine ilgi göstermeye başlarlar. Oyuncaklar çocuğun kaldırabileceği ve taşıyabileceği ağırlıkta olmalıdır. Parlak renkler tercih edilmelidir. Oyuncaklar kırılmaz olmalı, çocuk üstüne çıktığında ya da içine girdiğinde ağırlığını taşıyabilmeli ve küçük parçalara ayrılmamalıdır. Oyuncaklarda toksik olmayan malzeme kullanılmış olmalıdır. Keskin kenar ve köşeleri, parmak ve ellerini sıkıştırabilecek bölümleri olmamalı, yetişkin gözetiminde olmadığı müddetçe elektrikli parça içermemelidir.
Hangi oyuncaklar?
İpinden çekebileceği oyuncaklar
Bebek arabaları, alışveriş arabaları, el arabaları gibi itme-çekme oyuncakları
Üç tekerli bisiklet
Tüm park oyuncakları
Tahta bloklar
Legolar, küpler, içiçe geçirerek şekiller üretebileceği oyuncaklar
Yap-bozlar (2-2.5 yaş: 4-5 parça, 3 yaş: 6-12 parça)
Parçaları uygun boşluklara yerleştireceği yap-bozlar
Mıknatıslı tahtalar
Çok parçalı evcilik oyunları
Rakam/sayma oyuncakları
Çeşitli şekilleri yerleştireceği şekil oyuncakları
Renkli/şekilli tombala
Kum ve su oyuncakları
Saçlı ve gözleri hareket eden daha gerçekçi oyuncak bebekler
Konuşan bebekler
Bebek aksesuarları
Gerçekçi, ünlü karakterleri temsil eden, anne-yavru kombinasyonu olan hayvan oyuncakları
Küçük el kuklaları
Çeşitli rolleri canlandırabileceği kostümler
Çocuk boyuna uygun ebatlarda fırın, ocak, buzdolabı gibi değişik gereçler
Tüm ev temizlik ve yemek gereçleri
Tam boy aynası
Çiftlik, garaj, havaalanı gibi tanıdık, gerçeğine uygun oyun sahneleri
Küçük, gerçekçi arabalar
Büyük kamyonlar
Küçük trenler
Ziller, davullar, ksilofon gibi tüm ritim enstrümanları
Düdükler ve borazanlar
Boya kalemler, ve resim kağıtları
Oyun hamuru
Çocuk makası
Tebeşir, yazı tahtası
Müzik kutusu
Kaset çalar
Renklere, şekillere, seslere, rakamlara, kavramlara göre eşleştirme, sınıflandırma oyuncakları
Basit kısa öykülerin, tekrarların ve tanıdık konuların yer aldığı kitaplar
3-5 yaşındaki çocuklar
Gelişim özellikleri:
Çocuğun bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Dengeli bir şekilde koşar, zıplar, atlar. 5 yaş itibariyle büyük motor becerileri oldukça gelişmiştir
Risk almayı sever, fiziksel gücü ve becerilerini sınar, akrobatik hareketlerden ve park oyuncaklarından hoşlanır
Parmak kontrolü artmıştır, küçük nesneleri parmakları ile tutabilir, makasla düz bir şekilde kesebilir, kalemi yetişkinler gibi tutar, küçük boncukları ipe dizer.
Lego gibi oyuncakları kurma konusunda ustalaşmıştır. Küçük malzemeleri sever.
5 yaş itibariyle basit kuralları olan ve puanlama yapılan top oyunları büyük ölçüde ilgisini çeker.
Zihinsel
Üçgen, kare, dikdörtgen ve daire gibi şekilleri ve temel renkleri bilir
Basit rakam oyunları, alfabe oyunları, harfleri kopyalama, eşleştirme, sınıflandırma oyunlarından hoşlanır
5 yaşında nesneleri aynı anda birden fazla özelliğine göre gruplandırabilir
4 yaş civarında amaçlı ve hedefe yönelik davranmaya başlar, plan yapar
Yap-bozlar ve legolarla şekiller üretmekten hoşlanır
Gerçek kişi ve nesneleri temsil eden ilk resimlerini yapar
Gerçekçiliği tercih eder
Canlandırma oyunlarına çok büyük ilgi duyar, yetişkin mesleklerini canlandırır, kostümler kullanır
Sosyal
Paylaşmayı ve sıra beklemeyi öğrenir, oyunda adalet kavramını anlamaya başlar
5 yaşında işbirlikçi, pratik ve uyumlu oyun oynar
Grup halinde taklit oyunları ile ilgilenir
Stratejiye değil, şansa dayalı basit kutu oyunlarından hoşlanır
Oyunda aldığı rollere, ilgi alanlarına cinsiyet farkları daha fazla yansır
Kitaplara bakmaktan ve kitap okunmasından hoşlanır
Gelişimsel düzeye uygun oyuncak önerileri
Oyuncakların genel özellikleri
Okul öncesi çocuklar gerçekçi ayrıntıları ve işleyen parçaları olan oyuncakları tercih ederler. Taklit ve canlandırma oyunlarına ilgi artar ve beş yaşında canlandırma oyunlarına yönelik ilgi tepe noktasına ulaşır. Kukla oyunlarına ilgi de çok yüksektir. Genellikle planlı veya hedefe yönelik lego oyunları oynar. Küçük figürler ve arabalarla çeşitli canlandırma oyunlarına ilgi de tepe noktasına ulaşır. Bu yaş çocuklarının çoğu küçük parçalar içeren oyuncaklarla oynayabilir. Ancak çocuk hala nesneleri ağzına götürme eğilimi gösteriyorsa küçük parçalar içermeyen oyuncakları tercih etmelisiniz.
Oyuncaklar sert yapılı olmalı, keskin kenar veya köşeleri olmamalı, kolayca kırılmamalı ve parçalarına ayrıldığında keskin köşeler çıkmamalıdır. Bir yetişkin gözetiminde olmadığı sürece elektrikli parça içermemelidir.
Hangi oyuncaklar?
Küçük trenler, el arabaları, bebek pusetleri, alışveriş arabaları gibi itme, çekme oyuncakları
Üç tekerli bisiklet
Direksiyon mekanizması olan, ayrıntılar içeren, gerçekçi vasıtalar
Akülü arabalar
Beş yaştan itibaren destek tekerleri olan iki tekerli bisiklet
Park oyuncakları
Her ebatta top
Kızak
Hafif malzemeden frizbi
Sivri uçlu olmayan manyetik dart
Yüzme malzemeleri
İrili ufaklı tahta bloklar
Birbirine geçmeli bloklar
Legolar
Boncuk dizme
Basit dokumalar
Renk, şekil ve resme göre eşleştirme oyuncakları
Basit sayma oyuncakları
Coğrafya kavramlarını içeren oyunlar
Mekanik gereçleri veya doğal nesneleri kurabileceği basit model oyuncakları
Düğme ilikleme, bağcık bağlama oyuncakları
İri plastik iğneli basit dikiş setleri
Kum ve su oyuncakları
Saçlı, gözü, ağzı hareket eden, ayrıntılı ve gerçekçi oyuncak bebekler
Düğmeler, giysiler gibi aksesuarları olan tüylü oyuncaklar
Ünlü karakterlerin gerçekçi görünümlü figürleri
Koleksiyon setleri
Gerçekçi, ayrıntılı kuklalar
Kostümler
Gerçekçi ayrıntılara sahip ekipmanlar-5 yaşında bunların gerçekten çalışmasını isterler
Oyuncak telefon, fotoğraf makinesi, doktor setleri
Askeri kostümler ve oyuncaklar
Garaj, çiftlik, havaalanı, uzay gibi çeşitli ve gerçeğine uygun oyun sahneleri
Birkaç odası, aksesuarları, mobilyaları olan bebek evleri
Her boy ve şekilde arabalar
Küçük gerçeğine uygun trenler
Yumuşak toplar atan silahlar
Her türlü ritim enstrümanı
Üflemeli enstrümanlar
Piyano
Çeşitli boya kalemleri, resim kağıtları
Yuvarlak uçlu makas
Yapıştırıcı
Radyo, kaset veya CD çalar
Basit video oyunları
Domino
Şansa dayalı basit kutu oyunları
Bingo (resimli)
İnce motor koordinasyonu gerektiren oyunlar
Renkleri, harf sınıflandırmayı, sayıları ve sesleri öğreten basit bilgisayar oyunları
Bilim malzemeleri (büyüteç, mıknatıs, el feneri gibi)
Abaküs
Oyuncak daktilo veya bilgisayar
Resimli kitaplar, alfabe kitapları, tanıdık yerleri ve kişileri anlatan kitaplar, gerçekçi öyküler
Şiirler
İnsanlar gibi davranan hayvanlara ilişkin öyküler
6-8 yaşındaki çocuklar
Gelişim özellikleri:
Çocuğun bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Büyük kas becerilerinin kullanıldığı ip atlama, seksek oynama, ağaca tırmanma, paten, scooter, iki tekerli bisiklet, su sporları ve top oyunları ilgi alanları.
Yazma, kurşun kalemle resim yapma, basit dikiş, dokuma, biçki, işleme, küçük düğme dikme, kağıttan bebek kesme ve bulmaca çözme gibi ince kas becerilerinin kullanıldığı ilgi alanları
Zihinsel
Okuma, yazma aktiviteleri ve oyunlarına ilgi
Basit aritmetik çalışmaları ve oyunlarına, zaman, takvim, ağırlık ve paraların değeri gibi alanlara ilgi
Doğa ve basit bilim çalışmaları ve deneylere ilgi
Koleksiyon yapma ve hobiler
Sihirbazlık ve sihir “numaralarından” hoşlanma
Yaptığı işlerin sonucunda ortaya çıkan ürünü önemseme (sanat, modeller, el işleri, dokuma, biçki dikiş)
Başka zamanlar ve başka yerlere ilgi duymaya başlama
Sosyal
Arkadaş grubuna ve “aidiyete” büyük önem verme. Özel dostlarının, çetelerinin, gizli bir dillerinin ve şifrelerinin olmasından hoşlanır
Aynı cinsiyetten arkadaşları ile oynamaktan hoşlanır
Canlandırma oyunlarına (kuklalar, bebekler, kağıt bebekler, giydirme, savaş oyunları, kovboylar, yerliler, polisler ve suçlular, uzay oyunları) ilgisi devam eder, 8 yaşında şovlar ve gösteriler üretmeye ilgi gösterir.
Grup aktivitelerinden hoşlanır, başkaları ile işbirliği içinde oynama kabiliyeti büyük ölçüde artmıştır
Oyunda adalete ve kurallara uyulmasına önem verir
Toplumsal hayata ilgisi artar
Yaşa ve gelişimsel düzeye uygun oyuncak önerileri
Oyuncakların genel özellikleri
Çocuklar esas olarak süreçle değil, sonuçla ilgilidir. Bilimsel deneyler yapmaktan hoşlanır. Nesneleri, bir veya daha fazla kritere göre sınıflandırabilir, oyun ve oyuncaklarda okuma, yazma ve basit aritmetik işlemlerin yeri artmıştır. Basit dokuma, örgü, dikiş, seramik işleri yapar, ince motor kontrolü önemli ölçüde artmıştır.
Zaman ve mevsimlere, koleksiyon yapmaya, gerçek ve fantezi arasındaki ayrıma, el işi faaliyetleri ile eserler üretmeye, model gereçler inşa etmeye, yetişkin rollerine ve spora ilgi duyar.
Çocukların ilgi alanları ve yetenekleri belirgin ölçüde farklılaşmıştır. Okumaya yönelik ilgi düzeyi de farklılık gösterse de, hepsi sözlük kullanabilir. Adil olma konusunda büyük bir ilgi duyarlar ancak oyunlarda kaybetmekten de nefret ederler. Oyuncakların keskin kenar veya köşeleri olmamalı, elektrikli parçalar yetişkin gözetimi altında kullanılmalıdır.
Hangi oyuncaklar?
İki tekerli bisikletler
Scooterlar
Karmaşık jimnastik aletleri
Düzenli basketbol ve futbol
Buz pateni
Kar kayağı
Pinpon
Yüzme ve dalış gereçleri
Geniş blok veya küp setleri (80-100 parça)
Tahta, plastik, metal, karmaşık ve küçük parçalı lego setleri
Motorlu parçaları olan setler
Talimatları uygulayarak üretebileceği modeller
Yap-bozlar (50-100 parça)
Üç boyutlu yap-bozlar
El işi, boya, baskı malzemeleri
Her boy ve türden boncuklar
Basit biçki-dikiş, örgü, nakış, dokuma setleri
Uzaktan kumandalı gerçeğine uygun oyuncaklar
Çok çeşitli aksesuarları olan bebekler, kuaför malzemeleri
Koleksiyonu yapılabilen küçük oyuncaklar
Çok gerçekçi oyuncaklar
Ünlü karakterleri temsil eden oyuncaklar
Sıradışı, özel oyuncaklar
Perde ve sahnesi olan kukla tiyatroları
Duvar ve el aynaları
Sihirbazlık setleri
Market, okul, kütüphane, savaş oyunları, robotlar, uzay gibi canlandırma oyunları için malzemeler
Odaları, mobilyaları, bebekleri olan bebek evleri
Uzay ve asker oyuncakları
Koleksiyonunu yapabileceği küçük arabalar
İşleyen parçaları olan büyük gerçekçi kamyonlar, uçaklar
Elektrikli trenler
Uzaktan kumandalı basit vasıtalar
Elektrikli yarış arabaları
Yumuşak toplar veya oklar fırlatan savaş oyuncakları
Gerçek müzik enstrümanları
Her çeşit boya ve boya kalemi
Daha karmaşık boyama kitapları
Resim kartonları
Yapıştırıcılar
Kaset çalar, radyo
Kendi kayıtlarını yapabileceği boş kasetler
Dama, domino, kart oyunları gibi basit strateji oyunları, kelime oyunları, aritmetik oyunları, isim-şehir gibi oyunlar, basit tahmin oyunları, dedektiflik oyunları, macera oyunları
Saatler, tartılar, ölçüm aletleri, mikroskop, kimya setleri, termometre, karmaşık yazı setleri, bilgisayarda öğrenmeye yönelik oyunlar gibi özel beceri geliştirmeye yönelik çeşitli oyuncaklar
Kişisel ilgisi alanına hitap eden klasikler, efsaneler, biyografiler, şiirler, masallar, sözlükler ve çocuklar, hayvanlar, doğa, uzay, gezegenler, uçaklar, elektrik, sihir gibi konularda çeşitli kitaplar.
> 0-6 aylık çocuklar
> 7-12 aylık çocuklar
> 1-2 yaşındaki çocuklar
> 3-5 yaşındaki çocuklar
> 6-8 yaşındaki çocuklar
*****************************************************
Yaşlara ve gelişim düzeyine uygun oyuncak seçimi
Oyun ve oyuncak çocuğun dünyayı, yaşamı, insanları ve kendisinin dünya içerisindeki konumunu güvenli bir ortamda keşfetmesini sağlar. Çocuğun fiziksel, zihinsel, sosyal ve duygusal gelişiminin en önemli kaynağı oyun ve oyuncaklardır. Çocukların işi oyun oynamaktır. Günümüzün bol seçenekli, bol reklamlı dünyasında çocuğunuzun gelişim düzeyine ve yaşına uygun, onu eğlendirirken geliştiren oyuncakları seçmekte zorlanıyorsanız, işte size pratik bir rehber. Aşağıda belli yaşlardaki önemli gelişimler ive bu gelişimleri destekleyen, çocuğun yeni becerilerini kullanması ve geliştirmesini sağlayan oyuncak önerilerini bulacaksınız.
0-6 aylık çocuklar
Gelişim özellikleri
Bebeğin bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Gözlerini odaklama, yani nesneleri gözleri ile takip etme
Seslerin kaynağını tespit etme ve başını sesin geldiği yöne çevirme
El kontrolünün artması ve önce elleriyle nesnelere vurma, daha sonra da nesnelere uzanıp, tutma
Ayaklarını keşfetme ve ayaklarını ağzına götürme
Destekli olarak oturmaya başlama
Yuvarlanma, sallanma, sürünme, dönme gibi büyük kas hareketleri
Zihinsel
Dünyayı gözleri ve kulakları ile keşfetme ve elleri, ayakları ve ağzı ile keşfetmeye de başlama
Ortamda kendi hareketlerinden kaynaklanan etkiler yaratmaktan hoşlanma
Her zaman gördüğü kişileri, nesneleri ve hatta olayları tanımaya ve hatta bunların olmasını beklemeye başlama.
İnsanlar, nesneler ve olaylar arasındaki farkları ve yabancıları ayırmaya başlama.
Bazı kişi, nesne ve olaylara yönelik belirgin tercihler geliştirmesi
Bazı hareketleri taklit edebilmesi
Sosyal
İnsan yüzü ve seslerine ilgi gösterme
Bazı yüzler, sesler ve aynadaki aksine gülümseme
Yüzleri gördüğünde ve sesleri duyduğunda ağlamayı bırakma
Dikkat çekmek ve insanlarla ilişki kurmak için çaba göstermeye başlama
Tanıdık insanları yabancılardan ayırma ve bazı kişileri özellikle tercih etme
Sesler ve heceler çıkarma, kahkaha atma ve ses oyunları
Sesleri dinleme ve taklit etmeye çalışma
Oyuncakların genel özellikleri
Bu yaşa yönelik oyuncaklar esas olarak bakma, dinleme, ağza alma ve dokunmaya yöneliktir.
0-2 aylık bebekler ilginç şeyleri görmek ve duymaktan hoşlanır.
2-6 aylık bebekler nesnelere dokunmak, tutmak, eliyle vurarak döndürmek, sallamak, tekmelemek, ağza almak ve tadına bakmaktan hoşlanırlar.
Bebekler parlak renkleri, zıt renkleri, basit çizimler ve net çizgileri, insan yüzlerini ve özellikle de gözleri görmekten hoşlanır.
Bebekler asılı, hareket eden ve hafif, yumuşak sesler çıkaran nesneleri veya dönenceleri izlemekten hoşlanır. Bebeğin izlemesi için asılan oyuncaklar bebeğin gözlerinden 15-20 cm. uzağa yerleştirilmelidir. İlk haftalarda bebekler çoğunlukla sağ yanlarına bakarlar. Bu nedenle ilk haftalarda oyuncaklar bebeğin sağ tarafına asılmalı ve bebek uzanmaya başladığında ise dokunamayacağı mesafeye çekilmelidir. Bebekler çeşitlilik ister ve kendi yaptığı bir hareket ile etkileyebileceği oyuncakları severler. Elinde tutacağı oyuncaklar hafif ve bebeğin eliyle tutmasına uygun oyuncaklar olmalıdır.
Ağzına götürebileceği oyuncaklar keskin köşe veya kenarları olmamalı, boğazına, burnuna, kulağına kaçabilecek küçük parçalar, toksik malzemeler, cam parçalar, parmaklarının sıkışabileceği delikler ve uzun ipler içermemelidir.
Hangi oyuncaklar?
Yüzünüze değişik, eğlenceli ifadeler vermek
Bebeğinizle konuşmak ve ona şarkılar söylemek
Çıngıraklar ve müzikli oyuncaklar
Yumuşak, sıkınca ses çıkaran oyuncak ve toplar (topların çapı en az 44 mm. olmalıdır)
Kırılmaz aynalar
Dişlikler
Parlak resimler
Bebeğin kolayca tutabileceği küçük oyuncaklar
Kumaş kitaplar
Birbirine geçen plastik halkalar
7-12 aylık çocuklar
Gelişim özellikleri
Bebeğin bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Desteksiz oturma
Emekleme
Tutunarak ayağa kalkma, sıralama ve yürüme (10-16 ay)
Hareket etmeye ilginin artması ve motor becerilerini sınama
Baş parmağı ve işaret parmağı arasında küçük nesneleri tutabilme
Nesneleri birbirine vurma, birbirinin içine sokma, sürükleme, sıkma, atma, sallama, ısırma, düşürme, açma/kapama, itme/çekme, doldurma/boşaltma
Suda oynamaktan hoşlanma
Zihinsel
İnsanların ve nesnelerin ortaya çıkması ve kaybolmasına ilgi duyma, nesnelerin kalıcılığının kavranması (11 ay civarında gözüyle görmediği nesnelerin var olmaya devam ettiğini bilir ve bu nesneyi arar)
Çekmeceleri, dolapları, kutuları doldurup boşaltma, nesneleri içeren şey ile içerdiği şey arasındaki ilişkiye ilgi gösterme
İlerleyen ve düşen nesnelere ilgi duyma, nesneleri ipten çekerek sürükleme
Herşeyi keşfetme, inceleme arzusu
Basit mekanizmaları çalıştırmak ve sonucunu görmekten hoşlanma
İnsanları, nesneleri, oyunları hatırlama, oyuncaklarla yaptığı hareketlerin kalıcı olması (aynı oyuncakla her seferinde aynı şekilde oynaması) ve farklılıklara yönelik ilgi
Resimli kitaplara ilgi duymaya başlama
Sosyal
Yabancılardan korkma ve değişikliklere tepki gösterme
Başka insanları inceleme ve taklit etme
Başkalarının kendisini onaylaması ve onaylamamasına karşı hassasiyet
Başkalarının ilgisini çekme ve onları etkilemeye ilgi duyma
Saklambaç, bay bay yapmak gibi basit sosyal oyunlara ilgi
Heceler söyleme ve dil oyunları yapma, bazı sesleri taklit etmeye çalışma
Kendi adını tanıma, adını bildiği nesneleri parmağıyla işaret etme, basit komutları izleme
Oyuncakların genel özellikleri
7-9 aylık bebekler oyuncaklarla daha uzun süre ilgilenirler. Bu yaştaki bebekler oyuncakları birbirine vurmaktan, birbirinin içine sokmaktan, düşürmekten, bükmekten, sıkmaktan, sallamaktan, sürüklemekten, ısırmaktan, fırlatmaktan, açıp kapamaktan, doldurup boşaltmaktan hoşlanırlar.
10-12 aylık bebekler nesneleri her yönüyle tanımaya çalışırlar ve herşeyi keşfetmek isterler. Bu yaştaki bebekler nesneleri istiflemekten, birşeyin içine koyup, dışına çıkarmaktan, dökmekten, içiçe geçirmekten, açma ve kapamaktan, tuşlara basmaktan, döndürmekten ve araba ve topları itmekten hoşlanırlar.
7-12 ay grubundaki bebekler genel olarak basit mekanizmaları çalıştırmaktan, dolap, çekmece, kutu gibi eşya dolu şeylerden ve nesneler içeren şey ile içerdiği şey arasındaki ilişkiden ve gözüküp kaybolan nesnelerden hoşlanırlar.
Her yaştan bebekler kendi eylemleri ile sonuç yaratmaktan hoşlanırlar. Bu yaş grubundaki bebeklerin oyuncakları ağza götürme açısından güvenli, kırılmaz, ağız, kulak ve burna kaçabilecek küçük parçalar, toksik malzeme ve sert kenar ve köşeler içermeyen, parmak ve ellerinin sıkışmayacağı, uzun bağları olmayan oyuncaklar olmalıdır.
Hangi oyuncaklar?
Çıngıraklar ve müzikli oyuncaklar
Yumuşak, sıkınca ses çıkaran oyuncak ve toplar (topların çapı en az 44 mm. olmalıdır)
Kırılmaz aynalar
Dişlikler
Karton bebek kitapları
Sert kumaş oyuncaklar
Kapağı açılınca içinden çeşitli nesneler fırlayan kutular
Doldurup boşaltabileceği nesnelerle dolu kutular
Üst üste istiflenebilen büyük ebatlı oyuncaklar
Banyo oyuncakları
Büyük tüylü oyuncaklar
İtme-çekme oyuncakları
1-2 yaşındaki çocuklar
Gelişim özellikleri
Bebeğin bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Basit büyük kas becerilerinin çoğunu kazanmıştır
Yüksek yerlerden atlama, tırmanma, asılma, yuvarlanma, zıplama, koşma gibi bol bol fiziksel sınamalar yapar
Her türlü nesneyi fırlatır ve tekrar getirir
Döner tekerli vasıtaları başarıyla kumanda ederek iter
2.5-3 yaşında el ve parmak koordinasyonu oldukça gelişmiştir
Küçük nesnelerle bol bol aktif oyunlar oynar, oyun malzemelerinin farklı özelliklerini keşfeder
Zihinsel
Nesnelerin doku, şekil, ebat ve renkleri gibi özellikleri ile ilgilidir
Benzer nesneleri gruplandırabilir
İlk sayma becerileri
İlk yaratıcı aktiviteler (çizme, kurma, hamur, kil). Henüz süreçler sonuçlardan daha önemlidir
Bazı sorunları zihninden çözümler
Hayali fantezi oyunlar artar ve kendi başına veya bir yetişkinle fantezi oyunları oynar
Sosyal
Halen ilgisi esas olarak anne-babaya yöneliktir, ancak başka çocuklarla da işbirliği kurarak oynamaya başlar (özellikle 30-36 aylarda)
İsteklerini ifade etmek için dili kullanır
Resimli ve özellikle tekrarlar içeren kitaplardan okunan öyküleri dinlemekten hoşlanır
Güçlü bir bağımsızlık isteği gösterir, başarılarından gurur duyar
Gelişimsel düzeye uygun oyuncak önerileri
Oyuncakların genel özellikleri
Bu dönemde başkaları ile işbirliği içinde oynama başlar, taklit oyunlarına ilgi artar ve fiziksel aktivite büyük zevk veriri. Bu nedenle çocuklar kendi çabaları sonucunda hareket eden veya ses veren oyuncaklardan hoşlanırlar. Gerçekçilik isteği artar. Nesnelerin niteliklerine ilgi göstermeye başlarlar. Oyuncaklar çocuğun kaldırabileceği ve taşıyabileceği ağırlıkta olmalıdır. Parlak renkler tercih edilmelidir. Oyuncaklar kırılmaz olmalı, çocuk üstüne çıktığında ya da içine girdiğinde ağırlığını taşıyabilmeli ve küçük parçalara ayrılmamalıdır. Oyuncaklarda toksik olmayan malzeme kullanılmış olmalıdır. Keskin kenar ve köşeleri, parmak ve ellerini sıkıştırabilecek bölümleri olmamalı, yetişkin gözetiminde olmadığı müddetçe elektrikli parça içermemelidir.
Hangi oyuncaklar?
İpinden çekebileceği oyuncaklar
Bebek arabaları, alışveriş arabaları, el arabaları gibi itme-çekme oyuncakları
Üç tekerli bisiklet
Tüm park oyuncakları
Tahta bloklar
Legolar, küpler, içiçe geçirerek şekiller üretebileceği oyuncaklar
Yap-bozlar (2-2.5 yaş: 4-5 parça, 3 yaş: 6-12 parça)
Parçaları uygun boşluklara yerleştireceği yap-bozlar
Mıknatıslı tahtalar
Çok parçalı evcilik oyunları
Rakam/sayma oyuncakları
Çeşitli şekilleri yerleştireceği şekil oyuncakları
Renkli/şekilli tombala
Kum ve su oyuncakları
Saçlı ve gözleri hareket eden daha gerçekçi oyuncak bebekler
Konuşan bebekler
Bebek aksesuarları
Gerçekçi, ünlü karakterleri temsil eden, anne-yavru kombinasyonu olan hayvan oyuncakları
Küçük el kuklaları
Çeşitli rolleri canlandırabileceği kostümler
Çocuk boyuna uygun ebatlarda fırın, ocak, buzdolabı gibi değişik gereçler
Tüm ev temizlik ve yemek gereçleri
Tam boy aynası
Çiftlik, garaj, havaalanı gibi tanıdık, gerçeğine uygun oyun sahneleri
Küçük, gerçekçi arabalar
Büyük kamyonlar
Küçük trenler
Ziller, davullar, ksilofon gibi tüm ritim enstrümanları
Düdükler ve borazanlar
Boya kalemler, ve resim kağıtları
Oyun hamuru
Çocuk makası
Tebeşir, yazı tahtası
Müzik kutusu
Kaset çalar
Renklere, şekillere, seslere, rakamlara, kavramlara göre eşleştirme, sınıflandırma oyuncakları
Basit kısa öykülerin, tekrarların ve tanıdık konuların yer aldığı kitaplar
3-5 yaşındaki çocuklar
Gelişim özellikleri:
Çocuğun bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Dengeli bir şekilde koşar, zıplar, atlar. 5 yaş itibariyle büyük motor becerileri oldukça gelişmiştir
Risk almayı sever, fiziksel gücü ve becerilerini sınar, akrobatik hareketlerden ve park oyuncaklarından hoşlanır
Parmak kontrolü artmıştır, küçük nesneleri parmakları ile tutabilir, makasla düz bir şekilde kesebilir, kalemi yetişkinler gibi tutar, küçük boncukları ipe dizer.
Lego gibi oyuncakları kurma konusunda ustalaşmıştır. Küçük malzemeleri sever.
5 yaş itibariyle basit kuralları olan ve puanlama yapılan top oyunları büyük ölçüde ilgisini çeker.
Zihinsel
Üçgen, kare, dikdörtgen ve daire gibi şekilleri ve temel renkleri bilir
Basit rakam oyunları, alfabe oyunları, harfleri kopyalama, eşleştirme, sınıflandırma oyunlarından hoşlanır
5 yaşında nesneleri aynı anda birden fazla özelliğine göre gruplandırabilir
4 yaş civarında amaçlı ve hedefe yönelik davranmaya başlar, plan yapar
Yap-bozlar ve legolarla şekiller üretmekten hoşlanır
Gerçek kişi ve nesneleri temsil eden ilk resimlerini yapar
Gerçekçiliği tercih eder
Canlandırma oyunlarına çok büyük ilgi duyar, yetişkin mesleklerini canlandırır, kostümler kullanır
Sosyal
Paylaşmayı ve sıra beklemeyi öğrenir, oyunda adalet kavramını anlamaya başlar
5 yaşında işbirlikçi, pratik ve uyumlu oyun oynar
Grup halinde taklit oyunları ile ilgilenir
Stratejiye değil, şansa dayalı basit kutu oyunlarından hoşlanır
Oyunda aldığı rollere, ilgi alanlarına cinsiyet farkları daha fazla yansır
Kitaplara bakmaktan ve kitap okunmasından hoşlanır
Gelişimsel düzeye uygun oyuncak önerileri
Oyuncakların genel özellikleri
Okul öncesi çocuklar gerçekçi ayrıntıları ve işleyen parçaları olan oyuncakları tercih ederler. Taklit ve canlandırma oyunlarına ilgi artar ve beş yaşında canlandırma oyunlarına yönelik ilgi tepe noktasına ulaşır. Kukla oyunlarına ilgi de çok yüksektir. Genellikle planlı veya hedefe yönelik lego oyunları oynar. Küçük figürler ve arabalarla çeşitli canlandırma oyunlarına ilgi de tepe noktasına ulaşır. Bu yaş çocuklarının çoğu küçük parçalar içeren oyuncaklarla oynayabilir. Ancak çocuk hala nesneleri ağzına götürme eğilimi gösteriyorsa küçük parçalar içermeyen oyuncakları tercih etmelisiniz.
Oyuncaklar sert yapılı olmalı, keskin kenar veya köşeleri olmamalı, kolayca kırılmamalı ve parçalarına ayrıldığında keskin köşeler çıkmamalıdır. Bir yetişkin gözetiminde olmadığı sürece elektrikli parça içermemelidir.
Hangi oyuncaklar?
Küçük trenler, el arabaları, bebek pusetleri, alışveriş arabaları gibi itme, çekme oyuncakları
Üç tekerli bisiklet
Direksiyon mekanizması olan, ayrıntılar içeren, gerçekçi vasıtalar
Akülü arabalar
Beş yaştan itibaren destek tekerleri olan iki tekerli bisiklet
Park oyuncakları
Her ebatta top
Kızak
Hafif malzemeden frizbi
Sivri uçlu olmayan manyetik dart
Yüzme malzemeleri
İrili ufaklı tahta bloklar
Birbirine geçmeli bloklar
Legolar
Boncuk dizme
Basit dokumalar
Renk, şekil ve resme göre eşleştirme oyuncakları
Basit sayma oyuncakları
Coğrafya kavramlarını içeren oyunlar
Mekanik gereçleri veya doğal nesneleri kurabileceği basit model oyuncakları
Düğme ilikleme, bağcık bağlama oyuncakları
İri plastik iğneli basit dikiş setleri
Kum ve su oyuncakları
Saçlı, gözü, ağzı hareket eden, ayrıntılı ve gerçekçi oyuncak bebekler
Düğmeler, giysiler gibi aksesuarları olan tüylü oyuncaklar
Ünlü karakterlerin gerçekçi görünümlü figürleri
Koleksiyon setleri
Gerçekçi, ayrıntılı kuklalar
Kostümler
Gerçekçi ayrıntılara sahip ekipmanlar-5 yaşında bunların gerçekten çalışmasını isterler
Oyuncak telefon, fotoğraf makinesi, doktor setleri
Askeri kostümler ve oyuncaklar
Garaj, çiftlik, havaalanı, uzay gibi çeşitli ve gerçeğine uygun oyun sahneleri
Birkaç odası, aksesuarları, mobilyaları olan bebek evleri
Her boy ve şekilde arabalar
Küçük gerçeğine uygun trenler
Yumuşak toplar atan silahlar
Her türlü ritim enstrümanı
Üflemeli enstrümanlar
Piyano
Çeşitli boya kalemleri, resim kağıtları
Yuvarlak uçlu makas
Yapıştırıcı
Radyo, kaset veya CD çalar
Basit video oyunları
Domino
Şansa dayalı basit kutu oyunları
Bingo (resimli)
İnce motor koordinasyonu gerektiren oyunlar
Renkleri, harf sınıflandırmayı, sayıları ve sesleri öğreten basit bilgisayar oyunları
Bilim malzemeleri (büyüteç, mıknatıs, el feneri gibi)
Abaküs
Oyuncak daktilo veya bilgisayar
Resimli kitaplar, alfabe kitapları, tanıdık yerleri ve kişileri anlatan kitaplar, gerçekçi öyküler
Şiirler
İnsanlar gibi davranan hayvanlara ilişkin öyküler
6-8 yaşındaki çocuklar
Gelişim özellikleri:
Çocuğun bu dönem içerisinde sergileyeceği önemli gelişimlerden bazıları şunlardır:
Fiziksel
Büyük kas becerilerinin kullanıldığı ip atlama, seksek oynama, ağaca tırmanma, paten, scooter, iki tekerli bisiklet, su sporları ve top oyunları ilgi alanları.
Yazma, kurşun kalemle resim yapma, basit dikiş, dokuma, biçki, işleme, küçük düğme dikme, kağıttan bebek kesme ve bulmaca çözme gibi ince kas becerilerinin kullanıldığı ilgi alanları
Zihinsel
Okuma, yazma aktiviteleri ve oyunlarına ilgi
Basit aritmetik çalışmaları ve oyunlarına, zaman, takvim, ağırlık ve paraların değeri gibi alanlara ilgi
Doğa ve basit bilim çalışmaları ve deneylere ilgi
Koleksiyon yapma ve hobiler
Sihirbazlık ve sihir “numaralarından” hoşlanma
Yaptığı işlerin sonucunda ortaya çıkan ürünü önemseme (sanat, modeller, el işleri, dokuma, biçki dikiş)
Başka zamanlar ve başka yerlere ilgi duymaya başlama
Sosyal
Arkadaş grubuna ve “aidiyete” büyük önem verme. Özel dostlarının, çetelerinin, gizli bir dillerinin ve şifrelerinin olmasından hoşlanır
Aynı cinsiyetten arkadaşları ile oynamaktan hoşlanır
Canlandırma oyunlarına (kuklalar, bebekler, kağıt bebekler, giydirme, savaş oyunları, kovboylar, yerliler, polisler ve suçlular, uzay oyunları) ilgisi devam eder, 8 yaşında şovlar ve gösteriler üretmeye ilgi gösterir.
Grup aktivitelerinden hoşlanır, başkaları ile işbirliği içinde oynama kabiliyeti büyük ölçüde artmıştır
Oyunda adalete ve kurallara uyulmasına önem verir
Toplumsal hayata ilgisi artar
Yaşa ve gelişimsel düzeye uygun oyuncak önerileri
Oyuncakların genel özellikleri
Çocuklar esas olarak süreçle değil, sonuçla ilgilidir. Bilimsel deneyler yapmaktan hoşlanır. Nesneleri, bir veya daha fazla kritere göre sınıflandırabilir, oyun ve oyuncaklarda okuma, yazma ve basit aritmetik işlemlerin yeri artmıştır. Basit dokuma, örgü, dikiş, seramik işleri yapar, ince motor kontrolü önemli ölçüde artmıştır.
Zaman ve mevsimlere, koleksiyon yapmaya, gerçek ve fantezi arasındaki ayrıma, el işi faaliyetleri ile eserler üretmeye, model gereçler inşa etmeye, yetişkin rollerine ve spora ilgi duyar.
Çocukların ilgi alanları ve yetenekleri belirgin ölçüde farklılaşmıştır. Okumaya yönelik ilgi düzeyi de farklılık gösterse de, hepsi sözlük kullanabilir. Adil olma konusunda büyük bir ilgi duyarlar ancak oyunlarda kaybetmekten de nefret ederler. Oyuncakların keskin kenar veya köşeleri olmamalı, elektrikli parçalar yetişkin gözetimi altında kullanılmalıdır.
Hangi oyuncaklar?
İki tekerli bisikletler
Scooterlar
Karmaşık jimnastik aletleri
Düzenli basketbol ve futbol
Buz pateni
Kar kayağı
Pinpon
Yüzme ve dalış gereçleri
Geniş blok veya küp setleri (80-100 parça)
Tahta, plastik, metal, karmaşık ve küçük parçalı lego setleri
Motorlu parçaları olan setler
Talimatları uygulayarak üretebileceği modeller
Yap-bozlar (50-100 parça)
Üç boyutlu yap-bozlar
El işi, boya, baskı malzemeleri
Her boy ve türden boncuklar
Basit biçki-dikiş, örgü, nakış, dokuma setleri
Uzaktan kumandalı gerçeğine uygun oyuncaklar
Çok çeşitli aksesuarları olan bebekler, kuaför malzemeleri
Koleksiyonu yapılabilen küçük oyuncaklar
Çok gerçekçi oyuncaklar
Ünlü karakterleri temsil eden oyuncaklar
Sıradışı, özel oyuncaklar
Perde ve sahnesi olan kukla tiyatroları
Duvar ve el aynaları
Sihirbazlık setleri
Market, okul, kütüphane, savaş oyunları, robotlar, uzay gibi canlandırma oyunları için malzemeler
Odaları, mobilyaları, bebekleri olan bebek evleri
Uzay ve asker oyuncakları
Koleksiyonunu yapabileceği küçük arabalar
İşleyen parçaları olan büyük gerçekçi kamyonlar, uçaklar
Elektrikli trenler
Uzaktan kumandalı basit vasıtalar
Elektrikli yarış arabaları
Yumuşak toplar veya oklar fırlatan savaş oyuncakları
Gerçek müzik enstrümanları
Her çeşit boya ve boya kalemi
Daha karmaşık boyama kitapları
Resim kartonları
Yapıştırıcılar
Kaset çalar, radyo
Kendi kayıtlarını yapabileceği boş kasetler
Dama, domino, kart oyunları gibi basit strateji oyunları, kelime oyunları, aritmetik oyunları, isim-şehir gibi oyunlar, basit tahmin oyunları, dedektiflik oyunları, macera oyunları
Saatler, tartılar, ölçüm aletleri, mikroskop, kimya setleri, termometre, karmaşık yazı setleri, bilgisayarda öğrenmeye yönelik oyunlar gibi özel beceri geliştirmeye yönelik çeşitli oyuncaklar
Kişisel ilgisi alanına hitap eden klasikler, efsaneler, biyografiler, şiirler, masallar, sözlükler ve çocuklar, hayvanlar, doğa, uzay, gezegenler, uçaklar, elektrik, sihir gibi konularda çeşitli kitaplar.