Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

Otizm ve iletişim sorunları

Katılım
9 May 2006
Mesajlar
729
Tepki Skoru
0
Puanları
16
Yaş
43
Sosyal iletişimin gelişmesi için önemli olan işe yaramayan iletişim yollarını işe yarayanlarla değiştirmektir. Tedavi sürecinde ailenin de tedavinin bir parçası olması çalışılan ve öğrenenleri pekiştirmesi sonucun verimini artıracaktır...

Otizm, sosyal, gelişimsel ve fiziksel bulguları olan bir bozukluk olarak tarif edilmektedir. Konuşma ve lisan problemleri otizm teşhisi konan çocuklarda en belirgin özellik olarak görülmektedir. Çeşitli kaynaklarda otizmin diğer bulguları arasında sallanma, kanat çırpar gibi kolları çırpma, duyusal açıdan aşırı hassasiyet ve davranış farklılıkları gösterilmektedir.

Sağlık ve yardımcı sağlık yayınları arasında otizmin görülme oranı farklılıklar göstermektedir. Ancak daha net bilinen otizmin erkek çocuklarda kız çocuklara oranla 3-5 misli daha yaygın olduğudur. Ayrıca son yıllarda bilim adamları genetik geçişin otizmde önemli bir yeri olduğuna dair kanıtlar elde etmişlerdir. Lisan ve sosyal iletişim becerilerindeki gerileme otizm teşhisi konan çocukların yaklaşık %30’unda mevcuttur ve bu alanlardaki bu duraklama ve gerileme genelde 18-24 ay aralığında belirginleşir.

Otizm karmaşık bir gelişimsel bozukluktur ve gerek teşhis, gerekse tedavisinde ekip çalışması gerektirir. Bu teşhise sahip olan her çocuk aynı kapasitede değildir. Otizm spektrum bozuklukları bir yelpaze gibi seviye farklılıkları gösterir.

Konuşma ve lisan gelişimi açısından daha önce de belirttiğim gibi otizm teşhisi olan bir çocuğun sosyal iletişim, lisan ve konuşma gelişmesinde anormallik veya bozukluk vardır. Çocuğun aktivite repertuarı ve ilgi alanları ciddi anlamda kısıtlı olabilir. Konuşma geliştiğinde çocuğun sesinin ifadesi, tonlaması, konuşmasının hızı ve ritmi normal dışı bir kullanım gösterebilir. Örneğin çocuk son derece monoton bir konuşma ve duruma göre hiç uygun olmayan bir ses tonu kullanabilir. Papağan gibi her söyleneni tekrarlama veya söylenen tek bir şeye takılıp devamlı aynı lafı tekrar etme gibi davranışlarla da karşılaşılabilir.

Otizm gibi bir teşhisle karşı karşıya kalan anne babaları bekleyen ikinci zorlu etap da tedavide doğru ekibi bir araya getirip doğru yolda ilerlemektir. Otizm teşhisi konan bir çocuğun hayatında olması gereken profesyoneller arasında ilk akla gelen çocuk nöroloğu, çocuk psikiyatrı, konuşma ve lisan patoloğu, iş ve meşguliyet terapisti psikolog ve özel eğitim uzmanı. Çocuğunuzun ihtiyaçlarına göre bu listeyi uzatmak veya kısaltmak mümkün olabilir.

İletişim becerilerini geliştirmek ve hepimiz tarafından kullanılan standartlara yaklaştırabilmek açısından ilk adım çocuğun dikkatini çekebilmek, tepki vermesini sağlamak ve iletişim kurmasını teşvik etmektir. Sosyal iletişimin gelişmesi için önemli olan işe yaramayan iletişim yollarını işe yarayanlarla değiştirmektir. Tedavi sürecinde ailenin de tedavinin bir parçası olması çalışılan ve öğrenenleri pekiştirmesi sonucun verimini artıracaktır.

E. Burcu Ardaman
Konuşma ve Lisan Patoloğu
 

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst