Herşeyi isimlendirin
Nesnelerin isimlendirilmesini içeren oyunlar oynayarak kavrama becerilerini destekleyin. “Kulağın nerede” ya da kulağına dokunarak “bu nedir” gibi sorular sorun.
Okurken sesinizi eğlenceli biçimlerde kullanın
Çocuğun esprili ve ifadeli bir şekilde okuyun. Farklı sesler ve ses tonları kullanın.
Ne zaman durmanız gerektiğini bilin
Çocuğun ilgisi dağıldığında ya da dikkatini toplamakta zorlandığından okumaya bir süre ara verin.
İnteraktif olun
Kitapta neler olduğunu tartışın, sayfadaki nesneleri gösterin ve sorular sorun.
Aynı kitabı tekrar tekrar okuyun
Çocuğun en sevdiği kitabı gerekirse yüzlerce kez yeniden okuyun!
Yazmak hakkında da konuşun
Çocuğa yazıların soldan sağa ilerlediğini ve kelimeler arasındaki boşlukları gösterin.
Her fırsatta yazıları gösterin
Etrafınızda gördüğünüz yazılar hakkında konuşun. Çocuğunuzdan, birlikte her dışarı çıkmanızda yeni bir kelime bulmasını isteyin.
Çocuğun gelişimini değerlendirmek üzere uzman yardımı alın
Çocuğun dil gelişimi, görmesi ya da işitmesi ile ilgili herhangi bir endişe duymanız halinde mutlaka doktorunuz ile görüşün.
HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİ (5 YAŞ) İLE KİTAP OKUMA
Bu yaş çocuklarına kitap okurken harfler, kelimeler ve seslerle oyunlar oynayın. Dili eğlenceye dönüştürmek çocuğun okumanın şifresini çözmesinde yardımcı olur. Aşağıdaki ipuçları çocuğun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir. Bu ipuçlarını sırayla deneyerek çocuklarda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz.
Komik, kafiyeli tekerlemeler söyleyin
Sarkılar söyleyin, kafiyeli yazıların olduğu kitaplar okuyun ve kafiyeli komik tekelerlemer söyleyin. Bunlar çocuğun kelimelerin içindeki seslere karşı duyarlılığını artıracaktır.
Okuyun ve yaşayın
Çocukla birlikte okuduklarınızı gerçek yaşamda olanlarla ilişkilendirin. Örneğin okuduğunuz kitap hayvanlarla ilgiliyse, okuduklarınızı daha önce yaptığınız bir hayvanat bahçesi gezisi ile ilişkilendirin.
Çocuğun ismini kullanın
Harfler ve sesler arasındaki ilişkiye işaret edin. Örneğin, “Ali... Al... Al kelimesi de Ali gibi A ile başlıyor. Ali al”.
Kuklalarla oynayın
Kuklalarla dil oyunları oynayın. Örneğin kukla şöyle desin: “Merhaba, benim adım Ece. Benim adımla kafiyeli bir kelime bulabilir misin? Hece Ece ile kafiyeli mi? Kapı Ece ile kafiyeli mi?”
OKUL ÖNCESİ ÇOCUĞUNUZ İLE KİTAP OKUMA
Harfleri izleyin ve söyleyin
Bir harfin sesini çıkarırken çocuğun da parmağı ile o harfi izlemesini sağlayın. Bu oyunu kağıt, kum ya da tabaktaki toz şeker gibi olabilecek her yere yazarak oynayın.
Çocuğun seçmesine izin verin
Yaşına göre çok basit kitapları bile seçebilir. Çocuğun kendi kitaplarını seçmesine izin vermeniz kendine güveni ve bağımsızlığının gelişmesine katkıda bulunur.
Ses oyunları oynayın
Sesleri kelimelere dönüştürme denemeleri yapın. Örneğin “ben hangi kelimeyi söylüyorum? T – o – p. Bu sırada tüm sesleri normalde olduğundan çok daha uzun süre ile çıkarın.
Dudaklarımı izle
Bu ilk başta garip gözükebilir, ancak çocuğunda siz konuşurken dudaklarınıza bakmasını isteyin. Çocuğun dudak ve dilinin nasıl hareket ettiği konusunda düşünmesini sağlayın. Örneğin “mama, masa, makas derken başta dudaklarımızı aynı şekilde hareket ettirdiğimizi fark edebiliyor musun?”.
Nesnelerin isimlendirilmesini içeren oyunlar oynayarak kavrama becerilerini destekleyin. “Kulağın nerede” ya da kulağına dokunarak “bu nedir” gibi sorular sorun.
Okurken sesinizi eğlenceli biçimlerde kullanın
Çocuğun esprili ve ifadeli bir şekilde okuyun. Farklı sesler ve ses tonları kullanın.
Ne zaman durmanız gerektiğini bilin
Çocuğun ilgisi dağıldığında ya da dikkatini toplamakta zorlandığından okumaya bir süre ara verin.
İnteraktif olun
Kitapta neler olduğunu tartışın, sayfadaki nesneleri gösterin ve sorular sorun.
Aynı kitabı tekrar tekrar okuyun
Çocuğun en sevdiği kitabı gerekirse yüzlerce kez yeniden okuyun!
Yazmak hakkında da konuşun
Çocuğa yazıların soldan sağa ilerlediğini ve kelimeler arasındaki boşlukları gösterin.
Her fırsatta yazıları gösterin
Etrafınızda gördüğünüz yazılar hakkında konuşun. Çocuğunuzdan, birlikte her dışarı çıkmanızda yeni bir kelime bulmasını isteyin.
Çocuğun gelişimini değerlendirmek üzere uzman yardımı alın
Çocuğun dil gelişimi, görmesi ya da işitmesi ile ilgili herhangi bir endişe duymanız halinde mutlaka doktorunuz ile görüşün.
HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİ (5 YAŞ) İLE KİTAP OKUMA
Bu yaş çocuklarına kitap okurken harfler, kelimeler ve seslerle oyunlar oynayın. Dili eğlenceye dönüştürmek çocuğun okumanın şifresini çözmesinde yardımcı olur. Aşağıdaki ipuçları çocuğun mutlu ve güvenli bir okuyucu olması için yardımcı olacak eğlenceli yöntemler içermektedir. Bu ipuçlarını sırayla deneyerek çocuklarda hangisinin daha fazla işe yaradığını kendiniz belirleyebilirsiniz.
Komik, kafiyeli tekerlemeler söyleyin
Sarkılar söyleyin, kafiyeli yazıların olduğu kitaplar okuyun ve kafiyeli komik tekelerlemer söyleyin. Bunlar çocuğun kelimelerin içindeki seslere karşı duyarlılığını artıracaktır.
Okuyun ve yaşayın
Çocukla birlikte okuduklarınızı gerçek yaşamda olanlarla ilişkilendirin. Örneğin okuduğunuz kitap hayvanlarla ilgiliyse, okuduklarınızı daha önce yaptığınız bir hayvanat bahçesi gezisi ile ilişkilendirin.
Çocuğun ismini kullanın
Harfler ve sesler arasındaki ilişkiye işaret edin. Örneğin, “Ali... Al... Al kelimesi de Ali gibi A ile başlıyor. Ali al”.
Kuklalarla oynayın
Kuklalarla dil oyunları oynayın. Örneğin kukla şöyle desin: “Merhaba, benim adım Ece. Benim adımla kafiyeli bir kelime bulabilir misin? Hece Ece ile kafiyeli mi? Kapı Ece ile kafiyeli mi?”
OKUL ÖNCESİ ÇOCUĞUNUZ İLE KİTAP OKUMA
Harfleri izleyin ve söyleyin
Bir harfin sesini çıkarırken çocuğun da parmağı ile o harfi izlemesini sağlayın. Bu oyunu kağıt, kum ya da tabaktaki toz şeker gibi olabilecek her yere yazarak oynayın.
Çocuğun seçmesine izin verin
Yaşına göre çok basit kitapları bile seçebilir. Çocuğun kendi kitaplarını seçmesine izin vermeniz kendine güveni ve bağımsızlığının gelişmesine katkıda bulunur.
Ses oyunları oynayın
Sesleri kelimelere dönüştürme denemeleri yapın. Örneğin “ben hangi kelimeyi söylüyorum? T – o – p. Bu sırada tüm sesleri normalde olduğundan çok daha uzun süre ile çıkarın.
Dudaklarımı izle
Bu ilk başta garip gözükebilir, ancak çocuğunda siz konuşurken dudaklarınıza bakmasını isteyin. Çocuğun dudak ve dilinin nasıl hareket ettiği konusunda düşünmesini sağlayın. Örneğin “mama, masa, makas derken başta dudaklarımızı aynı şekilde hareket ettirdiğimizi fark edebiliyor musun?”.