GEOMETRİK ŞEKİLLER
HEDEF: Verilen bazı şekilleri tanıyabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1) Verilen açıklamaya uygun sembolü gösterme
2) Gözlenen durumlarla ilgili sonuçları söyleme
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: Öğretmen çocukların yerde daire şeklinde oturmalarını söyler. Önceden hazırlanmış olduğu kırmızı, mavi, sarı, yeşil… vb. renkli fon kartonlarından kesilmiş üçgen, kare, dikdörtgen, daire şekillerini ortaya koyar. Çocuklardan dikkatlice bakmalarını ister. Sonra gözlerini kapatmalarını ister. Bu arada şekillerden birini saklar. Çocuklardan sakladığı şeklin hangisi olduğunu ve hangi renkte olduğunu bulmalarını ister.
KONU: ÖLÇME
HEDEF: Verilen nesne ve varlıkla çeşitli özelliklerine göre ölçebilen
HEDEF DAVRANIŞ: Verilen nesneleri uzunluk kısalığına göre ölçebilme
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: Öğretmen uzun ve kısa ipleri sınıfın çeşitli kısımlarına dağıtır. Sınıfı ikiye ayırır. Bir grubun kısa ipleri diğer grubunda uzun ipleri toplayacağını söyler. Müzik başladığında toplanacaklarını durduğunda ise toplanmadan yerlerinde bekleyeceklerini söyler. Toplanan iplerle iki grubunda yerde bir kare şekli oluşturmalarını söyler. Oluşturulan karelerin içine girip oturmalarını ister. Uzun dediğinde uzun iplerden oluşturulan karenin içindeki çocuklar, kısa dediğinde ise kısa iplerden oluşan karenin içindeki çocukların ayağa kalkmasını söyler.
KONU: GRAFİK
HEDEF: Verilen nesne, varlık ve olayları kullanarak grafik oluşturabilme
HEDEF DAVRANIŞ: Nesneleri kullanarak grafik oluşturma
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: öğretmen fon kağıdından hazırladığı çeşitli renkteki papatya yapraklarını masanın üzerine koyar. Papatyanın ortasını ve her renkten yaprağı hazırlar. Ve çocuktan en sevdiği rengi papatya yaprağının o renk yaprağına koymasını ister.(en sevdiği renk pembe ise, pembe yaprağın üstüne, pembe yaprağı koymasını ister.) her çocuk bu işlemi yaptıktan sonra öğretmen çocuklara sorar: “sınıfımızda en çok sevilen renk hangisiymiş?, ikinci en çok sevilen renk hangisiymiş?” çocuklar bütün sorulara cevap verirler. Böylelikle en sevilen renk ortaya çıkmış olur.
KONU: İŞLEM
HEDEF: Tek basamaklı sayılarla basit toplama ve çıkarma işlemlerini yapabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1) Nesneleri kullanarak tek basamaklı sayılarla toplama yapma (artıma)
2) Nesneleri kullanarak tek basamaklı sayılarla çıkarma yapma (eksiltme)
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: 9 farklı renk şerit alınır ve bu şeritlerden 9 tane kurdela yapılır. Öğretmen eline bir tane kurdela alır ve çocuklara gösterir. Bunu masanın üzerine bırakır. Sonra eline 2 tane kurdela alır. Çocuklara gösterir ve masanın üzerine bırakır. Daha sonra çocuklara “bir tane kurdelam vardı, yanına iki tane daha kurdela ekledim. Toplam kaç tane kurdelam oldu.” Şeklinde soru sorulur. Çocuklardan cevap alınır. Bu her kurdela için uygulanır.
Öğretmen sonra da eline 5 tane kurdela alır. Çocuklara gösterir ve masanın üzerine bırakır. Daha sonra beş kurdeladan iki tanesini alarak daha sonra 3 kurdelayı tekrar gösterir. Çocuklara “5 tane kurdelam vardı. 5 kurdelamdan 2 tanesini çıkarttım. Geriye kaç tane kurdelam kalır.” Şeklinde soru yöneltir. Çocukların cevap vermesi beklenir. Bu işlem diğer kurdelalar için de uygulanır.
KONU: KARŞILAŞTIRMA
HEDEF: Nesneleri çeşitli özeliklerine göre karşılaştırabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1- Gösterilen nesneleri çeşitli özellikleri ile ilgili karşılaştırma yapma
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA:Bir parça pamuk alınır ve pamuk parçalara bölünür. Küp şeker büyüklüğünde 10 parça top haline getirilir. 3 adet küp şeker masaya konur. Çocuklara nesneler tanıtılır. Daha sonra bir elimizde pamuk parçaları bir elimize de küp şeker alırız. Bu çocuklara gösterilerek “hangisi daha çok” , “hangisi daha az” şeklinde sorular yöneltilir. Cevap alındıktan sonra bir çocuk seçilir. Bir eline ü adet pamuk diğer eline 3 adet küp şeker verilir. Ve “hangisi daha ağır” “hangisi daha hafif” şeklinde sorular sorulur. Bu işlem başka çocuklar seçilerek de sürdürülebilir.
KONU: SIRALAMA
HEDEF: Verilen nesne, durum ve olayları çeşitli özelliklerine göre sıralayabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1- Verilen durum, olay ve canlıları oluşum yada büyüme aşamalarına göre sıralama
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: Suntadan 6 tane 15x15 büyüklüğünde kareler marangoza kestirilir. Daha sonra 45x30 büyüklüğünde dikdörtgen bir tahta daha kestirilir. Karelerin üst ortasından matkapla delik açılır. Dikdörtgende karelerin oturtulacağı kısımlara delik açılır ve tahtadan çubuklar yaptırılarak o deliklere yapıştırılır.
Seçilen resimler dikkatle karelere çizilir ve guvaj boyayla boyanır. Her bir karenin arkasına birer tane (1-2….6) sayı yazılır ve boyanır. Boyalar kuruduktan sonra kareler sprey boya ile verniklenir.
Yapılan etkinlik sınıfa götürülür ve “çocuklar sizinle Berathan’ın bir gününü tanıyalım mı?” sorusu yöneltilir. Çocuklara önce resimler tanıtılır. “çocuklar Berathan sabah kalkıyor ve önlüğünü giyiyor, sonra kahvaltısını yapıyor ve daha sonra Berathan Begüm’le okula gidiyor. Berathan okulda okuma yazma etkinliğini yapıyor. Daha sonra beslenmesini yapıyor, eve gidince de pijamalarını giyip dişlerini fırçalıyor.” şeklinde bir sunum yapılır. Çocuklara anlatıldıktan sonra “bu sıralamayı kim yapmak ister” sorusu sorulur. Bir çocuk seçilir ve bu zaman sıralaması çocuğa yaptırılır. Çocuk yaptıktan sonra ona “peki sen dişlerini fırçaladıktan sonra neler yapıyorsun?” sorusu yöneltilir ve cevap aldıktan sonra bu soru sınıftaki diğer çocuklara yöneltilir ve hepsinin kendi hayatındaki sıralamayı yapması beklenir. Daha sonra sınıftaki çocuklarla birlikte 1’den 6’ya kadar sayılır. Sayma işlemi tamamlandıktan sonra bir çocuk daha seçilir, ve ondan bu sayıları sıralaması istenir. Bu sıralamaları sıralamak isteyen diğer çocuklarla da tekrarlanır.
HEDEF: Verilen bazı şekilleri tanıyabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1) Verilen açıklamaya uygun sembolü gösterme
2) Gözlenen durumlarla ilgili sonuçları söyleme
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: Öğretmen çocukların yerde daire şeklinde oturmalarını söyler. Önceden hazırlanmış olduğu kırmızı, mavi, sarı, yeşil… vb. renkli fon kartonlarından kesilmiş üçgen, kare, dikdörtgen, daire şekillerini ortaya koyar. Çocuklardan dikkatlice bakmalarını ister. Sonra gözlerini kapatmalarını ister. Bu arada şekillerden birini saklar. Çocuklardan sakladığı şeklin hangisi olduğunu ve hangi renkte olduğunu bulmalarını ister.
KONU: ÖLÇME
HEDEF: Verilen nesne ve varlıkla çeşitli özelliklerine göre ölçebilen
HEDEF DAVRANIŞ: Verilen nesneleri uzunluk kısalığına göre ölçebilme
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: Öğretmen uzun ve kısa ipleri sınıfın çeşitli kısımlarına dağıtır. Sınıfı ikiye ayırır. Bir grubun kısa ipleri diğer grubunda uzun ipleri toplayacağını söyler. Müzik başladığında toplanacaklarını durduğunda ise toplanmadan yerlerinde bekleyeceklerini söyler. Toplanan iplerle iki grubunda yerde bir kare şekli oluşturmalarını söyler. Oluşturulan karelerin içine girip oturmalarını ister. Uzun dediğinde uzun iplerden oluşturulan karenin içindeki çocuklar, kısa dediğinde ise kısa iplerden oluşan karenin içindeki çocukların ayağa kalkmasını söyler.
KONU: GRAFİK
HEDEF: Verilen nesne, varlık ve olayları kullanarak grafik oluşturabilme
HEDEF DAVRANIŞ: Nesneleri kullanarak grafik oluşturma
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: öğretmen fon kağıdından hazırladığı çeşitli renkteki papatya yapraklarını masanın üzerine koyar. Papatyanın ortasını ve her renkten yaprağı hazırlar. Ve çocuktan en sevdiği rengi papatya yaprağının o renk yaprağına koymasını ister.(en sevdiği renk pembe ise, pembe yaprağın üstüne, pembe yaprağı koymasını ister.) her çocuk bu işlemi yaptıktan sonra öğretmen çocuklara sorar: “sınıfımızda en çok sevilen renk hangisiymiş?, ikinci en çok sevilen renk hangisiymiş?” çocuklar bütün sorulara cevap verirler. Böylelikle en sevilen renk ortaya çıkmış olur.
KONU: İŞLEM
HEDEF: Tek basamaklı sayılarla basit toplama ve çıkarma işlemlerini yapabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1) Nesneleri kullanarak tek basamaklı sayılarla toplama yapma (artıma)
2) Nesneleri kullanarak tek basamaklı sayılarla çıkarma yapma (eksiltme)
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: 9 farklı renk şerit alınır ve bu şeritlerden 9 tane kurdela yapılır. Öğretmen eline bir tane kurdela alır ve çocuklara gösterir. Bunu masanın üzerine bırakır. Sonra eline 2 tane kurdela alır. Çocuklara gösterir ve masanın üzerine bırakır. Daha sonra çocuklara “bir tane kurdelam vardı, yanına iki tane daha kurdela ekledim. Toplam kaç tane kurdelam oldu.” Şeklinde soru sorulur. Çocuklardan cevap alınır. Bu her kurdela için uygulanır.
Öğretmen sonra da eline 5 tane kurdela alır. Çocuklara gösterir ve masanın üzerine bırakır. Daha sonra beş kurdeladan iki tanesini alarak daha sonra 3 kurdelayı tekrar gösterir. Çocuklara “5 tane kurdelam vardı. 5 kurdelamdan 2 tanesini çıkarttım. Geriye kaç tane kurdelam kalır.” Şeklinde soru yöneltir. Çocukların cevap vermesi beklenir. Bu işlem diğer kurdelalar için de uygulanır.
KONU: KARŞILAŞTIRMA
HEDEF: Nesneleri çeşitli özeliklerine göre karşılaştırabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1- Gösterilen nesneleri çeşitli özellikleri ile ilgili karşılaştırma yapma
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA:Bir parça pamuk alınır ve pamuk parçalara bölünür. Küp şeker büyüklüğünde 10 parça top haline getirilir. 3 adet küp şeker masaya konur. Çocuklara nesneler tanıtılır. Daha sonra bir elimizde pamuk parçaları bir elimize de küp şeker alırız. Bu çocuklara gösterilerek “hangisi daha çok” , “hangisi daha az” şeklinde sorular yöneltilir. Cevap alındıktan sonra bir çocuk seçilir. Bir eline ü adet pamuk diğer eline 3 adet küp şeker verilir. Ve “hangisi daha ağır” “hangisi daha hafif” şeklinde sorular sorulur. Bu işlem başka çocuklar seçilerek de sürdürülebilir.
KONU: SIRALAMA
HEDEF: Verilen nesne, durum ve olayları çeşitli özelliklerine göre sıralayabilme
HEDEF DAVRANIŞ:
1- Verilen durum, olay ve canlıları oluşum yada büyüme aşamalarına göre sıralama
YAŞ GRUBU: 5-6
UYGULAMA: Suntadan 6 tane 15x15 büyüklüğünde kareler marangoza kestirilir. Daha sonra 45x30 büyüklüğünde dikdörtgen bir tahta daha kestirilir. Karelerin üst ortasından matkapla delik açılır. Dikdörtgende karelerin oturtulacağı kısımlara delik açılır ve tahtadan çubuklar yaptırılarak o deliklere yapıştırılır.
Seçilen resimler dikkatle karelere çizilir ve guvaj boyayla boyanır. Her bir karenin arkasına birer tane (1-2….6) sayı yazılır ve boyanır. Boyalar kuruduktan sonra kareler sprey boya ile verniklenir.
Yapılan etkinlik sınıfa götürülür ve “çocuklar sizinle Berathan’ın bir gününü tanıyalım mı?” sorusu yöneltilir. Çocuklara önce resimler tanıtılır. “çocuklar Berathan sabah kalkıyor ve önlüğünü giyiyor, sonra kahvaltısını yapıyor ve daha sonra Berathan Begüm’le okula gidiyor. Berathan okulda okuma yazma etkinliğini yapıyor. Daha sonra beslenmesini yapıyor, eve gidince de pijamalarını giyip dişlerini fırçalıyor.” şeklinde bir sunum yapılır. Çocuklara anlatıldıktan sonra “bu sıralamayı kim yapmak ister” sorusu sorulur. Bir çocuk seçilir ve bu zaman sıralaması çocuğa yaptırılır. Çocuk yaptıktan sonra ona “peki sen dişlerini fırçaladıktan sonra neler yapıyorsun?” sorusu yöneltilir ve cevap aldıktan sonra bu soru sınıftaki diğer çocuklara yöneltilir ve hepsinin kendi hayatındaki sıralamayı yapması beklenir. Daha sonra sınıftaki çocuklarla birlikte 1’den 6’ya kadar sayılır. Sayma işlemi tamamlandıktan sonra bir çocuk daha seçilir, ve ondan bu sayıları sıralaması istenir. Bu sıralamaları sıralamak isteyen diğer çocuklarla da tekrarlanır.