OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE AİLE KATILIMI
· Pek çok ülke de toplumsal bilinç oluşturma konusunda çeşitli çalışmalar ve yoğun kampanyalar yürütülmektedir.
· Okul öncesi eğitim alanında çocuklar üzerinde yapılan araştırmalar, aile katılımını sağlayan programlarda yetişen çocukların gelişimindeki olumlu etkinin “kalıcı” olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak , okul öncesi eğitim kurumlarının bir çoğunda aile, programların dışında kalmaktadır.
· Okul öncesi eğitimde en iyi yaklaşım, çocuğu tek başına birey olarak değil, ailesi ile birlikte ele alan yaklaşımdır.
Aile katılımının çeşitli yolları
Aile katılımında öğretmen;
· Programdaki etkinliklerin hangilerinde aile katılımına yer vereceğini yıllık planını hazırlarken belirlemelidir.
EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE UYGULANAN AİLE KATILIM ÇALIŞMALARINDAN BEKLENTİLERİ
Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan aile katılım çalışmaları ile ilgili görüşleri ve yapılan çalışmalara yönelik beklentileri incelenme üzerine yapılan bu çalışmada, elde edilen bulgulara göre, anne babaların okul öncesi kurumlarda yapılan aile katılım çalışmalarında yer almak istemektedir. Aile katılım çalışmalarından en çok bireysel görüşmeleri tercih ettikleri belirlenmiştir. Ebeveynlerin çoğunluğu düzenli olarak haberleşme mektupları gönderilmesini ve öğretmenlerin ev ortamlarını ziyaret etmelerini istedikleri görülmüştür. Ayrıca sınıf içi çalışmalarda yer almak istedikleri görülmüştür.
Okul öncesi dönemde, çocukların gelişimi ve eğitimi ile ilgili istenilen amaçlara ulaşılmasında ailelerin eğitime dahil edilmesi son derece önemlidir. Araştırma sonuçlarında da görüldüğü gibi aileler eğitime katılmada isteklidir. Okul öncesi eğitim kurumlarında “ailelerin eğitime katılımı?? için planlı ve programlı çalışmalar yapılması bu tür çalışmaların daha etkili ve kalıcı bir şekilde yürütülmesine yardımcı olacaktır.
Eğitimciler, aile katılım çalışmalarını planlarken ailelerin kültürel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurabilir. Planladıkları aile katılım çalışmalarında ailelerin görüşlerine yer verilebilir.
Eğitimciler, ailenin katılımını engelleyecek gerek mali, gerek yönetimsel faktörler daha önceden belirlenerek onların katılımını sağlayabilecek önlemler alınabilir, aileleri özendirecek çalışmalar yapılabilir.
Okul öncesi eğitim kurumlarında ebeveynlerle iletişim kurmak için başvurulacak yollar:
1.Telefon görüşmeleri,
2. Kitapçıklar-etkinlik örnekleri,
3. Teyp kayıtları,
4.Fotoğraflar,
5. Duyuru panoları,
6. Haber mektupları,
7.Yazışmalar,
8. Toplu dosyalar,
9.Toplantılar,
10. Okul ziyaretleri,
11. Geliş-gidiş zamanlar
HABER MEKTUBU ÖRNEĞİ
Sevgili anne babalar
Çocuklarımızın bu yaşlarda kazandıkları davranışlar ve alışkanlıklar gelecek yaşantılarının temelini oluşturacaktır. Onların iyi bir kişilik geliştirebilmeleri, mutlu ve başarılı birey olabilmeleri için vereceğimiz sevgi, ilgi, güven ve destekle beraber işbirliği içinde olmamızda eğitimin sürekliliği açısından çocuklarımızı olumlu yönde etkileyecektir.
Bu amaçlar; okul-aile işbirliğinin güçlendirilmesi ve okulda yapılan eğitimden haberdar olabilmeniz için bazı çalışmalar yapacağız. Kimi zaman sınıfta birlikte yapacağımız etkinlikler, grup toplantılarımız, istekleriniz doğrultusunda konulu toplantılarımız vb...
Yardıma ihtiyacınız olan her konuda (davranışlar, alışkanlıklar vb.) sınıf öğretmenleri ve anaokulu idarecisiyle görüşme talep edebilirsiniz.
Bundan böyle sizlere her hafta sonu (Haber mektupları) göndereceğiz. Bu mektuplarda; bir önceki hafta okulumuzda olanlar, kutlayacağımız özel günler, yapacağımız etkinlikler, inceleme gezilerimiz yer alacaktır.
Bu etkinliklerimizde kullanılmak üzere sizlerden istediklerimizi de yazacağımız(haber mektup)larımızı önemseyerek çalışmalarımıza katılırsanız çocuklarımıza olumlu davranışlar kazandırmış ve eğitimimizi desteklemiş olursunuz.
Çalışmalarımıza vereceğiniz önem için şimdiden teşekkür ederiz.
Anaokulu İdaresi
Canım Anne ve Babacığım!
Bu hafta okulda matematiksel kavramlardan; rakamları, geometrik şekilleri (dikdörtgen, kare, daire ve üçgen) ve çıkarma işlemi kavramlarını okulda eğlenceli faaliyetlerle öğrenmeye çalışırken evde de bu kavramları daha iyi anlamam için öğrendiklerimi pekiştirerek ve bu kavramlar hakkında bildiklerinizi benimle paylaşarak daha somut bir şekilde öğrenmeme yardımcı olabilirsiniz.
Not: mektubu her gün görebileceğiniz bir yere asmayı ve kaybettiğinizde yeni bir örneğini öğretmenimden istemeyi unutmayın...
04.04.2011 pazartesi
Bugün 1 den 5 e kadar saymayı ve yazmayı öğreneceğiz. Öğretmenimizin bize dağıtacağı bilişsel etkinlikler de boyama ve eşleştirme yoluyla sayıları pekiştireceğiz.
05.04.2011 Salı
Bugün öğretmenimizin bize göstereceği kartlar da ki resimlerin kaçar tane olduğunu önce sayıp daha sonra bulduğumuz sayıyı resmin yanına yazacağız. Ayrıca bugün 5 er kişilik gruplarla ‘sandalye kapma’ oyunu oynayacağız.Oyunumuz da sandalye ve oyunu oynayan arkadaşlarımızı sayarak oyundan elenen arkadaşımızı ve çıkan sandalyeyi çıkarma işlemi yaparak kalan sayıları bulup oyunumuzu tamamlayacağız.
06.04.2011 Çarşamba
Bu gün geometrik kavramlardan kare, dikdörtgen, üçgen ve daire şekillerinin adlarını ve nasıl çizildiklerini öğreneceğiz.sınıfımız da bulunan eşyalarımızdan hangi eşyanın hangi geometrik şekle benzediğini bulup kaçar tane olduğunu sayacağız.
07.04.2011 Perşembe
Öğretmenlerimiz bugün bize şekiller oluşuyor oyununu oynatacak.en fazla 5 arkadaşımızla istediğimiz geometrik şekilleri çizimlerine uygun şekilde oluşturacağız.beraber şekil oluşturduğumuz grupta kaç kişi olduğunu da sayarak öğrendiklerimizi tekrar edeceğiz.
08.04.2011 Cuma
Haftanın bu son gününde öğretmenimiz bize belirli sayılarda çeşitli geometrik şekillerden ve çeşitli renklerden oluşan el işi kağıtları dağıtarak bizden istediğimiz gibi resim yaptıracak.Ayrıca bugün ‘’ şarkısını öğreneceğiz.
İşte bu hafta öğreneceğimiz şarkı
Evde ne yapabiliriz?
· Çocuğunuzdan siz yemek hazırlarken size yardım etmesini isteyin. Çatal, kaşık ve bıçakları sizin söylediğiniz belirli sayılarda masaya götürmesini isteyin.
· Çocuğunuza onu sıkmayacak şekilde ara sıra bulunduğunuz mekan da geometrik şekillere (kare, üçgen, dikdörtgen ve daire) benzeyen nesneleri size saymasını söyleyin.
· Yıkanan çamaşırları asarken size, sizin söylediğiniz sayı da mandal vermesini söyleyerek ondan yardım isteyin.
· Pek çok ülke de toplumsal bilinç oluşturma konusunda çeşitli çalışmalar ve yoğun kampanyalar yürütülmektedir.
· Okul öncesi eğitim alanında çocuklar üzerinde yapılan araştırmalar, aile katılımını sağlayan programlarda yetişen çocukların gelişimindeki olumlu etkinin “kalıcı” olduğunu ortaya koymaktadır. Ancak , okul öncesi eğitim kurumlarının bir çoğunda aile, programların dışında kalmaktadır.
· Okul öncesi eğitimde en iyi yaklaşım, çocuğu tek başına birey olarak değil, ailesi ile birlikte ele alan yaklaşımdır.
Aile katılımının çeşitli yolları
- Aile eğitim etkinlikleri,
- Aile iletişim etkinlikleri,
- Ailelerin eğitim etkinliklerine katılımı,
- Ev ziyaretleri,
- Evde yapılabilecek etkinlikler,
- Bireysel görüşmeler ve toplantılar,
- Yönetim ve karar verme süreçlerine katılımdır.
- Ailelere olumlu düşüncelerle yaklaşmak,
- Aile bireylerinin çocuğunu daha iyi tanıdığını bilmek,
- Aile bireylerine karşı anlayışlı, hoşgörülü, esnek ve demokratik bir tutum sergilemek gereklidir.
- Aile bireylerinin okul öncesi eğitim hakkında görüş sahibi olmaları ve çalışmaların evde pekiştirilmesini desteklemeleri ve böylece devamlılığın sağlanması için gereklidir.
Aile katılımında öğretmen;
· Programdaki etkinliklerin hangilerinde aile katılımına yer vereceğini yıllık planını hazırlarken belirlemelidir.
- Her etkinlikte aile katılımı gerekmeyebilir.
- Aile katılımını gerektirecek etkinlikler de öğretmen ailelerin maddi durumunu göz ardı etmemelidir.
EBEVEYNLERİN OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE UYGULANAN AİLE KATILIM ÇALIŞMALARINDAN BEKLENTİLERİ
Ebeveynlerin okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan aile katılım çalışmaları ile ilgili görüşleri ve yapılan çalışmalara yönelik beklentileri incelenme üzerine yapılan bu çalışmada, elde edilen bulgulara göre, anne babaların okul öncesi kurumlarda yapılan aile katılım çalışmalarında yer almak istemektedir. Aile katılım çalışmalarından en çok bireysel görüşmeleri tercih ettikleri belirlenmiştir. Ebeveynlerin çoğunluğu düzenli olarak haberleşme mektupları gönderilmesini ve öğretmenlerin ev ortamlarını ziyaret etmelerini istedikleri görülmüştür. Ayrıca sınıf içi çalışmalarda yer almak istedikleri görülmüştür.
Okul öncesi dönemde, çocukların gelişimi ve eğitimi ile ilgili istenilen amaçlara ulaşılmasında ailelerin eğitime dahil edilmesi son derece önemlidir. Araştırma sonuçlarında da görüldüğü gibi aileler eğitime katılmada isteklidir. Okul öncesi eğitim kurumlarında “ailelerin eğitime katılımı?? için planlı ve programlı çalışmalar yapılması bu tür çalışmaların daha etkili ve kalıcı bir şekilde yürütülmesine yardımcı olacaktır.
Eğitimciler, aile katılım çalışmalarını planlarken ailelerin kültürel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurabilir. Planladıkları aile katılım çalışmalarında ailelerin görüşlerine yer verilebilir.
Eğitimciler, ailenin katılımını engelleyecek gerek mali, gerek yönetimsel faktörler daha önceden belirlenerek onların katılımını sağlayabilecek önlemler alınabilir, aileleri özendirecek çalışmalar yapılabilir.
Okul öncesi eğitim kurumlarında ebeveynlerle iletişim kurmak için başvurulacak yollar:
1.Telefon görüşmeleri,
2. Kitapçıklar-etkinlik örnekleri,
3. Teyp kayıtları,
4.Fotoğraflar,
5. Duyuru panoları,
6. Haber mektupları,
7.Yazışmalar,
8. Toplu dosyalar,
9.Toplantılar,
10. Okul ziyaretleri,
11. Geliş-gidiş zamanlar
HABER MEKTUBU ÖRNEĞİ
Sevgili anne babalar
Çocuklarımızın bu yaşlarda kazandıkları davranışlar ve alışkanlıklar gelecek yaşantılarının temelini oluşturacaktır. Onların iyi bir kişilik geliştirebilmeleri, mutlu ve başarılı birey olabilmeleri için vereceğimiz sevgi, ilgi, güven ve destekle beraber işbirliği içinde olmamızda eğitimin sürekliliği açısından çocuklarımızı olumlu yönde etkileyecektir.
Bu amaçlar; okul-aile işbirliğinin güçlendirilmesi ve okulda yapılan eğitimden haberdar olabilmeniz için bazı çalışmalar yapacağız. Kimi zaman sınıfta birlikte yapacağımız etkinlikler, grup toplantılarımız, istekleriniz doğrultusunda konulu toplantılarımız vb...
Yardıma ihtiyacınız olan her konuda (davranışlar, alışkanlıklar vb.) sınıf öğretmenleri ve anaokulu idarecisiyle görüşme talep edebilirsiniz.
Bundan böyle sizlere her hafta sonu (Haber mektupları) göndereceğiz. Bu mektuplarda; bir önceki hafta okulumuzda olanlar, kutlayacağımız özel günler, yapacağımız etkinlikler, inceleme gezilerimiz yer alacaktır.
Bu etkinliklerimizde kullanılmak üzere sizlerden istediklerimizi de yazacağımız(haber mektup)larımızı önemseyerek çalışmalarımıza katılırsanız çocuklarımıza olumlu davranışlar kazandırmış ve eğitimimizi desteklemiş olursunuz.
Çalışmalarımıza vereceğiniz önem için şimdiden teşekkür ederiz.
Anaokulu İdaresi
Canım Anne ve Babacığım!
Bu hafta okulda matematiksel kavramlardan; rakamları, geometrik şekilleri (dikdörtgen, kare, daire ve üçgen) ve çıkarma işlemi kavramlarını okulda eğlenceli faaliyetlerle öğrenmeye çalışırken evde de bu kavramları daha iyi anlamam için öğrendiklerimi pekiştirerek ve bu kavramlar hakkında bildiklerinizi benimle paylaşarak daha somut bir şekilde öğrenmeme yardımcı olabilirsiniz.
Not: mektubu her gün görebileceğiniz bir yere asmayı ve kaybettiğinizde yeni bir örneğini öğretmenimden istemeyi unutmayın...
04.04.2011 pazartesi
Bugün 1 den 5 e kadar saymayı ve yazmayı öğreneceğiz. Öğretmenimizin bize dağıtacağı bilişsel etkinlikler de boyama ve eşleştirme yoluyla sayıları pekiştireceğiz.
05.04.2011 Salı
Bugün öğretmenimizin bize göstereceği kartlar da ki resimlerin kaçar tane olduğunu önce sayıp daha sonra bulduğumuz sayıyı resmin yanına yazacağız. Ayrıca bugün 5 er kişilik gruplarla ‘sandalye kapma’ oyunu oynayacağız.Oyunumuz da sandalye ve oyunu oynayan arkadaşlarımızı sayarak oyundan elenen arkadaşımızı ve çıkan sandalyeyi çıkarma işlemi yaparak kalan sayıları bulup oyunumuzu tamamlayacağız.
06.04.2011 Çarşamba
Bu gün geometrik kavramlardan kare, dikdörtgen, üçgen ve daire şekillerinin adlarını ve nasıl çizildiklerini öğreneceğiz.sınıfımız da bulunan eşyalarımızdan hangi eşyanın hangi geometrik şekle benzediğini bulup kaçar tane olduğunu sayacağız.
07.04.2011 Perşembe
Öğretmenlerimiz bugün bize şekiller oluşuyor oyununu oynatacak.en fazla 5 arkadaşımızla istediğimiz geometrik şekilleri çizimlerine uygun şekilde oluşturacağız.beraber şekil oluşturduğumuz grupta kaç kişi olduğunu da sayarak öğrendiklerimizi tekrar edeceğiz.
08.04.2011 Cuma
Haftanın bu son gününde öğretmenimiz bize belirli sayılarda çeşitli geometrik şekillerden ve çeşitli renklerden oluşan el işi kağıtları dağıtarak bizden istediğimiz gibi resim yaptıracak.Ayrıca bugün ‘’ şarkısını öğreneceğiz.
İşte bu hafta öğreneceğimiz şarkı
Evde ne yapabiliriz?
· Çocuğunuzdan siz yemek hazırlarken size yardım etmesini isteyin. Çatal, kaşık ve bıçakları sizin söylediğiniz belirli sayılarda masaya götürmesini isteyin.
· Çocuğunuza onu sıkmayacak şekilde ara sıra bulunduğunuz mekan da geometrik şekillere (kare, üçgen, dikdörtgen ve daire) benzeyen nesneleri size saymasını söyleyin.
· Yıkanan çamaşırları asarken size, sizin söylediğiniz sayı da mandal vermesini söyleyerek ondan yardım isteyin.