- Katılım
- 25 Nis 2006
- Mesajlar
- 5,063
- Tepki Skoru
- 26
- Puanları
- 38
Etkinlik Adı - İçeriği: Sayarım Fırçalarken (Diş Sağlığı, Kişisel Sorumluluk, Öz Bakım)
Etkinliğin Çeşidi: Fen , Türkçe (Bütünleştirilmiş Büyük Grup)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
B G : K : Kazanım 2:Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler.)
B G : K : Kazanım 17: Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Bir olayın olası nedenlerini söyler. )
B G : K : Kazanım 17: Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Bir olayın olası sonuçlarını söyler.)
D G : K : Kazanım 12: Yazı farkındalığı gösterir. (Duygu ve düşüncelerini bir yetişkine yazdırır.)
Ö B : K : Kazanım 7: Kendini tehlikelerden ve kazalardan korur. (Tehlikeli olan durumları söyler.)
Ö B : K : Kazanım 7: Kendini tehlikelerden ve kazalardan korur. (Tehlikeli olan durumlardan, kişilerden, alışkanlıklardan uzak durur.)
MATERYALLER : İki adet yumurta, su, iki adet kavanoz, diş fırçası, diş macunu, yiyecek atıkları.
SÖZCÜKLER : Diş dostu, zararlı, tüketmek
KAVRAMLAR : Kirli-Temiz
ÖĞRENME SÜRECİ
• “Sayarım Fırçalarken” adlı tekerleme hareketleriyle bir kez söylenir. Ardından çocuklarla birlikte tekrar edilir.
Sayarım Fırçalarken
İşte benim diş fırçam,
Bu da macunum,
Dişlerim temiz olsun isterim ben.
Yukarı aşağı
Aşağı yukarı
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sayarım fırçalarken.
Sağı solu
Önünü arkasını unutmam,
Acele etmeden.
Günde en az iki kere fırçalarım.
Mutluyum dişlerimle ben.
V. Kavacık
• Çocuklara sırayla eklemeler yaparak öykü oluşturacakları söylenir.
“-Bir gün Ali uykusundan ağrıyla uyanmış, elini yanağına koymuş, hemen aynaya koşup bakmış, bir de ne görsün…” denir ve bırakılır.
• Çocuklar sırayla öyküye bir cümle ilave eder, örneğin; yanağı kocaman şişmiş…Daha sonraki yanındaki çocuk öyküye bir cümle daha ekler çalışma böylece devam eder.
• Öğretmen çalışma sonunda aldığı notları okuyarak oluşturulan öykünün tamamını tekrarlar. Sonra Ali’nin neler hissettiği, neden dişinin çürümüş olduğu nedenleri ve sonuçlarıyla tartışılıp diş sağlığına zarar verecek tehlikeli alışkanlıklarla ilgili sohbet edilir. (Fındık, ceviz vb. dişlerle kırılmaması, çok soğuk ve çok sıcak yiyecek ve içeceklerden kaçınılması, her tatlı yiyecekten sonra ağızın suyla çalkalanması, kola, gazoz vb. asitli içeceklerin çok fazla tüketilmemesi gibi). Ardından oluşturulan öyküye isim bulunur.
• “Diş Temizliği Deneyi” için su dolu iki kavanozun içine birer yumurta konulur.
• Her iki kavanoza da her gün bir miktar yiyecek atığı konulacağı, birinci kavanozdaki yumurtanın bir hafta boyunca her gün fırçalanacağı, ikinci kavanozdaki yumurtanın fırçalanmayacağı söylenir.
• Çocuklardan bir hafta boyunca bu işlemi yapıp yumurtaları gözlemlemeleri istenir.
• Çocuklara “Sizce bir hafta sonra hangisi kirli görünecek? sorusu yöneltilip tahminlerini söylemeleri sağlanır.
DEĞERLENDİRME
• Ali’nin neler yaşadığını anlatır mısın?
• Öyküye başka neler ilave edebiliriz?
• Diş sağlığımızı korumak için diş fırçalamanın dışında neler yapmalıyız?
• Günde kaç kere dişlerimizi fırçalıyoruz?
• Diş fırçası olmasaydı, yerine ne kullanırdınız?
Bunların haricinde:
• “El Ele Okul Öncesi Eğitime” kitabında yer alan kirli-temiz kavramı ile ilgili çalışma sayfası uygulanabilir.
AİLE KATILIMI
• Ailelere “Diş Fırçalama Takip Formu” ve diş sağlığı ile ilgili bilgi notu gönderilerek çocukların dişlerini fırçalayıp günlük işaretlemelerine destek olmaları istenebilir.
UYARLAMA
• Sınıfta dil ve konuşma bozukluğu riski olan bir çocuk varsa; öykü tamamlama çalışmasına katılması için cesaretlendirilmelidir. Çocuk “doktor” derse, “Evet doktora gitmişler” gibi pekiştirmeler yapılmalıdır.
DESTEKLENEN DEĞERLER
Sorumluluk : Kendi sağlığına değer vermek de sorumluluk sahibi olma kapsamına girer. Bu anlayışı geliştirebilmek (kişisel sorumluluklarını yerine getirme) için öykü oluşturma sonundaki tartışma sırasında kendi diş sağlığını koruma sorumluluğu değerine dikkat çekilmelidir.
ÖNERİLER
• Öykü tamamlama çalışmasına çocukları alıştırmak için önce bilinen bir öykü seçilip her çocuğun sırayla öykünün bir bölümünü anlatmaları sağlanabilir.
• Oluşturulan öykü için rol dağılımı yapılarak çocukların oynamalarına fırsat verilebilir.
• Değişik bir diş fırçası tasarlayıp çizmeleri istenebilir.
"T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Etkinlik Kitabından alıntıdır."
Etkinliğin Çeşidi: Fen , Türkçe (Bütünleştirilmiş Büyük Grup)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
B G : K : Kazanım 2:Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler.)
B G : K : Kazanım 17: Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Bir olayın olası nedenlerini söyler. )
B G : K : Kazanım 17: Neden-sonuç ilişkisi kurar. (Bir olayın olası sonuçlarını söyler.)
D G : K : Kazanım 12: Yazı farkındalığı gösterir. (Duygu ve düşüncelerini bir yetişkine yazdırır.)
Ö B : K : Kazanım 7: Kendini tehlikelerden ve kazalardan korur. (Tehlikeli olan durumları söyler.)
Ö B : K : Kazanım 7: Kendini tehlikelerden ve kazalardan korur. (Tehlikeli olan durumlardan, kişilerden, alışkanlıklardan uzak durur.)
MATERYALLER : İki adet yumurta, su, iki adet kavanoz, diş fırçası, diş macunu, yiyecek atıkları.
SÖZCÜKLER : Diş dostu, zararlı, tüketmek
KAVRAMLAR : Kirli-Temiz
ÖĞRENME SÜRECİ
• “Sayarım Fırçalarken” adlı tekerleme hareketleriyle bir kez söylenir. Ardından çocuklarla birlikte tekrar edilir.
Sayarım Fırçalarken
İşte benim diş fırçam,
Bu da macunum,
Dişlerim temiz olsun isterim ben.
Yukarı aşağı
Aşağı yukarı
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
Sayarım fırçalarken.
Sağı solu
Önünü arkasını unutmam,
Acele etmeden.
Günde en az iki kere fırçalarım.
Mutluyum dişlerimle ben.
V. Kavacık
• Çocuklara sırayla eklemeler yaparak öykü oluşturacakları söylenir.
“-Bir gün Ali uykusundan ağrıyla uyanmış, elini yanağına koymuş, hemen aynaya koşup bakmış, bir de ne görsün…” denir ve bırakılır.
• Çocuklar sırayla öyküye bir cümle ilave eder, örneğin; yanağı kocaman şişmiş…Daha sonraki yanındaki çocuk öyküye bir cümle daha ekler çalışma böylece devam eder.
• Öğretmen çalışma sonunda aldığı notları okuyarak oluşturulan öykünün tamamını tekrarlar. Sonra Ali’nin neler hissettiği, neden dişinin çürümüş olduğu nedenleri ve sonuçlarıyla tartışılıp diş sağlığına zarar verecek tehlikeli alışkanlıklarla ilgili sohbet edilir. (Fındık, ceviz vb. dişlerle kırılmaması, çok soğuk ve çok sıcak yiyecek ve içeceklerden kaçınılması, her tatlı yiyecekten sonra ağızın suyla çalkalanması, kola, gazoz vb. asitli içeceklerin çok fazla tüketilmemesi gibi). Ardından oluşturulan öyküye isim bulunur.
• “Diş Temizliği Deneyi” için su dolu iki kavanozun içine birer yumurta konulur.
• Her iki kavanoza da her gün bir miktar yiyecek atığı konulacağı, birinci kavanozdaki yumurtanın bir hafta boyunca her gün fırçalanacağı, ikinci kavanozdaki yumurtanın fırçalanmayacağı söylenir.
• Çocuklardan bir hafta boyunca bu işlemi yapıp yumurtaları gözlemlemeleri istenir.
• Çocuklara “Sizce bir hafta sonra hangisi kirli görünecek? sorusu yöneltilip tahminlerini söylemeleri sağlanır.
DEĞERLENDİRME
• Ali’nin neler yaşadığını anlatır mısın?
• Öyküye başka neler ilave edebiliriz?
• Diş sağlığımızı korumak için diş fırçalamanın dışında neler yapmalıyız?
• Günde kaç kere dişlerimizi fırçalıyoruz?
• Diş fırçası olmasaydı, yerine ne kullanırdınız?
Bunların haricinde:
• “El Ele Okul Öncesi Eğitime” kitabında yer alan kirli-temiz kavramı ile ilgili çalışma sayfası uygulanabilir.
AİLE KATILIMI
• Ailelere “Diş Fırçalama Takip Formu” ve diş sağlığı ile ilgili bilgi notu gönderilerek çocukların dişlerini fırçalayıp günlük işaretlemelerine destek olmaları istenebilir.
UYARLAMA
• Sınıfta dil ve konuşma bozukluğu riski olan bir çocuk varsa; öykü tamamlama çalışmasına katılması için cesaretlendirilmelidir. Çocuk “doktor” derse, “Evet doktora gitmişler” gibi pekiştirmeler yapılmalıdır.
DESTEKLENEN DEĞERLER
Sorumluluk : Kendi sağlığına değer vermek de sorumluluk sahibi olma kapsamına girer. Bu anlayışı geliştirebilmek (kişisel sorumluluklarını yerine getirme) için öykü oluşturma sonundaki tartışma sırasında kendi diş sağlığını koruma sorumluluğu değerine dikkat çekilmelidir.
ÖNERİLER
• Öykü tamamlama çalışmasına çocukları alıştırmak için önce bilinen bir öykü seçilip her çocuğun sırayla öykünün bir bölümünü anlatmaları sağlanabilir.
• Oluşturulan öykü için rol dağılımı yapılarak çocukların oynamalarına fırsat verilebilir.
• Değişik bir diş fırçası tasarlayıp çizmeleri istenebilir.
"T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Etkinlik Kitabından alıntıdır."