Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

PSİKOLOJİK TANIDA RESMİN ÖNEMİ (RESİMLERE DİKKAT!!)

Katılım
22 May 2006
Mesajlar
108
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Küçük yaşlarda sözcüklerden daha güçlü anlatım aracı olan resim, bize çocuğun iç dünyasını ve büyüme süreci hakkında önemli bilgiler verir. Resim, kişilik,algı,insanlararası ilişkiler ve tutumların saptanmasında önemli bir araçtır ancak tek başına yeterli olmayabilir. bu nedenle çocuğu incelerken bir çok ölçek kullanma yoluna gidilmelidir
    Çocuğun gelişiminin erken donemlerinde çizim, kelimelerden daha çok önemlidir. bu nedenden dolayı resim çocuğun iç dünyasını keşfetmek için oldukça ideal bir tekniktir.çocuk resminin yansıtma önemi üzerinde duran uzmanlar çizgileri yorumlamaya çalışmışlardır
ÖZEL BELİRTİ VE İŞARETLER
Çocuk resmindeki çizgilere 3 açıdan psikolojik yorum getirilmiştir.
1. Büyüklük
2. Abartmalı çizgiler
3. Eksik bırakılan çizgiler

1. BÜYÜKLÜK
- Büyük resimler: sayfanın tümünü kaplayan büyük resimler çoğu kez iç kontrolü zayıf olan saldırgan çocuklar tarafından çizilmektedir. aşırı hiperaktif çocuklarda sayfanın tümünü kontrolsüz şekilde kullanırlar.Ender olarak çekingen ürkek çocuklarda zayıf benlik kavramları nedeniyle geniş figürlere yer vermektedirler. bunlar daha güçlü olabilme arzularını bu yolla dile getirmeye çalışırlar.
- Küçük resimler: çoğunlukla korkak,çekingen çocukların ürünüdür. küçük boyut onların güvensizliklerinin simgesi olmaktadır. bu çocuklar kendilerini güvensiz,yetersiz ve küçük görmektedirler.

2. ABARTMALI ÇİZGİLER
-Baş: çok büyük yada çok küçük kafa,zihinsel bakımdan kendini yetersiz goren çocuklar tarafından çizilmektedir.
-Ağız:konuşma ve dil sorunu olan çocuklar, kalın çizgilerle büyük ağız resmi yapma yoluna giderler. çoğunlukla anne ve babalarına bağımlı olan çocukların resimlerinde ağız alanına saplandıkları dikkati çeker
-Gözler: göz bebeği olmadan çizilen baş ve anlamsız gözler görmeye bağlı öğrenme sorunu olan çaocuklarda ve ölmüş kişileri çizmede kullanılmaktadır.
-Burun: Astılı çocuklar yada solunum güçlüğü çeken çocuklar burunları çok belirin yada buyuk çizerler.
-Kulaklar: Çok büyük kulaklar işitme zorluğu olan ve başkalarınıb kendileri hakkında konuştuklarını düşünen bazı kuşkucu çocuklar kulakları çok büyük ve abartılı şekilde çizerler.
-Dişler: Saldırganlığı ifade eder.
-Ayaklar: büyük ayakların çizilmesi kendine güven duyma arzusunun simgesidir.
-Cinsel organlar:resimlerinde cinsel organlara yer veren çocukların çocuğun anne ve babalarının evde çıplak dolaştıklarını ortaya koymuştur.cinsel organlara yer veren çocukların ya problemli çocuklar ya da cinsel organları ile ilgili olarak aşırı bir bedensel endişeye sahip ve dürtülerini kontrolde zayıf olan çocuklar oldukları düşünülebilir.

3.EKSİK BIRAKILAN ÇİZGİLER
-Eller: ellerin çizilmemesi güvensizliği çevreye uyumda güçlük çekilmesini simgelemektedir.
-Kollar:kolların çizilmemesi güvensizliği çevreye uyumda güçlük çekilmesini simgelemektedir.kollar güç ve kuvvetin simgesi olduğu için kolların çizilmemesi bunların azlığını belirtir.
-Bacaklar:bacakların bulunmayışı çocuğun kendini desteksiz ve hareketsiz oalarak algılamasını belirtir.
-Ayaklar:ayakların yokluğu çocuğun güvensiz ve yardımsız hissetmesi anlamına gelir.
-Burun:burun güç savaşımının simgesidir. burnun yokluğu çocuğun güçsüzlüğünü gösterir.
-Ağız:ağızın çizilmemesi başkalarıyla ilişki kurmakta zorluk çektiğini gösterir.

ÇİZGİLER
Düz ve kırık çizgiler: gerçekçi, genellikle de saldırgan ve tepkici çocuklar
Eğrilerden oluşan abartılı çizgiler: duyarlı ve zengin hayal gücü olan,güvensizlik duyan, çevresindekilere kendini kabul ettirme çabasında olan çocuklar.
Yuvarlak biçimler: olgunlaşamamışlık
Yuvarlak ve düşey çizgilerin dengeli kullanımı: ılımlı ve ölçülü girişkenlik
Resim düzeyinin dışına taşma eğilim: engellenmişlik,otoriteye karşı çıkma,denetim yetmezliği ve olgunlaşamamışlık
Kağıdın simetrik dolduruluşu: olgunlaşamamışlığın belirtisidir.
Yüzeyin bir bölümüne resim yapanlar: uyum sorunu olan çocuklar
Kağıdın üst tarafını kullananlar: genellikle kendine güven duyan,gururlu çocuklar
Kağıdın alt tarafını kullananlar: tutarlı çocuklar
Silik ve sönük çizgiler: güçlülük, aşırı kendine güven ve hırçınlık

RENKLER
Aşırı renk zıtlığı: huzursuzluk ve mutsuzluk
Oldukça uyumlu renkler: huzur ve mutluluk
Sıcak renkler: coşkunluk,mutluluk,neşe
Kirli sarı ve kahverengi: Hüzün ve küskünlük
Mor: içe dönüklük, hüzün,duygululuk,incelik
Sarı:canlılık,coşkunluk
Kırmızı:saldırganlık
Turuncu:yaşama sevinci,neşe
Beyaz:temizlik,doğrululuk,güven
Siyah:ağırbaşlılık,karamsarlık,hüzün
Gri:eek:lgunluk,kararlılık,huzur ve sessizlik
 

Selçuk Aydın

Akademisyen
Yönetici
Katılım
30 Nis 2006
Mesajlar
3,038
Tepki Skoru
47
Puanları
48
Güzel paylaşımınız için teşekkür ederim.
 
Katılım
3 May 2006
Mesajlar
459
Tepki Skoru
0
Puanları
0
oğlumun resimlerini incelerken çok ihtiyacım olacaktı.bu bilgiler için teşekkürler
 
Katılım
22 May 2006
Mesajlar
108
Tepki Skoru
0
Puanları
0
mehtap051' Alıntı:
oğlumun resimlerini incelerken çok ihtiyacım olacaktı.bu bilgiler için teşekkürler
umarım işine yarar arkadaşım. ben bunu okulda ders olarak görmüştüm ve hemen arşivledim. umarım herkese faydalı olur.
 

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst