- Katılım
- 29 Nis 2010
- Mesajlar
- 121
- Tepki Skoru
- 0
- Puanları
- 0
VÜCUDUMUZ ve DUYU ORGANLARI
Öğretmen ‘Çocuklar çevremizdeki her şeyi duyu organlarımızla algılarız. Duyu organlarımız ise beynimiz sayesinde çalışır. Beynimiz olmadan hiçbir duyuyu hissedemeyiz.
Oyanın Uyku Saati
Oya’ nın uyku saati gelmişti. Anne ve babasına ‘İyi geceler.’diyerek, odasına gitti. Oya o gün arkadaşlarıyla top oynamış çok yorulmuştu; gözlerini yumdu. Hemen uykuya daldı. Birden yan odadan gelen müzik sesiyle uyandı. Abisi radyonun sesini fazla açmıştı. Hemen abisinin odasına gidip müziğin sesini kısmasını istedi. Abisi müziğin sesini kıstı ama artık Oya’ nın da uykusu kaçmıştı. Mutfağa annesinin yanına gitti. Demlikten mis gibi ıhlamur kokusu geliyordu. Annesi bardaklara ıhlamur koymuştu. Oya’ ya da bir bardak doldurdu. Annesi Oya’ya ‘Ihlamur iç, sonra uyursun’ dedi. Birlikte oturma odasına gittiler. Ihlamurlarını içtiler. Annesi mutfağa gitti. Çok geçmeden patlamış mısırlarla geri döndü. Mısırın tadı çok lezzetliydi. Oya mısırı da yedikten sonra çalışma odasına gitti. Çalışma masasına oturdu. Çalışma masasında ayaklarının arasında yumuşak tüylü bir şeyler hissetti. Bu evin sevimli tavşanı ‘Tik’ ydi. Tikiyi biraz sevdikten sonra bitmek üzere olan kitabını okudu. Kitabın bitmesine bir sayfa kala Oya’da uykuya daldı.
KAVRAM HARİTASI
Öğretmen hikâyeyi okuduktan sonra sınıfa yönelerek çocuklar bu hikayenin neresinde hangi duyularımızı kullandık? Tahtaya kalkıp hangi duyuyu hangi nesne ile kullandıysak onun altına yapıştırır mısınız? (Tahtada yarım bırakılmış bir kavram haritası vardır. Kavram haritası hikaye ile ilgili sorular sorularak çocuklara tamamlatılır.)
ORGAN YAP-BOZU
Öğretmen çocuklarla iç ve dış organlar konulu bir etkinlik uygulamak için bir çocuk resmi çizer; tahtaya yapıştırır. (Öncelikle iç ve dış kavramları işlenmiş olmalıdır.)
Çocuklara dönerek “Bugün sınıfımızda misafirimiz var. Misafirimizin ismi ‘Ali’.” der. Ardından “ Şu anda Ali’nin gördüğünüz, dış organlarını söylemenizi istiyorum.” der. Cevapları dinledikten sonra tahtaya yan yana yapıştırdığı iç organları tanıyıp tanımadıklarını sorar. Vücuttaki görevleri ve yerleri hakkında konuşup, kendi vücutlarında yerlerini bulmalarını ve göstermelerini ister. Bu konuşmaları yaparken öğretmen iç organları yavaş yavaş yerleştirir. Daha sonra öğretmenin ismini söylediği çocuk, tahtaya gelir Ali’nin iç organlarını tek tek yerleştirir.
OYUN
Bitiminde öğretmen yere büyük bir daire çizer. Tüm çocukları dairenin etrafına dizer. Çocuklara bugün öğrendiğimiz organların isimlerini söyleyeceğini, iç organsa dairenin içine gireceklerini, eğer dış organ ise dairenin dış kısmına çıkmaları gerektiğini söyler. Tam tersini yapanların yanacağını belirtir.
KAVRAM KARİKATÜRÜ
* Tahtaya, üzerinde sınıftaki her çocuğu temsil eden çocuk resimleri bulunan, karton bir düzlem yapıştırılır. Her resmin üzerinde birer bulut resmi vardır.
Öğretmen, sınıftaki çocuklara döner; “Çocuklar Ali’nin size bir sorusu var.” der ve küçük bir çocuk yaparak taklidi (Ali) “Arkadaşlar, kalbim çok hızlı atıyor. Neden bu kadar hızlı atıyor olabilir?” sorusunu sorar.
Öğretmen, gelen cevapları, karton düzlem üzerindeki bulutların içine yazar. Verdikleri cevaplara karşılık, onları daha fazla düşünmeye sevk edecek, farklı sorular sorar. Kalbin özelliklerini, şeklini, işlevini düşündürecek, bulduracak açık uçlu sorular sorarak konuyu işlemeyi sürdürür. Örn;
Cevap:Köpek koşturmuş.
Soru: Nerede koşturmuş? Neden koşturmuş? Bu yüzden mi kalbi hızlı atmaya başlamış? Hızlı koşunca kalbimiz hızlı mı atar? Neden böyle olur? Hızlı koşunca başka neler olur?
* Öğretmen tahtaya yapıştırdığı düzlemin üzerine yan yana üç çocuk bulunan bir resim yapıştırır. Bu çocukların üzerine konuşma bulutları yapıştırır.
Birinci çocuğun bulutunda: Benim yediğim yemekler karnıma gidiyor.
İkinci çocuğun bulutunda: Benim yediğim yemekler ise damarlarıma gidiyor.
Üçüncü çocuğun bulutunda: Hayır, yediğimiz yemekler önce bir borudan geçip karnımıza gidiyor. Sonra yediklerimiz bir mikser gibi çırpılıyorlar, karışıyorlar. Sonra oradan upuzun bir ipin içinde sağlımıza yaralı olanlar, zararlı olanlardan ayrılıyor. Yararlı olanlar damarlarımıza gidiyorlar. Zararlı olanlar ise tuvalete gidiyorlar.
Öğretmen çocuklara dönerek “Bu resimdeki çocuklar ne söylüyor olabilirler?” sorusunu sorar. Konuşmalar bitince öğretmen karikatürde yazılanları okur. Çocukları düşündürücü sorular sorarak konuşmayı sinirim konusuna, yediklerimize vücudumuzda neler olduğu konusuna getirir.
Öğretmen sonra çocukları üç kişilik gruplara ayırır. Daha önceden yaptığı, üzerine konuşma bulutu yapıştırılmış taçları çocuklara takar ve çocuklarla tahtadaki karikatürün canlandırmasını yaparlar.
KUKLAOYUNU
Öğretmen önceden hazırladığı duyu organları ile ilgili el kuklalarını sınıfa getirir. Ve çocukların göreceği yerden oynatmaya başlar.
Mutlu kulak sorar
-Ayşe’nin kulağı neden kızgınsın?
-Kulak, çünkü Ayşe beni temizlemiyor,bana kalem, çöp gibi zararlı şeyler sokuyor bu yüzden çok kızıyorum.
-Mutlu kulak’’ ama sana bunları sokursa artık duyamaz ‘’der
- Mutlu göz sorar.
-Ayşe’nin gözü neden üzgünsün?
-Göz ‘’ Ayşe bana hiç iyi bakmıyor. Televizyonu çok yakından izliyor, zamanında uyumuyor ve ben çok yoruluyorum.’’der
-Mutlu göz’’ama seni dinlendirmez, televizyonu yakından izlerse sonra hiçbir şeyi göremez’’der.
-Mutlu el sorar
-Ayşe’nin eli sen neden sinirlisin?
-El cevap verir.
-Çünkü Ayşe beni iyi temizlemiyor ,beni zamanında yıkamıyor mikroplar hep bana yapışıyor benden sonra tüm vücuda geçiyor ve sonra hepimiz hasta oluyoruz.
-Mutlu el ‘’ama sana iyi bakmazsa, temizlemezse hayatı tehlikeye girer’’der
-Mutlu ağız sorar
-Ayşe’nin ağzı sen neden sinirlisin?
-Ağız ‘’Çünkü Ayşe beni fırçalamıyor,ya hep soğuk yada hep çok Sıçak şeyler içiyor bana çok zarar veriyor bu yüzden ona çok kızıyorum’’ der
-Mutlu ağız ‘’ama sana iyi bakmazsa dişleri çabuk dökülür ,çürür çok kötü olur’’ der
Mutlu organlar hep bir ağızdan’’oysa Zeynep bize çok iyi bakıyor bize önem veriyor hem kendi hem de biz çok mutluyuz’’ derler.
ANALOJİ
Hazırlanan analoji tablosu sınıfta herkesin rahatça görebileceği yere asılır(ortadan ikiye bir çizgiyle bölünmüştür),patafiksle görev ve şekil bakımından benzetilen nesneler bir tarafa benzeyen organlar bir tarafa kendisine ait olmayan benzemeyenlerle karışık biçimde yerleştirilir,çocuklara bir tarafta organların bir tarafta da ona benzeyen nesnelerin olduğu söylenilir ve hangi organların ne yönle neye benzediği tahmin etmesi istenir,sonra en üstteki organdan başlayarak önce organın ne olduğunu sonra görevinin ne olduğu konusunda konuşulur ve yandaki alanda ona benzeyen nesnenin ne olduğunu bulup yanına yapıştırması beklenir,tüm organlar bitene kadar devam eder. Çocuklara ders şeklinde anlatılamayacak olan görevleri benzetim yoluyla anlatılır.
Sonuç olarak; iç organların görev ve şekil bakımından onların ilgi ve seviyelerine uygun öğretilmesi amaçlanır.
Analojiyle Anlatılan Organlar:
Beyin-ceviz Diş-testere
Kalp-pompa
Mide-mikser
Akciğer-orman
Böbrek-süzgeç
Göz- fotoğraf makinesi
BİREYSEL DENEYLER
1.Deneyin adı:Tat alma deneyi
Deneyin amacı:Yiyecekleri yalnız tadarak tanıma ,ekşi-tuzlu-tatlı-acı kavramlarını ayırt etmelerini sağlama.
Deneyde kullanılan araç gereçler:limon,muz,tuzlu bisküvi
Deneyin uygulandığı yaş gurubu:5-6
Deneyin yapılışı: Çocuğun gözleri bağlanır,bir sandalyeye oturtulur ve sırayla tatlı,tuzlu,ekşi tatları tatması ve fark etmesi beklenir,dilin tat alma organı olduğunu ve tatların bunlardan oluştuğunu öğrenir
Deneyin sonucu:Yiyeceklerin tatlarını görmeden yalnız tadarak ayırt etmeleri sağlanır.
2.Deneyin adı:Hissetme deneyi
Deneyde kullanılan araç gereçler: Sıcak ,soğuk ve ılık su
Deneyin yapılışı: Öğretmen sınıfa üç farklı sıcaklıkta su getirir. Sıcak , soğuk, ılık. Öğretmen deneye katılmak isteyen bir çocuk seçer ve çocuğa iki parmağını soğuk ve sıcak sulara batırması söylenir yaklaşık 1 dk sonra parmaklar sulardan çıkarılır ve ılık suya sokulur. Ardında öğretmen parmaklardaki değişikliği ve ne hissettiğini sorar çocuğa ve cevaplar alınır.
3.Deneyin adı: İşitme deneyi
Amaç: İşitme duyusunu kullanarak arkadaşlarını seslerinden tanımasını sağlamak
Araç ve Gereçler: Bez
Deneyin Yapılışı: Sınıftan bir öğrenci seçilir ve gözleri bir bez ile bağlanır. Öğretmen gözü bağlı öğrencinin önüne sınıftan bir arkadaşını çağırır ve öt kuşum öt der. Gözü bağlı öğrenci sınıf arkadaşını sesinden tanımaya çalışır.
4.Deneyin adı: Kokla ve bil deneyi
Deneyin amacı: Nesneleri koklayarak tanıma ve tanımlayabilmelerini sağlamak
Deneyde kullanılan araç gereçler: Muz, mandalina, salatalık, portakal, ıslak mendil, limon ve göz bandı
Deneyin uygulandığı yaş grubu: 4-5, 5-6
Deneyin yapılışı: Öğrencinin gözleri dışarıyı görmeyecek şekilde bağlanır ve nesneler koklatılır. Koklatılanların neler olduğu sorulur. Tahmin etmesi istenir. Zorlandığında ipucu verilir.
SORULAR
1.Duyu organlarımız nelerdir?
2.Gövdede hangi organlar vardır?
3.Çiçeğin kokusunu hangi duyu organımızla hissederiz?
4.Karanlığı ve aydınlığı anlamak için hangi duyu organımızı kullanırız?
5.Sıcağı ve soğuğu hangi duyu organımızla hissederiz?
6.Köpek kovaladı koştum içimden tik tak sesleri gelmeye başladı.Bu ses hangi organımızdan gelir?
7.Böbrek hangi nesneye benzetilmiştir?
8.Çok yakından televizyon izlersek gözümüz güler mi ağlar mı?
9.Dişlerimizi fırçaladığımızda Ağzımız güler mi ağlar mı?
10.Hikayede Oya’nın ayaklarının arasından geçen tavşanın yumuşak tüylerini Oya hangi duyu organıyla hissetmiştir?
11.Kalp neye benzetilmiştir?
12.Süzgeç hangi organımıza benzetilmiştir?
13.El temizliğimize dikkat etmezsek neler olur?
14.Kulağımıza değişik cisimler sokmamız doğrumu? Neden?
15.Beynimiz ne işe yarar?
16.Derimiz olmasaydı nasıl olurdu? Ne hissederdik?
17.Dilimizle hangi tatları hissederiz?
ŞARKI
Son olarak vücudumuz şarkısı söylenir ve bitirilir.
VÜCUDUMUZ
İki elim iki kolum ,
Ayaklarım var.
Her insanda bir burun,
Birde ağız var.
Sen hiç gördün mü ?
Üç kulaklı bir adam
Olur mu hiç dört kulak
Dön de aynaya bak hey
Olur mu hiç dört kulak
Dön de aynaya bak