Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

Özel Eğitim Danışmanlığı

Katılım
1 May 2006
Mesajlar
1,416
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
44
Özel Eğitim
Türkiye’de özel eğitime muhtaç çocuklar için son yıllarda etkin ve işlevsel kanunlar yürürlüğe girmiştir. Kaynaştırma ile ilgili düzenlenen kanunlar en önemlileridir. Ancak etkili kaynaştırma uygulamaları için, kurumlarda çalışan yöneticilerin, öğretmenlerin ve ailelerin bu konuyla ilgili özel eğitimcilerden destek alması gerekmektedir. Bu konuyla ilgili kurumumuzdan alacağınız destekler,

· Özel eğitimde, engelli çocuğun ailesine verilecek olan danışmanlık hizmetleri
· Etkili kaynaştırma programları için okul, öğretmen ve aile danışmanlığı
· Gelişim geriliği olan çocuklar için bireysel eğitim danışmanlığı
· Gelişimsel dil bozukluğu
· Uyum ve davranış problemleri
· Otizm, asperger, yaygın gelişimsel bozukluk
· Kromozom anomalileri (Down Sendrom, Williams Sendrom gibi...,
Bebeklik ve erken çocukluk döneminden itibaren gelişim takibi ve değerlendirilmesi
· Bebeklik, erken çocukluk ve çocukluk döneminde doğumla birlikte gelen ya da sonradan görülen problemler(Bu problemler bebeklik çağından itibaren “ev programı” ile desteklenmeye başlanır.)

· Kaynaştırma Öğrencisinin Kurumunda Takibi

Günümüzde kaynaştırma, devlet okullarında ve özel okullarda yaygın olarak uygulanmaya başlamıştır. Etkili kaynaştırma uygulamaları için öğrencinin takibi, kaynaştırma öğrencisinin durumunu aileyle paylaşmak, sorunlara çözümler üretebilmek için periyodik olarak anne-babayla görüşmeler yapmak en önemli hizmetimizdir. Bu görüşmeler, özellikle çocuğun durumunun karşılıklı değerlendirilip ailenin görüş ve fikirlerini iletmesi açısından önemlidir. Ancak kaynaştırmada en önemli çalışma, çocuğun devam ettiği kurumda gözlem yapılması, programın uygunluğu ve davranış problemlerini çözmeye yönelik takipleridir.
Kurumda takipler üç etkin şekilde yapılabilir. Bunlardan biri özel eğitimcinin sınıf içinde problemi tespit ederek sınıf öğretmeniyle ortak bir noktada çözüm yollarına ulaşacaktır.
Diğeri destek eğitimci kurum içinde ancak sınıf dışında öğrencinin eksikleri ya da problemleri konusunda çalışmak.
Son olarak da eğitim sonrası sınıf öğretmeniyle kaynaştırma öğrencisi yada diğer öğrenciler ile karşılaştığı problemleri konusunda çözüm sunmak.
· Kardeş İlişkileri Takibi

Kardeşlerin gelişimi izlenir, ebeveynin gelişim sorunu olan kardeş hakkındaki “özel” tutumu “kardeş” ile oyun ortamı içerisinde paylaşılıp tartışılır. Engelli çocuklarda kardeş desteği önemlidir. Kardeş ilişkilerini düzenlemek için çalışmalar yapılır.

· Ev Programı (Küçük Adımlar)

Küçük Adımlar programı gelişim değerlendirilmesi için kullanıldığı gibi ev programı olarak da verilmektedir. Özellikle bebekliğin ilk yılında, sorunun saptanabildiği durumlarda gelişime son derece olumlu katkıları olan bir programdır. Uygulamanın takibi ve değerlendirmesi çok önemsenmekte ve uygulama sürecinde ebeveyn gerek merkezimizde gerekse evde takip edilmektedir.

· Engelli Çocuklarda Duygu ve Davranış Bozukluğu

Birçok engelli çocuk grubunda, duygu ve davranış bozukluğu ile ilgili herkes tarafından kabul edilebilen gerçek ortak bir tanım yoktur.
Engelli çocuklarda sıklıkla uyum ve davranış bozukluğuna rastlanır. Bu durumda yapabileceklerimizi bilmemiz ve kararlı bir uygulayıcı olmamız gerekmektedir. Size vereceğimiz danışmanlık hizmeti ile bu yolda daha güvenli adımlarla ilerleyebilirsiniz.


· Kaynaştırma Nedir? Ve Etkili Kaynaştırma İçin Neler Yapılmalıdır?

Kaynaştırma, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin akranları ile birlikte eğitim ve öğretimlerini bütün kademelerde sürdürme esasına dayanan, destek hizmetlerinin sağlandığı özel eğitim uygulamalarıdır.
➢ Başka deyişle engelli bireylerin engeli olmayan bireylerle eğitsel ve sosyal olarak bütünleşmesini sağlama işlemidir.
➢ Her insanda olduğu gibi özel eğitime muhtaç birey de sevilmek, takdir edilmek, beğenilmek, değer görmek ve kimseye bağımlı olmadan yaşamak ister.
➢ Bu onların en doğal hakkı olduğu gibi, toplumsal bütünlüğün ve kalkınmanın temelidir.
➢ Bu nedenle
kaynaştırma eğitimi her türdeki özel eğitime ihtiyacı olan bireyin devam ettiği okullarda bir hizmet alanı olarak görülmesini ve bazı tedbirlerin alınmasını gerektirmektedir.

Özel eğitime ihtiyacı olan bireylere verilen eğitimin niteliği ne kadar iyi olursa olsun sonuçta onu, içinde yaşadığı toplumun bir üyesi haline getirmiyor ve kabul görmesini sağlamıyorsa verilen eğitim işe yaramayacaktır.
Yapmış olduğumuz çalışmalarla Kaynaştırmada karşılaşılan problemlerin çözülebilmesi için uzman, aile, kurum işbirliği en gerçekçi yaklaşımdır.

· Zihin Engelli Çocuk ve Kaynaştırma Eğitimi

Zihin engelli çocukların toplum tarafından kabul edilen beceri ve davranışları kazanıp toplumun birer parçası olarak yaşayabilmeleri büyük ölçüde aldıkları eğitim ile mümkündür. Zihin engelli çocukların toplumsal değerleri kazanabilmeleri ve yaşadıkları çevreyle uyumlu bir yaşam sürmelerine olanak sağlayacak eğitsel düzenlemelerden biri de kaynaştırmadır.

Kaynaştırma, gerektiğinde sınıf öğretmenine ve/veya engelli öğrenciye destek özel eğitim hizmetleri sağlanması koşulu ile engelli öğrencilerin normal eğitim ortamlarında eğitilmesidir. Kaynaştırma eğitsel bir kavramdır ve özel gereksinimli çocukların uygun öğretim desteğiyle normal sınıf ortamlarına yerleştirme uygulamasıdır. Kaynaştırma eğitiminde önemli olan, kaynaştırmanın engelli çocuğun yerleştirilme yeri olmasından çok, engelli çocuğun gereksinimlerinin karşılanacağı ve bu amaca yönelik olarak düzenlenecek ortam olmasıdır.


Kaynaştırma eğitimi aldıktan sonra öğrencinin ve ailesinin yaşam kalitesi artacaktır. Uygulamalarının temelinde, kaynaştırmanın normal ve zihin engelli çocukların arkadaşlık ilişkilerini geliştirdiği, eğitim ve öğrenme ortamlarını zenginleştirdiği varsayım yatmaktadır. Ayrıca, iyi düzenlenmiş bir sosyal çevre de kaynaştırmanın avantajlarından biri olarak görülmektedir. Kaynaştırma eğitiminin gerekliliğini savunanların normal eğitim ortamının yeğlenmesine gerekçe olarak ise, ayrı eğitim ortamlarındaki engelli çocukların sadece birlikte eğitimden menedilmiş olmaları değil, aynı zamanda kendi yaşıtlarından da soyutlanmış olmaları göstermektedirler. Engelli olsun ya da olmasın, her çocuğun kendine özgü özelliklere sahip olmaları nedeniyle, her bir çocuğun gelişiminin kendi içinde değerlendirilmesi gerekliliği, engelli çocukların normal eğitim ortamlarında eğitim alabilmeleri için bir başka neden olarak gösterilmektedir.

Engelli çocukların normal eğitim ortamlarında eğitim almaları demek, bu çocuklara da engelli olmayan çocuklarla eşit eğitim fırsatı vermek demektir. Eşit eğitim fırsatı ise her çocuğun, engelli-engelsiz diye ayrılmaksızın, aynı eğitsel deneyime ulaşabilmesini sağlamaktır.


Kaynaştırma uygulamalarının sağlayacağı sosyal ortamlar, zihin engelli çocukların önemli sosyal becerileri kazanmalarına ve toplum tarafından kabul edilen davranışların öğrenilmesine fırsat sağlamakta ve olumlu sosyal değişimleri açığa çıkarmaktadır. Bu açıdan iyi düzenlenmiş kaynaştırma sınıfları, zihin engelli çocukların sosyal değişmelerinde ve gelişimlerinde önemli bir fırsat olarak görülmektedir. Ancak tüm bunların olabilmesi, iyi düzenlenmiş kaynaştırma uygulamaları ile sınıf öğretmeninin ve normal akranlarının zihin engelli öğrenciyi kabul etmesi ve onunla etkileşimde bulunması ile mümkündür. Aksi takdirde zihin engelli öğrencilerin kaynaştırma sınıflarına yerleştirilmesi ile bu çocuklar sınıfta fiziksel olarak kaynaşabilir fakat bu durum normallerle engelli çocuklar arasında sosyal kaynaşmanın olacağı ve engelli çocukların normal akranları tarafından sosyal kabul göreceği anlamına gelmemektedir.


Gerek iyi düzenlenmemiş kaynaştırma uygulamaları, gerekse zihin engelli çocukların akranları ile sosyal etkileşimlerindeki yetersizlikleri ve yaşına uygun olmayan davranışları yalnızca engelli olmayı zorlaştırmamakta, aynı zamanda normal akranlarıyla etkileşim fırsatlarını da zorlaştırmaktadır. Bu durum zihin engelli öğrencilerin kaynaştırma sınıflarında sıklıkla sosyal problemler yaşamalarına neden olmaktadır.

Oysa iyi düzenlenmiş kaynaştırma uygulamalarının engelli bireyler kadar normal akranlarına da hoş görülü olma, bireysel farklılıkları kolay kabul etme, kendisine ve çevresine karşı daha hoşgörülü olma düşünceleri geliştirme gibi çeşitli faydaları bulunmaktadır.


Aile Eğitimi

Aile eğitimi, özel eğitim gerektiren bireylerin eğitiminde, sürekliliği olan bir hizmettir. Bu hizmetlere ve özel eğitim sürecinin her boyutunda, ailelerin aktif katılımını ve katkısını sağlayacak önlemler alınmalıdır.
Özel eğitime gereksinimi olan çocuklara verilecek eğitimin etkili ve başarılı olması, ev ve okul gibi farklı iki ortamdaki yaklaşım ve davranışların tutarlı olmasıyla yakından ilgilidir. Okulda uygulanan eğitim ilke ve yöntemlerinin ev yaşantısıyla bağdaştırılması, eğitimcinin ana ve babadan; an babanın da eğitimciden yararlanması şeklinde kurulacak iş birliği, çocuğun eğitiminin yalnız okulda değil, evinde ve diğer sosyal çevrelerinde de süreklilik kazanmasına yardımcı olacaktır.
Çocuklarda kalıcı davranış değişikliklerinin oluşturulabilmesi için de okul-aile iş birliğinin sağlanması ve geliştirilmesi gerekmektedir. Okul-aile iş birliği, birçok yolla sağlanabilir. Bu yollardan biri de ailelerin, eğitim programlarına katılımlarının sağlanmasıdır. Bu katılım, çocuğu ve etkinlikleri gözleme, etkinliklerde aktif rol alma, etkinliklere yardımcı olma şeklinde de olabilir. Ayrıca aileler, evde ya da okulda eğitim materyali hazırlayabilir, meslekleriyle ilgili ya da yetenekleri olan bir konuda çocuklara etkinlik yaptırarak da katılım sağlayabilirler.
Özel eğitime gereksinimi olan çocuğa sahip ana ve babalar ile diğer çocukların ailelerinin bir araya getirilerek onların etkileşimlerini güçlendirmek ve ebeveynlikle ilgili bilgilerini desteklemek amacıyla yapılacak çalışmalar da okul-aile iş birliğini güçlendirecek yollardan biridir. Aileler, bireysel görüşmeler, basılı materyaller ve kitle iletişim araçları kullanılarak da desteklenebilir.

 

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst