Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

Otizme yaklaşım

Katılım
5 Tem 2007
Mesajlar
33
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
41
bu sene otistik bir çocuğum varmış.Şuan çok endişeliyim.Otizm konusunda hiç tecrübem yok ve tecrübesi olan arkadaşlardan yardım bekliyorum.Ona nasıl yaklaşmalıyım ve etkinlikler sırasında neler yapmalıyım acaba?Bu konuda bilgisi olan arkadaşlar önerilerinizi bekliyorum.
 
Katılım
27 Eyl 2008
Mesajlar
69
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
42
Panik etmenize gerek yok. Çocuğun eğitsel kontrolünün ne düzeyde olduğunu bilmiyorum ama her normal bireyde olduğu gibi otoriteyi kurmayı ve şekil vermeyi iyi planlamalısınız. Eğer ölçüyü ayarlayamazsanız bir otizmli birey sizi çok iyi kullanabilir.

Yapmanız gereken en önemli unsurlar;

Asla yönergeleri 2. kez tekrarlamayın. Örneğin "buraya gel" diyorsunuz ve eğer o 5 saniye içinde yanınıza gelmiyorsa hemen fiziksel yardımla yanınıza getirin ve ardından davranışla ilşkilendirilmiş övgü kullanın. Örn; "Yanıma çok güzel geldin" gibi.Eğer davranışı fiziksel yardım almadan yerine getiriyorsa hemen sevdiği yiyecek ve ya içecekle pekiştirin ya da sosyal pekiştireç kullanın.

2. Adına tepki vermeyi öğretin. Eğer adına tepki vermiyorsa ilk yapmanız gerekenlerden biri adına tepki vermeyi çalışmak olmalı. Her hangi bir masa başı etkinlikle meşgul iken ilk olarak yandan ya da önden adını seslenin 5 saniye içinde tepki vermiyorsa hemen eliyle kendinizi işaret ederek size bakmasını sağlayın ve hemen davranışla ilkşkilendirilmiş övgü kullanın. Eğer bağımsız yapıyorsa yiyecek ya da içecekle pekiştirin. (size tavsiyem ufak bir çok gözlü kutu edinmeniz ve çocuğun ailesine bu kutuyu vererek kutunun içine her türlü çocuğun sevdiği tatlı bonibon vs gibi şeyleri koydurun fakat bunlar büyük değil sadece tadımlık olmalı bir bonibon tanesinin 4 parçaya bölünmesi gibi)

3. ve belkide en önemlisi çocuğun stereotipik davranışlar sergilemesine asla izin vermeyin. Yerinde sallanma, dalma, elini ısırma ya da oral stereotipler gibi. Çocuğa adına tepki vermeyle birlikte şu önemli yönergeyi yerine getirmeyi öğretim; "ellerini aşağı indir" çünkü otizmli bireyler ellerini stereotipik davranışlar gerçekleştirmedeçok fazla kullanırlar. Fakat bunu sezdiğiniz anda hemen ellerini aşağı indir yönergesini verin ve 5 saniyede yerine getirmiyorsa fiziksel yardımla yerine getirtin. Sonrasında davranışla ilşkilendirilmiş övgü kullanın.

Şimdilik bunları yazıyorum. Eğer takıdığınız bir nokta olursa yazın. Seve seve cevaplarım. Ayrıca interneti aktif oarak kullanıyorsanız uygulamalı davranış analizini incelemenizi tavsiye ederim. Size rehber olacaktır. Hiç endişe etmenize gerek yok.
 
Katılım
31 Ağu 2006
Mesajlar
244
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
38
Teşekkür ederim. Tam emin olamadım ama sanırım benim çocuklarımdan biri de otistik.
Bir aydır takip ediyorum. Ailesi kuzeni ile birlikte okula, askere vs. beraber gitsin diye aynı yaşta yazdırmışlar( çocuğun şu anki gerçek yaşı 4,5):((
Çocuk hiç anne sütü almamış, bağışıklık sistemi zayıf, aylık iğneleri var.
Konuşmaları monoton ve keyfi çok yerinde olmadığı sürece konuşmuyor. Çağırdığımda gelmiyor. İsmini söylediğimde bakmıyor. Bunun dışında etkinliklere katılmıyor, olumsuz tepkilerini bağırarak, anlamsız sesler çıkararak gösteriyor.
Sürekli arabalarla ilgili.Oyun hamuruyla oynamaktan da hoşlanıyor.
Bakışları da çok donuk ama işte tam emin olamadım. Ailenin tavrı nedeniyle mi böyledir bilemiyorum. Yengesi annenin hiç açıklama yapmadan çocuğa vurduğunu söylemişti :(((
Sebep tüm bunlar mı yoksa otizm mi bilemiyorum. Okullar açılınca aileyle özel görüşeceğim. Gerçekten anlayamadım.
 
Katılım
27 Eyl 2008
Mesajlar
69
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
42
Merhaba Dilek,

Aşağıda sıraladığım soruların, gerektirdiği davranışları gözlemleyerek öğrencinin otizmli olup olmadığı konusunda fikir edinebilir ve aileyi bir çocuk ruh hastalıkları uzmanı ya da çocuk nöroloğuna yönlendirebilirsin. Tavsiyem bu konuda aceleci davranıp hemen bu değerlendirmeyi yapıp zaman kaybetmeden aileyi yönlendirmen ve eğer böyle birşey söz konusuysa geç kalınmadan eğitim görmesi konusunda yönlendirici olman.

1. Çocuktamonotonda olsa konuşma var mı?
2. Oynadığı oyuncaklarda teker vs gibi yuvarlak cisimlere mi,yoksa oyuncağın geneline mi takılıyor?
3. Stereotipik davranışlar var mı? (Dilini çıkarma,dudak yalama, manipülatif hareketler, sallanma)
4. Aniden oluşan ağlama ya da gülme davranışı oluyor mu?
5. Öfke nöbetleri geçiriyor mu? Geçiriyorsa sıklığı ne düzeyde?
6. Akran etkileşimi var mı? Varsa ne düzeyde?
7. Başka çocukların ilgisini çekebilecek çok eğlenceli bir oyun ve oyuncak olduğunda tepkisiz kalıyor mu?
8. Senaryolu oyun oynuyor mu? (Bu önemlidir-anlayabilirsin)
9. Rutini bozulduğunda aşırı tepki veriyor mu?
10. Nesne takıntısı var mı?

İyi çalışmalar
 
Katılım
31 Ağu 2006
Mesajlar
244
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
38
Çok teşekkür ederim:)
Maddeleri not aldım, bazılarına cevap verebilirim şu an ama bilinçli bir gözlem çok daha faydalı olacaktır, çok teşekkür ederim tavsiyelerin için:)
 

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst