ALINTIDIR......
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK ETKİNLİKLERİNİN YARARI VE ÇOCUK GELİŞİMİ AÇISINDAN YARARLARI:
Bu dönemde çocuk;
-miktar(az-çok) -ezbere ritmik sayılar -toplama çıkarma
-kümeler - kesirler -geometrik şekiller
-uzunluk -ağırlık -zaman
Gibi kavramları öğrenmeye başlar.
MATEMATİK ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
*çocuğun büyümesi *olgunlaşma *hastalıklar
*beslenme *zeka,ilgi ve yetenekler *sosyal ve duyusal gelişim
*anne babanın eğitim durumu *ailenin ekonomik düzeyi
*ailede bireyler arası ilişkiler *okulun vermiş olduğu eğitimin niteliği
*toplumsal koşullar
OKULÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINDA MATEMATİK ETKİNLİKLERİNİN AMAÇLARI
Genel amaçlar
-matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmek.matematikle ilgili kavramları öğrenmeye ilgili ve istekli olmalarını sağlamak
- matematiğin yaşam içerisindeki gerekliliğini ve önemini kavratmak
-gelişimsel düzeyi ve aynı zamanda bireysel farklıkları dikkate alan uygun eğitim öğretim ortamları oluşturmak
-çocuğun gelişimsel düzeyine uygun ,akıl yürütme ve problem çözme becerileri geliştirmek
- çocuğun gelişimsel düzeyine uygun olarak,günlük yaşantı içerisinde karşılaştığı matematiksel kavramları anlama ve öğrendiklerini kullanma yeteneği geliştirmek
-çocuğu bir sonraki basamağı olan ilköğretime hazırlamak
Özel amaçlar
-varlıkları matematiksel özelliklerini tanıyabilme becerilerini geliştirmek.
-varlıkları temel özelliklerine göre sınıflayabilmelerini sağlamak.
-Basit problemleri çözme yeteneği geliştirmek.
-ritmik sayma becerisini geliştirmek.
- Basit problemleri anlayabilme yeteneği geliştirmek.
-sayıları okuyabilme ve söylendiğinde yazabilme becerisini kazandırmak.
-Kümeyi ve kümeler arası ilişkileri kavratabilmek.
-ölçmeyle ilgili kavramları kazandırmak
-temel geometrik şekilleri(kare,dikdörtgen,üçgen gibi) kavratabilmek.
-tam ,yarım ve çeyrek gibi kesir kavramlarını kazandırmak
-belli özelliklere göre oluşturulan basit şekilli grafikleri yorumlama becerisi geliştirmek.
Matematik etkinlikleri ile ilgili kavramların kazandırılmasında temel ilkeler
Keşfederek öğretim:çocuğa bir kare göstererek buna “kare” diyoruz.karenin dört eşit kenarı vardır diyebileceğimiz gibi buna “kare” diyoruz.siz bana bu şekli diğerlerinden(diğer geometrik şekiller gösterilir) ayıran özellikleri söyleyebilir misiniz? De diyebiliriz.ikinci yol onları kareyle ilgili keşifler yapmaya zorlayacaktır.
Aktif öğrenme ilkesi:öğretmenin sınıfta kurabiye hamurunu hazırlarken kendisinin malzemeleri ölçerek,sayarak yaptırması yerine;çocukları etkinliğe katara,onlara ölçtürmesi,malzemeleri saydırması öğrenme açısından daha etkilidir.
Hareket yoluyla öğrenme ilkesi:çocuk şarkıyı parmaklarını,ellerini,kollarını,ayaklarını hatta bedenini kullanarak söylüyorsa;hem şarkıda geçen kavramları daha kolay öğrenecek,hem de büyük bir keyif alacaktır.
Sosyal etkileşim ilkesi:çocuklara etkinlikleri sırasında birbirlerinde bir şeyler alıp-vermelerini ya da birbirleri ile konuşmalarını,konuşarak anlaşmalarını sağlayacak ortam sağlanmalı.
İşbirliği yoluyla öğrenme ilkesi:çocuklar “sokağımız” konulu bir sanat etkinliğini grup etkinliği olarak yaptıklarında,grup içindeki kendi sorumluluklarını yerine getirmeye çalışırlar.birbirlerinin yanlışlarını görebilirler,düzeltebilirler.birbirlerine öğretirken öğrendiklerin pekiştirebilirler ya da arkadaşlarından yeni bilgiler öğrenebilirler.
Yaşama yatkınlık ilkesi:günün her saatinde(yemek yerken,el yıkarken,bahçede oynarken,bir gezi sırasında vs.)matematik ile ilgili tecrübelerini zenginleştirebileceğini unutmamalıyız.öğrendiklerini ev ortamına da transfer edebilmeleri için aileyle iş birliğine gidilmelidir.
Çocuğa uygunluk ve bireyselleştirme ilkesi:sınıfımızdaki çocukların düzeylerini dikkate alarak,aynı kavram etkinliği saatinde “toplama” yaptırmak için;bazı çocukları sadece 5 sayısı içerisindeki bisküvileri saydırarak toplama yaptırırken,daha ileri düzeyde olana çocuklaraysa alıştırma kitaplarındaki,ilk 10 sayısı içerisindeki -,resimli alıştırmalardan toplama yaptırılabilir.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE DİKKATE ALINMASI GEREK İLKELER:
-Önce nesnelerle çalışınız.çocuk doğumdan itibaren sürekli nesnelerle bir aradadır.aktif olarak çocuk,nesnelerle birlikte deneyim yaşadığında,kavramları öğrenmesi daha kolay olacaktır.karpuzun bir portakaldan,su dolu sürahininse boş bir sürahiden daha ağır olduğunu,çocuk bizzat kendisi taşırsa daha kolay öğrenir.
-İki boyutlu materyallerle(resimlerle,flash kartlarla)çalışınız.bir çocuk;hangi çocuğun daha uzun boylu olduğunu ya da hangi tabakta daha çok elma olduğunu,resimlere bakarak da anlayabilir.
-Sembollerle çalışınız.çünkü nesneler ve iki boyutlu materyaller bize tüm kavramları öğretmemizde yardımcı olmazlar.çocuğa aşağıdaki resmi göstererek,burada kaç tane yıldız olduğunu göstermeni istiyorum,dediğimizde,üç tane yıldızı üç(3) ile ifade edebileceği resim,yarı sembol,sembol =\\\=3gibi üç çentik ya da noktayla da ifade edebilecektir.
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK ETKİNLİKLERİNİN YARARI VE ÇOCUK GELİŞİMİ AÇISINDAN YARARLARI:
Bu dönemde çocuk;
-miktar(az-çok) -ezbere ritmik sayılar -toplama çıkarma
-kümeler - kesirler -geometrik şekiller
-uzunluk -ağırlık -zaman
Gibi kavramları öğrenmeye başlar.
MATEMATİK ÖĞRENMEYİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
*çocuğun büyümesi *olgunlaşma *hastalıklar
*beslenme *zeka,ilgi ve yetenekler *sosyal ve duyusal gelişim
*anne babanın eğitim durumu *ailenin ekonomik düzeyi
*ailede bireyler arası ilişkiler *okulun vermiş olduğu eğitimin niteliği
*toplumsal koşullar
OKULÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMLARINDA MATEMATİK ETKİNLİKLERİNİN AMAÇLARI
Genel amaçlar
-matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmek.matematikle ilgili kavramları öğrenmeye ilgili ve istekli olmalarını sağlamak
- matematiğin yaşam içerisindeki gerekliliğini ve önemini kavratmak
-gelişimsel düzeyi ve aynı zamanda bireysel farklıkları dikkate alan uygun eğitim öğretim ortamları oluşturmak
-çocuğun gelişimsel düzeyine uygun ,akıl yürütme ve problem çözme becerileri geliştirmek
- çocuğun gelişimsel düzeyine uygun olarak,günlük yaşantı içerisinde karşılaştığı matematiksel kavramları anlama ve öğrendiklerini kullanma yeteneği geliştirmek
-çocuğu bir sonraki basamağı olan ilköğretime hazırlamak
Özel amaçlar
-varlıkları matematiksel özelliklerini tanıyabilme becerilerini geliştirmek.
-varlıkları temel özelliklerine göre sınıflayabilmelerini sağlamak.
-Basit problemleri çözme yeteneği geliştirmek.
-ritmik sayma becerisini geliştirmek.
- Basit problemleri anlayabilme yeteneği geliştirmek.
-sayıları okuyabilme ve söylendiğinde yazabilme becerisini kazandırmak.
-Kümeyi ve kümeler arası ilişkileri kavratabilmek.
-ölçmeyle ilgili kavramları kazandırmak
-temel geometrik şekilleri(kare,dikdörtgen,üçgen gibi) kavratabilmek.
-tam ,yarım ve çeyrek gibi kesir kavramlarını kazandırmak
-belli özelliklere göre oluşturulan basit şekilli grafikleri yorumlama becerisi geliştirmek.
Matematik etkinlikleri ile ilgili kavramların kazandırılmasında temel ilkeler
Keşfederek öğretim:çocuğa bir kare göstererek buna “kare” diyoruz.karenin dört eşit kenarı vardır diyebileceğimiz gibi buna “kare” diyoruz.siz bana bu şekli diğerlerinden(diğer geometrik şekiller gösterilir) ayıran özellikleri söyleyebilir misiniz? De diyebiliriz.ikinci yol onları kareyle ilgili keşifler yapmaya zorlayacaktır.
Aktif öğrenme ilkesi:öğretmenin sınıfta kurabiye hamurunu hazırlarken kendisinin malzemeleri ölçerek,sayarak yaptırması yerine;çocukları etkinliğe katara,onlara ölçtürmesi,malzemeleri saydırması öğrenme açısından daha etkilidir.
Hareket yoluyla öğrenme ilkesi:çocuk şarkıyı parmaklarını,ellerini,kollarını,ayaklarını hatta bedenini kullanarak söylüyorsa;hem şarkıda geçen kavramları daha kolay öğrenecek,hem de büyük bir keyif alacaktır.
Sosyal etkileşim ilkesi:çocuklara etkinlikleri sırasında birbirlerinde bir şeyler alıp-vermelerini ya da birbirleri ile konuşmalarını,konuşarak anlaşmalarını sağlayacak ortam sağlanmalı.
İşbirliği yoluyla öğrenme ilkesi:çocuklar “sokağımız” konulu bir sanat etkinliğini grup etkinliği olarak yaptıklarında,grup içindeki kendi sorumluluklarını yerine getirmeye çalışırlar.birbirlerinin yanlışlarını görebilirler,düzeltebilirler.birbirlerine öğretirken öğrendiklerin pekiştirebilirler ya da arkadaşlarından yeni bilgiler öğrenebilirler.
Yaşama yatkınlık ilkesi:günün her saatinde(yemek yerken,el yıkarken,bahçede oynarken,bir gezi sırasında vs.)matematik ile ilgili tecrübelerini zenginleştirebileceğini unutmamalıyız.öğrendiklerini ev ortamına da transfer edebilmeleri için aileyle iş birliğine gidilmelidir.
Çocuğa uygunluk ve bireyselleştirme ilkesi:sınıfımızdaki çocukların düzeylerini dikkate alarak,aynı kavram etkinliği saatinde “toplama” yaptırmak için;bazı çocukları sadece 5 sayısı içerisindeki bisküvileri saydırarak toplama yaptırırken,daha ileri düzeyde olana çocuklaraysa alıştırma kitaplarındaki,ilk 10 sayısı içerisindeki -,resimli alıştırmalardan toplama yaptırılabilir.
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE DİKKATE ALINMASI GEREK İLKELER:
-Önce nesnelerle çalışınız.çocuk doğumdan itibaren sürekli nesnelerle bir aradadır.aktif olarak çocuk,nesnelerle birlikte deneyim yaşadığında,kavramları öğrenmesi daha kolay olacaktır.karpuzun bir portakaldan,su dolu sürahininse boş bir sürahiden daha ağır olduğunu,çocuk bizzat kendisi taşırsa daha kolay öğrenir.
-İki boyutlu materyallerle(resimlerle,flash kartlarla)çalışınız.bir çocuk;hangi çocuğun daha uzun boylu olduğunu ya da hangi tabakta daha çok elma olduğunu,resimlere bakarak da anlayabilir.
-Sembollerle çalışınız.çünkü nesneler ve iki boyutlu materyaller bize tüm kavramları öğretmemizde yardımcı olmazlar.çocuğa aşağıdaki resmi göstererek,burada kaç tane yıldız olduğunu göstermeni istiyorum,dediğimizde,üç tane yıldızı üç(3) ile ifade edebileceği resim,yarı sembol,sembol =\\\=3gibi üç çentik ya da noktayla da ifade edebilecektir.