OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARI İÇİN DRAMA ÖRNEKLERİ
GRUP FOTOGRAFI
Çocuklar üçer kişilik gruplara ayrılır ve her gruba bir olay ya da durum söylenirVe çocuklar bu durum yada olayı canlandırarak poz verirler Öğretmen de temsili bir fotoğraf makinesi ile onların resimlerini çeker
Daha sonra gerçekleştirilen bu drama hakkında konuşularak çocukların neler hissettikleri, neleri canlandırdıkları, nerelerde zorlandıkları vb konuşulur Ardından da çocuklardan canlandırdığı rolü resmetmeleri istenir ve renkli kartonlardan çerceveler hazırlanarak bu resimler sergilenir
canlandırılabilecek örnek durumlar:
- lokantada yemek yiyenler
- tuvaletin önünde çok sıkışmış halde sıra bekleyenler
- orkestrada bir müzik aleti çalanlar
- giyinenler
- soğuk havada incecik bir bluzle dışarı çıkmış kişiler
- sıcak bir havada terlemiş olanlar
" BEDENİMİZ DAİRE
Çocuklar sandalyelerinde otururlar ve öğretmenin verdiği yönergeleri uygularlar öğretmen ilk önce işaret parmakları ile havada daire çizmelerini ister daha sonra tek ellerini kullanarak daire yapmalarını ister, ardından iki elleri ile daire yapmalarını söyler daha sonra sıra ile tek kolları ile, her iki kolla, tüm vücutları ile daire yapmalarını ister daha sonra çocuklar ayağa kalkarlar iki kişi birlikte daire yapar, ardından dört kişi birlikte daire oluştururdaha sonra tüm çocuklar birlikte çeşitli şekillerde daireler oluştururlar
Daha sonra yapılan bu drama hakkında konuşularak çocukların fikirleri ve yaşantıları dinlenir etraftaki daire şekilleri sorulur, örnekler vermeleri istenir Ardından de destekleyici etkinlik olarak kırmızı ve siyah fon kartonlarına çizilmiş daireleri keserek uygun şekilde birleştirmeleri ve bir uğur böceği oluşturmaları istenir
aynı uygulama kare, üçgen, dikdörtgen hatta çocuklarla daha önceden çalıştıysanız beşgen, altıgen gibi diğer geometrik şekiller için de uygulanabilir
TREN ÇALIŞMASI
Çocuklar arka arkaya sıra olurlar ve birbirlerine tutunarak tren oluştururlar en öndeki çocuk lokomotif olur ve diğerleri de vagonlar olurlar lokomotif ne yaparsa vagonlar da aynısını yaparlar
Çocuklar treni oluşturduktan sonra öğretmen yönergelerle çocukları yönlendirir: “ilk önce düz bir yolda ağır ağır ilerliyor trenimiz İlerde dik bir yokuş var; tırmanıyoruz, tırmanıyoruz Şimdi de yokuştan inmeye başladık, gittikçe hızlanıyoruz İlerde büyük bir viraj var” lokomotif arada bir düdük sesleri çıkarır ve yönergelerde istediği gibi canlandırmalar yaparak gruba liderlik yapar İsteyen çocuklara lokomotif olma olanağı verilerek rol değişimleri yapılır
Drama tamamlandıktan sonra çocuklarla yapılan bu drama hakkında konuşulur Etkinlik sırasında neler hissettikleri, hangi bölümlerde zorlandıkları sorulur
Daha sonra çocuklara tren resminin olduğu çalışma sayfaları verilerek yırtma yapıştırma tekniği ile tamamlamaları istenir
FARKLI TOPLARLA HAYALİ OYUN;
Çocuklar daire şeklinde ayakta dururlar Öğretmen aralarına girer ve elindeki çok ağır hayali topu bir çocuğa göderir ağır topu alan çocuk, topun ağır olduğunu bedeni ve kollarının hareketleriyle ifade ederek topu başka bir arkadaşına gönderir, bu hayali ağır top tüm çocuklar arasında elden ele dolaşır en son öğretmene geri gelir ve öğretmen bu hayali ağır topu yere koyarak daha hafif bir top alır ve elinde zıplatma hareketi yaparak bir çocuğa gönderir yine top tüm çocuklar arasında elden ele dolaşır Daha sonra çok büyük, çok küçük toplarla oyun sürdürülür
Tartışma aşamasında çocuklardan yapılan çalışmaları anlatmaları istenir neler hissettikleri, hangi toplala oynamanın daha kolay ve zevkli olabileceği farklı büyüklük ve ağırlıktaki bu toplala hangi oyunların oynanabileceği sorulur
destekleyici etkinlik olarak da çocuklardan farklı büyüklüklerdeki toplar ya da nesnelerin resimlerini yaparak boyamaları istenebilir
çocuklar ikişer ikişer ayrılır ve her ikili bir meyve olurlar Çocuklar daire şeklinde ayakta dururlar ve öğretmenin ismini söylediği meyveler yer değiştirir öğretmen arada bir meyve sepeti der; bu durumda herkes yer değiştirir sepetteki meyveler karışmış olur
drama sonunda çocuklarla tartışma aşaması gerçekleştirilir bu aşamada çocuklara hem drama yaşantıları hakkında sorular sorulur, hem de meyveler hakkındaki bilgilerini tazeleyecek sorular sorulur Örneğin yaz meyveleri hangileri, kış meyveleri hangileri gibi Ya da hangi meyveler ekşidir, hangileri tatlıdır, hangi meyveler ağaçta yetişir gibi sorular sorulur
destekleyici etkinlik olarak meyve resimleri verilerek boyamaları istenebilir
AYNA - GÖRÜNTÜ
Öğretmen çocukları “U” şeklinde oturtur Aralarından 6 çocuğu seçerek ikili eşler halinde karşılıklı dizilmelerini söyler Çocuklardan üç tanesi “ayna” diğer üçü de “görüntü” olur Görüntü olan çocuk bir hareket yapar ve ayna da onu taklit eder Daha sonra roller değiştirilerek oyun tekrarlanır Ardından öğretmen bir kez daha 6 kişi seçer ve drama tekrarlanır ( tüm çocuklar bir kez ayna ve bir kez de görüntü olmalıdır)
TARTIŞMA BÖLÜMÜ:
1 Zihinde Canlandırma: Öğretmen çocuklardan gözlerini kapatmalarını ve soracağı soruları cevap vermeden sadece düşünmelerini ve hayallerinde canlandırmalarını ister:
“Görüntü rolünde hangi hareketleri yapmıştın?”; “ Ayna olmak zor muydu?”; “Sence oyunda ayna rolünde en başarılı olan kimdi?”
2 Tanımsal Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“Görüntü rolünde iken hangi hareketleri yaptın?” ; “ Ayna rolünde iken hangi hareketleri taklit ettin?” ; “ Ayna olmak mı yoksa görüntü olmak mı daha zor?”
3 Duygusal Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“ Görüntü olmak mı yoksa ayna olmak mı daha çok hoşuna gitti?” ; “Neden?” ; “Arkadaşının seni taklit etmesi hoşuna gitti mi?” ; “Neden?”
4 Bilişsel Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“Ayna nedir?” ; “ Ayna ne işe yarar?” ; “ Ayna nerelerde kullanılır?”
5 Yaşantısal Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“Senin evinde nerelerde ayna var?” ; “ Ne zaman aynaya ihtiyaç duyuyorsun?” ; “ Evlerimizden başka nerelerde ayna var?”
6 Drama Oyununu Geliştirme: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“ Hayatımızda hiç ayna olmasaydı ne olurdu?” ; “ Ayna yerine neleri kullanabilirdik?”
Destekleyici etkinlik olarak da mukavva, renkli kartonlar, rölyef ya da alüminyum folyo ve pullar ile el aynaları yaptırılabilir
DANS EDEN KELEBEKLER;
Sınıfa renkli tül, ipek, şifon, hafif kumaştan eşarplar getirilir ve sınıfın ortasına bir sepet koyularak eşarplarda içine koyulur Çocuklara; “Şimdi hep beraber ‘Dans Eden Kelebekler’ isimli oyunu oynayacağız Ama ilk önce ortadaki sepetin çevresinde el ele tutuşup bir daire oluşturalım” denir Çocuklar ortadaki eşarplardan ikişer tane alıp ceplerine koyarlar
- Şimdi biz eşarplarımızla dans etmek ve oynamak istiyoruz Bir hayvanı canlandıracağız Hangi hayvan olabilir dersiniz? Bir kelebek evet evet onun da kanatları bizim eşarplarımız gibi ince
- Bir kelebek bu kadar güzel kanatlara sahip olmadan önce nasıldı? Kim biliyor?
- Önce çok küçük bir yumurta idi Bir anne kelebek, bu yumurtayı yumurtlar Bu yumurtadan küçük tırtıl oluşur Bu tırtıl durmadan yer yer ve şişmanlar Daha sonra kendine çok sağlam küçük bir ev yapar Buna KOZA denir
- Bir süre sonra bu kozanın içinden o çok güzel kelebek çıkar
- Bu gelişimi şimdi biz bir dansla canlandıracağız
- Bu hikayeyi biz nasıl canlandırabiliriz? Bir düşünelim
- Biz bir yumurta gibi yere yatalım Bir tırtıl gibi yerde yürüyelim ve sanki yerdeki otları toplayalım, yer gibi yapalım
- Daha önce cebimize koyduğumuz eşarpları üzerimize serelim ve kendimize bir koza oluşturalım Bir süre hareketsiz duralım ve daha sonra kollarımızı ve bacaklarımızı gererek kozanın içinden çıkalım Her iki elimizde iki eşarp onlar bizim renkli kanatlarımız olsun, tıpkı kelebeğinki gibi Odanın içinde önce dikkatli, sonra cesaretle kollarımızı çırpalım
- Kelebekler bir baloya giderler Burada iki kelebek karşılıklı durur ve dans etmeye başlarlar Birbirlerinin etrafında dönmeye başlarlar Daha sonra beş kelebek bir araya gelirler Bir daire oluştururlar, dört adım içeriye gelecek şekilde toplanırlar ve dört adım açılırlar Her çift bunu karşılıklı bir kere tekrarlar
- Kelebekler şimdi çok yorgun, uyuyup bu güzel balodaki çiçekleri rüyalarında görmek istiyorlar Kelebekler yere yatar ve uykuya dalarlar
- Hepsi yine uyanır, kollarını gererler Hepimiz şimdi tekrar çocuk olduk Güzel kanatlarımızı ortadaki sepete koyalım
GRUP FOTOGRAFI
Çocuklar üçer kişilik gruplara ayrılır ve her gruba bir olay ya da durum söylenirVe çocuklar bu durum yada olayı canlandırarak poz verirler Öğretmen de temsili bir fotoğraf makinesi ile onların resimlerini çeker
Daha sonra gerçekleştirilen bu drama hakkında konuşularak çocukların neler hissettikleri, neleri canlandırdıkları, nerelerde zorlandıkları vb konuşulur Ardından da çocuklardan canlandırdığı rolü resmetmeleri istenir ve renkli kartonlardan çerceveler hazırlanarak bu resimler sergilenir
canlandırılabilecek örnek durumlar:
- lokantada yemek yiyenler
- tuvaletin önünde çok sıkışmış halde sıra bekleyenler
- orkestrada bir müzik aleti çalanlar
- giyinenler
- soğuk havada incecik bir bluzle dışarı çıkmış kişiler
- sıcak bir havada terlemiş olanlar
" BEDENİMİZ DAİRE
Çocuklar sandalyelerinde otururlar ve öğretmenin verdiği yönergeleri uygularlar öğretmen ilk önce işaret parmakları ile havada daire çizmelerini ister daha sonra tek ellerini kullanarak daire yapmalarını ister, ardından iki elleri ile daire yapmalarını söyler daha sonra sıra ile tek kolları ile, her iki kolla, tüm vücutları ile daire yapmalarını ister daha sonra çocuklar ayağa kalkarlar iki kişi birlikte daire yapar, ardından dört kişi birlikte daire oluştururdaha sonra tüm çocuklar birlikte çeşitli şekillerde daireler oluştururlar
Daha sonra yapılan bu drama hakkında konuşularak çocukların fikirleri ve yaşantıları dinlenir etraftaki daire şekilleri sorulur, örnekler vermeleri istenir Ardından de destekleyici etkinlik olarak kırmızı ve siyah fon kartonlarına çizilmiş daireleri keserek uygun şekilde birleştirmeleri ve bir uğur böceği oluşturmaları istenir
aynı uygulama kare, üçgen, dikdörtgen hatta çocuklarla daha önceden çalıştıysanız beşgen, altıgen gibi diğer geometrik şekiller için de uygulanabilir
TREN ÇALIŞMASI
Çocuklar arka arkaya sıra olurlar ve birbirlerine tutunarak tren oluştururlar en öndeki çocuk lokomotif olur ve diğerleri de vagonlar olurlar lokomotif ne yaparsa vagonlar da aynısını yaparlar
Çocuklar treni oluşturduktan sonra öğretmen yönergelerle çocukları yönlendirir: “ilk önce düz bir yolda ağır ağır ilerliyor trenimiz İlerde dik bir yokuş var; tırmanıyoruz, tırmanıyoruz Şimdi de yokuştan inmeye başladık, gittikçe hızlanıyoruz İlerde büyük bir viraj var” lokomotif arada bir düdük sesleri çıkarır ve yönergelerde istediği gibi canlandırmalar yaparak gruba liderlik yapar İsteyen çocuklara lokomotif olma olanağı verilerek rol değişimleri yapılır
Drama tamamlandıktan sonra çocuklarla yapılan bu drama hakkında konuşulur Etkinlik sırasında neler hissettikleri, hangi bölümlerde zorlandıkları sorulur
Daha sonra çocuklara tren resminin olduğu çalışma sayfaları verilerek yırtma yapıştırma tekniği ile tamamlamaları istenir
FARKLI TOPLARLA HAYALİ OYUN;
Çocuklar daire şeklinde ayakta dururlar Öğretmen aralarına girer ve elindeki çok ağır hayali topu bir çocuğa göderir ağır topu alan çocuk, topun ağır olduğunu bedeni ve kollarının hareketleriyle ifade ederek topu başka bir arkadaşına gönderir, bu hayali ağır top tüm çocuklar arasında elden ele dolaşır en son öğretmene geri gelir ve öğretmen bu hayali ağır topu yere koyarak daha hafif bir top alır ve elinde zıplatma hareketi yaparak bir çocuğa gönderir yine top tüm çocuklar arasında elden ele dolaşır Daha sonra çok büyük, çok küçük toplarla oyun sürdürülür
Tartışma aşamasında çocuklardan yapılan çalışmaları anlatmaları istenir neler hissettikleri, hangi toplala oynamanın daha kolay ve zevkli olabileceği farklı büyüklük ve ağırlıktaki bu toplala hangi oyunların oynanabileceği sorulur
destekleyici etkinlik olarak da çocuklardan farklı büyüklüklerdeki toplar ya da nesnelerin resimlerini yaparak boyamaları istenebilir
çocuklar ikişer ikişer ayrılır ve her ikili bir meyve olurlar Çocuklar daire şeklinde ayakta dururlar ve öğretmenin ismini söylediği meyveler yer değiştirir öğretmen arada bir meyve sepeti der; bu durumda herkes yer değiştirir sepetteki meyveler karışmış olur
drama sonunda çocuklarla tartışma aşaması gerçekleştirilir bu aşamada çocuklara hem drama yaşantıları hakkında sorular sorulur, hem de meyveler hakkındaki bilgilerini tazeleyecek sorular sorulur Örneğin yaz meyveleri hangileri, kış meyveleri hangileri gibi Ya da hangi meyveler ekşidir, hangileri tatlıdır, hangi meyveler ağaçta yetişir gibi sorular sorulur
destekleyici etkinlik olarak meyve resimleri verilerek boyamaları istenebilir
AYNA - GÖRÜNTÜ
Öğretmen çocukları “U” şeklinde oturtur Aralarından 6 çocuğu seçerek ikili eşler halinde karşılıklı dizilmelerini söyler Çocuklardan üç tanesi “ayna” diğer üçü de “görüntü” olur Görüntü olan çocuk bir hareket yapar ve ayna da onu taklit eder Daha sonra roller değiştirilerek oyun tekrarlanır Ardından öğretmen bir kez daha 6 kişi seçer ve drama tekrarlanır ( tüm çocuklar bir kez ayna ve bir kez de görüntü olmalıdır)
TARTIŞMA BÖLÜMÜ:
1 Zihinde Canlandırma: Öğretmen çocuklardan gözlerini kapatmalarını ve soracağı soruları cevap vermeden sadece düşünmelerini ve hayallerinde canlandırmalarını ister:
“Görüntü rolünde hangi hareketleri yapmıştın?”; “ Ayna olmak zor muydu?”; “Sence oyunda ayna rolünde en başarılı olan kimdi?”
2 Tanımsal Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“Görüntü rolünde iken hangi hareketleri yaptın?” ; “ Ayna rolünde iken hangi hareketleri taklit ettin?” ; “ Ayna olmak mı yoksa görüntü olmak mı daha zor?”
3 Duygusal Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“ Görüntü olmak mı yoksa ayna olmak mı daha çok hoşuna gitti?” ; “Neden?” ; “Arkadaşının seni taklit etmesi hoşuna gitti mi?” ; “Neden?”
4 Bilişsel Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“Ayna nedir?” ; “ Ayna ne işe yarar?” ; “ Ayna nerelerde kullanılır?”
5 Yaşantısal Düzey: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“Senin evinde nerelerde ayna var?” ; “ Ne zaman aynaya ihtiyaç duyuyorsun?” ; “ Evlerimizden başka nerelerde ayna var?”
6 Drama Oyununu Geliştirme: Öğretmen çocuklardan sorduğu soruları cevaplamalarını ister:
“ Hayatımızda hiç ayna olmasaydı ne olurdu?” ; “ Ayna yerine neleri kullanabilirdik?”
Destekleyici etkinlik olarak da mukavva, renkli kartonlar, rölyef ya da alüminyum folyo ve pullar ile el aynaları yaptırılabilir
DANS EDEN KELEBEKLER;
Sınıfa renkli tül, ipek, şifon, hafif kumaştan eşarplar getirilir ve sınıfın ortasına bir sepet koyularak eşarplarda içine koyulur Çocuklara; “Şimdi hep beraber ‘Dans Eden Kelebekler’ isimli oyunu oynayacağız Ama ilk önce ortadaki sepetin çevresinde el ele tutuşup bir daire oluşturalım” denir Çocuklar ortadaki eşarplardan ikişer tane alıp ceplerine koyarlar
- Şimdi biz eşarplarımızla dans etmek ve oynamak istiyoruz Bir hayvanı canlandıracağız Hangi hayvan olabilir dersiniz? Bir kelebek evet evet onun da kanatları bizim eşarplarımız gibi ince
- Bir kelebek bu kadar güzel kanatlara sahip olmadan önce nasıldı? Kim biliyor?
- Önce çok küçük bir yumurta idi Bir anne kelebek, bu yumurtayı yumurtlar Bu yumurtadan küçük tırtıl oluşur Bu tırtıl durmadan yer yer ve şişmanlar Daha sonra kendine çok sağlam küçük bir ev yapar Buna KOZA denir
- Bir süre sonra bu kozanın içinden o çok güzel kelebek çıkar
- Bu gelişimi şimdi biz bir dansla canlandıracağız
- Bu hikayeyi biz nasıl canlandırabiliriz? Bir düşünelim
- Biz bir yumurta gibi yere yatalım Bir tırtıl gibi yerde yürüyelim ve sanki yerdeki otları toplayalım, yer gibi yapalım
- Daha önce cebimize koyduğumuz eşarpları üzerimize serelim ve kendimize bir koza oluşturalım Bir süre hareketsiz duralım ve daha sonra kollarımızı ve bacaklarımızı gererek kozanın içinden çıkalım Her iki elimizde iki eşarp onlar bizim renkli kanatlarımız olsun, tıpkı kelebeğinki gibi Odanın içinde önce dikkatli, sonra cesaretle kollarımızı çırpalım
- Kelebekler bir baloya giderler Burada iki kelebek karşılıklı durur ve dans etmeye başlarlar Birbirlerinin etrafında dönmeye başlarlar Daha sonra beş kelebek bir araya gelirler Bir daire oluştururlar, dört adım içeriye gelecek şekilde toplanırlar ve dört adım açılırlar Her çift bunu karşılıklı bir kere tekrarlar
- Kelebekler şimdi çok yorgun, uyuyup bu güzel balodaki çiçekleri rüyalarında görmek istiyorlar Kelebekler yere yatar ve uykuya dalarlar
- Hepsi yine uyanır, kollarını gererler Hepimiz şimdi tekrar çocuk olduk Güzel kanatlarımızı ortadaki sepete koyalım