ALINTIDIR....
OKUL ÖNCESİ ÇOCUK VE DİL GELİŞİMİ
YAŞ TEMEL SOSYAL VE DİL İŞLEVİ
Doğum İnsan sesiyle rahatlar, ağlaması yaygın olarak rahatsızlık ve açlık ifade eder.
6 hafta İnsan sesine tepki verir, yumuşak ve keyifli sesler çıkarır; yardım istediği zaman ağlar.
2 ay Değişik sesleri ayırdetmeye başlar; yumuşak ses tonu daha çok gırtlaktan çıkar.
3 ay Başını sese doğru yönlendirir; başkalarının konuşmasına sesle cevap verir; mırıltıya başlar, ve değişik heceleri ritmik şekilde tekrarlar.
4 ay Değişik ses perdelerini kullanmaya başlar, ses tonlarını taklit eder.
6 ay Başkaları tarafından çıkarılan sesleri taklit etmeye başlar.
9 ay Yetişkinlerin tonlamasına benzer şekilde anlam ifade eden tonlamalar yapar.
12 ay Kelime hazinesini geliştirmeye başlar; 12 aylık bir bebeğin kullandığı 5-10 kelimesi olabilir ve sonraki 6 ayda iki katına çıkacaktır.
24 ay Kelime hazinesi hızlı bir şekilde artar ve tahminen 200-300 kelimeye ulaşabilir; kelimeler genellikle günlük nesnelerdir; ifadeleri tek kelimeliktir.
36 ay 900-1000 arası kelime hazinesi vardır; 3-4 kelimelik basit cümleler kurar (özne ve yüklem); iki kelimeli komut cümlelerini anlar.
Kaynak: Development of the Child's Brain and Behavior. B.Kolb ve B.Fontie.
0-5 AYLIK BEBEKLERİN GELİŞİMİ
Yeni Doğmuş
5 Aylık *hisseder, tat alır, koku alır, duyar
*ellerini ve kollarını oyunlarda hareket ettirir
*ihtiyacı olan bir şey olduğu zaman ağlar
*kucaktan ve konuşulmaktan zevk alır
*20 cm ile 30 cm uzaklıktaki şeyleri görür
*başını çevirmeye başlar
*göz temasında bulunur
*basit resimlere ve dizaynlara bakar
*küçük şeyleri elinde tutar
*mırıltılı sesler çıkarmaya başlar
*etrafa bakmak için başını kaldırır
*gülümser
*gözleriyle objeleri bir köşeden diğer köşeye takip eder
*oyuncaklara uzanır
*çıkardığı seslerle mutlu ya da mutsuz olduğunu belirtir
*desteksiz oturur, başı sabit durur
*başını sesinize ya da başka seslere doğru çevirir
*siz konuşurken ağzınızı izler
*küçük oyuncakları tutup sallar
*30 cm'den uzaktaki şeyleri görür
*ellerine ve ayaklarına bakar
*eliyle ya da elindeki bir şeyle objelere vurur
*yüzüstü yatarken başını ve göğsünü elleriyle destekeleyerek kaldırır
*dönmeye çalışır
*yüzüstüyken başka şeylere uzanmaya çalışır
*hareket eden şeyleri izler
*çıkardığınız bir sese başka bir sesle cevap verir
*dik oturmaya çalışır
*ayakları üstünde tuttuğunuzda zıplamaya çalışır
*aynaya bakmaktan zevk alır
*objeleri herhangi bir eliyle tutar
*ce'e oynamaktan zevk alır
*tanıklarını başkaları arasından seçer
Kaynak: Actıve Learning for Infants; Cryer, Harms, Bourland
OKUL ÖNCESİ ÇOCUK VE DİL GELİŞİMİ
YAŞ TEMEL SOSYAL VE DİL İŞLEVİ
Doğum İnsan sesiyle rahatlar, ağlaması yaygın olarak rahatsızlık ve açlık ifade eder.
6 hafta İnsan sesine tepki verir, yumuşak ve keyifli sesler çıkarır; yardım istediği zaman ağlar.
2 ay Değişik sesleri ayırdetmeye başlar; yumuşak ses tonu daha çok gırtlaktan çıkar.
3 ay Başını sese doğru yönlendirir; başkalarının konuşmasına sesle cevap verir; mırıltıya başlar, ve değişik heceleri ritmik şekilde tekrarlar.
4 ay Değişik ses perdelerini kullanmaya başlar, ses tonlarını taklit eder.
6 ay Başkaları tarafından çıkarılan sesleri taklit etmeye başlar.
9 ay Yetişkinlerin tonlamasına benzer şekilde anlam ifade eden tonlamalar yapar.
12 ay Kelime hazinesini geliştirmeye başlar; 12 aylık bir bebeğin kullandığı 5-10 kelimesi olabilir ve sonraki 6 ayda iki katına çıkacaktır.
24 ay Kelime hazinesi hızlı bir şekilde artar ve tahminen 200-300 kelimeye ulaşabilir; kelimeler genellikle günlük nesnelerdir; ifadeleri tek kelimeliktir.
36 ay 900-1000 arası kelime hazinesi vardır; 3-4 kelimelik basit cümleler kurar (özne ve yüklem); iki kelimeli komut cümlelerini anlar.
Kaynak: Development of the Child's Brain and Behavior. B.Kolb ve B.Fontie.
0-5 AYLIK BEBEKLERİN GELİŞİMİ
Yeni Doğmuş
5 Aylık *hisseder, tat alır, koku alır, duyar
*ellerini ve kollarını oyunlarda hareket ettirir
*ihtiyacı olan bir şey olduğu zaman ağlar
*kucaktan ve konuşulmaktan zevk alır
*20 cm ile 30 cm uzaklıktaki şeyleri görür
*başını çevirmeye başlar
*göz temasında bulunur
*basit resimlere ve dizaynlara bakar
*küçük şeyleri elinde tutar
*mırıltılı sesler çıkarmaya başlar
*etrafa bakmak için başını kaldırır
*gülümser
*gözleriyle objeleri bir köşeden diğer köşeye takip eder
*oyuncaklara uzanır
*çıkardığı seslerle mutlu ya da mutsuz olduğunu belirtir
*desteksiz oturur, başı sabit durur
*başını sesinize ya da başka seslere doğru çevirir
*siz konuşurken ağzınızı izler
*küçük oyuncakları tutup sallar
*30 cm'den uzaktaki şeyleri görür
*ellerine ve ayaklarına bakar
*eliyle ya da elindeki bir şeyle objelere vurur
*yüzüstü yatarken başını ve göğsünü elleriyle destekeleyerek kaldırır
*dönmeye çalışır
*yüzüstüyken başka şeylere uzanmaya çalışır
*hareket eden şeyleri izler
*çıkardığınız bir sese başka bir sesle cevap verir
*dik oturmaya çalışır
*ayakları üstünde tuttuğunuzda zıplamaya çalışır
*aynaya bakmaktan zevk alır
*objeleri herhangi bir eliyle tutar
*ce'e oynamaktan zevk alır
*tanıklarını başkaları arasından seçer
Kaynak: Actıve Learning for Infants; Cryer, Harms, Bourland