ALINTIDIR....
ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Ülkemizde öğretmen yetiştirme tarihsel süreç içerisinde her zaman önem verilen bir konu olmuştur.geçmişte çok farklı uygulamalar olmakla beraber 1990’lı yılların başından beri öğretmenler fakültelerde yetişmektedir.1995 sonrasında öğretmen yetiştirme alanında yeniden yapılanma gündeme gelmiş ve fakültelerin programları standartlaştırılmaya çalışılmıştır.
Yetişen öğretmen adaylarının çağı yakalayarak gereken değişime uyum sağlayabilecek nitelikleri olmalıdır.
Program incelendiğinde;oluşturmacı bakış açısı göze çarpmaktadır.bu anlamda oluşturmacılık temelli etkinlikler uygulandığında öğrenenler bizzat kendileri aktif olmakta ve çok yönlü materyaller hazırlayabilmektedir.bu doğrultuda öğretmen adaylarının algılamaları da olumlu olmaktadır.oluşturmacı öğretim açısından öğretmenin;
- öğrencilerin özerkliğini ve girişimini destekleme
- -öğrencilerin merak ve ilgisini arttırıcı sorulara yönlendirme ve soru sormalarını destekleme,
- Öğrencilere benzetme,ilişki kurma ve yaratmaları için zaman verme
- Sınıflandırma,analiz etme,tahmin etme,yaratma,keşfetme gibi görevlere yönlendirme gibi öğrenme ortamındaki stratejilerine ilişkin altını çizdiği bu hususlar yaratıcılığın geliştirilmesine yönelik eğitimsel uygulamalarla tutarlılık içindedir.
Öğretmen adaylarının bilgi teknolojileri ile ilgili eğitimi 2 aşamada gerçekleştirilmelidir:
-teknoloji okur yazarlığı becerilerinin kazandırılması
-var olan teknolojileri öğretme öğrenme süreçlerinde kullanabilme yeterliliklerinin kazandırılması
OLUŞTURMACI ÖĞRENMEDE ÖĞRETMENİN BELLİ BAŞLI GÖREVLERİ
-Öğretmen bilginin inşa edilmesinde öğrenciye gerekli malzemeyi ve ortamı hazırlar
-öğretmen inşa edilecek bilgi örüntüsüne temel olacak bilginin anlamlı ve somut olarak algılanmasına yardımcı olur
-öğretmen öğrencinin önceki bilgilerini ve hazır bulunma düzeyini denetler ve ilgili düzenlemelerin yapılması için yardımcı olur
-öğretmen öğrenme ortamında öğrenciye uygulama deneme ve keşfetme fırsatları yaratır.
ÖĞRETMEN DAR BOĞAZIYLA İLGİLİ ÖNERİLER
GENEL DURUM
Eğitim sisteminin demokrasiye,kalkınmaya,bilimsel ve teknolojik gelişmeye yapısal uyumu,ön planda,gerekli sayı ve nitelikte öğretmenin bulunmasına bağlıdır.Oysa ülkemizde:
-Öğretmenlik formasyonu aranmaksızın geçmişte kitle halinde eğitmenler ve er öğretmenler göreve çağrılmış;
-Mektupla öğretim veya kısa süreli hızlandırılmış programlarla yüz binlerce kişiye asaleten hem de lise öğretmenliği verilmiş;
-Kalıplaşmış geleneksel öğretim programları eski ders kitapları ve yetersiz eğitim araçları ile,70-80 kişilik kalabalık sınıflarda,sınıflarda nitelikli öğretmen dahi görevini yapamamanın bunalımına itilmiş;
-Öğretmen,ev kirasını karşılamayacak derecede yetersiz bir maaşla zor durumlara düşürülmüş;
-Hizmet içi eğitime önem verilmemiş;Öğretmen meslek kuruluşları kapatılmış;
-Öğretmen yurdun en ücra köşelerinde çok güç hayat koşulları içinde sorunlarıyla genellikle yalnız bırakılmış;
Sonuç olarak,hem görev şartları ağır,hem de maddi şartları düşük kalan öğretmenlik,haklı olarak gençler için hiç de çekiciliği olmayan geri meslekler arasına itilmiştir.
Bu koşullar karşısında; *Maaş yetersizliği
*Konut sorunu
Çözülmedikçe,hangi önlem alınırsa alınsın,öğretmenlik mesleğini çekici kılmanın ve başarılı gençleri bu mesleğe yönlendirmenin imkanı yoktur.Bu durumda öğretmen sorunun yalnızca milli eğitim değil,tümüyle Türk toplumunun en önemli sorunu olduğu bilinerek aşağıdaki öneriler öncelikle yerine getirilmelidir.
ÖĞRETMENLİK STATÜSÜNÜN İYİLEŞTİRİLMESİ
*Eğitimin her kademesindeki öğretmene tek maaşla medeni koşullar içinde yaşama,bilgi ve görgüsünü arttırma imkanı verecek düzeyde yeterli bir aylık gelir sağlanması;çalışma verim ve etkinliği arttıracak bir öğretmen personel kanunu çıkartılması,
*Lojman sağlanması veya ev kirasının sağlanması,
*Sınıf öğrenci sayısı,ders yükü, eğitim araçları bakımından meslek formlarına uygun çalışma koşulları sağlanması,
*Başarılı öğretmene terfi imkanı verilmesi,
*Ordu mensupları için olduğu gibi,öğretmenler içinde Öğretmen Yardımlaşma Kurumu kurulması,öğretmen evleri ve dinlenme tesisleri geliştirilmesi ve süratle çoğaltılması gerekmektedir.
ÖĞRETMEN YETİŞTİRME
Ülkemizde öğretmen yetiştirme tarihsel süreç içerisinde her zaman önem verilen bir konu olmuştur.geçmişte çok farklı uygulamalar olmakla beraber 1990’lı yılların başından beri öğretmenler fakültelerde yetişmektedir.1995 sonrasında öğretmen yetiştirme alanında yeniden yapılanma gündeme gelmiş ve fakültelerin programları standartlaştırılmaya çalışılmıştır.
Yetişen öğretmen adaylarının çağı yakalayarak gereken değişime uyum sağlayabilecek nitelikleri olmalıdır.
Program incelendiğinde;oluşturmacı bakış açısı göze çarpmaktadır.bu anlamda oluşturmacılık temelli etkinlikler uygulandığında öğrenenler bizzat kendileri aktif olmakta ve çok yönlü materyaller hazırlayabilmektedir.bu doğrultuda öğretmen adaylarının algılamaları da olumlu olmaktadır.oluşturmacı öğretim açısından öğretmenin;
- öğrencilerin özerkliğini ve girişimini destekleme
- -öğrencilerin merak ve ilgisini arttırıcı sorulara yönlendirme ve soru sormalarını destekleme,
- Öğrencilere benzetme,ilişki kurma ve yaratmaları için zaman verme
- Sınıflandırma,analiz etme,tahmin etme,yaratma,keşfetme gibi görevlere yönlendirme gibi öğrenme ortamındaki stratejilerine ilişkin altını çizdiği bu hususlar yaratıcılığın geliştirilmesine yönelik eğitimsel uygulamalarla tutarlılık içindedir.
Öğretmen adaylarının bilgi teknolojileri ile ilgili eğitimi 2 aşamada gerçekleştirilmelidir:
-teknoloji okur yazarlığı becerilerinin kazandırılması
-var olan teknolojileri öğretme öğrenme süreçlerinde kullanabilme yeterliliklerinin kazandırılması
OLUŞTURMACI ÖĞRENMEDE ÖĞRETMENİN BELLİ BAŞLI GÖREVLERİ
-Öğretmen bilginin inşa edilmesinde öğrenciye gerekli malzemeyi ve ortamı hazırlar
-öğretmen inşa edilecek bilgi örüntüsüne temel olacak bilginin anlamlı ve somut olarak algılanmasına yardımcı olur
-öğretmen öğrencinin önceki bilgilerini ve hazır bulunma düzeyini denetler ve ilgili düzenlemelerin yapılması için yardımcı olur
-öğretmen öğrenme ortamında öğrenciye uygulama deneme ve keşfetme fırsatları yaratır.
ÖĞRETMEN DAR BOĞAZIYLA İLGİLİ ÖNERİLER
GENEL DURUM
Eğitim sisteminin demokrasiye,kalkınmaya,bilimsel ve teknolojik gelişmeye yapısal uyumu,ön planda,gerekli sayı ve nitelikte öğretmenin bulunmasına bağlıdır.Oysa ülkemizde:
-Öğretmenlik formasyonu aranmaksızın geçmişte kitle halinde eğitmenler ve er öğretmenler göreve çağrılmış;
-Mektupla öğretim veya kısa süreli hızlandırılmış programlarla yüz binlerce kişiye asaleten hem de lise öğretmenliği verilmiş;
-Kalıplaşmış geleneksel öğretim programları eski ders kitapları ve yetersiz eğitim araçları ile,70-80 kişilik kalabalık sınıflarda,sınıflarda nitelikli öğretmen dahi görevini yapamamanın bunalımına itilmiş;
-Öğretmen,ev kirasını karşılamayacak derecede yetersiz bir maaşla zor durumlara düşürülmüş;
-Hizmet içi eğitime önem verilmemiş;Öğretmen meslek kuruluşları kapatılmış;
-Öğretmen yurdun en ücra köşelerinde çok güç hayat koşulları içinde sorunlarıyla genellikle yalnız bırakılmış;
Sonuç olarak,hem görev şartları ağır,hem de maddi şartları düşük kalan öğretmenlik,haklı olarak gençler için hiç de çekiciliği olmayan geri meslekler arasına itilmiştir.
Bu koşullar karşısında; *Maaş yetersizliği
*Konut sorunu
Çözülmedikçe,hangi önlem alınırsa alınsın,öğretmenlik mesleğini çekici kılmanın ve başarılı gençleri bu mesleğe yönlendirmenin imkanı yoktur.Bu durumda öğretmen sorunun yalnızca milli eğitim değil,tümüyle Türk toplumunun en önemli sorunu olduğu bilinerek aşağıdaki öneriler öncelikle yerine getirilmelidir.
ÖĞRETMENLİK STATÜSÜNÜN İYİLEŞTİRİLMESİ
*Eğitimin her kademesindeki öğretmene tek maaşla medeni koşullar içinde yaşama,bilgi ve görgüsünü arttırma imkanı verecek düzeyde yeterli bir aylık gelir sağlanması;çalışma verim ve etkinliği arttıracak bir öğretmen personel kanunu çıkartılması,
*Lojman sağlanması veya ev kirasının sağlanması,
*Sınıf öğrenci sayısı,ders yükü, eğitim araçları bakımından meslek formlarına uygun çalışma koşulları sağlanması,
*Başarılı öğretmene terfi imkanı verilmesi,
*Ordu mensupları için olduğu gibi,öğretmenler içinde Öğretmen Yardımlaşma Kurumu kurulması,öğretmen evleri ve dinlenme tesisleri geliştirilmesi ve süratle çoğaltılması gerekmektedir.