- Katılım
- 25 Nis 2006
- Mesajlar
- 5,063
- Tepki Skoru
- 25
- Puanları
- 38
Etkinlik Adı – İçeriği: Marakası Salla (Ritim, Ses Ayırt Etme, Yukarı-Aşağı, Sağ-Sol, Tek-Çift)
Etkinlik Çeşidi: Oyun, Sanat ve Müzik (Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
DG: K1: Sesleri ayırt eder. (Sesin geldiği yönü söyler. Sesin kaynağının ne olduğunu söyler. Sesler arasındaki benzerlik ve farklılıkları
söyler.)
MG: K1: Yer değiştirme hareketleri yapar. (Belli bir yüksekliğe
zıplar.)
K2: Denge hareketleri yapar. (Tek ayak üzerinde sıçrar.)
K5: Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder. (Nesneleri kullanarak
ritim çalışması yapar. Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli hareketleri ardı
ardına yapar.)
MATERYALLER: Şişe, süslemek için artık materyaller, yapıştırıcı, makas, kum, çakıllar, boncuklar, düğmeler vb. malzemeler
SÖZCÜKLER: Marakas, zıpla, sıçra, Afrika, Latin Amerika
KAVRAMLAR: Miktar: Tek-çift Yön/Mekanda Konum: Yukarı-aşağı, sağ-sol
ÖĞRENME SÜRECİ
• Bir çocuğun arkadaşlarına görünmeden sınıfta görüş alanının
dışında bir noktaya (kukla köşesinin arkası vb.) geçmesi ve verilen marakası hızlıca (beş saniye) sallaması istenir. Sınıftaki diğer
çocukların dikkati sese çekilir. Bu sesin nereden geliyor olabileceği ve neyin sesi olabileceği sorulur.
• Gelen yanıtların ardından çocuk bulunduğu yerden çıkar ve
elinde tuttuğu müzik aletini arkadaşlarına gösterir. Aynı süreç
gönüllü çocuklarla birkaç kez tekrar edilir.
• Bu müzik aletinin bir marakas olduğu, içinde bulunan parçacıklar sayesinde sallayınca ses çıkardığı anlatılır.
• Farklı marakas görsellerinin olduğu fotoğraflar çocuklara gösterilir. Marakasın çoğunlukla Afrika ve Latin Amerika müziklerinde kullanıldığı söylenerek sohbet edilir (şeklinin nasıl olduğu,
neyden yapılmış olabileceği, içlerinde ne olabileceği vb.).
• “Biz de kendi marakaslarımızı yapalım” denilerek marakas
için gerekli malzemelerin bulunduğu masalara geçilir. Çocuklardan kum, çakıl, boncuk, düğme vb. malzemelerden bir tanesini
seçerek şişenin içine bir miktar koymaları ve kapağını kapatmaları istenir.
• Çocuklar, marakaslarını istedikleri artık materyallerle süslerler
ve marakaslarını oluştururlar.
• Çocukların marakaslarıyla ses çıkarma denemeleri yapmalarına fırsat verilir. Çıkan sesler arasındaki benzerlik ve farklılıklar
hakkında sohbet edilir. Neden farklı sesler çıktığına dikkat çekilir.
• "Birlikte marakas dansı yapalım" denilerek marakas dansı yapılır.
• Marakasını nasıl hazırladın?
• Marakaslardan neden farklı sesler çıkıyor?
• Başka hangi materyalleri kullanarak marakas yapabiliriz?
• Ritim çalışmasında ne hissettin?
AİLE KATILIMI
• Yapılan marakaslar evlere gönderilerek ailelerden çocukları ile
birlikte ritim çalışması yapmaları istenebilir.
UYARLAMA
• Sınıfta otizm spekrum bozukluğu (OSB) olan bir çocuk
varsa, ses hassasiyeti göz önünde bulundurularak gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
ÖNERİLER
• Küçük yaş için oyunun yönergeleri azaltılabilir.
• Çocukların sağ ve sol yönü karıştırmamaları için öğretmen çocuklara (yüzü dönük) hareketleri yaparken dikkat etmelidir.
• Çocuklardan marakası kullanarak bir oyun tekerlemesi yazmaları istenebilir.
• Afrika ve Latin Amerika müzikleri dinletilerek marakas sesini
fark etmeleri sağlanabilir.
Etkinlik Çeşidi: Oyun, Sanat ve Müzik (Bütünleştirilmiş Büyük Grup Etkinliği)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
DG: K1: Sesleri ayırt eder. (Sesin geldiği yönü söyler. Sesin kaynağının ne olduğunu söyler. Sesler arasındaki benzerlik ve farklılıkları
söyler.)
MG: K1: Yer değiştirme hareketleri yapar. (Belli bir yüksekliğe
zıplar.)
K2: Denge hareketleri yapar. (Tek ayak üzerinde sıçrar.)
K5: Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder. (Nesneleri kullanarak
ritim çalışması yapar. Müzik ve ritim eşliğinde çeşitli hareketleri ardı
ardına yapar.)
MATERYALLER: Şişe, süslemek için artık materyaller, yapıştırıcı, makas, kum, çakıllar, boncuklar, düğmeler vb. malzemeler
SÖZCÜKLER: Marakas, zıpla, sıçra, Afrika, Latin Amerika
KAVRAMLAR: Miktar: Tek-çift Yön/Mekanda Konum: Yukarı-aşağı, sağ-sol
ÖĞRENME SÜRECİ
• Bir çocuğun arkadaşlarına görünmeden sınıfta görüş alanının
dışında bir noktaya (kukla köşesinin arkası vb.) geçmesi ve verilen marakası hızlıca (beş saniye) sallaması istenir. Sınıftaki diğer
çocukların dikkati sese çekilir. Bu sesin nereden geliyor olabileceği ve neyin sesi olabileceği sorulur.
• Gelen yanıtların ardından çocuk bulunduğu yerden çıkar ve
elinde tuttuğu müzik aletini arkadaşlarına gösterir. Aynı süreç
gönüllü çocuklarla birkaç kez tekrar edilir.
• Bu müzik aletinin bir marakas olduğu, içinde bulunan parçacıklar sayesinde sallayınca ses çıkardığı anlatılır.
• Farklı marakas görsellerinin olduğu fotoğraflar çocuklara gösterilir. Marakasın çoğunlukla Afrika ve Latin Amerika müziklerinde kullanıldığı söylenerek sohbet edilir (şeklinin nasıl olduğu,
neyden yapılmış olabileceği, içlerinde ne olabileceği vb.).
• “Biz de kendi marakaslarımızı yapalım” denilerek marakas
için gerekli malzemelerin bulunduğu masalara geçilir. Çocuklardan kum, çakıl, boncuk, düğme vb. malzemelerden bir tanesini
seçerek şişenin içine bir miktar koymaları ve kapağını kapatmaları istenir.
• Çocuklar, marakaslarını istedikleri artık materyallerle süslerler
ve marakaslarını oluştururlar.
• Çocukların marakaslarıyla ses çıkarma denemeleri yapmalarına fırsat verilir. Çıkan sesler arasındaki benzerlik ve farklılıklar
hakkında sohbet edilir. Neden farklı sesler çıktığına dikkat çekilir.
• "Birlikte marakas dansı yapalım" denilerek marakas dansı yapılır.
Marakasın Dansı
Al eline marakası.
Sallayarak başlat dansı
Aşağıda marakas (şık şık şık)
Yukarıda marakas (şık şık şık)
Sağa gitti marakas (şık şık şık)
Sola gitti marakas (şık şık şık)
Tek elimde marakas (şık şık şık)
Çift elimde marakas (şık şık şık)
Salla marakası zıplayarak (şık şık şık)
Salla marakası sıçrayarak (şık şık şık )
T. Demir
DEĞERLENDİRMEAl eline marakası.
Sallayarak başlat dansı
Aşağıda marakas (şık şık şık)
Yukarıda marakas (şık şık şık)
Sağa gitti marakas (şık şık şık)
Sola gitti marakas (şık şık şık)
Tek elimde marakas (şık şık şık)
Çift elimde marakas (şık şık şık)
Salla marakası zıplayarak (şık şık şık)
Salla marakası sıçrayarak (şık şık şık )
T. Demir
• Marakasını nasıl hazırladın?
• Marakaslardan neden farklı sesler çıkıyor?
• Başka hangi materyalleri kullanarak marakas yapabiliriz?
• Ritim çalışmasında ne hissettin?
AİLE KATILIMI
• Yapılan marakaslar evlere gönderilerek ailelerden çocukları ile
birlikte ritim çalışması yapmaları istenebilir.
UYARLAMA
• Sınıfta otizm spekrum bozukluğu (OSB) olan bir çocuk
varsa, ses hassasiyeti göz önünde bulundurularak gerekli düzenlemeler yapılmalıdır.
ÖNERİLER
• Küçük yaş için oyunun yönergeleri azaltılabilir.
• Çocukların sağ ve sol yönü karıştırmamaları için öğretmen çocuklara (yüzü dönük) hareketleri yaparken dikkat etmelidir.
• Çocuklardan marakası kullanarak bir oyun tekerlemesi yazmaları istenebilir.
• Afrika ve Latin Amerika müzikleri dinletilerek marakas sesini
fark etmeleri sağlanabilir.
"T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Etkinlik Kitabından alıntıdır."