PROGRAMDAKİ ETKİNLİĞİN ADI:Anadil Etkinlikleri;Dramatizasyon
MATEMATİK ETKİNLİĞİNİN ADI:Şekiller Ülkesi
KAVRAM:Kare,daire,dikdörtgen,üçgen
YAŞ GRUBU:5-6 yaş
SÜRE:60 dk
MATERYALLER: Karton kesilmiş üçgen, daire, kare, dikdörtgen şekilleri, ip, çocuk şapkası
UYGULANAN YÖNTEM VE TEKNİK:Anlatıp-yaptırma
GELİŞİM ALANI: Sosyal Duygusal Alan, Bilişsel Alan,Dil Alanı
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
Sosyal Duygusal Alan Amaç 10. Geometrik şekilleri tanıma Kazanımlar 1. Her nesnenin bir şekli olduğunu söyler. 2. Geometrik şekillere benzeyen nesneleri gösterir. Amaç 5. Başkalarının duygularını fark edebilme Kazanımlar 1. Başkalarının duygularını ifade eder. 2. Başkalarının duygularını paylaşır.
Bilişsel Alan Amaç 2. Olay ya da varlıkların çeşitli özelliklerini gözlemleyebilme
Kazanımlar 1. Olay ya da varlıkların özelliklerini söyler. 2. Olay ya da varlıkların özelliklerini karşılaştırır.
Dil Alanı
Amaç 5. Dinlediklerini çeşitli yollarla ifade edebilme Kazanımlar 3. Dinlediklerine ilişkin sorulara cevap verir. 4. Duygularını müzik, dans ,drama vb. yollarla sergiler.
ETKİNLİK SÜRECİ: Eğitimci çocukları yarım daire şeklinde oturtur. Daha sonra çocuklara ‘Şimdi size bir hikaye anlatacağım, hikayeyi sessizce dinleyin. Çünkü sizden hikayeyi canlandırmanızı isteyeceğim’ der. Eğitimci içinde hayvan resimleri bulunan torba hazırlamıştır. Çocuklara sırayla torbadan kart çektirir. Deniz hayvanları bulunan kartları çeken çocuklar bir grup oluşturur. Ve anlataca-ğı hikayeyi bu grubun canlandırmasını ister. Hikayenin adı ‘Geometrik Şekiller Konuşuyor’ der. Eğitimci hikayeyi anlatmaya başlar.
ŞEKİLLER ÜLKESİ
Çok çok uzak bir ülkenin yeşil mi yeşil güzel mi güzel bir ormanında mutlu mu mutlu şekiller yaşarmış. Bir gün şekillerden biri olan üçgen evden çıkmış ormanda gezmeye karar vermiş. Ormanda gezerken birden karşısına kare çıkmış. Üçgen çok sevinmiş. Kare ’Merhaba üçgen kardeş seni gördüğüme çok sevindim. Hadi gel de ormanda bir gezintiye çıkalım’ demiş. ‘Tamam gezelim.’ demiş üçgende. Üçgen ve Kare ormanda gezerken kar-şılarına Dikdörtgen çıkmış. Kare ‘Bak Üçgen Dikdörtgende buradaymış’ demiş. Üçgen ’Aaa ! Evet hadi onu da çağıralım da ormanda oynayalım beraber .’ demiş.
Dikdörtgende o sırada tek başına ormanda çiçek topluyormuş. Heyecanla ‘Merhaba arkadaşlar’ diye el sallamış ve aralarına katılmış.Üç şekil şarkılar söyleyerek ormanda ilerlemeye başlamışlar. Birden ne görsünler daire tek başına ip atlıyormuş. Şekiller bunu görünce gülüşmüşler.‘Daire hemen tek başına oyuna mı başladın?’ demiş dikdörtgen.
Daire de ‘Ne yapıyım hiç biriniz ortalarda yoktunuz bende çok sıkılmıştım’ demiş.Şekillerde daireye katılıp hep beraber ip atlamaya başlamışlar.Üçgen birden bir ses duymuş. ‘Sizde sesi duydunuz mu?’ demiş. Diğer şekiller hemen susup sesi dinlemeye başlamış-lar.Onlarda bu sesi duymuşlar. Kare ‘Galiba biri ağlıyor bakın orda’ demiş. Hepsi aynı anda karenin gösterdiği yöne bakmışlar. Küçük bir erkek çocuğu bir ağacın dibinde ağlı-yormuş. Daire ‘Ama bu bir insan hemen saklanmalıyız .’ demiş.Tüm şekiller hemen saklanmışlar.Üçgen ‘Arkadaşlar bakın o daha bir çocuk bize zarar vermez kaybolmuş olmalı hadi gidip konuşalım bize zarar vermez.’ demiş. Şekiller düşünmüşler düşünmüş-ler çocuğa yardım etmeye karar vermişler. Yavaş yavaş çocuğun yanına doğru ilerlemişler.Çocuk öyle çok ağlıyormuş ki onların geldiğini fark etmemiş bile. Üçgen ‘Öhö öhö’ diye ses çıkarttıktan sonra : ‘Merhaba küçük çocuk’ demiş. Diğer şekillerde hep bir ağızdan ‘Merhaba’ demişler. Küçük çocuk yavaş yavaş başını kaldırmış şaşkın şaşkın bakmış şekillere. Gözlerine inanamamış elleriyle gözlerini ovalamış bir daha bakmış: ‘Uyudum bu da bir rüya herhalde’ demiş. Şekiller gülüşmüşler. Kare: ‘Yooo rüya değil bak istersen bizler gerçeğiz’ demiş. Küçük çocuk korkarak çekilmiş: ‘Yok yok istemem. Hem ben sizleri yeteri kadar matematik dersinde görüyorum. Zaten hiç de anlamıyorum şu özelliklerinizi hep karıştırıyorum. Herkes benle derste alay ediyor o yüzdende bugün okuldan kaçtım.’ demiş. Şekiller çocuk için çok üzülmüşler. Dikdörtgen: ‘Üzülme sen biz sana yardımcı oluruz. Bizleri tanırsın özelliklerimizi herkesten çok daha iyi bilirsin ‘demiş. Küçük çocuk: ‘Gerçekten mi?’ demiş gülümseyerek.
Daire:’Tabi ki de hadi hemen çalışmaya başlayalım ‘demiş. Çimlerin üzerine oturmuşlar. Kare çocuğun karşısına geçerek ‘Önce ben kendimi sana anlatayım’ demiş. Elleriyle göstererek: ‘Benim adım kare. 4 kenarım var hepside birbirine eşit.
1,2,3,4 çocukla birlikte saymışlar.’ 4 tane de köşem var beni her yerde görüyorsun tanıyorsun’ demiş.Çocuk:‘Hayır ben seni hiç tanımıyorum’ demiş. Kare:’Peki söyle bakalım evinizin şekli neye benziyor?’ Çocuk şaşkınlıkla ‘Sanaa’ demiş. Kare: ‘ Peki oyunlar oynadığın bilgisa-yarın , çizgi film seyrettiğin televizyonun şekli neye benziyor? demiş. Çocuk heyecanla: ‘Evet hepsi senin şeklinde dört tane kenarları var, hepsi de aynı uzunlukta artık seni hiç unutmam Kare’ demiş çocuk. Kare yerine oturmuş sonrada üçgen gelmiş çocuğun önü-ne: ‘Benim adım Üçgen 3 tane eşit uzunlukta kenarım var 3 tanede köşem. Hadi şimdi söyle bakalım benim şeklimde neler biliyorsun söyle bakalım.’demiş.Küçük çocuk düşünmüş ama bulamamış. Bunun üzerine Üçgen: ‘Kampa gittiğinde kullandığın çadır, yollarda bulunan trafik levhaları, içinde yaşadığın evin çatısı aynı benim gibi hepsinin de 3 tane kenarı var.’ demiş.
Çocuk sevinçle: ‘Aaa! Evet haklısın nasılda fark edememişim,artık seni hiç unutmam söz’ demiş. Üçgen yerine oturmuş ve dikdörtgen gelmiş: ‘Benim adım Dikdörtgen ‘2 kısa 2 de uzun kenarım var 4 tane de köşem. Bil bakalım benim şeklimde neler var?’ diye soru sormuş.Çocuk düşünmüş düşünmüş ama yine de bulamamış.Dikdörgen:‘Çamaşırlarını koyduğun gardırobun, mektuplarını koyduğun zarfın, okulda kullandığın kitapların şekli aynı benim gibi 2 kenarı uzun 2 kenarı kısa’ demiş. Çocuk: ‘Evet haklısın hepsi senin gibi’ demiş. Öğrenmenin sevinciyle ‘Artık seni hiç unutmam dikdörtgen hep aklımda-sın’ diye de eklemiş. Ve sıra en son da Daireye gelmiş. Daire: ‘Benim adım Daire ne kenarlarım var ne de köşem yusyuvarlak bir bedenim var sadece ’demiş. Sonra da ‘Söyle bakalım benim şeklimde neler var?’ diye sormuş.Küçük çocuk hiç düşünmeden: ’Bilmiyorum hiç’ demiş.Bunun üzerine Daire: ‘Kahvaltıda yediğin simit, oynadığın top, arabaların tekerlekleri hepsi benim gibi yuvarlak .’ demiş.
Çocuk: ‘Evet gerçekten de hepsi senin şeklin gibi artık seni hiç unutmam Daire’ demiş. Hep beraber alkışlamışlar. Üçgen: ‘Vedalaşma vakti geldi artık ailen seni merak etmiştir.’demiş.Çocuk üzülerek: ’Evet haklısın artık gitmeliyim.’ demiş ve tüm şekillerle vedalaşmış. ’Hoşçakalın’ diyerek ormanın derinliklerinde kaybolmuş.Şekiller de evlerine doğru yola çıkmışlar.
Eğitimci değerlendirme aşamasında ;
Hikayemizde kimler vardı? Hangi rolleri canlandırdınız? Bu hikaye de başka kim olmak isterdiniz? Neden? gibi sorular sorar ve çocukların cevaplandırması için onları cesaretlendirir.
MATEMATİK ETKİNLİĞİNİN ADI:Şekiller Ülkesi
KAVRAM:Kare,daire,dikdörtgen,üçgen
YAŞ GRUBU:5-6 yaş
SÜRE:60 dk
MATERYALLER: Karton kesilmiş üçgen, daire, kare, dikdörtgen şekilleri, ip, çocuk şapkası
UYGULANAN YÖNTEM VE TEKNİK:Anlatıp-yaptırma
GELİŞİM ALANI: Sosyal Duygusal Alan, Bilişsel Alan,Dil Alanı
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
Sosyal Duygusal Alan Amaç 10. Geometrik şekilleri tanıma Kazanımlar 1. Her nesnenin bir şekli olduğunu söyler. 2. Geometrik şekillere benzeyen nesneleri gösterir. Amaç 5. Başkalarının duygularını fark edebilme Kazanımlar 1. Başkalarının duygularını ifade eder. 2. Başkalarının duygularını paylaşır.
Bilişsel Alan Amaç 2. Olay ya da varlıkların çeşitli özelliklerini gözlemleyebilme
Kazanımlar 1. Olay ya da varlıkların özelliklerini söyler. 2. Olay ya da varlıkların özelliklerini karşılaştırır.
Dil Alanı
Amaç 5. Dinlediklerini çeşitli yollarla ifade edebilme Kazanımlar 3. Dinlediklerine ilişkin sorulara cevap verir. 4. Duygularını müzik, dans ,drama vb. yollarla sergiler.
ETKİNLİK SÜRECİ: Eğitimci çocukları yarım daire şeklinde oturtur. Daha sonra çocuklara ‘Şimdi size bir hikaye anlatacağım, hikayeyi sessizce dinleyin. Çünkü sizden hikayeyi canlandırmanızı isteyeceğim’ der. Eğitimci içinde hayvan resimleri bulunan torba hazırlamıştır. Çocuklara sırayla torbadan kart çektirir. Deniz hayvanları bulunan kartları çeken çocuklar bir grup oluşturur. Ve anlataca-ğı hikayeyi bu grubun canlandırmasını ister. Hikayenin adı ‘Geometrik Şekiller Konuşuyor’ der. Eğitimci hikayeyi anlatmaya başlar.
ŞEKİLLER ÜLKESİ
Çok çok uzak bir ülkenin yeşil mi yeşil güzel mi güzel bir ormanında mutlu mu mutlu şekiller yaşarmış. Bir gün şekillerden biri olan üçgen evden çıkmış ormanda gezmeye karar vermiş. Ormanda gezerken birden karşısına kare çıkmış. Üçgen çok sevinmiş. Kare ’Merhaba üçgen kardeş seni gördüğüme çok sevindim. Hadi gel de ormanda bir gezintiye çıkalım’ demiş. ‘Tamam gezelim.’ demiş üçgende. Üçgen ve Kare ormanda gezerken kar-şılarına Dikdörtgen çıkmış. Kare ‘Bak Üçgen Dikdörtgende buradaymış’ demiş. Üçgen ’Aaa ! Evet hadi onu da çağıralım da ormanda oynayalım beraber .’ demiş.
Dikdörtgende o sırada tek başına ormanda çiçek topluyormuş. Heyecanla ‘Merhaba arkadaşlar’ diye el sallamış ve aralarına katılmış.Üç şekil şarkılar söyleyerek ormanda ilerlemeye başlamışlar. Birden ne görsünler daire tek başına ip atlıyormuş. Şekiller bunu görünce gülüşmüşler.‘Daire hemen tek başına oyuna mı başladın?’ demiş dikdörtgen.
Daire de ‘Ne yapıyım hiç biriniz ortalarda yoktunuz bende çok sıkılmıştım’ demiş.Şekillerde daireye katılıp hep beraber ip atlamaya başlamışlar.Üçgen birden bir ses duymuş. ‘Sizde sesi duydunuz mu?’ demiş. Diğer şekiller hemen susup sesi dinlemeye başlamış-lar.Onlarda bu sesi duymuşlar. Kare ‘Galiba biri ağlıyor bakın orda’ demiş. Hepsi aynı anda karenin gösterdiği yöne bakmışlar. Küçük bir erkek çocuğu bir ağacın dibinde ağlı-yormuş. Daire ‘Ama bu bir insan hemen saklanmalıyız .’ demiş.Tüm şekiller hemen saklanmışlar.Üçgen ‘Arkadaşlar bakın o daha bir çocuk bize zarar vermez kaybolmuş olmalı hadi gidip konuşalım bize zarar vermez.’ demiş. Şekiller düşünmüşler düşünmüş-ler çocuğa yardım etmeye karar vermişler. Yavaş yavaş çocuğun yanına doğru ilerlemişler.Çocuk öyle çok ağlıyormuş ki onların geldiğini fark etmemiş bile. Üçgen ‘Öhö öhö’ diye ses çıkarttıktan sonra : ‘Merhaba küçük çocuk’ demiş. Diğer şekillerde hep bir ağızdan ‘Merhaba’ demişler. Küçük çocuk yavaş yavaş başını kaldırmış şaşkın şaşkın bakmış şekillere. Gözlerine inanamamış elleriyle gözlerini ovalamış bir daha bakmış: ‘Uyudum bu da bir rüya herhalde’ demiş. Şekiller gülüşmüşler. Kare: ‘Yooo rüya değil bak istersen bizler gerçeğiz’ demiş. Küçük çocuk korkarak çekilmiş: ‘Yok yok istemem. Hem ben sizleri yeteri kadar matematik dersinde görüyorum. Zaten hiç de anlamıyorum şu özelliklerinizi hep karıştırıyorum. Herkes benle derste alay ediyor o yüzdende bugün okuldan kaçtım.’ demiş. Şekiller çocuk için çok üzülmüşler. Dikdörtgen: ‘Üzülme sen biz sana yardımcı oluruz. Bizleri tanırsın özelliklerimizi herkesten çok daha iyi bilirsin ‘demiş. Küçük çocuk: ‘Gerçekten mi?’ demiş gülümseyerek.
Daire:’Tabi ki de hadi hemen çalışmaya başlayalım ‘demiş. Çimlerin üzerine oturmuşlar. Kare çocuğun karşısına geçerek ‘Önce ben kendimi sana anlatayım’ demiş. Elleriyle göstererek: ‘Benim adım kare. 4 kenarım var hepside birbirine eşit.
1,2,3,4 çocukla birlikte saymışlar.’ 4 tane de köşem var beni her yerde görüyorsun tanıyorsun’ demiş.Çocuk:‘Hayır ben seni hiç tanımıyorum’ demiş. Kare:’Peki söyle bakalım evinizin şekli neye benziyor?’ Çocuk şaşkınlıkla ‘Sanaa’ demiş. Kare: ‘ Peki oyunlar oynadığın bilgisa-yarın , çizgi film seyrettiğin televizyonun şekli neye benziyor? demiş. Çocuk heyecanla: ‘Evet hepsi senin şeklinde dört tane kenarları var, hepsi de aynı uzunlukta artık seni hiç unutmam Kare’ demiş çocuk. Kare yerine oturmuş sonrada üçgen gelmiş çocuğun önü-ne: ‘Benim adım Üçgen 3 tane eşit uzunlukta kenarım var 3 tanede köşem. Hadi şimdi söyle bakalım benim şeklimde neler biliyorsun söyle bakalım.’demiş.Küçük çocuk düşünmüş ama bulamamış. Bunun üzerine Üçgen: ‘Kampa gittiğinde kullandığın çadır, yollarda bulunan trafik levhaları, içinde yaşadığın evin çatısı aynı benim gibi hepsinin de 3 tane kenarı var.’ demiş.
Çocuk sevinçle: ‘Aaa! Evet haklısın nasılda fark edememişim,artık seni hiç unutmam söz’ demiş. Üçgen yerine oturmuş ve dikdörtgen gelmiş: ‘Benim adım Dikdörtgen ‘2 kısa 2 de uzun kenarım var 4 tane de köşem. Bil bakalım benim şeklimde neler var?’ diye soru sormuş.Çocuk düşünmüş düşünmüş ama yine de bulamamış.Dikdörgen:‘Çamaşırlarını koyduğun gardırobun, mektuplarını koyduğun zarfın, okulda kullandığın kitapların şekli aynı benim gibi 2 kenarı uzun 2 kenarı kısa’ demiş. Çocuk: ‘Evet haklısın hepsi senin gibi’ demiş. Öğrenmenin sevinciyle ‘Artık seni hiç unutmam dikdörtgen hep aklımda-sın’ diye de eklemiş. Ve sıra en son da Daireye gelmiş. Daire: ‘Benim adım Daire ne kenarlarım var ne de köşem yusyuvarlak bir bedenim var sadece ’demiş. Sonra da ‘Söyle bakalım benim şeklimde neler var?’ diye sormuş.Küçük çocuk hiç düşünmeden: ’Bilmiyorum hiç’ demiş.Bunun üzerine Daire: ‘Kahvaltıda yediğin simit, oynadığın top, arabaların tekerlekleri hepsi benim gibi yuvarlak .’ demiş.
Çocuk: ‘Evet gerçekten de hepsi senin şeklin gibi artık seni hiç unutmam Daire’ demiş. Hep beraber alkışlamışlar. Üçgen: ‘Vedalaşma vakti geldi artık ailen seni merak etmiştir.’demiş.Çocuk üzülerek: ’Evet haklısın artık gitmeliyim.’ demiş ve tüm şekillerle vedalaşmış. ’Hoşçakalın’ diyerek ormanın derinliklerinde kaybolmuş.Şekiller de evlerine doğru yola çıkmışlar.
Eğitimci değerlendirme aşamasında ;
Hikayemizde kimler vardı? Hangi rolleri canlandırdınız? Bu hikaye de başka kim olmak isterdiniz? Neden? gibi sorular sorar ve çocukların cevaplandırması için onları cesaretlendirir.