ISINMA ÇALIŞMALARI
ISINMA ÇALIŞMASI 1
ETKİNLİK ADI : KURBAĞA VE LEYLEKLER
MEKAN : OYUN PARKI
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 5: Denge gerektiren hareketleri yapabilme.
K 2: Zemin üzerine çizilen değişik şekiller üzerinde yürüme.
K 5: Tek/çift ayakla sıçrayarak belirli bir mesafeyi dengeli bir şekilde gider.
Oyun yerine iç içe iki büyük daire çizilir. İki gruba ayrılan çocukların bir bölümü leylek olur ve büyük dairenin dışında sıralanır. Diğerleri kurbağa olur ve orta daireye dağılır. En içteki daire göl ve bataklık alanıdır. Leylekler büyük dairenin dışında leylek yürüyüşü ile LAK LAK LAK diye gezinir, kurbağalar da kurbağa sıçraması ile KUVAK KUVAK KUVAK sesleriyle dolaşırlar. Öğretmenin;
- Karnınız aç mı? Sorusuna, leylekler:
- Aç! Der, kurbağalar da yakalanmamak için hemen sıçrarlar. Bu sırada göle kaçamayıp leyleklere yakalanan kurbağalar leylek olurlar ve oyuna yeniden başlanır.
ISINMA ÇALIŞMASI 2
ETKİNLİK ADI : KİL VE HEYKELTIRAŞ
MEKAN : BAHÇE
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
SOSYAL-DUYGUSAL ALAN:
Amaç 11: Estetik özellikler taşıyan ürünler oluşturabilme
K 8: Sunularında hayali / gerçek nesneler kullanır.
İki çocuk ortaya çıkarlar.Biri heykeltıraş rolündedir, diğeri ise materyal (Kil, hamur vb) Heykeltıraş olan,elleri ile diğerine istediği biçimi verir.Örneğin; kollarını kaldırır,gözlerini kapatır,ağzını açar,başını sağa yada sola yatırır,isterse yere sırtüstü yatırır,bir bacağını kaldırır.Diğer çocuk,kendisine verilen bu şekli muhafaza eder ve bozmaz.Ancak heykeltıraş ona şekil verirken kıpırdayabilir, kendisine verilen şekli alır.Daha sonra roller değiştirilir. Heykeltıraş olan materyal, materyal olan ise heykeltıraş olur.
ISINMA ÇALIŞMASI 3
ETKİNLİK ADI: GAZETE OLALIM
MEKÂN : SAHİL
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
DİL ALANI:
Amaç 4: Kendini sözel olarak ifade edebilme
K 7: Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar.
Düzenli ve düzensiz sıralar yapılır. Nerelerde sıraya girmemiz gerektiği hakkında konuşulur. Daha sonra öğretmen çocukları iki iki eşleştirir, arka arkaya sıraya dizer. Eşler el ele tutuşur. Çocuklar gazete sayfaları olur. Bir sayfadaki çocuk, resim; yanındaki çocuk haber olur. Resim olan çocuk, ne resmi olduğunu söyler.Diğer çocuk da o resimle ilgili haberi söyler.Haberleri vücut diliyle anlatmaları istenebilir.Diğer çocuklar haberin özelliğine göre (mutlu, üzücü vb.) yüz ifadelerini değiştirirler.Sayfalar çevrilir.Çevrilirken haberi okunan çocuklar kenara çekilir.Arkalarındaki çocuklara sıra gelir.Çalışmanın başındaki ve sonundaki sıraların hangisinin düzenli hangisinin düzensiz olduğu hakkında çocuklarla konuşulur.
ISINMA ÇALIMASI 4
ETKİNLİK ADI : BAHÇIVAN
MEKÂN: OYUN BAHÇESİ
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
PSİKOMOTOR ALAN
Amaç 5: Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 5: Tek / çift ayakla sıçrayarak belirli bir mesafeyi dengeli bir şekilde gider.
Çocuklar büyük bir halka oluştururlar, yere otururlar. Çocuklar arasından bir bahçıvan ve bir de yaramaz çocuk seçilir. Bahçıvan çiçekleri sularken yaramaz çocuk bahçede dolaşmaktadır. Bahçıvan yaramaz çocuğun yanına giderek sakın çimlere basma, çiçekleri koparma der. Yaramaz çocuk beni yakalamayı başarırsan söylediklerini yaparım der ve kaçmaya başlar. Ama yaramaz çocuk hangi hareketi yapıyorsa bahçıvan da aynı hareketleri yapmak zorundadır. Örneğin çocuk iki kez kendi kendi etrafında dönerse bahçıvan da dönecek, tek ayakta koşarsa bahçıvan da tek ayakta koşacaktır.
ISINMA ÇALIŞMASI 5
ETKİNLİK ADI: ZIPLAYAN TOP
MEKAN : OYUN BAHÇESİ
ARAÇ VE GEREÇLER: Müzik aleti
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
K 2: Değişlik yönlere yuvarlanır.
Amaç 5: Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 4: Tek /çift ayak üzerinde olduğu yerde zıplar.
Yere minderler yerleştirilir.Çocuklara yerde hareketsizce duran birer top oldukları söylenir. Bu arada öğretmen elindeki ritim aleti ile yavaşça ses çıkarmaya başlar.Topların yavaşça yuvarlanmaları gerektiği söylenir.Öğretmen müzik aletini hafifçe hızlı hızlı sallamaya başlar ve topun artık çok hızlı yuvarlandığını söyler. Böylece çocuklar daha hızlı yuvarlanırlar.Sonra topların bir duvara çarptığı ve geriye doğru hızla fırladıkları söylenir. Ve şimdi de öğretmen ‘biri gelip topu eline alıp onu zıplatmaya başladı’ der.Böylece çocuklar yavaş yavaş zıplarlar,müzik aletinin daha hızlı ses çıkarması ile birlikte zıplayışlar da yükselir. En sonunda o kişinin topu bir kenara koyduğu ve topun artık hafifçe havasının indiği söylenerek etkinlik sona erdirilir.
OYUNLAR
OYUN 1
ETKİNLİK ADI : ORMANDA GEZİ
MEKAN : ORMANLIK ALAN
ARAÇ VE GEREÇLER : Fon kartonundan yapılmış nesneler,ip
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1:Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 4: Sözel yönergelere uygun olarak yürür.
K 11: Belirli bir engel üzerinden sıçrayarak atlar.
Amaç 2: El ve göz koordinasyonu gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 1: Küçük nesneleri toplar.
BİLİŞSEL ALAN
Amaç 12: Mekânda konum kavramıyla ilgili yönergeleri uygulayabilme
K 1: Nesnenin mekândaki konumunu söyler.
K 2: Yönergeye uygun olarak mekânda konum alır.
Öğretmen ‘Evet çocuklar şimdi ben Kral Aslanın yaşadığı ormana onu aramaya gidiyorum.’ Der.(Bir tane aslan seçilir ve o bir köşede uyuyordur.)Benimle gelmek ister misiniz?Çok eğlenceli bir orman gezisi olacak.Yalnız çok dikkatli olmalıyız! Ormanda bazı tuzaklar olabilir! Bunlara çok dikkat etmeliyiz.Bir de çok sessiz olmamız gerekiyor! Aslana yakalanmamaya dikkat edeceğiz. Haydi, şimdi sessizce beni takip edin bakalım.Öğretmen daha önceden bahçenin bir köşesine tuzaklar hazırlamıştır.Tuzakların hazırlanmış olduğu bölüm orman olarak kabul edilir.İlk tuzak bir su birikintisidir.Öğretmen : ‘O da ne bir su birikintisi.Eyvah! Çocuklar bu bir tuzak olabilir bunu geçmek için ne yapabiliriz?’ Diye sorar.Çocuklar cevap verir: ‘üstünden atlayalım.’ üstünden atlayarak orman gezisine devam ederler.Biraz sonra karşılarına bir tuzak daha çıkar.Bu tuzağın sadece bir işareti vardır.Öğretmen bu tuzağı ip bağlayarak hazırlamıştır. Öğretmen çocuklara tekrar sorar: ‘Eyvah çocuklar yine bir tuzak daha. Şimdi bunu nasıl geçeceğiz?’ İp biraz yukarıdan bağlıdır. Çocuklar cevap verir: ‘İpin altından geçelim.’ Hepsi birden ipin altından geçerler. Ormanda geziye devam ederler.Sonra karşılarına güzel bir çiçek bahçesi çıkar. Öğretmenin hazırlamış olduğu renkli fon kartonlarla yapılmış olan çiçekler yerdedir. Hepsi birden çiçekleri toplarlar.Daha sonra aslana ulaşırlar.Aslan olan çocuk yerinde uyumuş numarası yapıyordur.Çocuklar çiçekleri toplarken ses çıkarmışlardır.Bu arada aslan uyanıp çocukları yakalamaya çalışır.Çocuklar aslana yakalanmamak için kaçarlar.Aslanın yakaladığı çocuk ebe olur.Bu sefer aslan yakalanan çocuk olur.
OYUN 2
ETKİNLİK ADI: TREN OLALIM
MEKAN: OYUN PARKI
ARAÇ VE GEREÇLER : --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 4: Sözel yönergelere uygun olarak yürür.
K 5: Sözel yönergelere uygun olarak koşar.
SOSYAL-DUYGUSAL ALAN:
Amaç 6: Başkalarıyla ilişkilerini yönetebilme
K 7: Gerektiğinde lideri izler.
K 8: Gerektiğinde liderliği üstlenir.
BİLİŞSEL ALAN
Amaç 3: Dikkatini toplayabilme
K 1: Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı fark eder.
K 2: Dikkatini nesne /durum / olay üzerinde yoğunlaştırır.
Çocuklar arka arkaya sıra olurlar ve birbirlerine tutunarak tren oluştururlar. En öndeki çocuk lokomotif olur ve diğerleri de vagonlar olurlar. Lokomotif ne yaparsa vagonlar da aynısını yaparlar. Çocuklar treni oluşturduktan sonra öğretmen yönergelerle çocukları yönlendirir: “İlk önce düz bir yolda ağır ağır ilerliyor trenimiz. İlerde dik bir yokuş var; tırmanıyoruz, tırmanıyoruz. Şimdi de yokuştan inmeye başladık, gittikçe hızlanıyoruz. Hızlı.. Hızlı.. Daha hızlı.. İlerde büyük bir viraj var. Buradan da yavaşça dönelim. Şimdi durağa yaklaştık, biraz yavaşlayalım, duralım. Yolcuları aldık devam edelim, hızlanalım, hızlanalım. -Trenimizin kömürü az kaldı, yavaşlayalım, yavaşlayalım. -Kömürümüz bitti, duralım.” lokomotif arada bir düdük sesleri çıkarır ve yönergelerde istediği gibi canlandırmalar yaparak gruba liderlik yapar. İsteyen çocuklara lokomotif olma olanağı verilerek rol değişimleri yapılır.
OYUN 3
ETKİNLİĞİN ADI : SONBAHARIN RESMİ
MEKÂN: OYUN PARKI
ARAÇ VE GEREÇLER : --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
Amaç 5: Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 4: Tek /çift ayak üzerinde olduğu yerde zıplar.
Öğretmenin yönergesiyle çocuklar el ele tutuşarak halka olurlar.Öğretmen çocuklara: ‘Şimdi Sonbaharın Resmini çizeceğiz hep beraber’’der ve etkinliğe başlar.Öğretmen:
-- Evet çocuklar hepimiz bulut olup gökyüzünde gezinelim ve el ele tutuşarak birbirimizi bulalım ve gökyüzünden aşağıya inelim der.(çocuklar kollarını açarak serbest bir şekilde dolaşırlar ve el ele tutuşup daire olarak birleşip yere çökerler)
-- Hadi şimdi şimşek olup yanıp sönelim ve gök gürültüsü olup güm güm diye gürleyelim ve yağmur yağdıralım.Her birimimiz yağmur damlası olduk şimdi yeryüzüne akıyoruz şıp şıp ve dolu olduk daha hızlı yağıyoruz.(çocuklar çömelik vaziyetten ayağa kalkarak şıp şıp diyerek zıplamaya başlarlar dolu olduğunda ise daha hızlı zıplayarak ayaklarını çok ses çıkartacak şekilde yere vurular)
-- Çocuklar şimdi hepimiz ağacın dalarlındaki yapraklarız ama hepimiz sıkı tutunalım her an düşebiliriz.Rüzgar çıktı savruluyoruz huuuuuu,ağaçtan ayrıldık etrafa her yere dağıldık rüzgar çok şiddetli esiyor.(çocuklar birleşerek el ele tutuşur ağacın yaprakları olur ve birbirinden ayrılırlar)Kimimiz çamura battı,kimimiz ezildi kimimizi de rüzgar çok uzaklara götürdü.(her çocuk çeşitli öykünmeler yapar)
-- Evet çocuklar şimdi hepimiz birer kuşuz cik cik cik ve uzaklara göç edeceğiz takip edin beni.(tüm çocuklar öğretmenin yönergesiyle öğretmeni takip ederek arkasında tek sıra olurlar ve uçma hareketi yapılarak uzaklaşılır)
OYUN 4
ETKİNLİK ADI : HEYKELLERİN DANSI
MEKAN: PİKNİK ALANI
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
SOSYAL-DUYGUSAL ALAN
Amaç 2: Duygularını fark edebilme
K 4: Duygularını müzik, dans, drama vb. yollarla ifade eder.
DİL ALANI
Amaç 4. Kendini sözel olarak ifade edebilme
K 7: Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar.
Öğretmen’’ şimdi heykellerim canlansın ve yerine geçsin heykeltıraşlarda heykellerinin yanlarına oturabilir’’ der.Çocuklarla halka olunur ve yere oturulur. Öğretmen 'Çocuklar şimdi sizlere kısa bir öykü anlatacağım' der ve hikayeye başlar. 'Bir bekçi varmış.Bu bekçi bir heykel bahçesinin bekçisiymiş.Bu bekçinin heykelleri çok yaramazmış. Bekçi bir müzik parçası çaldığı zaman dayanamaz ve dans etmeye başlarlarmış.Müzik durduğu zaman da eski pozisyonlarını hatırlayamaz ve yeni bir şekilde heykel olurlarmış. Şimdi siz bu bahçedeki yaramaz heykellersiniz. Ben de bekçiyim.Dinleyin bakalım, ne zaman müzik çalacağım ne zaman duracağım' Der.Çocuklara müzik parçası çalınır. Müzik durdurulur ve heykellerin arasında dolaşılır. Dünyanın en komik heykelleri ya da en korkunç heykelleri olmalarını ister.
OYUN 5
ETKİNLİK ADI: SES NEREDEN GELİYOR?
MEKAN: KUMSAL
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
DİL ALANI
Amaç 1: Sesleri ayırt edebilme.
K 2: Sesin geldiği yönü söyler.
Öğrencilerden birinin gözü kapatılır.Çocuklardan biri öğretmenin yönergesine göre sınıfın herhangi bir köşesine gider ve oradan gözü kapatılan öğrencinin ismini söyler.Gözü kapalı olan öğrenci sesin ne taraftan geldiğini eliyle işaret eder.Sonra köşeye giden öğrencinin gözü kapatılır.Bu şekilde oyun devam eder.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMALARI
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 1
Yazın şehir dışında arkadaşlarınızla piknik yapıyorsunuz. Güzel bir gün, ormanda kır çiçekleri, böğürtlen topluyorsunuz. Sonra bir yerde durup yemeğinizi yiyorsunuz. Yemek bitince, dönmeye hazırlanırken yolu bulamayıp paniğe kapılıyorsunuz. Neredesiniz? Yola devam mı edeceksiniz, geri mi döneceksiniz? Yolunuzu bulmanızı sağlayacak bir işaret arıyorsunuz, birden aranızdan birisi yerde ezilmiş bir kır çiçeği buluyor. Onu görünce gelirken kır çiçeği topladığınızı hatırlıyorsunuz ve yolunuzu buluyorsunuz.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 2
Çocuklar yarım ay şeklinde sandalyelere otururlar.Öğretmen çocuklara "sizler bir mahallede yaşayan, bir grup insansınız" der.Öğretmen "bu mahallede çeşit çeşit lezzetli dondurmalar satan bir dondurmacı var. Bu kişinin özelliği, dükkânına gelen mahalle sakinlerinin özel hayatlarını ve günlük yaşantılarını detaylı bir şekilde bilmesidir" diyerek, çocukları, mahallede yaşayan bir karakteri seçmeleri ve bu karakterlerle ilgili olan özellikleri düşünmeleri konusunda yönlendirir. Kendisi de dondurmacı rolünü oynar. Sonra çocuklardan dondurmacı ile konuşmalarını ister. Daha sonra meslekler konusunda tartışılır.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 3
Bir mağazada elbise almak istiyorsunuz ve prova yapıyorsunuz. Üzerine hiçbir şey bulamayan şişman bir kadın, dansta giymek için güzel bir elbise arayan genç bir kız, iş yerine uygun bir elbise arayan genç kız daha elbise almak istiyor.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 4
Öğretmen çocuklara ‘Bir aile fotoğrafı çektireceksiniz. Bir turist grubusunuz, bir ülkeyi geziyorsunuz. İlginç pozlar çekebilirsiniz” der. Çocuklardan bazıları bir grup fotoğrafçı, bazıları turist olur. Bir grup ilginç pozlar oluşturup fotoğrafları çekilir.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 5
Öğretmen “şimdi hepimiz gökyüzündeki bulutlarız, gökyüzünde dolaşıyoruz, dolaşırken diğer bulutlara çarpmıyoruz” der. Lider “hafiften rüzgâr esmeye başladı, rüzgâr bulutları sürüklemeye başladı”, “rüzgâr gittikçe hızlanıyor, bulutlar da gökyüzünde daha hızlı ilerliyor, birbirlerine çarpmamaya çalışıyorlar” gibi yönergeler kullanır. Lider çocuklara “bulutlar ileride gördükleri pembe dünyaya doğru ilerlemek istiyorlar (lider daha önceden pembe bir örtüyü sınıfın uygun bir yerine asmıştır), ama rüzgâr bulutların ilerlemesini engelliyor. Bulutlar ilerlemeye çalışıyor, rüzgâr bulutların ilerlemesini engellemeye devam ediyor”. Bir süre devam edilir. Lider “bulutlar, hep birlikte sessizce rüzgârı dinleyelim. Ben duyuyorum, eğer istediği şeyleri yaparsak bizim mavi dünyaya gitmemize yardımcı olacağını söylüyor. Acaba rüzgâr bizden ne istiyor?” der ve çocuklardan (bulutlardan) gelen yanıtlar dikkate alınarak rüzgârın istekleri yapılır. Lider de bu arada “rüzgâr, tek ayak üzerinde durmamızı istiyor, tek ayakla sıçrayarak gitmemizi istiyor, çift ayakla sıçrayarak gitmemizi istiyor” der ve çocukların söylenen yönergeye uygun hareket etmelerini sağlar. Lider “rüzgâr artık esmiyor, bulutlarımız çok yorulmuşlar, yavaş yavaş pembe dünyaya doğru ilerlemeye devam ediyorlar. Bulutlar pembe dünyaya gelirler. Burada çok güzel oyuncaklarla karşılaşırlar ve bu oyuncaklarla oynarlar” der.
ISINMA ÇALIŞMASI 1
ETKİNLİK ADI : KURBAĞA VE LEYLEKLER
MEKAN : OYUN PARKI
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 5: Denge gerektiren hareketleri yapabilme.
K 2: Zemin üzerine çizilen değişik şekiller üzerinde yürüme.
K 5: Tek/çift ayakla sıçrayarak belirli bir mesafeyi dengeli bir şekilde gider.
Oyun yerine iç içe iki büyük daire çizilir. İki gruba ayrılan çocukların bir bölümü leylek olur ve büyük dairenin dışında sıralanır. Diğerleri kurbağa olur ve orta daireye dağılır. En içteki daire göl ve bataklık alanıdır. Leylekler büyük dairenin dışında leylek yürüyüşü ile LAK LAK LAK diye gezinir, kurbağalar da kurbağa sıçraması ile KUVAK KUVAK KUVAK sesleriyle dolaşırlar. Öğretmenin;
- Karnınız aç mı? Sorusuna, leylekler:
- Aç! Der, kurbağalar da yakalanmamak için hemen sıçrarlar. Bu sırada göle kaçamayıp leyleklere yakalanan kurbağalar leylek olurlar ve oyuna yeniden başlanır.
ISINMA ÇALIŞMASI 2
ETKİNLİK ADI : KİL VE HEYKELTIRAŞ
MEKAN : BAHÇE
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
SOSYAL-DUYGUSAL ALAN:
Amaç 11: Estetik özellikler taşıyan ürünler oluşturabilme
K 8: Sunularında hayali / gerçek nesneler kullanır.
İki çocuk ortaya çıkarlar.Biri heykeltıraş rolündedir, diğeri ise materyal (Kil, hamur vb) Heykeltıraş olan,elleri ile diğerine istediği biçimi verir.Örneğin; kollarını kaldırır,gözlerini kapatır,ağzını açar,başını sağa yada sola yatırır,isterse yere sırtüstü yatırır,bir bacağını kaldırır.Diğer çocuk,kendisine verilen bu şekli muhafaza eder ve bozmaz.Ancak heykeltıraş ona şekil verirken kıpırdayabilir, kendisine verilen şekli alır.Daha sonra roller değiştirilir. Heykeltıraş olan materyal, materyal olan ise heykeltıraş olur.
ISINMA ÇALIŞMASI 3
ETKİNLİK ADI: GAZETE OLALIM
MEKÂN : SAHİL
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
DİL ALANI:
Amaç 4: Kendini sözel olarak ifade edebilme
K 7: Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar.
Düzenli ve düzensiz sıralar yapılır. Nerelerde sıraya girmemiz gerektiği hakkında konuşulur. Daha sonra öğretmen çocukları iki iki eşleştirir, arka arkaya sıraya dizer. Eşler el ele tutuşur. Çocuklar gazete sayfaları olur. Bir sayfadaki çocuk, resim; yanındaki çocuk haber olur. Resim olan çocuk, ne resmi olduğunu söyler.Diğer çocuk da o resimle ilgili haberi söyler.Haberleri vücut diliyle anlatmaları istenebilir.Diğer çocuklar haberin özelliğine göre (mutlu, üzücü vb.) yüz ifadelerini değiştirirler.Sayfalar çevrilir.Çevrilirken haberi okunan çocuklar kenara çekilir.Arkalarındaki çocuklara sıra gelir.Çalışmanın başındaki ve sonundaki sıraların hangisinin düzenli hangisinin düzensiz olduğu hakkında çocuklarla konuşulur.
ISINMA ÇALIMASI 4
ETKİNLİK ADI : BAHÇIVAN
MEKÂN: OYUN BAHÇESİ
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
PSİKOMOTOR ALAN
Amaç 5: Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 5: Tek / çift ayakla sıçrayarak belirli bir mesafeyi dengeli bir şekilde gider.
Çocuklar büyük bir halka oluştururlar, yere otururlar. Çocuklar arasından bir bahçıvan ve bir de yaramaz çocuk seçilir. Bahçıvan çiçekleri sularken yaramaz çocuk bahçede dolaşmaktadır. Bahçıvan yaramaz çocuğun yanına giderek sakın çimlere basma, çiçekleri koparma der. Yaramaz çocuk beni yakalamayı başarırsan söylediklerini yaparım der ve kaçmaya başlar. Ama yaramaz çocuk hangi hareketi yapıyorsa bahçıvan da aynı hareketleri yapmak zorundadır. Örneğin çocuk iki kez kendi kendi etrafında dönerse bahçıvan da dönecek, tek ayakta koşarsa bahçıvan da tek ayakta koşacaktır.
ISINMA ÇALIŞMASI 5
ETKİNLİK ADI: ZIPLAYAN TOP
MEKAN : OYUN BAHÇESİ
ARAÇ VE GEREÇLER: Müzik aleti
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
K 2: Değişlik yönlere yuvarlanır.
Amaç 5: Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme
K 4: Tek /çift ayak üzerinde olduğu yerde zıplar.
Yere minderler yerleştirilir.Çocuklara yerde hareketsizce duran birer top oldukları söylenir. Bu arada öğretmen elindeki ritim aleti ile yavaşça ses çıkarmaya başlar.Topların yavaşça yuvarlanmaları gerektiği söylenir.Öğretmen müzik aletini hafifçe hızlı hızlı sallamaya başlar ve topun artık çok hızlı yuvarlandığını söyler. Böylece çocuklar daha hızlı yuvarlanırlar.Sonra topların bir duvara çarptığı ve geriye doğru hızla fırladıkları söylenir. Ve şimdi de öğretmen ‘biri gelip topu eline alıp onu zıplatmaya başladı’ der.Böylece çocuklar yavaş yavaş zıplarlar,müzik aletinin daha hızlı ses çıkarması ile birlikte zıplayışlar da yükselir. En sonunda o kişinin topu bir kenara koyduğu ve topun artık hafifçe havasının indiği söylenerek etkinlik sona erdirilir.
OYUNLAR
OYUN 1
ETKİNLİK ADI : ORMANDA GEZİ
MEKAN : ORMANLIK ALAN
ARAÇ VE GEREÇLER : Fon kartonundan yapılmış nesneler,ip
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1:Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 4: Sözel yönergelere uygun olarak yürür.
K 11: Belirli bir engel üzerinden sıçrayarak atlar.
Amaç 2: El ve göz koordinasyonu gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 1: Küçük nesneleri toplar.
BİLİŞSEL ALAN
Amaç 12: Mekânda konum kavramıyla ilgili yönergeleri uygulayabilme
K 1: Nesnenin mekândaki konumunu söyler.
K 2: Yönergeye uygun olarak mekânda konum alır.
Öğretmen ‘Evet çocuklar şimdi ben Kral Aslanın yaşadığı ormana onu aramaya gidiyorum.’ Der.(Bir tane aslan seçilir ve o bir köşede uyuyordur.)Benimle gelmek ister misiniz?Çok eğlenceli bir orman gezisi olacak.Yalnız çok dikkatli olmalıyız! Ormanda bazı tuzaklar olabilir! Bunlara çok dikkat etmeliyiz.Bir de çok sessiz olmamız gerekiyor! Aslana yakalanmamaya dikkat edeceğiz. Haydi, şimdi sessizce beni takip edin bakalım.Öğretmen daha önceden bahçenin bir köşesine tuzaklar hazırlamıştır.Tuzakların hazırlanmış olduğu bölüm orman olarak kabul edilir.İlk tuzak bir su birikintisidir.Öğretmen : ‘O da ne bir su birikintisi.Eyvah! Çocuklar bu bir tuzak olabilir bunu geçmek için ne yapabiliriz?’ Diye sorar.Çocuklar cevap verir: ‘üstünden atlayalım.’ üstünden atlayarak orman gezisine devam ederler.Biraz sonra karşılarına bir tuzak daha çıkar.Bu tuzağın sadece bir işareti vardır.Öğretmen bu tuzağı ip bağlayarak hazırlamıştır. Öğretmen çocuklara tekrar sorar: ‘Eyvah çocuklar yine bir tuzak daha. Şimdi bunu nasıl geçeceğiz?’ İp biraz yukarıdan bağlıdır. Çocuklar cevap verir: ‘İpin altından geçelim.’ Hepsi birden ipin altından geçerler. Ormanda geziye devam ederler.Sonra karşılarına güzel bir çiçek bahçesi çıkar. Öğretmenin hazırlamış olduğu renkli fon kartonlarla yapılmış olan çiçekler yerdedir. Hepsi birden çiçekleri toplarlar.Daha sonra aslana ulaşırlar.Aslan olan çocuk yerinde uyumuş numarası yapıyordur.Çocuklar çiçekleri toplarken ses çıkarmışlardır.Bu arada aslan uyanıp çocukları yakalamaya çalışır.Çocuklar aslana yakalanmamak için kaçarlar.Aslanın yakaladığı çocuk ebe olur.Bu sefer aslan yakalanan çocuk olur.
OYUN 2
ETKİNLİK ADI: TREN OLALIM
MEKAN: OYUN PARKI
ARAÇ VE GEREÇLER : --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 4: Sözel yönergelere uygun olarak yürür.
K 5: Sözel yönergelere uygun olarak koşar.
SOSYAL-DUYGUSAL ALAN:
Amaç 6: Başkalarıyla ilişkilerini yönetebilme
K 7: Gerektiğinde lideri izler.
K 8: Gerektiğinde liderliği üstlenir.
BİLİŞSEL ALAN
Amaç 3: Dikkatini toplayabilme
K 1: Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı fark eder.
K 2: Dikkatini nesne /durum / olay üzerinde yoğunlaştırır.
Çocuklar arka arkaya sıra olurlar ve birbirlerine tutunarak tren oluştururlar. En öndeki çocuk lokomotif olur ve diğerleri de vagonlar olurlar. Lokomotif ne yaparsa vagonlar da aynısını yaparlar. Çocuklar treni oluşturduktan sonra öğretmen yönergelerle çocukları yönlendirir: “İlk önce düz bir yolda ağır ağır ilerliyor trenimiz. İlerde dik bir yokuş var; tırmanıyoruz, tırmanıyoruz. Şimdi de yokuştan inmeye başladık, gittikçe hızlanıyoruz. Hızlı.. Hızlı.. Daha hızlı.. İlerde büyük bir viraj var. Buradan da yavaşça dönelim. Şimdi durağa yaklaştık, biraz yavaşlayalım, duralım. Yolcuları aldık devam edelim, hızlanalım, hızlanalım. -Trenimizin kömürü az kaldı, yavaşlayalım, yavaşlayalım. -Kömürümüz bitti, duralım.” lokomotif arada bir düdük sesleri çıkarır ve yönergelerde istediği gibi canlandırmalar yaparak gruba liderlik yapar. İsteyen çocuklara lokomotif olma olanağı verilerek rol değişimleri yapılır.
OYUN 3
ETKİNLİĞİN ADI : SONBAHARIN RESMİ
MEKÂN: OYUN PARKI
ARAÇ VE GEREÇLER : --
AMAÇ VE KAZANIMLAR :
PSİKOMOTOR ALAN:
Amaç 1: Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 1: Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
Amaç 5: Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme.
K 4: Tek /çift ayak üzerinde olduğu yerde zıplar.
Öğretmenin yönergesiyle çocuklar el ele tutuşarak halka olurlar.Öğretmen çocuklara: ‘Şimdi Sonbaharın Resmini çizeceğiz hep beraber’’der ve etkinliğe başlar.Öğretmen:
-- Evet çocuklar hepimiz bulut olup gökyüzünde gezinelim ve el ele tutuşarak birbirimizi bulalım ve gökyüzünden aşağıya inelim der.(çocuklar kollarını açarak serbest bir şekilde dolaşırlar ve el ele tutuşup daire olarak birleşip yere çökerler)
-- Hadi şimdi şimşek olup yanıp sönelim ve gök gürültüsü olup güm güm diye gürleyelim ve yağmur yağdıralım.Her birimimiz yağmur damlası olduk şimdi yeryüzüne akıyoruz şıp şıp ve dolu olduk daha hızlı yağıyoruz.(çocuklar çömelik vaziyetten ayağa kalkarak şıp şıp diyerek zıplamaya başlarlar dolu olduğunda ise daha hızlı zıplayarak ayaklarını çok ses çıkartacak şekilde yere vurular)
-- Çocuklar şimdi hepimiz ağacın dalarlındaki yapraklarız ama hepimiz sıkı tutunalım her an düşebiliriz.Rüzgar çıktı savruluyoruz huuuuuu,ağaçtan ayrıldık etrafa her yere dağıldık rüzgar çok şiddetli esiyor.(çocuklar birleşerek el ele tutuşur ağacın yaprakları olur ve birbirinden ayrılırlar)Kimimiz çamura battı,kimimiz ezildi kimimizi de rüzgar çok uzaklara götürdü.(her çocuk çeşitli öykünmeler yapar)
-- Evet çocuklar şimdi hepimiz birer kuşuz cik cik cik ve uzaklara göç edeceğiz takip edin beni.(tüm çocuklar öğretmenin yönergesiyle öğretmeni takip ederek arkasında tek sıra olurlar ve uçma hareketi yapılarak uzaklaşılır)
OYUN 4
ETKİNLİK ADI : HEYKELLERİN DANSI
MEKAN: PİKNİK ALANI
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
SOSYAL-DUYGUSAL ALAN
Amaç 2: Duygularını fark edebilme
K 4: Duygularını müzik, dans, drama vb. yollarla ifade eder.
DİL ALANI
Amaç 4. Kendini sözel olarak ifade edebilme
K 7: Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar.
Öğretmen’’ şimdi heykellerim canlansın ve yerine geçsin heykeltıraşlarda heykellerinin yanlarına oturabilir’’ der.Çocuklarla halka olunur ve yere oturulur. Öğretmen 'Çocuklar şimdi sizlere kısa bir öykü anlatacağım' der ve hikayeye başlar. 'Bir bekçi varmış.Bu bekçi bir heykel bahçesinin bekçisiymiş.Bu bekçinin heykelleri çok yaramazmış. Bekçi bir müzik parçası çaldığı zaman dayanamaz ve dans etmeye başlarlarmış.Müzik durduğu zaman da eski pozisyonlarını hatırlayamaz ve yeni bir şekilde heykel olurlarmış. Şimdi siz bu bahçedeki yaramaz heykellersiniz. Ben de bekçiyim.Dinleyin bakalım, ne zaman müzik çalacağım ne zaman duracağım' Der.Çocuklara müzik parçası çalınır. Müzik durdurulur ve heykellerin arasında dolaşılır. Dünyanın en komik heykelleri ya da en korkunç heykelleri olmalarını ister.
OYUN 5
ETKİNLİK ADI: SES NEREDEN GELİYOR?
MEKAN: KUMSAL
ARAÇ VE GEREÇLER: --
AMAÇ VE KAZANIMLAR:
DİL ALANI
Amaç 1: Sesleri ayırt edebilme.
K 2: Sesin geldiği yönü söyler.
Öğrencilerden birinin gözü kapatılır.Çocuklardan biri öğretmenin yönergesine göre sınıfın herhangi bir köşesine gider ve oradan gözü kapatılan öğrencinin ismini söyler.Gözü kapalı olan öğrenci sesin ne taraftan geldiğini eliyle işaret eder.Sonra köşeye giden öğrencinin gözü kapatılır.Bu şekilde oyun devam eder.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMALARI
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 1
Yazın şehir dışında arkadaşlarınızla piknik yapıyorsunuz. Güzel bir gün, ormanda kır çiçekleri, böğürtlen topluyorsunuz. Sonra bir yerde durup yemeğinizi yiyorsunuz. Yemek bitince, dönmeye hazırlanırken yolu bulamayıp paniğe kapılıyorsunuz. Neredesiniz? Yola devam mı edeceksiniz, geri mi döneceksiniz? Yolunuzu bulmanızı sağlayacak bir işaret arıyorsunuz, birden aranızdan birisi yerde ezilmiş bir kır çiçeği buluyor. Onu görünce gelirken kır çiçeği topladığınızı hatırlıyorsunuz ve yolunuzu buluyorsunuz.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 2
Çocuklar yarım ay şeklinde sandalyelere otururlar.Öğretmen çocuklara "sizler bir mahallede yaşayan, bir grup insansınız" der.Öğretmen "bu mahallede çeşit çeşit lezzetli dondurmalar satan bir dondurmacı var. Bu kişinin özelliği, dükkânına gelen mahalle sakinlerinin özel hayatlarını ve günlük yaşantılarını detaylı bir şekilde bilmesidir" diyerek, çocukları, mahallede yaşayan bir karakteri seçmeleri ve bu karakterlerle ilgili olan özellikleri düşünmeleri konusunda yönlendirir. Kendisi de dondurmacı rolünü oynar. Sonra çocuklardan dondurmacı ile konuşmalarını ister. Daha sonra meslekler konusunda tartışılır.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 3
Bir mağazada elbise almak istiyorsunuz ve prova yapıyorsunuz. Üzerine hiçbir şey bulamayan şişman bir kadın, dansta giymek için güzel bir elbise arayan genç bir kız, iş yerine uygun bir elbise arayan genç kız daha elbise almak istiyor.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 4
Öğretmen çocuklara ‘Bir aile fotoğrafı çektireceksiniz. Bir turist grubusunuz, bir ülkeyi geziyorsunuz. İlginç pozlar çekebilirsiniz” der. Çocuklardan bazıları bir grup fotoğrafçı, bazıları turist olur. Bir grup ilginç pozlar oluşturup fotoğrafları çekilir.
DOĞAÇLAMA ÇALIŞMASI 5
Öğretmen “şimdi hepimiz gökyüzündeki bulutlarız, gökyüzünde dolaşıyoruz, dolaşırken diğer bulutlara çarpmıyoruz” der. Lider “hafiften rüzgâr esmeye başladı, rüzgâr bulutları sürüklemeye başladı”, “rüzgâr gittikçe hızlanıyor, bulutlar da gökyüzünde daha hızlı ilerliyor, birbirlerine çarpmamaya çalışıyorlar” gibi yönergeler kullanır. Lider çocuklara “bulutlar ileride gördükleri pembe dünyaya doğru ilerlemek istiyorlar (lider daha önceden pembe bir örtüyü sınıfın uygun bir yerine asmıştır), ama rüzgâr bulutların ilerlemesini engelliyor. Bulutlar ilerlemeye çalışıyor, rüzgâr bulutların ilerlemesini engellemeye devam ediyor”. Bir süre devam edilir. Lider “bulutlar, hep birlikte sessizce rüzgârı dinleyelim. Ben duyuyorum, eğer istediği şeyleri yaparsak bizim mavi dünyaya gitmemize yardımcı olacağını söylüyor. Acaba rüzgâr bizden ne istiyor?” der ve çocuklardan (bulutlardan) gelen yanıtlar dikkate alınarak rüzgârın istekleri yapılır. Lider de bu arada “rüzgâr, tek ayak üzerinde durmamızı istiyor, tek ayakla sıçrayarak gitmemizi istiyor, çift ayakla sıçrayarak gitmemizi istiyor” der ve çocukların söylenen yönergeye uygun hareket etmelerini sağlar. Lider “rüzgâr artık esmiyor, bulutlarımız çok yorulmuşlar, yavaş yavaş pembe dünyaya doğru ilerlemeye devam ediyorlar. Bulutlar pembe dünyaya gelirler. Burada çok güzel oyuncaklarla karşılaşırlar ve bu oyuncaklarla oynarlar” der.