Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

Dil gelişimin önemi

Katılım
12 Kas 2012
Mesajlar
17
Tepki Skoru
0
Puanları
0
TANIMI VE ÖNEMİ
insanlara özgü olan, iletişimi sağlamada araç olarak kullanılan sesler, sembol ve
sözcükler gibi temel birimleri içine alan sistemdir.Sesler, dilden dile değişebilir. Her dilde,
sembolleri birleştirmek yeni semboller yaratmakiçin kurallar vardır.Dil; duyguları
şünceleri,tutumları,inançları, değer yargılarını anlatma ve öğrenmede, algılanan ve
yaşananolaylarla ilgili bilgileri, kültür birikimini aktarmada; soru sormak, emirvermek
istektebulanmak gibi işlevlerigerçekleştirmekiçin kullanılanbir araçtır.
Dil gelişimi:

seslerin, kelimelerin, sayıların, sembollerin kazanılması, saklanması ve

dilin kurallarınauygun olarak kullanılmasını içeren bir süreçtir. Dil gelişimi, doğumdan

itibaren başlarve yaşam boyu devam eder. Dil ve öğrenme arasında önemli bir ilişki vardır.

Dil, öğrenmeyikolaylaştırır. Öğrenme sürecinde ise çocuğun dili gelişir. Dil gelişiminde,

sesin duyulması dilikullanma deneyimlerinin bulunması gerekir.Çocukların,çevresindeki

bireylerin konuşmalarını taklit ederek dili öğrendikleri ileri sürülür. Çocuğun dil gelişiminde

iletişimkurma, diğerlerinindikkatini çekme, isteklerini duygu ve düşünceleriniiletme

ihtiyacı vardır.

Çocukta dil gelişiminin önemli özelliği ilk dönemlerin evrensel oluşudur. Farklı dilleri

konuşantoplumların çocuklarında dil gelişiminin benzerlik gösterdiği görülmüştür. İlk

yıllardakibu evrensellik 18-32 aydan sonra, sosyal sınıf farklılıklarının etkisiyle yok olur.

Dilin bir başkaözelliği de dil ve kritik yaş ilişkisidir. Dünyadaki bütünçocuklar, kendi

dillerini2-5 yaşları arasında öğrenir.

Dil, arzu ve isteklerimizi ifade etmek için kullanılır.

Dil, heyecan ve duyguları ifade eder.

Dil; olayları,nesnelerin durumunu ifade ederek açıklar.

Dil,kendi materyalini kendi geliştirirkenen önemli aracı konuşmadır.
DİLİ OLUŞTURAN SİSTEMLER
Ses Sistemi:

Konuşmadilinde anlamı ayırt etmeye yarayan en küçük sesbirimleri ses sistemlerini

oluşturur.Çocuklar sesin akışını duymalıdır. Sesin akışını algılayan çocuk, bu sesleri küçük

parçalara bölerek kendi dilini oluşturmaya başlar. Ünlü ve ünsüz sesbirimlerinin farklı

bileşimlerhâlinde kullanılmasıyla sözcükler meydana gelir. Herdilin kendine özgü ses

sistemleri vardır.Çocuklar yaklaşıkolarak 2,5 yaşlarına kadar tüm ünlü ve ünsüzsesleri

çıkarabilir. Tüm seslerin çıkarılması 7-8 yaşlarına kadar sürer.
Sıra Sistemi:
Cümlenin yapısını oluşturan ses gruplarının cümle içinde sıralanmasını ifade eder.

Cümlenin yapısını oluşturan ögelerin anlamlı bir biçimde birleştirilmesi ile ilgili kuralları

kapsar. Çocuğunilk ifadeleri tek sözcükten oluştuğu için çocuk sıra sistemi ile ilgili

kuralları,iki sözcük döneminde kullanır.Çocuklarınses gruplarındakisıraya dikkat etmesi

gerekir. Dikkat edilmediğinde cümlelerin anlamları değişebilir. Örneğin “Ali elma ister.”

cümlesisıra değiştiğinde “elma ister Ali” anlamsız bir biçime dönüşebilir
Anlam Sistemi:
, dili kullanmanın en önemli bölümünü oluşturur. Seslerin, sembolleraracılığı

ile nesne ve olaylarla ilişkisini ifade eder. Sözcükler,belli bir anlamı ifadeetmek için

gereklidir. Çocuk, dili anlamlı olarak kullanmaya başladığında belirli durumlar venesnelerle

kendi düşünceleriarasında anlamlı ilişkiler kurmaya başlar. Çocuk, sözcük ve cümlelerini

belli anlamlar oluşturmak üzere kullanır. Anlamsal gelişim ile bilişsel gelişim düzeyi paralel

ve yakınbir gelişmegösterir. Çocuk, bilişselkavramları kazandıkça,, dilin anlamsal yönü de

zenginleşerek gelişir.
0-12 YAŞ ÇOCUKLARINDA DİLİN KULLANILMASI

Konuşmayı ve diğer insanları anlamayı öğrenmek, çocukların geliştirdiği en karmaşık

yeteneklerindedir. Dili kullanmanın bir amaca yönelik işlevi vardır. Dilin işlevi; insanın

neden konuştuğu ile ilgili öğrenme, isteme gibi amaçlarlailgilidir. Çocuklarınhepsi

konuşmaöncesi sesler çıkarır. Çocukların; duygularını, düşüncelerini, ilgilerini,isteklerini

ifade etmek için iletişime girmeleri gerekir.

İletişimin fonksiyonları şunlardır:

Konuşmayoluyla başkalarının söylediğini anlama

Kendisine ait söz dağarcığını geliştirme

Sözcükleri doğruolarak telaffuz etme

Anlaşılır bir cümle yapısını bilme ve kavramadır.

İletişim için, konuşma sırasında göz kontağı kurma ve sürdürme, konuşmayı başlatma,

sıraile konuşma,bir konu üzerinde konuşmayı sürdürme ve konuşmayı bitirme, zamanı ve

durumu konuya uygun konuşma gibi anlatım becerilerinin öğrenilmiş olması gerekir.

Bebekle iletişimbile bebeğinilk hareketlerinin yorumlanmasıylabaşlar. Hayatın ilk

birkaç ayındabebekler, konuşmanın temeli olan ağlama ve anlamsız sesler çıkararak iletişim

kurarlar. Çocuk; söylenenleri anlamaya, tekkelimelerle kendini ifade etmeye, cümleler

kurarakkonuşmaya, kendini anlatmaya başlar.
KONUŞMA ÖNCESİ DÖNEM:
Konuşmaöncesi dönem; yeni doğandönemi (ağlama),gığıldama, mırıldanma,

mırıldanmanın tekrarı dönemlerinden oluşur.
YENİ DOĞAN DÖNEMİ(AĞLAMA)

0-6 haftalıkbir dönemi kapsar. Yeni doğanın

davranışlarının çoğu istem dışıdır. Konuşmanın gelişimi için arama, emme, yutmarefleksleri

önemlidir. Yemek yeme ile ilgili olan bureflekslerin sürekli tekrarlanması ağlama ve

seslenme sonucunda, bebek konuşma sesi üretimi için gerekli olannefes alma ve ağızyüz

yapılarını kazanır. Konuşma mekanizmasının asıl görevi, nefes alma ve yemekyemedir. İlk

3 haftada çıkarılan sesler farklılaşmamış, amaçsız, anlamsız rastgele çıkarılır. İkinci 3

haftalıkdönemde farklılaşmış sesler ortaya çıkar. Çıkarılan bu sesler, uyarıcı ile ilişkili olup

genellikle açlıkve rahatsızlık ağlamalarıdır. Ağlama, bebeğin ihtiyaç ve isteklerinibelirten

ilk tek iletişimyoludur. 1. ayınsonunda anne, sesin farklılığına göre ağlamanın nedenini

(açlık,kızgınlık, acı) belirleyebilir. Çıkarılan sesler, anlam yönündenincelendiğindeham

sözcüklerin başladığı; bebeğin başkalarının sesine tepki gösterdiği dönem olduğu görülür.
GIĞILDAMA DÖNEMİ:

6 hafta ve 3 ay arasındaki dönemi kapsar. Ağlama ile birlikte
bebekler basit sesler çıkarır. Çıkarılan bu sesler evrenseldir. Bebeğin bu sesleri çıkarmasında
bilinç yoktur. Bebek rahatsızlığını ifade eden seslerin yanı sıra mutluluk ve rahatsızlığını
ifade eden sesler de çıkarır. İki aylık bebeğin, ağız kasları kontrolü gelişimini sürdürürken
bebek ağızhareketlerini başlatıp durdurabilir. 2 ve 3 aylık dönem, gülme ve gığıldama
dönemidir. Çocuk, sesi ses olarak çıkardığını bilir. Çıkardığı seslerden mutlu olur, ses
oyunları oynarve kendiliğindenses üretimi başlar.Rastgele olarak çıkarılan sesler a, u, o
ünlü seslerini uzatır. Daha sonra da bu seslerinsonuna h eklenerek ah, uh, şeklindesesler
üretirken s, k, g gibi yumuşak damak ve gırtlak sesleri çıkarırır.
Ses üretimi hâlâ
refleksiftir. Çıkarılan sesler, anlam yönünden incelendiğinde hoşnutluğu ve hoşnutsuzluğu

belirten seslerdir. Başkalarının çıkardığı seslere tepki verirken annesinin sesine gülümser.

MIRILDANMA DÖNEMİ

, 3-6 aylar arasında görülür. Bebeğin ses mekanizması
üzerindeki kontrolünün arttığı görülür. Dili yuvarlama ve ileriuzatma becerisi görülür.
Memnuniyetini belirten sesler çıkarır. Ayrıca kendi çıkardığı bu sesleri taklit eder. Bu taklit
sesleri, yalnızolduğunda görülür. Bebeğin çıkardığı sesler refleksif olmaktan çıkmış,
tamamen amaçlı hâledönüşştür. Ses çıkarma için uyaran kendisidir. Budönemde bebek,
ünlü ve ünsüz seslerin çeşitlerini üreterek bunları tekrar eder.Buna VOKAL JIMNASTİK denir.
MIRILDANMA TEKRARI DÖNEMİ

6-9 aylar arasındagörülür. Bu dönem, ses

oyunlarının tekrarı dönemi olarak da ifade edilir.Bebek, ses üretimi ile işitmeyibirleştirir.

Seçilmiş işitilen sesleri tekrarlar. Mırıldanmanın tekrarının görülmemesi, bu dönemde dil

problemlerinin, işitme kaybı, zihinsel gerilik gibi durumların ortaya çıktığını gösterir.

Bebeğinağız hareketlerinde çeşitlilik görülür. Bebeğin çıkardığı sesler, hece tekrarına
dönüşerek daha çok çevredeki dilin niteliklerinikazanır
KONUŞMA DÖNEMİ

Konuşmadönemi; ses, sözcük, tek sözcük, iki sözcüklü ifadeler, üç ve daha fazla
sözcüklü ifadeler ve gramer kurallarına uygun konuşma dönemlerini kapsar
SES SÖZCÜK DÖNEMİ

, 9-12 aylar arasında görülür. Bu dönem, tekrarlamaya da

çeşitlenmiş mırıldanma dönemi olarak da ifadeedilir. İnsanseslerini bilinçli bir şekildetaklit

eder. Çocuğunsık sık mırıldanarak yetişkin konuşmasına benzeyen dizeler oluşturduğu

görülür. Bu sesler anlamdan yoksun, akıcılık özelliği olan, düz cümle ya da soruyabenzeyen

acele mırıltı şeklindedir. Bu anlaşılmaz konuşmalara, jargon denilmektedir. Mırıldanmalar,

çocuk için sözcük yerini tutar. Dil bilimcilerin,ilk sözcüğünsöylendiğibir yaşcivarını

genellikle dilin başlama noktası olarak kabul ettiği görülür. Bu dönemde çocuk,birkaç jesti

ve sözcüğüanlar. Bu aşamadansonra bebekler, artıkanlamları araştırmaya kendi dillerini

öğrenmeyehazır durumdadır.
TEK SÖZCÜK DÖNEMİ

12-18 aylar arasında görülür. Çocuğun gerçek konuşmaya
geçmesi bu dönemin özelliğidir. Mırıldanma ile gerçek konuşma arasında bir suskunluk
dönemi geçtikten sonra sözcük, sesle oynamanın rastlantısal olarak ortaya çıkar.
Tekrarlanmalar yolu ile uygun olarak kuvvetlenir
İKİ SÖZCÜKLÜ İFADELER DÖNEMİ

18-24 aylar arasında görülür. Bu dönemin başında çocuklar sözcükleri birleştirir. Ama

bunlar iki tek sözcüğün artarda gelmesiyle oluştuğu için iki sözcüklü cümlecik sayılmaz. Bu

dönem, iki sözcüklü cümleciklere geçiş dönemi olarak ifade edilir.Hareketlerle anlatımdan

çok sözcüklerle anlatım başlar. Çocuk, 2 yılın sonuna doğru sözcüklerin birbiriyle olan
ilişkilerini anlayarak onları yan yana getirerek farklı anlamları ifade etmeye başlar
GRAMER KURALLARINA UYGUN KONUŞMA DÖNEMİ

3-6 yaş döneminikapsar. 3-4 yaş çocuğunun kelime hazinesi gelişir. Yeni sözcükler

öğrenirken,bildiği sözcükleri daha esnek kullanır. Ana dilinin temel yapılarını öğrenir.

Kendini rahatça ifade eder. Dil kullanımı çok yönlü olup duygularını, düşüncelerini

ilişkilerinianlatır. Fısıldamayı öğrenir. Hayali oyunda dil kullanır. Çocuk, kendine dönük

ıklamalaryaparak benmerkezci konuşmasergiler. Söz diziminde özne, nesne ve yüklem

arasındakifonksiyonel ilişkilerianlar. Çekim kurallarının görülmeye başladığı dönemdir.

Çocuk geçmiş,şimdiki ve geniş zaman eklerini kullanır. Çocuk önce “Kedi içer.” derken

şimdi “Kedi içiyor.” şeklinde kullanır. “ Nerede, ne zaman?” 3 yaş civarında olan çocuklar

ne, kim? sorularını genişletirler. Yetişkinlerin kullandığı soru formlarındaki cümleleri, 4

yaşlarında üretmeye başlarlar.

4-5 yaştaçocuk dili kolay ve doğrukullanılır. Anne ve babasının ses perdesini taklit

eder. Dili kullanmada kız çocukları, erkek çocuklarına göre daha iyidir. Benmerkezci

konuşmasürdüğü görülür. Sözcük sayısı artmaya devam eder. Kelimehazineleri 1000

kadardır.Önceki döneme göre daha karmaşıkcümle yapısı kullanmaya başlarlar. Çoğul
kullanımı doğru yapılır
DİL GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Dil yeteneği zihin yeteneği
arasındadoğru bir orantı vardır. 2 yaşına kadar

çocuğunçıkardığı seslerle zekânın ilişkisinin olmamasına karşın, 2 yaşından sonra dil

gelişimiylezekâ arasındasıkı bir ilişki olduğu görüşü ağır basmaktadır. Erken konuşan

çocuklarınzekâ düzeylerinin genellikle normal ya da normalin üstünde olduğu ve dilin

zekâya bağlı olarak geliştiği görüşü kabul edilmektedir. Dilin kazanılması, çocuğun bilişsel

gelişiminedayanmakta olup zihinsel uyum süreçlerinin her biri algılama, kavram geliştirme

ve dilin kazanılmasıyla yakından ilişkilidir.
İşitme algısının
normal olması,sağlıklı dil gelişimi açısından önemlidir. Duyma

kusuru olan bebeklerin 6-9 aylar arasında yapılan ses oyunları döneminde normallerden
ayrıldığı, bebeğin dil gelişiminin aksadığı belirtilmiştir

Şiddetli ve uzun hastalıklar

çocuğundili kullanmasını, konuşmasını 1-2 yıl

geciktirebilir. Çocuğun hastalık nedeniyle başkalarıyla iletişimi ve haberleşmesi

kısıtlandığında ve konuşmaya daha az yüreklendirildiğinde konuşmasını geciktirir.

Olgunlaşma ve öğrenme ile ilgili öğeler
çocuğun dil gelişiminde önemlidir.
Çocuğun,dili akıcı kullanabilmesi için öğrenme sürecinden geçmesi gerekir.Çocuğun dil
öğreniminin önemli kısmı kendi girişimi ile olur. Çocuk dili, örnek aldığı modeli taklit
Ses bozuklukları

Eklemleme (söyleyiş) bozuklukları

Ritim bozuklukları (kekemelik)

Gecikmiş dil ve afazi (söz yitimi)
SES BOZUKLUKLARI

Sesin şiddet,perde, ton, esneklik, yaş,cinsiyet ve duruma göre sürekli olarak

beklenenden farklılık göstermesi ve iletişimi etkileyecek farklılıkların bulunması ses

bozuklukları olarak tanımlanır.
EKLEME SÖYLEYİŞ BOZUKLUKLARI

Ana dilinin seslerini (bağımsız ya da birleşik seslerini) doğru ya da anlaşılır biçimde

çıkaramıyor, birbirine gereği gibi ulanmasında ya da bu seslerin çıkarılması ya da

ulanmasındayaşıtlarından çok fazla ayrılık gösteriyorsa bu olay eklemleme(söyleyiş,

artikülasyon) bozukluğu olarak tanımlanır. Eklemleme (söyleyiş, artikülasyon) bozukluğu,

dört grupta toplanarak açıklanabilir:
SESİN DÜŞÜRÜLMESİ
SESİN DEĞİŞTİRİLMESİ
SES EKLEME
SES BOZULMASI

GECİKMİŞ SES VE AFAZİ BOZUKLUKLARI
GEÇİKMİŞ DİL

çocuğunbeklenen zamanda dilini geliştirememesiyaşıtlarına göre

anlama ve anlatmada güçlük yaşaması olarak tanımlanır. Bu tanımlamada çocuğun yaşı ile

dil gelişimiarasında bir paralellik dikkate alınır. Bu çocukların kelime dağarcığı sınırlıdır.

Dillerinde anlatım noksanlığı, gramer ve söz dizimi yanlışları vardır. Bu çocukların arzu ve

duygularını jest, mimik ve hareketlerleanlatmaya çalıştıkları, çevrelerindeki konuşmalara

pek ilgi göstermedikleri, durmadan anlamsız sesler çıkardıkları, yalnız kalmaktan

hoşlandıkları görülmüştür.
AFAZİ(SÖZ YİTİMİ) BOZUKLUKLARI

bireyin dile ait sembolleri kullanmasını ve

birbirinden farklı durumlara uygun biçimde davranmasını engelleyen bir yoksunluk

durumudur. Bu durum, sembolleştirme sürecinde ortaya çıkar. Bu nedenle afazi, sembol

davranışların yokluğu ya da bozulması olarak ifade edilir.
VYGOTSK'E GÖRE DİL GELİŞİMİ DÖNEMLERİ

Lev Vygotsky, erken çocukluk dönemi çalışmalarında öğrenmenin sosyokültürel
yönlerine değinerekkatkısağlayan Rus psikoloğudur. Çalışmaları; kültürün ve toplumun,
çocuklarınneyi, nasıl öğrendiğini etkilediği görüşüdür. Vygotsky göre eğitimciler,
çocuklarığrenmeleri için eğitsel kararlar alırken çocukların sosyal ve kültürel geçmişlerini
şünmelerigerekir. Vygotsky göre çocuklar, diğerleriile etkileşimyoluyla öğrenirler.
Çocuklarığrenmelerinde çevrelerindeki kişilerin etkileri çoktur. Kültürelbir araç olan dil,
çocuğunfiziksel ve sosyal çevresini yansıtır. Dilin kullanımı, bilişsel gelişim açısından da
önemlidir. Çocuklar, düşüncelerini anlatmaya başladıklarında daha üst düzeyde düşünme
biçimi geliştirmeye başlar

DİL GELİŞİMİNİN DİĞER GELİŞİM ALANLARIYLA İLİŞKİSİ

Çocuğun,çevresini tanıyıp araştırma yapabilmesi için bilişsel gelişiminin sağlıklı

olması gerekir.Bütün gelişimalanları, birbiriyle ilişkili olup birbirinden ayrı şünülemediği

için dil gelişimide diğer gelişim alanlarıyla ilişkilidir. Örneğin dildeki gelişmeler, kavram

oluşması ve problem çözmedeki ilerlemelereolanak sağlar.Dil gelişimindeolan bazı

aKsaklıkLAR, dİĞer gelŞİim alanlarında da problemlerin yaşanmasına neden olabilir
DİL GELŞ

DİL GELİŞİMİNE UYGUN ETKİNLİKLER

Dil gelişimineuygun bir aşamageçiren çocukların busırada desteklenmesi

önemlidir.Çocuklar, başkalarının konuşmalarını dinleyerek ve uygun karşılıklar vererek

konuşmalarakatılırlar. Duygularını, düşüncelerini ve isteklerini sözelifadelerle açıklar.Bu

sıradayeni sözcükler ve bu sözcüklerin anlamlarını öğrenerek konuşmalarında kullanır.

Anlamlı cümlelerkurarak iletişimyetenekleri geliştirirler.Çocuklara bu beceriler, etkinlikler

esnasındave günlük yaşantı sırasında yapılanlar anlatılarak kazandırılabilir.

Çocuklarınetkinliklerinde algılayabilme,dikkatlerini toplama, kelime dağarcığını

artırma,sözlü anlatımlarını teşvik etme gibi dil işlevlerini kolaylaştıracak çalışmalara yer

verilir. Dil gelişimi ile nesne, olay ya da varlıkları adlandırma ve onlara ait belli başlı

özellikleri söyleme, cümlelerinde ögeleri,Türkçe’deki ekleri doğruolarak kullanma, nesne

durum ya da olayı anlaşılır bir şekilde açıklama, aynı anlama gelebilecek düşünceleri farklı

cümlelerle açıklama,sözcükleri farklı yapıda sözel ürünler oluşturacak şekilde (şiir, bilmece,

tekerleme, hikâye, şarkı) kullanma becerilerini geliştirme hedeflenmektedir. Çocuğun

gelişimdüzeyini dikkate alarak neyi yapamadıkları, başaramadıkları göz önüne alınarak

yapabildiği etkinliklerden başlamak gerekir.




 

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst