- Katılım
- 1 Eki 2012
- Mesajlar
- 9
- Tepki Skoru
- 0
- Puanları
- 0
ÇOCUĞUN FİZİKSEL GELİŞİMİ
· Olgunlaşmakişinin doğuştan getirmiş olduğu potansiyelin zaman içerisinde ortaya çıkmasınıifade eder. Bu anlamda kişinin herhangi bir çaba göstermesine gerek yoktur. Kendiliğindenmeydana gelen bir süreçtir, gelişme ise daha farklı bir olayı ifade eder.
· Gelişimile büyüme kavramı da karıştırılmaktadır. Büyüme daha çok fiziksel özellikleriçin kullanılırken gelişim, psikolojik özellikleri de kapsayacak biçimdekullanılmaktadır.
· Gelişimtek yönlüdür, kalıtım ve çevresel etmenler sonucu sağlanabilmektedir.
· Gelişiminfarklı alanlarda gerçekleşmektedir, Seifert bu alanları, fiziksel, zihinsel, psikoseksüel-psikososyalahlak ve diğer dar kapsamlı alanların gelişimi (dil,mizah,kural) olaraksınıflandırmıştır. Ancak gelişimin bir bütün olduğu unutulmamalıdır. Busınıflandırma, gelişim özelliklerinin daha ayrıntılı olarak incelenebilmesiaçısından faydalı olmaktadır.
· Gelişimdede zamanlama çok önemlidir. İlgili davranış ilgili dönemlerde kazanılmalıdıraksi takdirde kazanılamaz veya kazınılması zorlaşır bu dönemlere kritik dönemdenilmektedir. Kritik dönemlerde kazınılması gereken davranışlara gelişim görevleridenilmektedir. Belli bir yaşam döneminin gelişim görevleri fiziksel olgunlaşma,toplumsal beklentiler ve kişisel değerlerin etkisi altında belirlenir. Gelişimgörevlerinin başarıyla gerçekleştirilmesi bir sonraki dönem içerisinde kigelişim görevlerinin kolaylıkla gerçekleşmesini sağlamaktadır.
Havighurst,çeşitli yaşam dönemleri için gelişim görevleri olduğunu vurgulamış,Çocuklukdönemini;bebeklik ve ilk çocukluk( 0-6 yaş),orta çocukluk (0-12 yaş) veergenlik çağı (12-18) yaş olarak kısımlara ayırmıştır.
Çocuğungelişim görevleri belirtilen dönemler çerçevesinde şu şekildedir;
Bebeklik ve İlk Çocukluk 0-6 Yaş Arası
YürümeyiÖğrenme,
KatıYiyecekleri Yemeyi Öğrenme,
Konuşmayı Öğrenme,
Beden Artıklarının Atılmasını Kontrol Etmeyi Öğrenme,
Cinsiyet Farklılığını ve Cinsiyeti Teşhir Etmemeyi Öğrenme,
Sosyal ve Fiziksel Gerçekliği Tanımlamak İçin Kavram Oluşturma ve Dili Öğrenme,
Okumaya Hazır Hale Gelme,
Doğru ile Yanlışı Ayırma ve vicdan Gelişimine Başlama.
Orta Çocukluk 6-12 Yaş Arası
GündelikOyunlar İçin Gerekli Fiziksel Becerileri Öğrenme,
Büyüyen Bir Organizma Olarak Kendine Karşı Yararlı Bir Tutum Oluşturma,
Yaşıtlarıyla Geçinmeyi Öğrenme,
Uygun Erkeksi veya Kadınsı Sosyal Rolü Öğrenme,
Okuma, Yazma ve Hesap ile İlgili Temel Becerileri Öğrenme,
Gündelik Yaşam İçin Gerekli Kavramları Geliştirme,
Vicdan, Ahlak ve Değerler Sistemi Geliştirme,
Kişisel Bağımsızlığa Ulaşma,
Sosyal Grup ve Kurumlara Karşı Tutum Geliştirme.
Ergenlik 12-18 Yaş Arası
Herİki Cins Yaşıtlarıyla Yeni ve Daha Olgun İlişkilere Erişme,
Erkeksi veya Kadınsı Role Erişme,
Bedenini Kabul Etme ve Etkili Biçimde Kullanma,
Ana-Baba ve Diğer Bireylerden Bağımsızlığa Ulaşma,
Evlilik ve Aile Hayatına Hazırlanma,
Bir Meslek İçin Hazırlanma,
Bir Değerler Sistemi ve Ahlak Sistemi Edinme,
Toplumsal Açıdan Sorumlu Davranışı İsteme ve Kazanma.
· Fizikselgelişim baştan ayağa ve merkezden dışa doğru ilkesine uygun olan bir süreçtir.Bu gelişim süreci bireyin psiko-motor, duygusal, toplumsal ve zihinsel yaşamınıda etkiler. Böylece bireyin kişilik gelişiminin de temeli oluşur. Bu nedenlebireyin yaşamında fiziksel gelişimin katkısı büyüktür.
· Fizikselgelişim, bedeni oluşturan tüm organların gelişmesi, boyun uzaması, kilonunartışı, kemiklerin gelişimi, dişlerin çıkması ve değişmesi, kas, beyin ve tümsistemler(sinir,sindirim, dolaşım, solunum, boşaltım gibi) ve duyu organlarınıngelişimidir.
· Fizikselgelişimin, insan hayatının neredeyse tamamını etkilediği bilinmektedir.
· Özellikleinsan gelişiminin en hızlı olduğu dönemler olarak bilinen bebeklik ve ergenlikdöneminde kişide, gözle görülebilir nitelikte değişiklikler meydana gelir.Gelişimin hızlı olduğu bu dönemleri bireyin sağlıklı geçirişi, sonrakiyaşamının sağlam temellerini oluşturur.
· Çocuklardabedensel gelişim, “dönemsel”bir süreçtir. Bunun anlamı, fiziksel gelişimindüzenli bir hızla değil, belli dönemlerde farklı hız derecelerine sahip“dalgalar” halinde gerçekleşmesi, yani bazen hızlı, bazen yavaş olmasıdır(Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi-Çocuğun FizikselGelişimi,2007).
· Büyümekonusundaki araştırmalar, çocuklarda iki yavaş, iki hızlı olmak üzere dörtbelirgin büyüme dönemi olduğunu göstermiştir. Doğum öncesi ve doğum sonrasınınilk 6 ayı büyüme hızı yüksektir.
· Brazelton'agöre fiziksel gelişimde bebeğin etkileşimde olduğu çevre kadar, biyolojik vegenetik etkenlerin de önemi vardır. Bebeğin sergilediği davranışlar tüm buetkenler yanında içinde bulunduğu durumu anlatan bir işlevdir. Sağlıklı, uyanıkve aktif bir bebeğin çevresel uyaranlara bağlı olmadan gerek içsel düzenleme,gerekse çevreyi algılama ve denetleme becerisi uyanık olmayan bebekten çok dahafazladır ( Pedagoji Ders Notları,2007).
Çocuğungelişim görevlerinin dışında yine belirli yaş dönemlerinde farklı bedensel gelişimisöz konusudur. Çocuğun yaş dönemlerine ilişkin fiziksel gelişimi ise genelhatları ile şöyledir;
Anne karnında –uterus-doğum öncesi dönem
Büyümeninen hızlı gerçekleştiği dönemdir.
2.ayınbaşında önce kollar sonra da bacaklar belirir.
5.aydailk kıpırdanmalar başlar.
0-2 Yaş
Yenidoğmuş bebeğin çoğu hareketi refleksler tarafından kontrol edilir.
Budönemde bebeğin hareketleri istemli ve amaca yönelik değildir.
Bebekliktebaş ve boyuna yakın kaslar, gövde, kol ve bacak kaslarına oranla daha gelişmişdurumdadır.
Kıkırdaklarınkemiğe dönüşmesi
Sütdişlerinin hepsi bu dönemde gelişimini tamamlar.
Oturma,emekleme,yürüme, koşma gibi fiziksel-motor hareketlerin gelişimi de bu dönemdegörülmektedir
2-6 Yaş
Sinirsistemi gelişimi büyük ölçüde tamamlanır.
Kalbinbüyümesi altı yaşına kadar çok hızlıdır
Solunumsisteminin özellikle de akciğerlerin kapasitesinin gelişimi oldukça yavaştır
Sindirimsistemi yiyecekleri sindirebilir hale gelmiştir.
2–6yaş çocukları büyük kaslarını küçük kaslarına göre daha iyi kullanırlar
6-12 Yaş
Kızlarergenlik dönemine 10–12 yaşlarında, erkekler ise 12–16 yaşlarında girerler
İncemotor kasların gelişimi erkeklerde kızlara göre daha yavaştır; ama döneminsonunda gelişimleri tamamlanır kalınkaslara oranla ince kaslar oldukçazayıftır.
12-18 Yaş
Fizyolojikve hormonal değişiklikler kendini gösterir ve cinsiyet hormonlarının üretiminiartması vücutta bazı değişikliklerin oluşmasına neden olur.
Cinsiyethormonlarının diğer hormonlarla birleşmesi sonucu kemik ve kaslardaki büyümehızlanır.
· Olgunlaşmakişinin doğuştan getirmiş olduğu potansiyelin zaman içerisinde ortaya çıkmasınıifade eder. Bu anlamda kişinin herhangi bir çaba göstermesine gerek yoktur. Kendiliğindenmeydana gelen bir süreçtir, gelişme ise daha farklı bir olayı ifade eder.
· Gelişimile büyüme kavramı da karıştırılmaktadır. Büyüme daha çok fiziksel özellikleriçin kullanılırken gelişim, psikolojik özellikleri de kapsayacak biçimdekullanılmaktadır.
· Gelişimtek yönlüdür, kalıtım ve çevresel etmenler sonucu sağlanabilmektedir.
· Gelişiminfarklı alanlarda gerçekleşmektedir, Seifert bu alanları, fiziksel, zihinsel, psikoseksüel-psikososyalahlak ve diğer dar kapsamlı alanların gelişimi (dil,mizah,kural) olaraksınıflandırmıştır. Ancak gelişimin bir bütün olduğu unutulmamalıdır. Busınıflandırma, gelişim özelliklerinin daha ayrıntılı olarak incelenebilmesiaçısından faydalı olmaktadır.
· Gelişimdede zamanlama çok önemlidir. İlgili davranış ilgili dönemlerde kazanılmalıdıraksi takdirde kazanılamaz veya kazınılması zorlaşır bu dönemlere kritik dönemdenilmektedir. Kritik dönemlerde kazınılması gereken davranışlara gelişim görevleridenilmektedir. Belli bir yaşam döneminin gelişim görevleri fiziksel olgunlaşma,toplumsal beklentiler ve kişisel değerlerin etkisi altında belirlenir. Gelişimgörevlerinin başarıyla gerçekleştirilmesi bir sonraki dönem içerisinde kigelişim görevlerinin kolaylıkla gerçekleşmesini sağlamaktadır.
Havighurst,çeşitli yaşam dönemleri için gelişim görevleri olduğunu vurgulamış,Çocuklukdönemini;bebeklik ve ilk çocukluk( 0-6 yaş),orta çocukluk (0-12 yaş) veergenlik çağı (12-18) yaş olarak kısımlara ayırmıştır.
Çocuğungelişim görevleri belirtilen dönemler çerçevesinde şu şekildedir;
Bebeklik ve İlk Çocukluk 0-6 Yaş Arası
YürümeyiÖğrenme,
KatıYiyecekleri Yemeyi Öğrenme,
Konuşmayı Öğrenme,
Beden Artıklarının Atılmasını Kontrol Etmeyi Öğrenme,
Cinsiyet Farklılığını ve Cinsiyeti Teşhir Etmemeyi Öğrenme,
Sosyal ve Fiziksel Gerçekliği Tanımlamak İçin Kavram Oluşturma ve Dili Öğrenme,
Okumaya Hazır Hale Gelme,
Doğru ile Yanlışı Ayırma ve vicdan Gelişimine Başlama.
Orta Çocukluk 6-12 Yaş Arası
GündelikOyunlar İçin Gerekli Fiziksel Becerileri Öğrenme,
Büyüyen Bir Organizma Olarak Kendine Karşı Yararlı Bir Tutum Oluşturma,
Yaşıtlarıyla Geçinmeyi Öğrenme,
Uygun Erkeksi veya Kadınsı Sosyal Rolü Öğrenme,
Okuma, Yazma ve Hesap ile İlgili Temel Becerileri Öğrenme,
Gündelik Yaşam İçin Gerekli Kavramları Geliştirme,
Vicdan, Ahlak ve Değerler Sistemi Geliştirme,
Kişisel Bağımsızlığa Ulaşma,
Sosyal Grup ve Kurumlara Karşı Tutum Geliştirme.
Ergenlik 12-18 Yaş Arası
Herİki Cins Yaşıtlarıyla Yeni ve Daha Olgun İlişkilere Erişme,
Erkeksi veya Kadınsı Role Erişme,
Bedenini Kabul Etme ve Etkili Biçimde Kullanma,
Ana-Baba ve Diğer Bireylerden Bağımsızlığa Ulaşma,
Evlilik ve Aile Hayatına Hazırlanma,
Bir Meslek İçin Hazırlanma,
Bir Değerler Sistemi ve Ahlak Sistemi Edinme,
Toplumsal Açıdan Sorumlu Davranışı İsteme ve Kazanma.
· Fizikselgelişim baştan ayağa ve merkezden dışa doğru ilkesine uygun olan bir süreçtir.Bu gelişim süreci bireyin psiko-motor, duygusal, toplumsal ve zihinsel yaşamınıda etkiler. Böylece bireyin kişilik gelişiminin de temeli oluşur. Bu nedenlebireyin yaşamında fiziksel gelişimin katkısı büyüktür.
· Fizikselgelişim, bedeni oluşturan tüm organların gelişmesi, boyun uzaması, kilonunartışı, kemiklerin gelişimi, dişlerin çıkması ve değişmesi, kas, beyin ve tümsistemler(sinir,sindirim, dolaşım, solunum, boşaltım gibi) ve duyu organlarınıngelişimidir.
· Fizikselgelişimin, insan hayatının neredeyse tamamını etkilediği bilinmektedir.
· Özellikleinsan gelişiminin en hızlı olduğu dönemler olarak bilinen bebeklik ve ergenlikdöneminde kişide, gözle görülebilir nitelikte değişiklikler meydana gelir.Gelişimin hızlı olduğu bu dönemleri bireyin sağlıklı geçirişi, sonrakiyaşamının sağlam temellerini oluşturur.
· Çocuklardabedensel gelişim, “dönemsel”bir süreçtir. Bunun anlamı, fiziksel gelişimindüzenli bir hızla değil, belli dönemlerde farklı hız derecelerine sahip“dalgalar” halinde gerçekleşmesi, yani bazen hızlı, bazen yavaş olmasıdır(Mesleki Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi-Çocuğun FizikselGelişimi,2007).
· Büyümekonusundaki araştırmalar, çocuklarda iki yavaş, iki hızlı olmak üzere dörtbelirgin büyüme dönemi olduğunu göstermiştir. Doğum öncesi ve doğum sonrasınınilk 6 ayı büyüme hızı yüksektir.
· Brazelton'agöre fiziksel gelişimde bebeğin etkileşimde olduğu çevre kadar, biyolojik vegenetik etkenlerin de önemi vardır. Bebeğin sergilediği davranışlar tüm buetkenler yanında içinde bulunduğu durumu anlatan bir işlevdir. Sağlıklı, uyanıkve aktif bir bebeğin çevresel uyaranlara bağlı olmadan gerek içsel düzenleme,gerekse çevreyi algılama ve denetleme becerisi uyanık olmayan bebekten çok dahafazladır ( Pedagoji Ders Notları,2007).
Çocuğungelişim görevlerinin dışında yine belirli yaş dönemlerinde farklı bedensel gelişimisöz konusudur. Çocuğun yaş dönemlerine ilişkin fiziksel gelişimi ise genelhatları ile şöyledir;
Anne karnında –uterus-doğum öncesi dönem
Büyümeninen hızlı gerçekleştiği dönemdir.
2.ayınbaşında önce kollar sonra da bacaklar belirir.
5.aydailk kıpırdanmalar başlar.
0-2 Yaş
Yenidoğmuş bebeğin çoğu hareketi refleksler tarafından kontrol edilir.
Budönemde bebeğin hareketleri istemli ve amaca yönelik değildir.
Bebekliktebaş ve boyuna yakın kaslar, gövde, kol ve bacak kaslarına oranla daha gelişmişdurumdadır.
Kıkırdaklarınkemiğe dönüşmesi
Sütdişlerinin hepsi bu dönemde gelişimini tamamlar.
Oturma,emekleme,yürüme, koşma gibi fiziksel-motor hareketlerin gelişimi de bu dönemdegörülmektedir
2-6 Yaş
Sinirsistemi gelişimi büyük ölçüde tamamlanır.
Kalbinbüyümesi altı yaşına kadar çok hızlıdır
Solunumsisteminin özellikle de akciğerlerin kapasitesinin gelişimi oldukça yavaştır
Sindirimsistemi yiyecekleri sindirebilir hale gelmiştir.
2–6yaş çocukları büyük kaslarını küçük kaslarına göre daha iyi kullanırlar
6-12 Yaş
Kızlarergenlik dönemine 10–12 yaşlarında, erkekler ise 12–16 yaşlarında girerler
İncemotor kasların gelişimi erkeklerde kızlara göre daha yavaştır; ama döneminsonunda gelişimleri tamamlanır kalınkaslara oranla ince kaslar oldukçazayıftır.
12-18 Yaş
Fizyolojikve hormonal değişiklikler kendini gösterir ve cinsiyet hormonlarının üretiminiartması vücutta bazı değişikliklerin oluşmasına neden olur.
Cinsiyethormonlarının diğer hormonlarla birleşmesi sonucu kemik ve kaslardaki büyümehızlanır.