Arkadaşlar ben de canlı-cansız kavramlarını ilk kez vereceğim çocuklara. Günlük planıma aşağıdaki etkinlikleri ekleyerek bu kavramları tanıtmayı planladım. Zaman zaman uygulayacağım farklı etkinliklerle canlı-cansız kavramlarını pekiştirmeyi düşünüyorum. Ayrıca sınıfa çiçek de götürüp ona da çocukların bakmasını sağlayacağım
Türkçe Etkinliği
● Çocuklar yarım ay şeklinde sandalyelerine otururlar. Daha önce öğretilen “beş küçük sincap” adlı parmak oyunu öğretmen liderliğinde tekrarlanır. Sonrasında öğretmen getirmiş olduğu sohbet kartlarını (masa, defter, çiçek, ağaç, insan, hayvan, saat, buzdolabı vs) tek tek çocuklara göstererek çeşitli sorular sorar:
- Elimdeki kartta gördüğünüz nesne hareket eder mi?
- Yemek yer mi? Su içer mi? Nefes alır mı?
- Susuz / nefessiz / besinsiz kalırsa ona ne olur?
- Büyür mü? Boyu uzar mı?
- Kilosu değişir mi? Zayıflar ya da şişmanlar mı?
● Sorulan sorular rehberliğinde kartlardaki nesneler hakkında sohbet edilir. Çocuklara canlı-cansız kavramları tanıtılır. Hareket eden, boyu-kilosu değişen, havaya-suya ihtiyacı olanların canlı; diğerlerinin cansız olduğu açıklanır.
● Sonrasında kartlar tek tek yeniden gösterilir ve hangilerinin canlı, hangilerinin cansız olduğu çocuklarla belirlenir (Masanın suya ihtiyacı var mıydı? İnsanların havaya ihtiyacı var mıydı? Ağacın boyu değişir miydi? Defter bizler gibi hareket edebilir miydi? vb sorularla çocuklara yardımcı olunur).
Fen-Matematik Etkinliği
● Öğretmen sabah çocuklar gelmeden sınıfın görünmeyecek bir köşesine sakladığı balık fanusunu çıkarır. Çocuklara gösterir. İçinde kaç tane balık olduğu sayılır (2 tane). Sonrasında çocuklara “Bunlar bizim balıklarımız. Artık onlara sınıfımızda beraber bakacağız.” şeklinde açıklama yapılır ve “Balıklar canlı mı, cansız mı? Neden? Hareket ederler mi? Büyürler mi? Balıkların yaşamak için nelere ihtiyacı var?” diye sorulur. Balıkların yaşamak için havaya, besine (balık yemi), suya ihtiyaçları olduğu açıklanır. Çocuklara balıklara her gün ne kadar ve nasıl yem verileceği gösterilip anlatılarak o günlük yem ihtiyacı öğretmen tarafından verilir.
● Sonrasında öğretmen çocuklara “Bundan sonra her gün iki kişinin dolabına yıldız yapıştıracağım. O gün kimin dolabında yıldız varsa o kişiler sınıfımızın görevlisi olacak. Gün boyunca balıklarımızı o kişiler besleyecek, o gün hava nasılsa hava grafiğimizi ona göre ayarlayacaklar ve gerekli durumlarda (boya, mendil dağıtırken vs) bana o kişiler yardım edecekler.” şeklinde açıklama yapar.
Okuma-Yazmaya Hazırlık Çalışması
● Çocuklardan sandalyelerini alarak masalara yerleşmeleri istenir. Her çocuğa canlı-cansız kavramı ile ilgili bir çalışma sayfası ve kuru boyaları dağıtılır. Çocuklardan çalışma sayfalarını verilen yönergelere uygun olarak tamamlamaları istenir.
Umarım etkinliklerim size biraz olsun fikir vermiş, işinize yaramıştır..