Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

Bir kaç deney örnekleri

Katılım
8 Eyl 2008
Mesajlar
53
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
36
isinan hava genİŞler
deneyin yapılışı :
cam boruyu veya pipeti tıpanın deliğinden geçirin. eğer delik ile pipet veya cam borunun arasından hava kaçma imkanı varsa bunu mum damlatarak önleyin.sonra bunu şekildeki gibi şişenin ağzından geçirin.ve su dolu kabın içine cam borunuzu veya pipetinizin ağzını şekildeki gibi yerleştirin. isınan havanın ısınınca genişlediğini doğrusu tüm ısınan maddelerin genişlediğini biliyoruz ama bunu ispat etmemiz gerekli. cam şişeyi elinizle ısıtın bir miktar gaz çıkışı gözlersiniz. daha fazla gaz çıkışı görmek istiyorsanız cam şişeyi şekildeki gibi bir mumla da ısıta bilirsiniz. böylece ısınan havanın genişlediğini deneydeki gaz çıkışı ile görmüş olduk.burada hava basıncıda artmıştır. bunun sebebi hava moleküllerinin ısınınca hareket enerjisinin artmasıdır.
denİzalti yapalim
malzemeler
plastik kola şişesi , su , damlalık
Şişeyi ağzına kadar suyla doldurun , damlalığa kafası dışarda kalabilecek şekilde su çekin. Şişenin ağzını kapatın.

sonra şişeyi elinizle sıkın .damlalık aşağıya doğru batmaya başladı mı? burada uyguladığı nız basınçla damlalığın içinde kalan az miktardaki havanın hacmi küçülecek dolayısıyla suyun k aldırma kuvveti azalıp dibe doğru batacaktır. denizaltılarda bu prensiple suya dalıp çıkarlar. not: eğer damlalık yerine serum şişelerine bağlanan ,damlalık bölümünü kullanırsanız çok daha net sonuç elde edersiniz.
uÇan pervane yapalim
en üstteki şekilde çizildiği gibi pervaneyi kartondan kesip resimde görüldüğü gibi bir kurşunkalem üzerine dolayın. meydana gelen pervaneyi, kalemi içinden çıkardıktan sonra, iki topluiğne ile kalemin silgisine tutturun.
ucunda pervane bulunan kalemi son şekildeki gibi iki avucunun arasında hızla döndürüp ve birden serbest bırakırsanız pervanenin havalandığını görürsünüz.
pervane dönerken havada yükselir, kalemi de birlikte kaldırır. (pervane ilerlemiyorsa kaleme ters dönme vererek deneyin)

pİng pong topunu kaldirin
bu şaşırtıcı deneyde, bir ping pong topunu üfleyerek kaldıracak ve havada durduracaksınız. kamışı makaranın içinden geçirin; öyle ki, kamışın 8 cm kadarı makaranın dibinden dışarı çıksın. kamışı makaraya bantlayın ve artanını kesin. raptiyeyi kartonun ortasına saplayın ve makarayı raptiyenin üzerine yerleştirin. kamışı üfleyin, makarayı kaldırın ve ping pong topunu gözleyin.

uÇan balon yapalim
hava ile şişirilmiş oyuncak balonun yükseklere uçup gitmediğini bilirsiniz. uçan balon hava ile şişirilmez. hidrojen denen, havadan 15 defa daha hafif bir gazla şişirilir. hidrojen gazı elde edip bir balonu bununla doldurabilir ve bir uçan balona sahip olabilirsiniz.
bu iş için biraz tuz ruhu, bir gazoz şişesi, bir balon ve biraz çinko (eski pillerden çıkarılmış parçalar) olabilir. kullanacağınız balonun eskiden şişirilmiş pörsük bir balon olmasına dikkat edin. Çinkoyu da küçük parçalar halinde alın. Şişeye önce çinko parçalarım atın. sonra üzerine tuz ruhu dökün (dikkat, tuz ruhu yakıcıdır).
hidrojen gazının çıkışı çok güzel bir şekilde görülür. bundan sonra içindeki havayı sıkarak çıkardığınız balonun şişenin ağzına takın. balon yeteri derece şişlikten sonra ağzını sıkıca bağlayın ve şişeden ayırın. balonu havaya bırakın.
yeterince şiştiyse uçtuğunu göreceksiniz.
havanın da kaldırma kuvveti vardır. hava kendinden daha hafif (daha az yoğun) olan cisimleri kaldırır, yükseltir.
eğer asit ve bazlar konusunu gördüyseniz asit ve bazların aktif metallerle hidrojen gazı çıkarttığınıda bilirsiniz.
kaplumbaĞa, kertenkele besleyelİm.
büyükçe bir karton kutunun tabanını keserek tahtadan oluşturduğunuz iskeleti de oluşturup İnce şeffaf naylonlara satıp, şekildeki düzeneği hazırlayın.
biraz iri kum veya küçük çakıl bulun. bunların arasına aynı irilikte ufalanmış mangal kömürü parçalan karıştırın. bu karışımı hafifçe ıslatın ve hayvan besleyeceğiniz alanın dibine 2 cm kalınlığında döşeyin. bunun da üzerine 3-4 cm derinliğinde nemli bahçe toprağı ekleyin. birkaç iri taş parçasıyla hayvan besleyeceğiniz alanın süsleyin. nemli yerlerden alacağınız karayosunlarını ve küçük bitkileri dipteki toprağa dikin. bir köşeye, su geçirmez bir kabın içine su koyun. sonra bir kara kaplumbağası, küçük bir kertenkele, bir semender veya küçük bir zehirsiz yılan gibi bir hayvan bulup hayvan besleyeceğiniz alanın koyun. hayvan besleyeceğiniz alanın ağzını yine bir plâstik parça ile kapatıp bağlayın.
besin olarak zaman zaman kıyılmış et parçalan, sinek, çeşitli böcekler verebilirsiniz. (kaplumbağa bitki yer.) ekmek atmayın.

yangin sÖndÜrme araci yapimi
yangın söndürme araçlarının temel görevi yanan cismin hava ile ilişkisini kesmektir. Çoğu zaman havadan ağır , yanıcı olmayan gazlardan ve diğer maddelerden faydalanır. karbondioksit havadan ağır ve yanıcı olmayan bir gazdır. aynı şekilde sabun köpüğünde havadan ağır bir maddedir. ve yangın söndürücü olarak kullanılabilir.
bu deneyi anne , babanızla veya öğretmeninizle bahçede yapmanız uygun olur.
mantar veya plâstik tıpalı büyükçe bir şişe bulduktan sonra tıpanın ortasından bir delik delin . deliğin kapanmasını önlemek amacıylada ince cam veya plastik bir boruyu açtığımız bu delikten geçirelim. Şişeye bir miktar sirke koyup , üzerine bir kaşık dolusu karbonat dökelim. zaman geçirmeden şişenin tıpasını takıp. Şişenin ağzını daha önce ateşlediğin gazete kâğıdına doğru çevirelim. karbonat ile sirke reaksiyona girip karbon dioksit gazı çıkaracaktır. havadan ağır olan bu gaz ateş ile havanın temasını kesip yaktığımız "zararsız-ufak"ateşin sönmesine neden olanaktır
bİrden soĞuma toprak oluŞumuna yardim eder mİ?
bu deney için bir ispirto ocağı, ceviz büyüklüğünde bir taş parçası (Örneğin kireçtaşı, kumlası), bir su bardağı ve bir maşa sağlayın. kaya parçasını alevde iyice ısıttıktan sonra içinde su bulunan bardağa birden bırakın kaya parçasının ufak parçalara ayrıldığını göreceksiniz.
Çöllerde de kayaların çok bulunmayış sebebi , sıcakken birden soğumadır. gündüz çok sıcak olan taşlar gece aniden bastıran soğukla çatlar ve parçalanırlar.

iŞik farkli ortamlarda yayilirken kirilir mi?
araç ve gereçler
Çay bardağı, su, kurşun kalem
deneyin yapılışı:
Çay bardağı içerisine su yokken kurşun kalemi koyarak bakınız. kalemin çay bardağı içerisindeki görüntüsünü incelersek kalemin görüntüsünde herhangi bir kırılma gözleyemeyiz.
sonra şekil ikideki gibi bardağa su koyarak kaleme bakınız. bardağa su koyarken kalemin duruşu değişmediği hâlde görüntüsü değişmiştir. su içindeki kalemden gelen ışığın, havaya çıkarken kırılması nedeniyle biz kalemi kırılmış gibi görürüz.

Şapkali mantarlar nasil ÇoĞalir?
malzemeler:
kültür mantarı, kâğıt bardak, su
deneyin yapılışı:
Çevrenizde bir kültür mantarı bularak şapka kısmının altına bir kâğıt yerleştiriniz. mantarın sap kısmını içinde su bulunan bir kaba oturtunuz. 3-5 saat bekledikten sonra kâğıdı çıkartınız.
kâğıt üzerinde siyah çizgiler hâlinde tozlar görürsünüz. Şapkanın alt yüzeyinde birbirine paralel uzanan perdeler vardır. perdelerin arasında spor keseleri bulunur. kâğıt üzerinde görülen tozlar spor keselerinin içinde bulunan sporlardır. olgunlaşan sporlar etrafa saçılır. uygun ortamlarda çimlenerek yeni mantarları oluştururlar

kaĞit yapimi
gerekli malzemeler:
eski gazeteler, bir parça çok ince delikli tel, bir kaç emici bez, plastik kova ve leğen, tahta kaşık yada mutfak robotu, toz boya (renkli kağıt yapmak için), naylon poşet, ağırlık (mesela kalın kitaplar)
yapılışı:
eski gazeteleri kovaya koyun, su ekleyerek bir gece bekletin. ertesi gün suyu süzün, ıslak gazeteleri tahta kaşıkla ezerek hamur haline getirin. ( bu işlemi eğer annenizde izin alabilirseniz mutfak robotunda yapabilirsiniz.1.şekil) kâğıdınızın renkli olmasını istiyorsanız, boya da katabilirsiniz. kağıt hamurunu leğene koyun ve eşit ölçüde su ekleyip karıştırın.
(2.şekil)teli karışımın içine sokup üzerinde kalan hamurla birlikte çıkarın.
(3.şekil)t temiz düz bir yere bir bez serin ve teli, kağıt hamurun bulunduğu yüzey alta gelecek biçimde çabucak bunun üzerine koyun. İyice bastırın ve hamur beze yapışınca kaldırın. hamurun üzerine ikinci bir bez örtüp tekrar bastırın. leğendeki hamur bitene kadar bir kat hamur, bir kat bez koyarak bu işlemi tekrarlayın. en üste naylon poşeti koyun.
(3. şekil)ağırlık yapması için kitapları üst üste dizin. bir kaç saat sonra kağıtları dikkatle bezlerden ayırın .
(4.Şekil) İyice kurumaları için eski gazete ya da kağıt havluların üzerine serin. yeni kağıtlarınız kullanılmaya hazırdır.

toprakta ve suda hava var midir?
bu deney için yarım bardak su ve bir avuç toprak hazırlayın. suyun içine toprağı atın. toprağı atmanızla beraber bir miktar gaz çıkışı görmüş olmanız gerekir. toprağın içindeki hava, bitkilerin büyümesi ve toprakta yaşayan diğer canlıların solunumu yönünden önemlidir.
yine aynı şekilde suyun içinde de hava vardır. bunu anlamak için şöyle bir deney yapabiliriz. bir bardağı yansına kadar soğuk su ile doldurup. su bardağını odanın bir kıyısında iki üç saat bırakalım. bardağın iç yüzünde hava kabarcıkları toplandığını görürüz. bu hava kabarcıkları suyun içindeki hava kabarcıklarıdır.
havanin bİr aĞirliĞi varmidir?
Çabuğu tam ortasından sağlam bir iplikle bağla ve bir yere asın. Çubuğun tam ortasına, askı ipi hizasına, kâğıttan katlanmış bir gösterge yapıştır. balonları aşağı yukarı aynı büyüklükte şişirip , eşit uzunlukta ipliklerle ağızlarını bağlayın.
sonra balonları iplerinden çubuğun iki ucuna asıp. Çubuğu terazi gibi dengeye şekildeki gibi getirin. balonlardan birinin boğazını makasla biryapacam kesip, balonu patlatmadan söndürün.
balondan hava çıktıktan sonra denge hala durup durmadığını kontrol edecek olursan bozulduğunu görürsünüz. buda bize havanın bir ağırlığı olduğunu gösterir.
dünyamızı saran hava katmam yüzlerce kilometre kalınlıktadır. etrafımızı saran bu havayı bir okyanus gibi düşünürsek bizler bu okyanusun dibinde yaşıyoruz.
bu hava katmanı ağırlığı nedeni ile yeryüzünü bastırır. biz bu omuzlarımızda taşıdığımız ağırlığa hava basıncı deriz
 
Katılım
8 Eyl 2008
Mesajlar
53
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
36
amaç: yiyeceklerdeki değişimleri izleme
araç-gereçler: tabak, Çatal, yumurta, tava , yağ

Öğretmen her çocuğa bir tabak birde yumurtayı çırpmak için çatal verir (küçük gruplar halinde çalışılması daha uygundur) ve çocukların tabaklarına birer tane yumurta kırar.Çocuklardan büyüteç yardımı ile yumurtaları incelemelerini ister. Çocuklar gözlemlerini paylaşırlar. daha sonra çatal yardımı ile yumurtalar iyice çırpılır ve değişimler izlenir ve tartışılır. daha sonra yumurtalar pişirilir ve çocuklara pişerken yumurtada ne gibi değişimler olacağı sorulur. değişimler gözlenir ve sonuçlar tartışılır.
amaç: ciğerlerimizde havanın varlığını kanıtlama
araç-gereçler:balon, mum, oyuncak bebekler veya hayvanlar

-Öğretmen çocuklardan burnunu tutup ağzı ile derin nefes almasını ve bu nefesi ellerine güçlü olarak üflemelerini ister.
-her çocuğa bir balon dağıtır ve üfleyerek balonları şişirmelerini ister.
-yanan bir muma üflemelerini ister
-oyuncak bir hayvan veya bebeğe sıkıca sarılmalarını ve derin nefes alarak göğüs hareketlerini hissetmelerini ister.
tüm bu denemelerden sonra öğretmen çocuklara neler olduğunu ve neler hissettiklerini sorar. Çocuklara balonu neyin şişirdiğini, mumu neyin söndürdüğünü, ellerine üflediklerinde ellerine neyin çarptığını sorar. Şişirilmiş balonlar söndürülürken balonun içindeki havayı yüzlerine tutmalarını ister. daha sonra “vücudumuzun içindede balondaki gibi hava” olduğu açıklanır.
amaç: atıklardan kompost hazırlama
araç-gereçler: cam kavanoz, bahçe toprağı, gübre, yiyecek atıkları

Öğretmen yemek tabağında kalan artıkları birkaç gün toplar. kavanoza toprak koyar ve üzerine yiyecek artıklarını ekler. artıkların üzerine gübre koyar. kavanoz doluncaya kadar işleme devam eder ve en sona toprak koyup,toprağı ıslatmadan nemlendirir. haftada bir karışımı ters çevirir. karışımın içinde yiyecek parçacıkları görünmeyinceye kadar işlem devam eder. Öğretmen her aşamada çocukların süreci izlemelerini sağlar. Çalışmanın sonunda çocuklarla kavanozdaki yiyecek artıklarına ne olduğu konuşulur ve kavanozdaki kompost bahçe toprağına eklenir.




ses nasil yol alir?
plastik bir kola şişesinin tabanını keselim. plastik bir kaplığı, çıkarttığımız kısmı kapatacak büyüklükte kesip şekildeki gibi gergin olarak bantlayalım. bir mumu yakıp hazırladığımız düzeneğin 2 cm uzaklığına koyalım. elimizle gergin kaplığa vurduğumuz zaman mumun alevindeki değişimleri gözlemleyelim. hatta pet şişenin tersini dönderip de yapabiliriz. mumun alevinde olan dalgalanmalar sesin yayılımının gösterimidir.
aşağıdaki soruların cevabını araştırıp arkadaşlarınıza sorabilirsiniz?
ses nasıl oluşur?
taş attığınız bir göldeki oluşan dalgaların yayılımı ile sesin yayılımı arasında bir benzerlik var mıdır?
sesin yayılması için hava moleküllerine verilen enerji yok olur mu?
milyonlarca yıl önceki sesleri bu gün duymamız mümkün müdür?

telefon yapma
her çocuğa yetecek kadar plastik bardak ve kibrit çöpleri, ip masaya yerleştirilir. bardakların alt kısımları delinir. bir ip ve kibrit yardımıyla bardaklar birbirine bağlanır. böylece bir telefon elde edilmiş olunur. aradaki ipi gergin tutarak telefonla konuşulabilir
ziplayan para
malzemeler:
bir pet şişe, pet şişenin ağzını kapatabilecek büyüklükte bozuk bir para
peki yukarda ki deneyle ne öğreneceğiz?
hava ısındığı zaman, havayı oluşturan moleküllerin hareket enerjisi yani kinetik enerjisi artar. bulundukları kabın her yüzeyine çarparak o yüzey üzerinde bir basınç oluştururlar. İnik bir topu güneşe koyduğumuzda şişmesi veya araba tekerleğinin kışın hareket etmeden önce inik fakat hareket ettikçe , sürtünme sonucu açığa çıkan ısı ile şişmesi bu olaya dayanır.
aynı mantıkla yukarda avucumuzla sardığımız pet şişenin içindeki havanın ısısı vücut sıcaklığımız olan 37 dereceyi bulacak dolayısı ile pet şişe içindeki hava moleküllerinin ısısı dolayısı artarak moleküllerin daha hızlı hareket etmeleri sağlanacaktır. bu moleküller her yüzeye çarpacak dolayısı ile pet şişe ağzındaki en zayıf noktadaki para hareket edecektir.
Şu soruların cevabını bulup , sınıf arkadaşlarımıza soralım:
elimizle pet şişeyi tutmak yerine elimizi devamlı hareket ettirerek sürtseydik ne değişirdi?
kışın tam şişirilen balonları bulunan bir adam , yaza kadar balonları sayamazsa ne olabilir?

hava basinci
malzemeler:
bir pet şişe, sıcak su ve çaydanlık
peki yukarda ki deneyle ne öğreneceğiz?
hava ısındığı zaman, havayı oluşturan moleküllerin hareket enerjisi yani kinetik enerjisi artar. bulundukları kabın her yüzeyine çarparak o yüzey üzerinde bir basınç oluştururlar. İnik bir topu güneşe koyduğumuzda şişmesi veya araba tekerleğinin kışın hareket etmeden önce inik fakat hareket ettikçe , sürtünme sonucu açığa çıkan ısı ile şişmesi bu olaya dayanır.dünya yer küresini saran bir atmosfer vardır. bu atmosfer dünya üzerindeki her cisme bir basınç uygular .biz bu basınca atmosfer basıncı diyoruz.
yukarıdaki deneyi şöyle yapıyoruz. Çaydanlıkta ısıttığımız suyun bir kısmını pet şişenin içine döküyoruz. daha sonra tüm kısımların bu sıcak sudan etkilenmesi ve içerdeki havanın ısınıp hareketinin artmasını sağlıyoruz. bu sayede içerdeki basınç artmış ve oda koşullarında pet şişe içinde bulunması gereken hava moleküllerinden daha az bir hava molekülünün pet şişe içinde kalmasını sağlıyoruz. daha sonra pet şişenin ağzını kapattığımız zaman pet şişe içinde kalan hava miktarı dolayısıyla basıncı azalmış oluyor. dış basınç olan atmosfer basıncı içerdeki havanın basıncından büyük olduğu için , iki basınç eşitleyinceye kadar pet şişeye baskı uygular. dolayısıyla pet şişe büzülür, hacmi de azalır. pet şişenin iç basıncı bu sayede atmosfer basıncına eşit hale gelir.
Şu soruların cevabını bulup , sınıf arkadaşlarımıza soralım:
İçi tam olarak su dolu bir bardağın, ağzına kağıt kapatıp hızla ters çevirdiğimizde bardaktaki suyun dökülmeme sebebi ne olabilir ?
yukarıdaki aynı deneyi deniz seviyesinde ve deniz seviyesinden 100 metre yukarda yapmış olsaydık aynı fiziksel değişimi pet şişede gözlemleyebilir miydik?

dÖkÜlmeyen su deneyİ
Öğretmen bir sihirbazlık deneyeceğini söyleyerek dikkat çeker. Çocuklar öğretmeni rahatça görebilecekleri bir şekilde otururlar. Öğretmen bir bardağa su doldurur. bu bardağı ters çevirince suyun dökülüp dökülmeyeceğini sorar. cevap bellidir. daha sonra bardağın ağzına bir kâğıdı hava boşluğu kalmayacak şekilde koyar ve şimdi ters çevirince ne olacağını sorar. cevaplar muhtemelen döküleceğine yönelik olur. Öğretmen deneyi uygular ve su dökülmez. Çünkü kâğıdın altından havanın basıncı vardır ve kâğıda suya doğru kuvvet uygulamaktadır. Öğretmen bunun bir sihirbazlık olmadığını söyler ve deneyin bilimsel tarafını tahtada yaptığı çizimlerle açıklar. Çocukların evde de uygulayabileceklerini söyler.

sivi basinci yÜkseklİk İlİŞkİsİ
malzemeler:
plastik kutu , su
deneyin yapılışı :
plastik bir pet şişeden dikkatli bir şekilde keseceğiniz şekildeki cisme alt tabanına göre çeşitli yükseklikte 3 tane delik açın bu delikleri bantlayıp içine suyu doldurun . bantları aynı anda çıkartın ve suların fışkırdığı mesafeleri gözlemleyin. farklı mesafelere gittiklerini göreceksiniz. suyun fışkırması sıvının basıncından kaynaklanmaktadır. bu basınçta sıvının fışkırdığı deliğin suyun yüzeyine olan uzaklığına bağlıdır. bu uzaklık ne kadar fazla ise bu sıvının o delikten uyguladığı basınç artar. buna göre yüzeye en uzak delik en alttaki sonra ortadaki en yakın olanda en üstteki deliktir. basınçta bunla doğru orantılı olarak altta en fazladır. bu noktadaki sıvı basıncı en fazla olduğu için en uzağa suyu fışkırtır.
kaldiraÇ
bu küçük deney havanın itme kuvvetini gösteriyor. burada, ciğerlerinizden veya hava pompasından gelen havanın geniş bir alana yayılmasını ve dolayısıyla büyük bir ağırlık kaldırabilme olanağını kullanıyorsunuz.
masanın üzerine sağlam bir plastik torba serin. torbanın üst kısmanın 1/3 kadarlık bölümü masanın kenarından sarksın. torbanın üstüne şekildeki gibi büyük bir kitap koyun ve arkadaşınıza üzerine oturmasını söyleyin. torbanın ucuna ağzınıza göre büzün ve kuvvetlice üfleyin. arkadaşınız yukarı kalaldımaktır.
 
Katılım
8 Eyl 2008
Mesajlar
53
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
36
iŞiĞin fotosenteze etkİsİ var midir?
araç ve gereçler
saksı bitkisi, tentürdiyot, alüminyum kâğıt
deneyin yapılışı
yukarıdaki şekilde olduğu gibi saksı bitkisinin yeşil yapraklarından bir tanesini dalından koparmadan alüminyum kâğıt ile tamamen kaplayınız. saksı bitkisini iki ya da üç gün, güneş ışığını fazla alan pencere önünde bekletiniz. bu süre sonunda alüminyum kâğıdı yapraktan ayırın. yaprağın sarardığını göreceksiniz. Üzerine bir miktar tendirdiyot damlatın. bu bölümde yaprak ışık almadığı için fotosentez yapamamış ve renk değişikliği görülmemiştir. Üzerini kapatmadığınız diğer yapraklardan birine tentürdiyot damlatın tentürdiyot damlatılan yerin bir süre sonra mavi renk aldığını görürsünüz. mavi renk, nişastanın ayıracıdır. yani tentürdiyot damlattığınız bölgede nişasta olduğunu veya üretildiğini gösterir.
bu deney bize, ışıksız ortamda fotosentez yapılmadığını dolayısıyla da fotosentez ürünü olan nişastanın üretilemediğini gösterir.

su trombonu yapabİlİrsİnİz
malzemeler: cam boru , su , su kabı
deneyin yapılışı :
Şekildeki gibi bir su kabına suyu doldurup içine cam boruyu sokarız. daha sonra iki tarafı açık borunun üzerinden üfleriz. eğer boruyu aşağı yukarı hareket ettirerek üflersek farklı tonlarda sesleri duyarız.

sİz de bulut yapabİlİrsİnİz
malzemeler:
cam bir şişe , sıcak su ,ve şişenin ağzından geçmeyecek büyüklükte buz
termometre yapalim
sıcaklığı ölçen araçlara termometre diyoruz. evimizde, sınıfımızda, arabamızda sıcaklığı ölçmek için termometre bulundururuz. bu sayede bulunduğumuz çevrenin sıcaklığını öğrenir. yaşantımızı buna göre planlarız. Şimdi basit bir termometrenin nasıl yapıldığını ve çalışma şeklini öğrenelim.
1 lt lik bir kola şişesine dolduracağımız sudan biraz fazla suyu bir sürahide bir kaç damla mürekkeple karıştıralım.
daha sonra şişeye taaldımağımız plastik veya mantar tıpaya cam veya plastik (pipet olabilir) boruyu şekildeki gibi geçirelim.
tıpaya geçirdiğimiz boruya şekildeki gibi 7cm e 13 cm boylarında kestiğimiz beyaz kartonu şekildeki gibi bantla yapıştıralım.
Şişeye daha önce hazırladığımız mürekkepli suyu da koyduktan sonra şişede hiç hava kalmayacak şekilde tıpayı geçirelim.
tıpadaki delikle içine soktuğumuz boru arasında boşluk kaldı ise buraya mum damlatabiliriz. bir damlalığın yardımı ile mürekkepli suyumuzdan biraz alıp mürekkepli su seviyesi şekildeki seviyeye gelinceye kadar borunun en üstünden damlatalım.
bu seviyeye kadar mürekkepli su koyduktan sonra suyun buharlaşıp termometremizin hassasiyetini bozmaması için 1 damla yağı borudaki mürekkepli suyun üzerine damlatalım. Şimdi termometremiz hazır.
bildiğimiz üzere sıvılar ısınınca genişler soğuyunca hacmi küçülürler. termometre de çalışırken bu gerçekten yararlanır.
hava sıcaklığına bir termometreden bakın ve bu değeri borunun içindeki su seviyesinin karşısına yazın. hazırladığınız düzeneği buzdolabın da 2 saat kadar termometre ile bekletip yaptığınız termometrede işaretleyin bu aradaki farkı bölerek ortalama sıcaklıkları belirleyin. İşte basit bir termometre yapmış olduk.
bu olay gerçek termometreler de cıva kullanılarak yapılır.
deneyin yapılışı :
cam şişenin içine sıcak su koyup ağzına düşmeyecek şekilde buz parçası koruz. sıcak sudan çıkan su buharı buza çarparak yoğunlaşır ve balonun içinde küçük bir bulut gözlemleriz. bizim gökyüzünde gördüğümüz bulutlarda bu şekilde oluşur. yeryüzünden buharlaşan su soğuk bir katmana çarpınca bize bulut olarak gözükür.
basİt bİr yanardaĞ yapalim
isınan cisimlerin hacmi büyür. hacmi büyüyen bu cisilerin kütlesi değişmediği için yoğunluğu azalır . dolayısıyla kendisinden az yoğunlukta olan aynı türden cisimlerin üzerine çıkarlar. cisimlerin yüzmesi , uçan balonun yükselmasi , ısınan havanın tavana doğru yükselmesi , rüzgaz hep bu yoğunluk farkı ile açıklanır.
biz de bu olaydan faydalanarak sıcak mürekkepli suyun , soğuk su içinde yükselmesi ile bir yanardağ yapalım.
İlk yapmamız gereken iki delikli plactik veya mantar tıpaya şekildeki ğibi iki cam boruyu veya damlalığın cam kısmını geçirelim.
daha sonra tıpayı geçireceğimiz ufak bir şişenin içine 1, 2 damla mürekkep (veya gıda boyası) damlatıp üzerine sıcak su dökelim. tıpayı kapatalım.
büyükce bir şeffaf kaba soğuk su doldurduktan sonda hazırladığımız şişeyi şekildeki gibi suyun içine yerleştirelim.
Şişeden dışarı uzanan borudan aynı bir yanardağ gibi mürekkepli suyun yükseldiğini görürüz. peki burada ne oldu;
soğuk su şişenin içine doğru uzanan borudan içeri girecek , dışarı doğru uzanan borudan mürekkepli suyu itecektir. sıcak mürekkepli suyun yoğunluğu soguk sudan az olduğundan hemen yüzeye çıkmak isteyecektir

gÖrÜnmez mÜrekkep yapalim
Şimdi bize mürekkep olarak kullanabileceğimiz limon, sirke, süt veya portakal suyu lazım. bir kürdan veya divit yardımıyla beyaz kağıbımıza limon suyuna batırıp bir yazı yazalım. bir süre bekledikten sonra limonun suyunun içindeki suyun buharlaştığını görürüz. kâğıdımızı şekildeki gibi tel bir kafesin üzerine koyup mumun üzerinde kâğıdı yakmadan, her tarafa eşit ışı yayarak gezdirelim. bir süre sonra yazdıklarımızın tekrar göründüğünü göreceğiz. bunun sebebi yazı yazdığımız sıvının yanma sıcaklığının kâğıdın yanma sıcaklığından daha az olmasıdır.

toprak, sudan daha Çabuk mu isinir?
bu deney için aynı büyüklükte iki tencere, kuru toprak, su ve bir termometre sağlayıp. kuru toprağı tencerenin birine, suyu diğerine koyalım.
İkisi de aynı ağırlıkta olsun. bunları bir süre gölgede bekleterek sıcaklıklarının aynı olmasını sağlayalım. sonra her iki tencereyi güneşe bırakıp. ara sıra toprağın sıcaklığını ölçelim. toprak yeter derecede ısınınca hem toprağın hem de suyun sıcaklığını ölçüp. aynı zaman içinde hangisi daha çok ısındığını defterine not edelim.
eğer hangisini daha çabuk soğuduğunu öğrenmek istersek her iki tencereyi de güneşten çekip soğumaya bırakýp termometre ile sıcaklıklarını karşılaştırabiliriz.

havada su buhari var midir?
bir şişe alıp. Çok soğuk suyla doldurup ve ağzını kapatın. Şişeyi oda sıcaklığında 10 dakika bekletince. Şişenin dışı buğulandığını görürsünüz. parmağınla buğunun bir kısmını sıyırırsanız buğulanmayı daha iyi görebilirsininiz.
peki şişenin ağzı kapalı olduğuna ve suyun içinde bulunduğu cam şişe , su geçirmediğine göre bu su damlacıkları nereden geldi. bu su damlacıkları odamızda bulunan su buharıdır. odada bulunan su buharı , soğuk şişemizin dış çeperine çarpınca yoğunlaşmış havada fark edemediğimiz su buharı su damlacıkları halinde ve görünür hale gelmiştir.

bİlİm sergİsİnde yapilabİlecek deneyler
1.amonyumdikromatın yanması (volkan deneyi)
2.akvaryumda yetişen bitkiler (doygun sodyum silikat çözeltisine ağır metal tuzlarından küçük kristaller atıldığında kristallenme sonucunda çok güzel görüntü oluşuyor)
3.İyotun süblimleşme özelliğinin gösterilmesi
4.kara barut yapımı
5.Çıtırpıtır yapımı (gümüş asetilenür eldesi)
6.limon kolonyası yapımı
7.sıvı azot özellikleri ve bitkilerin donmasının gösterilmesi
8.limon pili yapılması
9.metallerin gümüş ile kaplanması
10.magnezyum metalinin yanması
11.bazı meşhur bilim adamlarının hayat hikayelerinin sergilenmesi
12.kimya ile ilgili ilginç karikatürler sergilenebilir.
13.nişastanın ayıracı iyot
14.kromatografi deneyi
15.fosforun yanması
16.görünmez mürekkepler
17.camın hf deki reaksiyonu
18.kmno4 ve h2so4 ün reaksiyonunda ozon eldesi
19.Şekerin karbonlaşması
20.benzene cam çubuk koyma , kırılma indisi aynı olduğundan cam çubuk gözükmüyor.
21.mürekkep yapımı
22.gümüş aynası yapımı
23.uçan balon yapımı (balona helyum gazı koyma)
24.alçak basınçta kaynama deneyi
25.su dolu bir bardağın üzerine toplu iğne koymak, yüzey geriliminden dolayı iğne su üzerinde yüzüyor
26.yok

okul bahçesinde kuşları besleyelim
bu kuş besleme masalarını okul bahçesine yapabileceğimiz gibi eğer evimizin önün de bir bahçe varsa evimizde de yapabiliriz.kuş besleme ve beslediğimiz kuşları gözlemeyi iki şekilde yapabiliriz. birincisi tahta bir kutuyu toprağa gömdüğümüz 1 metre yüksekliğindeki bir tahtaya çakıp da yapabiliriz , aynı zaman da aynı tahtaya ikinci şekildeki gibi yanlamasına bir tahta bağlayıp kuşlara vereceğimiz besinleri bir filenin içine koyup bağlayarak ta yapabiliriz. 1. şekildeki gibi yapmak tahta kutumuza gelen kuşları incelemek için daha iyi olur. peki kuşlara ne gibi besinler komalıyız? ekmek, mısır, fıstık, üzüm, nar, buğday vb besinler komalıyız. okulda yapacağınız bu kuş masası sayesinde çevreniz de bulunan kuşları görme ve inceleme fırsatı bulacaksınız.kuşların farklı cinslerde olduğunu anlamak için gagasına , pençelerine , kuyruğuna ve renklerine bakabilirsiniz.

nabız atışını gözleyelim
bir kibrit çöpüne raptiyeye batıralım. daha sonra elimizi avucumuzu yukarı gelecek şekilde masanın üzerine koyup nabzımızı hissettiğimiz noktaya şekildeki gibi raptiye batırılmış kibriti koyalım. kibrit çöpünün hareketlerini

gökkuşağı yapalım
Şeffaf ışık geçiren bir kabın içine şekilde ki gibi yarıya kadar su dolduralım. daha sonra içine aynayı eğik biçimde gerekirse tutturmak için cam macunu kullanarak şekildeki gibi yerleştirelim. aynanın su içindeki kısmına şekildeki gibi bir el feneri ile ışık tutalım.lambanın hemen üzerine bir beyaz kağıt tuttuğumuzda gök kuşağı oluşumunu gözleriz. lambayı oynatarak değişik renk değişimlerini de gözleyebiliriz.

gerİ dÖnÜŞÜmlÜ kÂĞit yapalim
gerekli malzemeler
eski gazeteler, bir parça çok ince delikli tel, bir kaç emici bez, plastik kova ve leğen, tahta kaşık yada mutfak robotu, toz boya (renkli kağıt yapmak için), naylon poşet, ağırlık (mesela kalın kitaplar)
yapılışı
eski gazeteleri kovaya koyun, su ekleyerek bir gece bekletin. ertesi gün suyu süzün, ıslak gazeteleri tahta kaşıkla ezerek hamur haline getirin.
( bu işlemi eğer annenizde izin alabilirseniz mutfak robotunda yapabilirsiniz.)
kağıdınızın renkli olmasını istiyorsanız, boya da katabilirsiniz.

kağıt hamurunu leğene koyun ve eşit ölçüde su ekleyip karıştırın. teli karışımın içine sokup üzerinde kalan hamurla birlikte çıkarın.

temiz düz bir yere bir bez serin ve teli, kağıt hamurun bulunduğu yüzey alta gelecek biçimde çabucak bunun üzerine koyun. İyice bastırın ve hamur beze yapışınca kaldırın. hamurun üzerine ikinci bir bez örtüp tekrar bastırın.

leğendeki hamur bitene kadar bir kat hamur, bir kat bez koyarak bu işlemi tekrarlayın. en üste naylon poşeti koyun. ağırlık yapması için kitapları üst üste dizin.

bir kaç saat sonra kağıtları dikkatle bezlerden ayırın ve iyice kurumaları için eski gazete ya da kağıt havluların üzerine serin. yeni kağıtlarınız kullanılmaya hazırdır.

elmali deneyİ
amaç:
birbirine 5cm uzaklıkta saplarından asılan iki elmaya üflendiğinde elmanın davranışını gözlemek.
gerekli malzemeler
İki adet saplı orta büyüklükte elma, 2 m kadar ince ip
yapılışı
sapları olan iki elmayı birer metrelik iki ip parçasına az bir uzaklıkta asın, sonra da ikisi arasından üfleyin bakalım. ne dersiniz? elmalar nasıl hareket edecekler?

resimdeki çocuk biraz şaşmış gözüküyor. haklı, çünkü onun deneyinde de elmalar birbirlerine yaklaşıyorlar! bu işin sırrına bizden önce bilgin bernoulli ermiş.
diyor ki: «bu deneyde de sizin üflemeniz, havayı hızlandırarak basıncının azalmasına yol açıyor. Çevredeki yüksek basınç alanları da elmaları alçak basınç alanlarına doğru itiyor. elmalar da kafa kafaya tokuşuyorlar!

sİhİrlİ lİmon resmİ
“hazırlanan limon suyuna parmağımızı batırıp beyaz bir kâğıt üzerine görünmez resim yapılır.”
limon suyu kuruduktan sonra resmimiz sarı boya ile yapılmış gibi ortaya çıaldımaktır. eğer bir ütü ile ütülenirse renk bu kez kahverengine dönüşecektir.

kaĞit katla
“İlk anda inanmayacaksınız ama bir kâğıdın yedi kattan fazla katlaması mümkün değil. hangi tür kâğıt ile denerseniz deneyin, büyüklüğü ne olursa olsun bu durum değişmiyor. sekizinci kata geldiğinizde kâğıdı katlayamıyorsunuz.”

ters Çevİrme
deney leğenin üzerinde yapılır. bardak ağzına kadar su doldurulur. bardağın ağzı kare şeklindeki kâğıt ile kapatılır. el kâğıdın üzerine konularak çabucak ters çevrilir. daha sonra el çekilerek gözlemlenir
 
Katılım
6 Nis 2009
Mesajlar
1,584
Tepki Skoru
0
Puanları
36
Yaş
42
Bu uçan balon deneyi çok tehlikeli hocam.. PAtladığını düşünün . Alim Allah..
 

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst