Merhabalar Okul Öncesi Forum Resmi Web Sitesi 'Biz BÜYÜK Bir Aileyiz'

Foruma ücretsiz kayıt olarak mesaj gönderebilir, yeni konular oluşturabilir ve diğer üyeler ile etkileşim içine olabilirsiniz.

BİLGİSAYAR ÇOCUKLARINIZI OLUMLU VE OLUMSUZ YÖNDE NASIL ETKİLİYOR?

Nihal EROĞLU

YÖNETİM EKİBİ
Yönetici
Katılım
25 Nis 2006
Mesajlar
5,069
Tepki Skoru
24
Puanları
38
İlkokul, Ortaokul ve Lisede Bilgisayarla Öğrenim

Teknolojinin öğrenime katkısı olabilir mi? Bence olabilir...

Eğer çocuk yeterli bilişsel becerilere ve toplumsal gelişime sahipse

Eğer teknoloji önemli gelişim deneyiminin yerine geçmiyorsa

Eğer bilgisayardan yapamayacağı şeyleri yapmasını beklemezsek

Eğer anne-babalık ve öğretmenlik, önceliğini koruyorsa

Eğer teknoloji iyi planlanmış bir müfredatı tamamlıyorsa

Eğer teknoloji daha önemli gereksinimlerden (sözgelimi, küçük yaştaki çocukların eğitimi, sanat programları) kaynak çalmıyorsa

Eğer yazılımın ve faaliyetlerin planlanmasında ve seçiminde makul davranırsak

Eğer gösterişli grafiklerin ve dijital “elçabukluğu marifet” in çekiciliğine kapılmazsak

Eğer anne-babalar ve öğretmenler teknoloji destekli öğrenimi insani bir “çerçeve”ye oturtmaya istekli iseler o zaman gençler gelişme halindeki bu alanda akıllıca seçimlerden yarar sağlayabilirler.



İnternet ve Web: Hem İyi Hem Değil

“Her gün on dört saati bilgisayar başında geçiriyordum. Hayatımın modemim üzerinden elimden kayıp gittiğini hissediyordum”

İyileşmekte olan internet bağımlısı.

“E-postanın avantajı şu: Öğrenciler gelip bekledikten sonra boş bir anımı bulup benimle konuşabilsinler diye devamlı bir odada oturmam gerekmiyor”

Bob Brown, Fizik Profesörü

“Zamanla internet büyüyecek ya da belki biz büyüyeceğiz. İnternet görünmez hale gelip artık onun hakkında konuşmamıza gerek kalmadığında –internet anne-babanızın ziyaret etmesinden utanç duymayacağınız bir yer haline geldiğinde- bunun gerçekleşmiş olduğunu bileceğiz”

Charles McGrath, yayın yönetmeni, The New York Book Review:

Yedi yaşındaki Jordan bir ödevle eve gelmişti: Bir eyaletin tanıtımını yapan bir poster hazırlayacak ve bu poster sayesinde sınıf arkadaşları o eyaleti ziyaret etmek isteyeceklerdi. Kütüphanedeki bir kitaptan Jordan, Texas eyaletini seçmişti; babasına internetten bilgi arayıp arayamayacağını sordu. Babası bir arama motorunu kullanmasına yardım etti ve birlikte bir değerlendirme yapıp dört site seçtiler.

Elli eyaleti de gösteren bir siteden, Jordan büyük bir harita oluşturdu. Texas turizm panosundaki bilgiden yararlanarak, buna çiftlikleri, limanları, petrol kuyularını ve topografik özellikleri ekledi. Annesinin doğduğu Big Spring şehrini işaretledi. Sitelerden biri, Texas’taki öğrencilere mesaj göndermesini sağladı; Jordan gönderdiği mesajlarda onlara projesini açıklayıp, şehirlerindeki ya da eyaletlerindeki “en güzel şey” in ne olduğunu sordu. Jordan büyük bir sevinçle bazı öğrencilerin kendisine cevap gönderdiğini gördü; bu cevapları sınıftaki sözlü sunuşuna kattı.



Evlere internet bağlanırsa, anne-babalar okuldaki çabalara katkıda bulunabilirler. Ne yazık ki, birçok okul –öğretmenlerin yeterli donanımları olmaması ya da personel açığı yüzünden- çocukların amaçsızca internet kullanmasına izin vermektedir, ama siz uygun usulleri evde öğretebilirsiniz. Üstelik, birçok web sitesi eğitim açısından değerli kaynak ve faaliyetler hakkında yararlı bilgiler sunmakttadır. Evde öğrenim gören öğrenciler, hatta kıdemli öğretmenler yalıtılmış sınıfların dışına çıkıp müfredat, ders planları, öğretim ipuçları ve meslektaşlar arası genel destek konularında dünya çapında görüş alışverişine giriyorlar.



İnternet Kullanımında Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar (Evde ya da Okulda Bilgisayarın Yanına Asın)

Tanımadığınız insanlara kendiniz ya da herhangi birisi hakkında kişisel bilgi vermeyin; kişisel bilgiler şunları içerir: ad-soyadı, e-posta ya da posta adresi, telefon numarası, kredi kartı numaraları, hobiler, ilgi alanları vb.

Genel ilgi alanlarına hitap eden sohbet odalarını ziyaret etmeyin. Belli ilgi alanlarına yönelik siteleri ziyaret edin.

Anne-babalar ya da öğretmenler siteleri önceden gözden geçirmeli ve uygun siteleri belirten bir listeyi duvara asmalıdır. İsterseniz, uygunsuz malzemenin önlenebileceği kontrol sistemlerini nasıl elde edebileceğinizi servis sağlayıcınıza sorun. Bununla birlikte, bu kararı alırken çocuklara bilgi verin, çünkü çocuklar bir şeyin “yasak” olduğunu hissederlerse önlerindeki bütün engelleri aşmada son derece ustadır. Yeterli ölçüde yakın bir iletişimle, birbirinizin yargılarına güvenmeyi öğrenebilirsiniz.

Uzmanlardan Kapalı Devre Konusunda Öneriler

Siteleri önceden gözden geçirin ve ödevle ilgili olanlarını seçin ya da yükleyin. Evde, anne-balar çocuklarının konuyla ilgili siteleri seçme sürecine yardımcı olabilirler.

İlkokul çağındaki çocuklar için önceden seçilmiş sitelerle web kullanımının taklidini sunabilecek yazılımlara yatırım yapmayı düşünün; çocuklar gerçekten internette olmasalar bile, yaşayacakları deneyim aslında aynıdır.

Verimli bir arama yürütmeleri için öğrencilerin iyi sorular sormasına yardımcı olun ve konunun sınırlarını daraltmak için bir iki ilgili sözcükte (betimleyiciler) karar kılın.

Okulunuzun olanağı varsa, bütün sınıfa kapalı devre araştırma becerilerini göstermenin en etkili yolu geniş bir tepegöz gösterimidir.

Farklı arama motorlarında kullanılan çeşitli mantık sistemlerini araştırın ve deneyin. Ana ve bağlı fikirleri belirme ve sınıflandırma becerilerinden yararlanma yoluyla bu faaliyet gelişmekte olan zihinler için iyi bir egzersiz olur. Dosyaları sınıflandırma ve her farklı konu için bir klasör oluşturma da sınıflandırmayı ve kesin dil kullanımını öğretebilir.

Çocukların yalnızca resimlere bakıp geçmediklerinden, sözcükleri okuduklarından emin olun. Ziyaret edilen sitelerin hangileri olduğunu sorun ve her sitenin değerine ilişkin eleştirel bir görüş isteyin. Metin malzemesinde olduğu gibi, kaynakların belgelenmesinde ısrar edin.

Mevcut telif hakları yasalarını izleyin ve uygun kaynak göndermesi konusundaki beklentilerinizi belirtin.

Çocuklara uygunsuz e-posta göndermenin tehlikelerinden söz edin. Bir Missouri lisesinden iki erkek öğrenci bir sabah Beyaz Saray’daki başkana tehdit dolu mesaj göndermiş ve aynı gün öğleden sonra Gizli Servis tarafından gözaltına alınmışlardı.

Çocuklara “yabancılarla konuşurken dikkatli ol” kuralının denetimsiz siberuzayda da geçerli olduğunu öğretin.

Göz Sağlığını Koruma

Işık ve parıltılı kaynakları ortadan kaldırın. Güneş ışığından gelen dolaysız parıltıya, kullanıcının gözlerine yöneltilmiş aydınlatma cihazlarına ve görüntü ekranındaki herhangi bir yansımadan kaynaklanan dolaylı parıltıya karşı önlem alın. Parıltıyı en etkili olarak bilgisayarı kapalıyken anlayabilirsiniz; doğrudan ekrana bakın ve herhangi bir yansımayı gözlemleyin. Mümkünse masa lambaları yerine tavan aydınlatması kullanın. Bilgisayarın pencerelere göre açısını doğru ayarlayın ve parıltı sürüyorsa perde ya da stor kullanın. Floresan lambaların olduğu odalarda bilgisayar kullanmamaya çalışın ve ışık titreşmesine yol açan öteki bütün kaynakları ortadan kaldırn. Herhangi bir kaynaktan gelen "titreşme" ye dikkat edin; bu titreşme baş ağrılarına, göz ağrısına, hatta bünyeleri elverişli olan kişilerde sara nöbetlerine yol açabilir. Bazı yetkililer, terminalin altı ayda bir denetlenmesini ve imalatçının belirlediği koşullara uygun olarak işletilip işletilmediğinin belirlenmesini öngörmektedir.

Parıltı kalıcı bir sorunsa ekran filtresi alınıp ekrana takılabilir. Parıltısız ekranlar mevcuttur, ama bu tür ekranlar görüntünün keskinliğini azaltabilir.

Bazı kullanıcılar, pembe ya da kırmızımsı kahverengi camların göz zorlanmasını azalttığını belirtmektedir.

Ekran ve yazı renginin insanların yazılarını doğru olarak gözden geçirmeleriyle herhangi bir ilgisi olup olmadığını araştıran bir grup araştırmacı, daha koyu arka planlar üzerinde açık renkli puntoyla yazmanın (örneğin, mavi üzerine beyaz ya da yeşil üzerine kahverengi) gözler için daha rahat olduğunu ve daha doğru bir okuma sağladığını görmüşlerdir.

Büyük punto kullanın ve dağınık ekran görüntülerinden kaçının.

Çocuklara sık sık "göz arası" vermelerini öğretin. Her bir saatlik bilgisayar kullanımı için gözlerini toplam on beş dakika dinlendirmelidirler. Buna ek olarak, çocukların her on dakikada bir on saniye ara vermelerini sağlayın. Gözleri dinlendirmeye ayrılan bu süreyi etrafta yürüyerek ve-veya çok uzak noktalara bakmak için gözlerini ekrandan ayırarak kullanın. Göz doktorları gözleri dinlendirmek ve odaklanmayı artırmak için alıştırmalar önerebilirler.

Bilgisayar kullanıcıları ekrana göz hizasının yatay düzlemi altında on-yirmi derece açıyla bakmalıdırlar. (Çocuğun doğrudan ileri bakmasını sağlayın ve ekran yüksekliğini ve sandalyeyi çocuğun ekranı görebilmek için gözlerini hafifçe aşağı kaydırmak zorunda kalacağı şekilde ayarlayın)

Farklı ekran ve yazı renklerini deneyerek çocuğunuzun hangisini en rahat okuyabildiğini saptayın.

Statik elektrikten toz birikmesini önlemek için antistatik spreyle ve pamuksuz bezle ekranı düzenli olarak temizleyin.

Çocuğunuz düzenli olarak bilgisayar kullanıyorsa, her yıl göz muayenesine gitmesini sağlayın.

Bazı uzmanlar, görsel zorluğun bedenin bazı gıda öğelerine olan gereksinimi artırabileceğini düşünmekte ve bilgisayar kullanıcıları için özellikle sağlıklı bir diyet önermektedirler.

.........................................................................................................

Yukarıdaki alıntılar Boyner Holding Yayınları tarafından çıkartılan Bağlantı Doğru mu? İsimli kitaptan alınmıştır. Kitabın içeriği açısından çocukları olan olmayan herkesin okuması ve üzerinde düşünmesi gereken bilgiler içen bu kitabın yazarı Jane M.HEALY türkçemize çeviren ise Ahmet GÜRSEL’dir. Kitabın başlıklarına bakacak olursak bize hak vereceksiniz.

Okulda ve Evde Bilgisayar Kullanımının Temelleri

Bilgisayarlar ve Çocuklarımızın Sağlığı

Gelişen Beynin Yapay Zekayla Karşılaştırılması

Siber Yumurcaklar: Teknoloji ve Okul Öncesi Çağdaki Çocuklar

İlkokul, Ortaokul ve Lisede Bilgisayarla Öğrenim

Gelecekte Bilgisayar.
 

Giriş yap

Okul Öncesi Forum TV

000
Gün
00
Saat
00
Dakika
00
Saniye
Canlı yayına kalan süre.

18 Yıldır Sizlerle

18 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Üst