ETKİNLİK 11. SERBEST ZAMAN ETKİNLİKLERİNİN İNCELENMESİ (13.00-14.15)
Serbest zaman etkinlikleri programın ilk etkinlikleridir. Bu etkinliklerin çocukları diğer etkinliklere ve güne hazırlama özelliği vardır. Ancak her gün serbest etkinlikle başlama zorunluluğu da yoktur.
Öğretmen isterse çocukların ilgisini çekmek ya da o günkü etkinliklere çocuğu hazırlamak amacıyla serbest zaman yerine farklı bir etkinlikle de güne başlayabiliyor.
Öğretmen serbest zaman etkinliklerinde çocukların bireysel gereksinimlerine ve ilgilerine yönelik olarak çok sayıda seçeneği aynı anda sunuyor. Etkinliğe yaklaşık 1 saat zaman ayrılıyor.Günlük program içerisinde en uzun zaman dilimini kapsıyor.
Serbest zaman etkinlikleri ilgi köşelerinde oyun ve sanat
etkinliklerinden oluşuyor.
İlgi köşeleri, çocukların hayal güçleri ve yaratıcılıklarının gelişmesi açısından önemli. İlgi köşeleri, kitaplık köşesi, evcilik köşesi, Atatürk köşesi, müzik köşesi, kukla köşesi, Eğitici oyuncak köşelerinden oluşuyor. Sanat etkinlikleri, yoğurma maddeleri, kağıt çalışmaları, boya çalışmaları ve kolaj gibi çalışmalardan oluşur.
Bu çalışmalar, çocukların hayal güçlerini kullanabilmelerini, yaratıcılıklarının gelişmesini sağlıyor. Sanat etkinlikleri, öğretmen rehberliğinde verilen yönergeler uygulanarak yapılıyor. Çocukların etkinliği sonuna kadar götürerek bitirmeyi öğrenmeleri hedefleniyor.
Öğretmen sınıfa gelen çocuklara hangi köşede oynamak istediklerini sorarak çocukları istedikleri ilgi köşelerine yönlendirdi. Bazı çocuklar evcilik köşesinde oynamayı tercih ederken, bazıları da resim yapmayı tercih etti. Öğretmen çocukları gözlemleyip ,zaman zaman etkinliklerine katıldı. Resim yapan çocuklar etkinliğini tamamladığında teker teker ne yaptıklarını sorarak düşüncelerini anlatmalarını istedi. Evcilik köşesinde çocuklarla oyun oynadı. Çocuklarla birlikte bloklarla ev yaptılar. Öğretmen çocuklara evin bahçesinde havuz olur mu? Biz de evimizin bahçesine havuz yapalım mı? Diyerek onların düşüncesini aldı. Resim yapmaya devam eden çocuklar evcilik köşesindeki oyunu görünce resimleri bırakıp oyun oynamaya geldiler. Etkinliği tamamlayan çocuklara bakalım en fazla sınıfı kim toplayacak? Diyerek çocukların sınıfın toplanmasına katılımını sağladı.
· DEĞERLENDİRME
Serbest zaman diliminde çocuklar yetişkin yönlendirmesi olmadan kendi ilgileri doğrultusunda oynayacakları köşeleri ve oyun arkadaşlarını seçtiler. Köşelerde oyun olarak da isimlendirilen serbest zaman etkinlikleri çocuk oyunlarından “yapılandırılmamış oyun” kategorisi içinde değerlendirilmektedir.
Çocuklar serbest zaman etkinliği sırasında kendi istek ve ilgilerine göre kendi istedikleri arkadaşlarıyla oynadılar. Çocuklar kendi istek ve ilgilerine göre kendi seçtikleri bir arkadaşıyla yöneldiği zaman yetişkin baskısı hissetmeden rahat ve özgür bir ortamda daha yaratıcı oluyorlar. Çocuğun hayal gücünü geliştiriyor. Küçük kas gelişimini desteklenirken özgün bir ürün çıkardığında kendisine olan güvenleri artıyor. İlgi köşelerinde oynamak çocukların arkadaşları ile düşüncelerini paylaşmalarını ve yaratıcı düşünmelerini sağlıyor. Sanat etkinlikleri yoluyla çocuklar kendini ifade edebilmeyi öğreniyor. Kendilerine olan güvenleri artıyor. Bu da kişilik gelişiminde oldukça önemli.
Öğretmen çocukları yönlendirmede ve etkinliklerin değerlendirilmesinde ilk önce çocukların sorunları çözmesi için fırsat tanıdı. Çocuklar çözemezlerse, onlara sorular sorarak düşünmelerini ve yanlış davranışlarını bulup ne yapmaları gerektiği konusunda sorular sordu. Bu şekilde onların düşünmelerini ve problemlerle kendi başına baş etmelerini sağladı.
Öğretmen çocukları yönlendirmede ve etkinliklerin değerlendirilmesinde ilk önce çocukların sorunları çözmesi için fırsat tanıdı. Çocuklar çözemezlerse, onlara sorular sorarak düşünmelerini ve yanlış davranışlarını bulup ne yapmaları gerektiği konusunda sorular sordu. Bu şekilde onların düşünmelerini ve problemlerle kendi başına baş etmelerini sağladı.