F[FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]Z[FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]KSEL GEL[/FONT][FONT="TimesNewRoman]İŞİ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ME UYGUN ETK[/FONT][FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]NL[/FONT][FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]KLER[/FONT][/FONT]
Fiziksel Geli[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ime Uygun Etkinlikler[/FONT]
Bu bölümdefiziksel gelişimi destekleyicietkinliklerle ilgili gerekli görülen bilgiler
verilmeyeçalışılmıştır; ancak öğretmen adayı, bukonuları iyice öğrenmeli, özümsemeli,
içinesindirmeli; fakat bununla da kalmayıp kendinibu alanda sürekli geliştirmelidir.
Günümüzdebir çocuğun bedensel ve ruhsalyönden sağlıklı gelişimi ve eğitimi için
oyunun uykuve beslenme kadar önemli bir ihtiyaç olduğu kabuledilmektedir. Oyunun
çocuğun yaşamındaki yeri ve önemi konusunda birçok kuramcı değişik görüşler ileri
sürmüştür. Gross’e göre oyun ‘’Gerçek hayata hazırlayan alıştırmalardır.’’şeklinde
tanımlanır.
Spenser’agöre oyun “Fazla enerjinin boşaltılmasıdır.” şeklinde tanımlanır.
Montessori’yegöre oyun “Çocuğun işidir.”şeklinde tanımlanır.
Piaget’ egöre oyun “Dış dünyadan alınan uyarıları özümleme ve uyum sistemine
yerleştirme yoludur.” şeklinde tanımlanır.
Oyun vehareket etkinliği hareketi gerektirdiğinden kas gelişimini olumlu yönde
etkiler.Oyun çocuk için keşfetme, öğrenme, kendini ifade etmek demektir. Çocuk oyun
sayesindeçevresini daha iyi tanır,becerilerini geliştirir ve çeşitli roller üstlenerek dünyayı
algılamaya çalışır. Oyunun eğlendiriciözelliği olması bakımından çocuk eğitiminde
öğrenme yöntemi olarak kullanılmaktadır.
Ö[FONT="TimesNewRoman]Ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]RENME FAAL[FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]YET[/FONT][FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]–2[/FONT][/FONT]
Oyun her yaşta insanın hayatında önemli yeri olan etkinliktir. Yetişkin için oyun
eğlenme, dinlenme ve boş zamanları değerlendirme gibi algılanırken çocukiçin oyun
zamanınını büyük bir kısmını alan ciddi bir uğraş olarak nitelendirilmelidir.
Oyun çocuğun gelişmesi ve kişilik kazanması için sevgiden sonra gelen ikinci önemli
duygusalihtiyaçtır. Bu anlamda sevgidenyoksun bir çocukluğun düşünülemeyeceği gibi
oyundanyaksun bir çocuklukta düşünülemez.
Oyunun değeri düşünülürseçocuğun tüm gelişim alanlarını destekleyici olmakla
birlikteçocuğu gerçek hayata hazırlayıcı etkin bir araç olduğu unutulmamalıdır.
FizikselGelişim her çocuk için farklı olsa da genel özelliklerin değişmediği
bilinmektedir.
Bir bebeğin hareketliliği doğum öncesinde başlamaktadır. Doğumdan sonra bu
hareketlilikartmaktadır. Örneğin; bir bebek ortalama üç aylıkken, başını dik tutar ve bu
hareketiyattığı yerde dönme ve desteklenerek oturma, emekleme, ayaktadurma, yürüme,
koşma vb. takip etmektedir. Tüm bu hareketler büyükkas motor gelişimi ile ilgili
becerilerdir.
0–3 ay: Bebek yüzükoyun yatarken başını tavana bakacak kadar kaldırabilir.
Kucaktaotururken başını dik tutar.
- Sırt üstü yatarken renkli nesneleri başını iki yana çevirerek izler.
- Elineverilen bir oyuncağı düşürmeden tutar.
3–6 ay: Sırt üstü yatarken ellerinden tutup kaldırmaya çalıştığınızda başını
düşürmeden kalkabilir.
- Yatarkenyüz üstü dönebilir.
- Bazuçocuklar desteksiz oturmaya başlamıştır.
6-12 ay: Yardımsız oturur.
- Yatarkenkendiliğinden oturur.
- Tutunarakayakta durur.
- Yerdeotururken koltuktan tutunarak ayağa kalkar.
- Kısa bir süre tay tay durabilir.
1-3 ya[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: 15-16. aya kadar tay tay durabilir.[/FONT]
- 16. aydansonra düzgün yürür.
- Ayaktaykenyerdeki oyuncağını düşmeden alır.
Örneğin; 13aylık çocuklaryürümeye başladıkları için ipinden çekilerek oynanabilen
ya dasürülebilen oyuncakları severler.15-18 aylık çocuklartırmanma çabası içindedirler.
- Sallananata binmeye çalışma ve onun üzerindesallanma zevk aldıkları bir etkinliktir.
- 3 yaş dönemindeki çocuk büyük kaslarını daha iyi kullanabildiğinden taklaatar,
yüksekyerlerde yürümeyi dener, üç tekerlekli bisiklete biner, topa tekme atabilir. Yaratıcıolduğundan yeni oyunlaroluşturur ve uygular. Temsili oyunlarda çeşitli kıyafetlerigiyip değişik tipleri canlandırmayı sever. Aynı zamanda meslek oyunları da oynar.
Bu ya[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]taki çocuklar oyun malzemeleri olarak,[/FONT]
- Mutfakmalzemeleri
- Bahçearaç gereçleri
- Legolar,renkli dominolar
- Minyatürhayvanlar, artuk materyaller
- Bebekler
Kostüm ve aksesuarlar
Su, kum,kil, çamur gibi malzemeleri tercih ederler.
2-3 yaş çocukları bahçede kum, kova, kürek gibi malzemelerleoynamayı tercih
ederler.
3-4 yaş grubu çocukları inme-çıkma- kaymagibi hareketleri koordineli olmaya
başlamıştır. Kaydıraktan kayma, bisiklete binme gibi hareketlerekatılımlarından oldukça
etkindirler.Açık havada bu dönem çocukları kil, çamur gibi malzemelerle oynamaktan da
zevk alırlar.
4 yaş: El becerileri oldukça gelişmiştir.Resimleryapar, yapılar kurar, kitaplara özelbir
düşkünlük başlar.Hayalgücü oldukça gelişmiştir.
Bu dönem çocu[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]unun kulland[FONT="TimesNewRoman]ığı [/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]oyun malzemeleri,[/FONT][/FONT]
- Bebekler
- Oyunevleri
- Kuklalar
- Bahçealetleri
- Legolar,artık malzemeler
- Hamurlar
Yetişkin kıyafetlerigibi malzemeleri tercih ederler.
5-6 yaş grubu çocukları top oyunları, sek sekgibi kurallı oyunlardan hoşlanır.6 yaş ve
üstüçocuklar park, bahçe gibi açık alanları koordineli bir şekilde kullanırlar. Grup
aktiviteleriağırlık kazanmayabaşlar. Çocukların motor gelişimleri ev,sınıf gibikapalı
ortamlardadesteklenebileceği gibi sınıf dışı, bahçe, park gibi açık hava ortamlarında da
desteklenebilmektedir.
Özellikleerken çocuklukta çocukların fizikselgelişimlerinin belli bir plan veprogramla, çocukların gelişimlerininçok yönlü ilerlemesini destekleyen ve uzman
personeliylehizmet veren erken çocukluk eğitimkurumlarının büyük payı vardır.
Erkençocukluk eğitim kurumlarında çocuklar, zamanlarının büyük birkısmını oyun
oynayarakgeçirirler. Salonda ve açık havadaoynanan oyunlar çocuklara kas becerilerini
geliştirmelerinin yanında açık havada oynanan oyunlarla,güneş ve oksijenden yararlanarak
bedensel sağlıklarına katkıda bulunmuş olurlar.
Fizikselgelişimi destekleyici nitelikte olan etkinlikler,özellikle erken çocukluk eğitim
kurumlarında, günlük etkinlik programı içersinde sadece oyun ve hareket etkinliğinde değil,
diğer etkinliklerde de kullanılabilir. Örneğin; serbest zaman etkinlikleri, müzik etkinlikleri,
Türkçe dil etkinlikleri,drama, animasyon gibi birçok yerde uygulanabilir niteliktedir.
Çocuklarauygulanacak etkinliklere, öncelikle ısındırıcı hareketlerle başlanmalıdır.
*Aşağıda verilen örnekler, çocukların fizikselgelişimini destekleyici ısındırıcı
hareketlerleilgili etkinliklerdir.
Örne[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in: oyun saatindeki ısındırıcı oyunlarla ilgili seçilen etkinliğin hedefi,[/FONT]
Büyükkaslarını etkili olarak kullanabilme ise,
Kazan[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]mlar:[/FONT]
Taklityürüyüşleri yapma,
Dengeli birşekilde yürüme ve koşma,
olarakbelirlenebilir. Isındırıcı oyuna örnek olarak hayvan taklitleri oyunları uygulatılabilir.
( fok,yengeç, kurbağa….vb.)
ÖRNEK
Etkinliğin adı: Kurbağa yürüyüşü
Yaş Grubu: 4-6 yaş
Uygulama: Öğretmen çocuklara, kurbağalar nasıl zıplar?
Hangibacakları aynı anda hareket eder? gibi sorular sorar, yanıtları aldıktan sonra,
kurbağalar güçlü olan arka bacaklarını kullanarak havada sıçrar. Buharekete çömelerek
başlayabilirsiniz. Kurbağalar sıçradıklarında arkaayakları uzar ve ileri doğru atılır. Hadi hepbirlikte kurbağa olalım ve sıçrayalım, der.
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: Fok kay[/FONT]ışı[/FONT]
Uygulama: Foklar karada oldukları zaman kendilerini itmek için küçük yüzgeçlerini
kullanır ve sürünerek yol alır. Suda karadakinden çok farklı yüzerler. Siz karadaki fokları
taklitedeceksiniz. Bacakların arkadasürünürken, öne doğru ilerlemek içinellerinizi
kullanın; ama ellerinizi foklar gibi geri çevirmeyilütfen unutmayın.
ÖRNEK
Etkinlik ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: Yengeç yürüyüşü[/FONT]
Uygulama:
Kendinizibir yengeçe benzetmek için sırt üstüyere uzanın ellerinizi ve ayaklarınızı
yere koyupvücudunuzu yukarı kaldırdığınızda bir yay oluşturursunuz. İşte şimdi tam bir
yengeç gibioldunuz kutlarım.
[FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]kili Oyunlar[/FONT]
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: [/FONT]Karşılıklı denge[/FONT]
Uygulama:
İki kişi birbirini dengeler.Kollar gergin, dizler kırık, ayakuçları birbirine değmelidir.
Ellerinbirbirine kenetlenmesi gerekir. Aksi halde denge sağlayamazsınız
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: [/FONT]Sırt sırta[/FONT]
Uygulama: İki kişiyle yapılabilecekharika bir oyun. Biri yere ellerinin ve ayaklarının üstüne dizçöker.Üstte olacak kişi arkası dönük ve bacakları onun bacaklarına değecek şekildedurur. Sonra yavaşça yerdeki kişinin kalçasının üstüne oturur. Tamamen yatırıncaya kadaryavaşça sırt üstü eğilir.
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: [/FONT]Tırtıl yürüyüşü[/FONT]
Uygulama: Etkinlik için üç kişiden başlanabilir. Birincikişi eller ve dizler yerde olacak şekildedurur. İkinci kişi aynı hareketi birinci kişinin üzerinde yapar.Üçüncü kişiyse ikinci kişininüzerinde aynı hareketi yapar.Şimdi çokzor; ama madem tırtıl oldunuz o halde sizi ağacatırmanırken görmek isteriz.
Fiziksel Geli[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ime Uygun Araç Gereçler[/FONT]
Oyun çocuğun en ciddi uğraşıyken, oyun etkinliklerindekullanılan araç gereçler de
onların en önemli iş aletleridir. Çocuğun oyuniçin gerekli aracı olsun ya da olmasın çocuk
mutlakayaratıcılığını kullanarak bir şeyler yaratır; ancak çocuğun oyunlarının desteklenmesi
için, biz eğitimcilerin onlara bazı oyun malzemeleri hazırlamamızı gerektirir.
Araçgereçleri üç başlıkta toplayabiliriz:
* Çocuğun okul öncesi araç gereçleri ve oyuncakları,
* Açık hava oyunları ve etkinlikler için araç gereçler,
* Çocuğun gereksinimleri ve ilgileriyle ilgilietkinlikleri,
Çocu[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]un Okul Öncesi Araç Gereçleri ve Oyuncaklar[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3][B][COLOR=black][FONT="TimesNewRoman][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]Fizikselgeli[/FONT]şimi destekleyici etkinliklerin çocuğa en üst düzeyde yarar[/FONT]
sağlayabilmesi, etkinlik için gerekli olan araçgereçleri ve aynı zamanda alanı bilinçli olarak hazırlamak gerekir.
Fiziksel Gelişimi Destekleyecek Etkinliklerde Kullanılan Araç Ve Gereçlerin
Özellikleri ( Oyuncaklar ):
* Araç gereçler, birden fazlahedefi olan çok aşamalı ve çocukların gelişim
düzeylerineuygun olmalıdır.
* Araç gereçler sade, ayrıntıları az, iyi zımparalanmış, pürüzsüz ve keskin köşeleri
yuvarlatılmış olmalıdır.
* Çocuğun yaş ve gelişim seviyesine uygun olupilgileri doğrultusunda olmalıdır.
* Şekil veboyut bakımından kullanışlı olmalıdır.
* Araç gereçlerin nasıl oynanılacağı kolaylıklakavranabilmelidir.
* Dayanıklı, sağlam ve temizliği kolay olmalıdır.
* Tehlike unsuru yaratmayacakşekilde planlanmalıdır.
* Göze hoş görünmeli ve estetik olmalıdır.
* Dokunma duyusunu olumlu yöndeetkilemelidir.
* Birden fazla çocuğun bir arada oynayabileceği nitelikte olmalıdır.
* Çocuktaki araştırma ve keşfetme duygusunu harekete geçirmelidir.
* Çocuğun yaratıcılığını destekleyici olmalıdır.
* Çocuğun kaslarını koordineli olarak kullanmasını güdüleyici olmalıdır.
* Çocuğun bütün bu sıralananların yanında sosyal ilişkilerinin gelişmesine katkıda
bulunacaknitelikte olmalıdır.
Fiziksel Geli[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]imi Destekleyici Etkinliklerde Kullan[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]lan Materyallerin ya da[/FONT][/FONT]
Alan[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n Ta[FONT="TimesNewRoman]şı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]mas[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı [/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]Gereken Özellikler[/FONT][/FONT]
Ortamın güvenilir olması oldukça önemlidir. Fiziksel açıdan çocuklara güvence
sağlanabileceği gibikendilerine güvenmelerine ve sorumluluk duyguları kazanmalarına
yardımcı olur, aynı zamanda kendilerini daha bağımsız hissetmelerini sağlar.
Bahçedebulunan materyaller, aynı zamanda hareket kolaylığı sağlayacak şekilde
düzenlenmelidir.Dolayısıyla yapısal özellikleri de dikkate alınmalıdır. Örneğin; yürüme
alanları kaygan olmamalıdır.
Çocuklariçin oluşturulan açık hava alanlarındaki materyallerin canlı renklerde ve ilgi
çekiciolmasına özen gösterilmelidir. Güçlü ve zıt renkler çocukların materyalleri, parçalaraayırmasına ve derinliğini algılamasına yardımcı olabilir. Bahçede parkta bulunan materyaller,çocuklar için kullanışlı olmalıdır. Her yaş grubu çocuğa ayrı ayrı hizmet edebilecek özelliklere sahip olmalıdır. Materyaller,sık sık kontroledilmeli; hava koşulları düşünüldüğünde açık havadaki materyallerinyıpranmaları söz konusudur. Dolayısıyla bu materyaller tehlike yaratmamalı,paslanma, zincir kopması vb. sorunlara karşı gerekli bakımları yapılmalıdır. Materyaller,çocukların alanı bağımsız, rahat bir şekilde kullanmalarına olanak sağlamalıdır.
Materyallerinnitelik açısından olduğu kadar,nicelik açısından da çocukların
gereksinimlerinikarşılayabilecek sayıda olmasına önemverilmelidir.
Özel eğitime gereksinimi olan çocuklarında diğer çocuklargibi park ve bahçede
oynamayagereksinimleri vardır. Dolayısıyla açık hava alanlarının kullanımı ve
düzenlenmesindebu çocukların gereksinimleri de dikkatealınmalıdır.
Çocu[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]un Okul Öncesi Araç Gereçleri ve Oyuncaklar[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]:[/FONT][/FONT]
* Oyuncak bebekler
* Evcilik malzemeleri
* Ritm aletleri
* Dolgu oyuncaklar
* Kostüm ve aksesuarlar
* Masa oyuncakları, legolar
* Ses çıkaran canlı renkte oyuncaklar
* Çekmeli ve itmelioyuncaklar
* Oyuncak taşıtlar
* Yapı oyuncakları
* Minyatür hayvanlar
* Fasulye torbaları
* Plastik küpler
* Bloklar
* Oyun evleri
* Sallanan atlar
Aç[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]k Hava Oyunlar[FONT="TimesNewRoman]ı [/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ve Etkinlikleri [/FONT][FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]çin Araç-Gereçler[/FONT][/FONT]
Çocukların özellikle fiziksel gelişimlerine sayısız katkısı olan açıkhava oyun araçları,
dünyanın her yerinde çocuklar tarafından kullanılanaraçlardır.
Aç[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]khava Oyun Araçlar[FONT="TimesNewRoman]ı:[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3][B][COLOR=black][FONT="TimesNewRoman][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=black][FONT=WingdingsOOEnc]* [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]T[/FONT][FONT="TimesNewRoman][B]ı[/B][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]rmanmaaraç gereçleri[/FONT][/FONT]
* Yürüme ve denge aletleri
* Ağaçkasalar,büyük kutu ve sandıklar
* Üç tekerlekli bisikletler
* Direksiyonlu, tekerlekli tahta arabalar
* Kum havuzu,kum araçları
* Salıncaklar
* Halatlar, ipler
* Çemberler
* Tırmanmamerdivenleri
* Kaydıraklar
* Araba lastikleri
* Salıncaklar
* Bisiklet, tekerlekli araçlar, kullanma alanları
* Tüneller
* Kaleler
* Oyun evleri
* Tahterevalli
* Sallanan atlar vb.
* Potalar, kale
*Tahtadan oyun evleri ya da oyun platformları
*Ağaçgövdeleri, tırmanma tahtaları
*Büyük boy, içi boş, tahta bloklar
*Su oyunlar masası
* Toplar, çemberler, ipler
* Su, kum, kil,tahta gibi malzemeler
* Kovalar, tırmıklar, kürekler, şekil kalıpları
* Oyuncak kamyonlar
* Akülü arabalar
Aç[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]k Hava Oyunlar[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n Çocuklar[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n Fiziksel Geli[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ime Olan Katk[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]s[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]:[/FONT][/FONT]
Açık hava oyunları, çocukların;
* Sağlıklı gelişimlerini sağlar.
* Gerek fiziksel gerekseduygusal açıdan rahatlamalarını sağlar.
* Hareketler sırasında kendiniyeterli hissetmesini/ kendine güven duymasını
sağlar.
* Hareket gelişimiyle birlikte çocuğun diğer gelişim alanlarını da destekler.
* Kasların güçlenmesini sağlar.
* Koordinasyon ve denge gelişimini destekler.
* Esneklik kazanmalarını sağlar.
* Solunum ve dolaşım sistemlerini düzenler.
* Sinir, kas ve eklemkoordinasyonunu sağlar.
* Günlük yaşamıngerektirdiği yürüme, koşma, atlama, sıçrama, tırmanma,sekme
gibi temelbecerileri kazanmalarını sağlar.
* Aynı ortamdaki diğer çocuklarla işbirliği yapmalarını, planlama yapmalarını,
arkadaş edinmelerini sağlar.
* Fazla enerjilerinikullanmalarını, gerginliklerini gidermelerini sağlar.
* Grup içinde sırasını beklemesi gerektiğini öğrenmesini sağlar.
Açık havada çocuklarla sabit ya da taşınabilir materyallerle oynanabileceği gibi, sanat
çalışması, jimnastikgibi çalışmalar da yürütülebilir.Açık havada park ya da bahçedeki
materyallerdüzenlenirken çocukların gelişimsel düzeyleri, ilgileri ve gereksinimleridikkate
alınmalıdır. Dolayısıyla bu materyallerin taşıması gerekli olan özelliklerine önem
verilmelidir.
Fiziksel Geli[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ime Uygun Etkinlikler[/FONT]
Bu bölümdefiziksel gelişimi destekleyicietkinliklerle ilgili gerekli görülen bilgiler
verilmeyeçalışılmıştır; ancak öğretmen adayı, bukonuları iyice öğrenmeli, özümsemeli,
içinesindirmeli; fakat bununla da kalmayıp kendinibu alanda sürekli geliştirmelidir.
Günümüzdebir çocuğun bedensel ve ruhsalyönden sağlıklı gelişimi ve eğitimi için
oyunun uykuve beslenme kadar önemli bir ihtiyaç olduğu kabuledilmektedir. Oyunun
çocuğun yaşamındaki yeri ve önemi konusunda birçok kuramcı değişik görüşler ileri
sürmüştür. Gross’e göre oyun ‘’Gerçek hayata hazırlayan alıştırmalardır.’’şeklinde
tanımlanır.
Spenser’agöre oyun “Fazla enerjinin boşaltılmasıdır.” şeklinde tanımlanır.
Montessori’yegöre oyun “Çocuğun işidir.”şeklinde tanımlanır.
Piaget’ egöre oyun “Dış dünyadan alınan uyarıları özümleme ve uyum sistemine
yerleştirme yoludur.” şeklinde tanımlanır.
Oyun vehareket etkinliği hareketi gerektirdiğinden kas gelişimini olumlu yönde
etkiler.Oyun çocuk için keşfetme, öğrenme, kendini ifade etmek demektir. Çocuk oyun
sayesindeçevresini daha iyi tanır,becerilerini geliştirir ve çeşitli roller üstlenerek dünyayı
algılamaya çalışır. Oyunun eğlendiriciözelliği olması bakımından çocuk eğitiminde
öğrenme yöntemi olarak kullanılmaktadır.
Ö[FONT="TimesNewRoman]Ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]RENME FAAL[FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]YET[/FONT][FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]–2[/FONT][/FONT]
Oyun her yaşta insanın hayatında önemli yeri olan etkinliktir. Yetişkin için oyun
eğlenme, dinlenme ve boş zamanları değerlendirme gibi algılanırken çocukiçin oyun
zamanınını büyük bir kısmını alan ciddi bir uğraş olarak nitelendirilmelidir.
Oyun çocuğun gelişmesi ve kişilik kazanması için sevgiden sonra gelen ikinci önemli
duygusalihtiyaçtır. Bu anlamda sevgidenyoksun bir çocukluğun düşünülemeyeceği gibi
oyundanyaksun bir çocuklukta düşünülemez.
Oyunun değeri düşünülürseçocuğun tüm gelişim alanlarını destekleyici olmakla
birlikteçocuğu gerçek hayata hazırlayıcı etkin bir araç olduğu unutulmamalıdır.
FizikselGelişim her çocuk için farklı olsa da genel özelliklerin değişmediği
bilinmektedir.
Bir bebeğin hareketliliği doğum öncesinde başlamaktadır. Doğumdan sonra bu
hareketlilikartmaktadır. Örneğin; bir bebek ortalama üç aylıkken, başını dik tutar ve bu
hareketiyattığı yerde dönme ve desteklenerek oturma, emekleme, ayaktadurma, yürüme,
koşma vb. takip etmektedir. Tüm bu hareketler büyükkas motor gelişimi ile ilgili
becerilerdir.
0–3 ay: Bebek yüzükoyun yatarken başını tavana bakacak kadar kaldırabilir.
Kucaktaotururken başını dik tutar.
- Sırt üstü yatarken renkli nesneleri başını iki yana çevirerek izler.
- Elineverilen bir oyuncağı düşürmeden tutar.
3–6 ay: Sırt üstü yatarken ellerinden tutup kaldırmaya çalıştığınızda başını
düşürmeden kalkabilir.
- Yatarkenyüz üstü dönebilir.
- Bazuçocuklar desteksiz oturmaya başlamıştır.
6-12 ay: Yardımsız oturur.
- Yatarkenkendiliğinden oturur.
- Tutunarakayakta durur.
- Yerdeotururken koltuktan tutunarak ayağa kalkar.
- Kısa bir süre tay tay durabilir.
1-3 ya[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: 15-16. aya kadar tay tay durabilir.[/FONT]
- 16. aydansonra düzgün yürür.
- Ayaktaykenyerdeki oyuncağını düşmeden alır.
Örneğin; 13aylık çocuklaryürümeye başladıkları için ipinden çekilerek oynanabilen
ya dasürülebilen oyuncakları severler.15-18 aylık çocuklartırmanma çabası içindedirler.
- Sallananata binmeye çalışma ve onun üzerindesallanma zevk aldıkları bir etkinliktir.
- 3 yaş dönemindeki çocuk büyük kaslarını daha iyi kullanabildiğinden taklaatar,
yüksekyerlerde yürümeyi dener, üç tekerlekli bisiklete biner, topa tekme atabilir. Yaratıcıolduğundan yeni oyunlaroluşturur ve uygular. Temsili oyunlarda çeşitli kıyafetlerigiyip değişik tipleri canlandırmayı sever. Aynı zamanda meslek oyunları da oynar.
Bu ya[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]taki çocuklar oyun malzemeleri olarak,[/FONT]
- Mutfakmalzemeleri
- Bahçearaç gereçleri
- Legolar,renkli dominolar
- Minyatürhayvanlar, artuk materyaller
- Bebekler
Kostüm ve aksesuarlar
Su, kum,kil, çamur gibi malzemeleri tercih ederler.
2-3 yaş çocukları bahçede kum, kova, kürek gibi malzemelerleoynamayı tercih
ederler.
3-4 yaş grubu çocukları inme-çıkma- kaymagibi hareketleri koordineli olmaya
başlamıştır. Kaydıraktan kayma, bisiklete binme gibi hareketlerekatılımlarından oldukça
etkindirler.Açık havada bu dönem çocukları kil, çamur gibi malzemelerle oynamaktan da
zevk alırlar.
4 yaş: El becerileri oldukça gelişmiştir.Resimleryapar, yapılar kurar, kitaplara özelbir
düşkünlük başlar.Hayalgücü oldukça gelişmiştir.
Bu dönem çocu[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]unun kulland[FONT="TimesNewRoman]ığı [/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]oyun malzemeleri,[/FONT][/FONT]
- Bebekler
- Oyunevleri
- Kuklalar
- Bahçealetleri
- Legolar,artık malzemeler
- Hamurlar
Yetişkin kıyafetlerigibi malzemeleri tercih ederler.
5-6 yaş grubu çocukları top oyunları, sek sekgibi kurallı oyunlardan hoşlanır.6 yaş ve
üstüçocuklar park, bahçe gibi açık alanları koordineli bir şekilde kullanırlar. Grup
aktiviteleriağırlık kazanmayabaşlar. Çocukların motor gelişimleri ev,sınıf gibikapalı
ortamlardadesteklenebileceği gibi sınıf dışı, bahçe, park gibi açık hava ortamlarında da
desteklenebilmektedir.
Özellikleerken çocuklukta çocukların fizikselgelişimlerinin belli bir plan veprogramla, çocukların gelişimlerininçok yönlü ilerlemesini destekleyen ve uzman
personeliylehizmet veren erken çocukluk eğitimkurumlarının büyük payı vardır.
Erkençocukluk eğitim kurumlarında çocuklar, zamanlarının büyük birkısmını oyun
oynayarakgeçirirler. Salonda ve açık havadaoynanan oyunlar çocuklara kas becerilerini
geliştirmelerinin yanında açık havada oynanan oyunlarla,güneş ve oksijenden yararlanarak
bedensel sağlıklarına katkıda bulunmuş olurlar.
Fizikselgelişimi destekleyici nitelikte olan etkinlikler,özellikle erken çocukluk eğitim
kurumlarında, günlük etkinlik programı içersinde sadece oyun ve hareket etkinliğinde değil,
diğer etkinliklerde de kullanılabilir. Örneğin; serbest zaman etkinlikleri, müzik etkinlikleri,
Türkçe dil etkinlikleri,drama, animasyon gibi birçok yerde uygulanabilir niteliktedir.
Çocuklarauygulanacak etkinliklere, öncelikle ısındırıcı hareketlerle başlanmalıdır.
*Aşağıda verilen örnekler, çocukların fizikselgelişimini destekleyici ısındırıcı
hareketlerleilgili etkinliklerdir.
Örne[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in: oyun saatindeki ısındırıcı oyunlarla ilgili seçilen etkinliğin hedefi,[/FONT]
Büyükkaslarını etkili olarak kullanabilme ise,
Kazan[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]mlar:[/FONT]
Taklityürüyüşleri yapma,
Dengeli birşekilde yürüme ve koşma,
olarakbelirlenebilir. Isındırıcı oyuna örnek olarak hayvan taklitleri oyunları uygulatılabilir.
( fok,yengeç, kurbağa….vb.)
ÖRNEK
Etkinliğin adı: Kurbağa yürüyüşü
Yaş Grubu: 4-6 yaş
Uygulama: Öğretmen çocuklara, kurbağalar nasıl zıplar?
Hangibacakları aynı anda hareket eder? gibi sorular sorar, yanıtları aldıktan sonra,
kurbağalar güçlü olan arka bacaklarını kullanarak havada sıçrar. Buharekete çömelerek
başlayabilirsiniz. Kurbağalar sıçradıklarında arkaayakları uzar ve ileri doğru atılır. Hadi hepbirlikte kurbağa olalım ve sıçrayalım, der.
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: Fok kay[/FONT]ışı[/FONT]
Uygulama: Foklar karada oldukları zaman kendilerini itmek için küçük yüzgeçlerini
kullanır ve sürünerek yol alır. Suda karadakinden çok farklı yüzerler. Siz karadaki fokları
taklitedeceksiniz. Bacakların arkadasürünürken, öne doğru ilerlemek içinellerinizi
kullanın; ama ellerinizi foklar gibi geri çevirmeyilütfen unutmayın.
ÖRNEK
Etkinlik ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: Yengeç yürüyüşü[/FONT]
Uygulama:
Kendinizibir yengeçe benzetmek için sırt üstüyere uzanın ellerinizi ve ayaklarınızı
yere koyupvücudunuzu yukarı kaldırdığınızda bir yay oluşturursunuz. İşte şimdi tam bir
yengeç gibioldunuz kutlarım.
[FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]kili Oyunlar[/FONT]
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: [/FONT]Karşılıklı denge[/FONT]
Uygulama:
İki kişi birbirini dengeler.Kollar gergin, dizler kırık, ayakuçları birbirine değmelidir.
Ellerinbirbirine kenetlenmesi gerekir. Aksi halde denge sağlayamazsınız
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: [/FONT]Sırt sırta[/FONT]
Uygulama: İki kişiyle yapılabilecekharika bir oyun. Biri yere ellerinin ve ayaklarının üstüne dizçöker.Üstte olacak kişi arkası dönük ve bacakları onun bacaklarına değecek şekildedurur. Sonra yavaşça yerdeki kişinin kalçasının üstüne oturur. Tamamen yatırıncaya kadaryavaşça sırt üstü eğilir.
ÖRNEK
Etkinli[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]in ad[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]: [/FONT]Tırtıl yürüyüşü[/FONT]
Uygulama: Etkinlik için üç kişiden başlanabilir. Birincikişi eller ve dizler yerde olacak şekildedurur. İkinci kişi aynı hareketi birinci kişinin üzerinde yapar.Üçüncü kişiyse ikinci kişininüzerinde aynı hareketi yapar.Şimdi çokzor; ama madem tırtıl oldunuz o halde sizi ağacatırmanırken görmek isteriz.
Fiziksel Geli[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ime Uygun Araç Gereçler[/FONT]
Oyun çocuğun en ciddi uğraşıyken, oyun etkinliklerindekullanılan araç gereçler de
onların en önemli iş aletleridir. Çocuğun oyuniçin gerekli aracı olsun ya da olmasın çocuk
mutlakayaratıcılığını kullanarak bir şeyler yaratır; ancak çocuğun oyunlarının desteklenmesi
için, biz eğitimcilerin onlara bazı oyun malzemeleri hazırlamamızı gerektirir.
Araçgereçleri üç başlıkta toplayabiliriz:
* Çocuğun okul öncesi araç gereçleri ve oyuncakları,
* Açık hava oyunları ve etkinlikler için araç gereçler,
* Çocuğun gereksinimleri ve ilgileriyle ilgilietkinlikleri,
Çocu[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]un Okul Öncesi Araç Gereçleri ve Oyuncaklar[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3][B][COLOR=black][FONT="TimesNewRoman][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]Fizikselgeli[/FONT]şimi destekleyici etkinliklerin çocuğa en üst düzeyde yarar[/FONT]
sağlayabilmesi, etkinlik için gerekli olan araçgereçleri ve aynı zamanda alanı bilinçli olarak hazırlamak gerekir.
Fiziksel Gelişimi Destekleyecek Etkinliklerde Kullanılan Araç Ve Gereçlerin
Özellikleri ( Oyuncaklar ):
* Araç gereçler, birden fazlahedefi olan çok aşamalı ve çocukların gelişim
düzeylerineuygun olmalıdır.
* Araç gereçler sade, ayrıntıları az, iyi zımparalanmış, pürüzsüz ve keskin köşeleri
yuvarlatılmış olmalıdır.
* Çocuğun yaş ve gelişim seviyesine uygun olupilgileri doğrultusunda olmalıdır.
* Şekil veboyut bakımından kullanışlı olmalıdır.
* Araç gereçlerin nasıl oynanılacağı kolaylıklakavranabilmelidir.
* Dayanıklı, sağlam ve temizliği kolay olmalıdır.
* Tehlike unsuru yaratmayacakşekilde planlanmalıdır.
* Göze hoş görünmeli ve estetik olmalıdır.
* Dokunma duyusunu olumlu yöndeetkilemelidir.
* Birden fazla çocuğun bir arada oynayabileceği nitelikte olmalıdır.
* Çocuktaki araştırma ve keşfetme duygusunu harekete geçirmelidir.
* Çocuğun yaratıcılığını destekleyici olmalıdır.
* Çocuğun kaslarını koordineli olarak kullanmasını güdüleyici olmalıdır.
* Çocuğun bütün bu sıralananların yanında sosyal ilişkilerinin gelişmesine katkıda
bulunacaknitelikte olmalıdır.
Fiziksel Geli[FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]imi Destekleyici Etkinliklerde Kullan[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]lan Materyallerin ya da[/FONT][/FONT]
Alan[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n Ta[FONT="TimesNewRoman]şı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]mas[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı [/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]Gereken Özellikler[/FONT][/FONT]
Ortamın güvenilir olması oldukça önemlidir. Fiziksel açıdan çocuklara güvence
sağlanabileceği gibikendilerine güvenmelerine ve sorumluluk duyguları kazanmalarına
yardımcı olur, aynı zamanda kendilerini daha bağımsız hissetmelerini sağlar.
Bahçedebulunan materyaller, aynı zamanda hareket kolaylığı sağlayacak şekilde
düzenlenmelidir.Dolayısıyla yapısal özellikleri de dikkate alınmalıdır. Örneğin; yürüme
alanları kaygan olmamalıdır.
Çocuklariçin oluşturulan açık hava alanlarındaki materyallerin canlı renklerde ve ilgi
çekiciolmasına özen gösterilmelidir. Güçlü ve zıt renkler çocukların materyalleri, parçalaraayırmasına ve derinliğini algılamasına yardımcı olabilir. Bahçede parkta bulunan materyaller,çocuklar için kullanışlı olmalıdır. Her yaş grubu çocuğa ayrı ayrı hizmet edebilecek özelliklere sahip olmalıdır. Materyaller,sık sık kontroledilmeli; hava koşulları düşünüldüğünde açık havadaki materyallerinyıpranmaları söz konusudur. Dolayısıyla bu materyaller tehlike yaratmamalı,paslanma, zincir kopması vb. sorunlara karşı gerekli bakımları yapılmalıdır. Materyaller,çocukların alanı bağımsız, rahat bir şekilde kullanmalarına olanak sağlamalıdır.
Materyallerinnitelik açısından olduğu kadar,nicelik açısından da çocukların
gereksinimlerinikarşılayabilecek sayıda olmasına önemverilmelidir.
Özel eğitime gereksinimi olan çocuklarında diğer çocuklargibi park ve bahçede
oynamayagereksinimleri vardır. Dolayısıyla açık hava alanlarının kullanımı ve
düzenlenmesindebu çocukların gereksinimleri de dikkatealınmalıdır.
Çocu[FONT="TimesNewRoman]ğ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]un Okul Öncesi Araç Gereçleri ve Oyuncaklar[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]:[/FONT][/FONT]
* Oyuncak bebekler
* Evcilik malzemeleri
* Ritm aletleri
* Dolgu oyuncaklar
* Kostüm ve aksesuarlar
* Masa oyuncakları, legolar
* Ses çıkaran canlı renkte oyuncaklar
* Çekmeli ve itmelioyuncaklar
* Oyuncak taşıtlar
* Yapı oyuncakları
* Minyatür hayvanlar
* Fasulye torbaları
* Plastik küpler
* Bloklar
* Oyun evleri
* Sallanan atlar
Aç[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]k Hava Oyunlar[FONT="TimesNewRoman]ı [/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ve Etkinlikleri [/FONT][FONT="TimesNewRoman]İ[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]çin Araç-Gereçler[/FONT][/FONT]
Çocukların özellikle fiziksel gelişimlerine sayısız katkısı olan açıkhava oyun araçları,
dünyanın her yerinde çocuklar tarafından kullanılanaraçlardır.
Aç[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]khava Oyun Araçlar[FONT="TimesNewRoman]ı:[/FONT][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][SIZE=3][B][COLOR=black][FONT="TimesNewRoman][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=#000000][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=comic sans ms][SIZE=3][COLOR=black][FONT=WingdingsOOEnc]* [/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]T[/FONT][FONT="TimesNewRoman][B]ı[/B][/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]rmanmaaraç gereçleri[/FONT][/FONT]
* Yürüme ve denge aletleri
* Ağaçkasalar,büyük kutu ve sandıklar
* Üç tekerlekli bisikletler
* Direksiyonlu, tekerlekli tahta arabalar
* Kum havuzu,kum araçları
* Salıncaklar
* Halatlar, ipler
* Çemberler
* Tırmanmamerdivenleri
* Kaydıraklar
* Araba lastikleri
* Salıncaklar
* Bisiklet, tekerlekli araçlar, kullanma alanları
* Tüneller
* Kaleler
* Oyun evleri
* Tahterevalli
* Sallanan atlar vb.
* Potalar, kale
*Tahtadan oyun evleri ya da oyun platformları
*Ağaçgövdeleri, tırmanma tahtaları
*Büyük boy, içi boş, tahta bloklar
*Su oyunlar masası
* Toplar, çemberler, ipler
* Su, kum, kil,tahta gibi malzemeler
* Kovalar, tırmıklar, kürekler, şekil kalıpları
* Oyuncak kamyonlar
* Akülü arabalar
Aç[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]k Hava Oyunlar[FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n Çocuklar[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]n Fiziksel Geli[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ş[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]ime Olan Katk[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]s[/FONT][FONT="TimesNewRoman]ı[/FONT][/COLOR][/B][B][COLOR=black][FONT="Times New Roman"]:[/FONT][/FONT]
Açık hava oyunları, çocukların;
* Sağlıklı gelişimlerini sağlar.
* Gerek fiziksel gerekseduygusal açıdan rahatlamalarını sağlar.
* Hareketler sırasında kendiniyeterli hissetmesini/ kendine güven duymasını
sağlar.
* Hareket gelişimiyle birlikte çocuğun diğer gelişim alanlarını da destekler.
* Kasların güçlenmesini sağlar.
* Koordinasyon ve denge gelişimini destekler.
* Esneklik kazanmalarını sağlar.
* Solunum ve dolaşım sistemlerini düzenler.
* Sinir, kas ve eklemkoordinasyonunu sağlar.
* Günlük yaşamıngerektirdiği yürüme, koşma, atlama, sıçrama, tırmanma,sekme
gibi temelbecerileri kazanmalarını sağlar.
* Aynı ortamdaki diğer çocuklarla işbirliği yapmalarını, planlama yapmalarını,
arkadaş edinmelerini sağlar.
* Fazla enerjilerinikullanmalarını, gerginliklerini gidermelerini sağlar.
* Grup içinde sırasını beklemesi gerektiğini öğrenmesini sağlar.
Açık havada çocuklarla sabit ya da taşınabilir materyallerle oynanabileceği gibi, sanat
çalışması, jimnastikgibi çalışmalar da yürütülebilir.Açık havada park ya da bahçedeki
materyallerdüzenlenirken çocukların gelişimsel düzeyleri, ilgileri ve gereksinimleridikkate
alınmalıdır. Dolayısıyla bu materyallerin taşıması gerekli olan özelliklerine önem
verilmelidir.