Duygusal gelişime uygun etkinlikler

Puanları 0
Solutions 0
Katılım
12 Kas 2012
Mesajlar
17
Tepki Skoru
0
Puanları
0
@büşra somuncu
TANIMI VE ÖNEMİ
Duygu;Belirli nesne,, olay ya da kişilerinbireyin iç dünyasındauyandırdığı izlenimler
olarak tanımlanır.
İnsan, hayatı boyunca çevreden gelen uyarıcıların etkisiyle çeşitli duyguları yaşar.
Birey sosyal çevre ile etkileşim içindeyken az ya da çok haz veelem duyguları içindedir.
Çocuklarınfizyolojik ve psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması ya da karşılanmaması onlarda
bazı duyguların oluşmasına neden olur. Yaşamın ilk günlerinde altı değiştirilen, karnı
doyurulan bebek haz duyar. Ancak büyümeyle birliktesadece fiziksel ihtiyaçlarının
karşılanması haz duyması için yeterli değildir. Çocuk; annesinin kucağında olmak, sevilmek,
okşanmak,annesinin sıcaklığını hissetmek ister.
Görüldüğü gibi duygular, birey olmanın en önemli unsurudur
DUYGUSAL GELİŞİM İLE İLGİLİ KAVRAMLAR
1.DUYGU

Bireyin yaşamında, bir canlanma hareketlenmeanlamına gelmektedir. Belli bir uyaran

karşısında genellikle güdü ve değerlerle ilişkili olarak belirip çoğu kez süreklilik ve tutarlılık

gösteren, heyecandan daha zayıf bir uyarım biçimidir. Duygular, çocuğun temel

gereksinimlerive bu gereksinimlerin etkisini dışarı yansıtmasıdIR
2.HEYECAN

genellikle yoğunyaşanan, olumlu ya da olumsuzduygularınorganizmada

durgun ve olağandurumunu bozması olaraktanımlanır. Heyecan hem haz yönünde hem de

elem yönünde olabilir. Heyecanın haz ya da elem yönünde olmasını çevreden gelen

uyarıcılar belirler. Heyecanın oluşmasında her zaman çevresel faktörleretkili değildir
3.REFLEKS

Organizmanın,bir uyarana karşı verdiği cevaptır. Bebeğin dünyaya gelmesiyle birlikte

tutma, emme gibi refleksleri devreye girerek hayatauyumunu kolaylaştırır. Bu refleksler on

15-16.haftalardan itibaren kaybolur ve yerini öğrenilmiş davranışlara bırakır.
4.HAZ

Haz, bir güdünün doyumu sağlandığında ya da bir amaca varıldığında yaşanan
duygudur. Haz, bireye mutluluk ve rahatlık verir
5.ELEM

Elem, insanda gerilim yarattığı kişinin kendisini ve

karşısındakini üzdüğü veya zarara uğrattığı için olumsuz bir duygudur. Kişinin başarısızlığa

uğraması, baskı altında kalması, sevdiği bir kişiyi yitirmesi elem duyguları yaratır. Bu

duygulara bir başkası neden oluyorsa öfke, kıskançlık, nefret, iğrenme, kızgınlık, düşmanlık

gibi duygulara neden olur. İnsanın karşısındakinden çok kendindenkaynaklanan elem

duyguları ise korku, utanma, üzüntü, sıkıntı, bıkkınlık, eziklik gibi duygulardır
0-12 YAŞ ÇOCUKLARINDA DUYGUSAL TEPKİLER
GÜLME

Gülme, ilk duygusal tepkilerdendir. Bebeğin ilk günlerdeki gülümsemesi,yüz

kaslarının belli bir duruma gelmesidir vebu gülümsemeler bir reflekstir. 10-12 haftalık bir

bebek, uyurken ten temasında bulunulduğunda gülerken daha ilerikizamanlarda birtakım

uyarıcılara gülme tepkisi verir
AĞLAMA

Bebeğindoğumdan sonraki ilk tepkisi ağlamadır. Karnı acıktığında, rahatsızlığında,

altı ıslandığında, gaz sancısı çektiğinde, uykusu geldiğinde huzursuzlaşıp ağlayan bebek ilk

zamanlarfiziksel ihtiyaçlarını belli etmek için ağlar
KORKU

bir tehlike karşısında duyulan tepkidir. Organizmayı koruma içgüdüsüne bağlı

olarak ortaya çıkarve gelişir. Birey, organizmanın tehlikede olduğunu hissettiği anda

korkmaya başlar.Çocuk, korktuğuanda bazı tepkilerdebulunur. Bunlar korktuğu şeyden

kaçma, çığlık atma, gözlerini kapatma, olduğu yerde sinme veya ağlamaktır. Korkuların

temelinde yatan, güvensizlik duygusudur. Bu nedenleçocuklar, korktuklarındasiner, kaçar

ya da annelerine sarılırlar. Güveni çocuğa sağlayacak kişiler öncelikle anne-baba ve

çevredeki diğeryetişkinlerdir. Bu nedenle anne-babanın çok sert olması ya da dayak atması

çocukta korku yaratır. Anne babadan ayrı şme, ortalıkta kalma korkusu çocuğun güvenini

sarsar,tedirgin eder
ÖFKE

Öfke, herhangi bir isteğin engele uğramasından dolayı ortaya çıkan olumsuz

duygudur. Bu olumsuz duygu karşısında çocuk gerilir, kendini sıkar, dişlerini gıcırdatır,

tepinir,ağlar etrafa saldırır veya küskünlük tepkisigösterir.
İNATÇILIK
geçerli ve makul nedenolmadan çocuğun verdiği kararda dayatmasıdır.

KISKANÇLIK

her yaştagörülebilen ve temel nedeni üstün olma olan bir duygu hâli

olarak tanımlanır. Sevgi ya da herhangi bir şeyin paylaşılmasına katlanamama sonucu
duyulan his ve tepkilerdir

SALDIRGANLIK

, çocuğunolumsuz duygularını bastırmayıp çevresindeki eşyalara veya

başkalarına zarar vermesidir. Saldırganlık, engellenme duygusunagösterilen bir tepkidir. Bu

tepkinin oluşmasında anne-baba tutumlarının etkisi ilk sırada yer alır. Çocuğun

davranışlarının sık ve gereksiz yere engellenmesi,temel ihtiyaçlarınzamanında

karşılanmaması, çocuğa dayak atılması, aile içi şiddete tanık olması, çocuğu sık

cezalandırmak,çocuğu dinlememek, davranışlarını eleştirmek, alay etmek anne-babaların

çocuk eğitiminde görüş birliğinde olmamaları saldırgan davranışlara neden olur
ERGENLİK ÇAĞININ DUYGUSAL ÖZELLİKLERİ

Duygularla ilgili değişim ve gelişim, çocuk dünyaya geldiği andan itibaren başlayan
ömür boyu devam eden bir süreçtir. Bu değişim ve gelişimin en yoğun yaşandığı dönem ise
ergenlik dönemidir.
Duygusal yönden çocukluk dönemi ile ergenlik dönemiarasındaki EN ÖNEMLİ fark;
çocuklar kıskançlıklarını, mutluluklarını olduğu gibi çevresine yansıtırken ergenlikte belli
etmezler. Bu dönemde kızlar erkeklerden daha erkenduygularını kontrol altına alır ve
duygusal olgunluğa ulaşırlar
DUYGUSAL GELİŞİMİNİN DİĞER GELİŞİM ALANLARIYLA İLİŞKİSİ

Gelişimbir bütündür ve bu nedenle herhangi bir alandaki gelişim diğer alanları da

etkiler. Çocuğundiğer gelişim alanlarındaki problemleri duygusal gelişiminde de etkilidir.

Zihinsel yönden yaşına göre gelişim özelliği gösteren çocuk, duygusaltepkilerini

çevresindekilere yansıtır. Çocuk, öğrenme ve deneyimine bağlı olarak tepkiler geliştirir.

Fiziksel gelişiminormal olan çocukta duygusal gelişimde normaldir. Fiziksel olarak

normal görünen, istediği gibi hareket eden çocukmutludur. Özürlü çocuklarınhareketlerinin

kısıtlanması, duygusal problemlere neden olurve davranış bozuklukları ortaya çıkabilir.

Duygusal gelişimlesosyal gelişimbirbirinden ayrı şünülemez. Çocuk iyi bir

duygusal gelişimgösteremezse ebeveynleriyle, kardeşleriyle,arkadaşlarıyla iyi iletişim

kuramaz; çevreye uymakta zorluk çeker. Çocuğun dili doğru kullanmasında duygusal

gelişimetkilidir. Doğruifade, çocuğunduygularını çevreye anlatmasını ve çevreyle olumlu

sosyaliletişim kurmasını sağlar.
DUYGUSAL ZEKA

Duygusal zekâ; kişinin kendi duygularını anlaması, başkalarının duygularına empati

beslemesi ve duygularını yaşamı zenginleştirecek biçimde düzenleyebilmeyetisidir.

Duygusal zekâyla ilgili yetenekleri aşağıdaki gibidir:

GÜVEN:
kendi bedeni, davranışı ve dünyası üzerinde bir denetim ve egemenlik

kurduğunubilmesi çocuğunbaşarı olasılığının daha yüksek olduğunu ve yetişkinlerin de

kendisine yardımcı olacağına inanmasıdır.

MERAK:

BİR şeyleri keşfetmenin olumlu ve keyif verenbir deneyim olduğunu
hissetmesidir.

AMAÇ GÜTME:

Bir etki yaratma arzusu ve yeteneği ile birlikte hayata geçirmekiçin
sabırlı olma, bu etkililik ve yeterlilikhisleriyle ilişkilidir.
ÖZ DENETİM:
Yaşına
uygun bir biçimde kendi hareketlerini kontrol altına alabilme,
içsel bir deneyim hissidir.
İLİŞKİ KURABİLME:

tarafındananlaşıldığı, başkalarını anladığını hissederek

birbirleriyle uygun bir biçimde kendi hareketlerinikontrol altınaalabilme,

içsel bir deneyim hissidir.

İLETİŞİM YETENEĞİ

Sözel düşünce, duygu ve kavram alışverişinde bulunabilmedir


İŞBİRLİĞİ YAPABİLME
Bir grup etkinliği içinde, kendi gereksinimleriyle
başkalarınınkini dengede tutma yeteneğidir

DUYGUSAL GELİŞİME UYGUN ETKİNLİKLER
Duygusal gelişiminerken çocukluk döneminde yeri ve önemi büyüktür. Özellikle
erken çocukluk döneminde duygusal gelişimle ilgili duygusal tepkiler, yoğun olarak
yaşanmaktadır. Bu yaş çocukları duygularını sözel olarak tam ifadeedemediklerinden
duyguları resimlerine,oyunlarına yansır. Ancak iyi bir rehberlik yapılamadığında bu
duygusal iniş veçıkışlar, yerini kalıcı duygusal problemlere bırakabilirler.
Bu nedenle özellikle Erken Çocukluk Dönemi Öğretim Kurumları’nda çocuğun
kendini ifade edebilmesini, duygularını ığa çıkarabilmesini, duygularını ayırt edebilmesini
sağlayıcı etkinliklerin uygulanması esas olmalıdır.
Bu etkinliklerde yer alan oyunların, sanatsal etkinliklerin, çeşitli dramatize
etkinliklerininbasit, sade ve anlaşılır olmasına dikkat edilmelidir.

DUYGUSAL GELİŞİME UYGUN ARAÇ-GEREÇLER
Çeşitli toplar
Fasulyetorbaları
Atlamaipleri
Çıngıraklar
Müzikkutuları
Araba ya da kamyon tekerleri
 

Hoşgeldin!

Sitemize hoşgeldiniz, avantajlardan yararlanmak için kayıt olabilirsiniz.

Kayıt Ol!

23 Yıldır Sizlerle

23 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Geri
Üst