Dünya drama günü

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan rozinante
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
  • Okuma süresi: 4:00
Puanları 0
Solutions 0
Katılım
14 Eyl 2009
Mesajlar
253
Tepki Skoru
0
Puanları
0
Yaş
45
Konum
İSTANBUL
@rozinante
HİÇ KİMSE “OYUN” SUZ KALMASIN! HERKESİN MUTLAKA DRAMA YAŞANTISI OLSUN!​
2009 BİLDİRGESİ ÇAĞDAŞ DRAMA DERNEĞİ ONURSAL BAŞKANI​
PROF.DR. İNCİ SAN TARAFINDAN YAZILMIŞTIR.​
ÇAĞDAŞ DRAMA DERNEĞİ​
27 KASIM DÜNYA DRAMA GÜNÜ​
KUTLU OLSUN!​

(Bu gün, İnsan Hakları Beyannamesinin 27. maddesine gönderme yapmak üzere ve aynı zamanda Çocuk Hakları gününün de bu ay içinde bulunması dolayısıyla uluslararası düzeyde kabul edilmiştir. Beyannamenin 27.maddesi aşağıdaki gibidir).
“…
1. Herkes toplumun kültürel yaşamına serbestçe katılma, güzel sanatlardan yararlanma, bilimsel gelişmeye katılma ve bundan yararlanma hakkına sahiptir.
2. Herkesin yaratıcısı olduğu bilim, edebiyat ve sanat ürünlerinden doğan maddi ve manevi çıkarlarının korunmasına hakkı vardır…”

IDEA – Drama, tiyatro, müzik, görsel sanatlar ve dans eğitmenlerince 90 ülkenin üye olduğu Dünya Sanatlar Eğitimi Birliği’nin seçtiği bu güzel günde Çağdaş Drama Derneği Onursal Başkanı olarak kaleme aldığım bu Bildirgede, tüm sanat alanlarının ve bu alanları ustaca potasında bütünleştirebilen yaratıcı drama disiplininin önem ve gerekliliğini vurgulamayı deneyeceğim.
Toplumlardaki değişik düzlemlerde oluşan değişim ve dönüşümleri, başkalaşma ve yabancılaşmaya düşülmeden, ileriye dönük evrilmelere götürmesi gereken eğitim dizgeleri, kuşkusuz bu beklenen ilerici gelişmeyi zaman zaman gerçekleştirememektedir. Böyle özlenen olumlu eğitimsel gelişmelerde bilimin açıklayıcı rolü kadar sanatların da kişisel aklı ve toplumsal ortak aklı ivmelendirici bir role sahip olduğu artık anlaşılmalıdır. Bu yolda ilerlemeler kaydedilirken, bir sanatsal, estetik ve kültürel eğitim süreci oluşturan yaratıcı dramanın, gerek bir öğretim yöntemi gerekse başlı başına bir disiplin olarak örgün ve yaygın eğitimde çok ciddiye alınması gereken bir yeri olduğu kabul edilmelidir.
Ülkemizde okul öncesi aşaması ile yüksek öğrenim aşamasında 1982’de başlayan yaratıcı çağdaş drama hareketi, eğitimcilerce beklenen ve özlenen bir olgu olarak karşılanmıştır. Hedef kitle hızla eğitim-öğretimin diğer aşamalarını da kapsamıştır. Yaratıcı drama 1997 öğretim programlarında, tüm ülkede, öğretmen yetiştiren eğitim fakültelerinde (bugünkü sayısı 67’dir), özellikle Okul Öncesi, Sınıf Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Türkçe Öğretmenliği, Beden Eğitimi Öğretmenliği, Yabancı Diller Öğretmenliği, Anabilim Dalları’nda zorunlu ders; kız meslek liselerindeki çocuk gelişimi bölümlerinde gene zorunlu ders ve sanat dalları öğretmenleri ile sanatçı yetiştiren yüksek okul ve fakültelerde zorunlu/seçmeli ders olarak yer almıştır.
1990’da kurulan Çağdaş Drama Derneği, Eğitim Bakanlığınca onaylı sertifika veren kurslarıyla, son durumda altı aşamalı bir eğitimle (320 saat), dramayı bir öğretim yöntemi olarak kullanabilecek binin üzerinde eğitimciyi ve 400 dolayında drama derslerini yürütebilecek yetiklikte (kapasitede) drama liderini yetiştirmiştir.
Gelecekte daha da donanımlı liderler yetişmesi açısından derneğin yanı sıra iki eğitim bilimleri enstitüsünde ve bir tiyatro bölümünde açılmış bulunan tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında daha çok sayıda müzik, yazın, görsel sanatlar, dans, tiyatro ve pedagoji dersleri ile felsefe, psikoloji, sosyoloji, kültür – , düşünce – ve sanatlar tarihi gibi yan derslerin yer alması üzerinde durulmaktadır. Böylece yaratıcı drama disiplini ülkemizde, disiplinlerarası ve disiplinler geçişli bir yarı bilimsel alan olarak zenginleşip yaratıcı, sanatsal, kültürel ve estetik bir eğitim vermeyi sürdürecektir.
Fazlasıyla ezbere dayalı olan eğilim dizgemizdeki kimi boşlukların doldurulacağı; duygusal zekâ, çok yönlü zekâ ve sol-sağ beyin yarı küreleri kuramlarında vurgulanan bilişsel ve duyuşsal öğrenme alanlarının birlikte bir bütün olarak ele alınacağı bir eğitimin, çeşitli yenileştirmelere karşın hala tam yerleşmediği gözlemlenmektedir. Yaratıcı drama zengin bir sanatlar eğitimi kapsamında algılanıp eğitimde ne denli yaygın olarak kullanılırsa, o ölçüde toplumumuzun kültürel kalkınmasına, demokrasi ve barış kültürünün gelişmesine de hizmet etmiş olacaktır. Yeni gelişmeler inancıyla uluslararası Drama Gününü kutluyorum.


Prof. Dr. İnci San​
Sanatbilimci-SEDER (Sanat Eğitimcileri Derneği) Başkanı​
 
paylaşımın için teşekkürler
 
şum Drama Atölyesi’nde atölye çalışmaları yaş gruplarının gelişim özellikleri dikkate alınarak oluşturulmaktadır. Atölyede gereksinim duyulduğunda; psikolog, çocuk gelişimi uzmanları ve sosyal hizmet uzmanları da görev yapmaktadır.

Katılımcılar 9 ay süren çalışmalar sonucunda eğer isterlerse birer gösteri hazırlarlar. Hazırlanan bu gösteriler birbiriyle ilişkilendirilerek yıl sonu gösterisini oluşturur.

Atölyedeki oyun grupları hazırladıkları oyunları dönem içerisinde sergilerler. Bu oyunlar çeşitli festival ve şenliklere katılır.

Katılımcılarla ayrıca, Tarih-Kültür gezileri, oyun izleme gibi etkinlikler yapılır.

Okulöncesi grupları ana-babalarıyla “Ana-Baba-Çocuk Davranış Eğitimi Seminerleri“ düzenlenmektedir.

Yıllardır çocuklarla yaptığımız çalışmalarda, kendi gözlemlerimiz, ana-babaların görüşleri ve çeşitli araştırmalarımız sonucunda çalışmaların amacına ulaştığını sevinerek söyleyebiliriz.

Drama çalışmalarının ayrıca; iletişimde zorlanan, yeni ilişkilere kapalı, kendisini kolay ifade edemeyen, paylaşma duygusu yetersiz, topluluk karşısında sıkılan çocuklara çok yararlı olduğu gözlemlenmiştir.


2009 - 2010 Dönemi Atölye Çalışmaları
Ankara


Genel Koordinatör: Bil. Uzm. Aslı Avcı

Okulöncesi Grubu. Lider: Arzu AKAR
İlköğretim A. Lider: Gamze YANIKÖMEROĞLU
İlköğretim B. Lider: Tuğçe Kula
Genç Grup. Lider: Yasin YÜREKLİ


Etkinliklerimiz

* Çocuk, ergen ve gençlerle drama
* Yetişkinlerle Drama-Tiyatro
* Drama Liderlik Programları
* Ruhsal Dünyasında Sorunları Olan Çocuklarla Drama
* Drama ile İlgili Seminerler
* Ana-Baba-Çocuk Davranış Eğitimi Seminerleri
* Tarih-Kültür Gezileri
* Tiyatro Gösterileri
* Drama İle İlgili Yayınlar
* Okulöncesi ve ilköğretim Kurumlarında Drama Çalışmaları
* Öğretmenlere Drama Seminerleri
* Türkiye Drama Liderleri Buluşması ve Ulusal Drama Semineri



Atölye Çalışmaları Yaş Grupları

* Okulöncesi Yaş Grubu
* İlköğretim Yaş Grubu
* Genç Grup
* Yetişkin Gruplar
* Oyun Grupları
* Özel Gruplar


Niçin Drama?

* Yaratıcılık boyutlarını geliştirmek için
* Sıkılganlık, utangaçlık gibi duygulardan kurtulmak için
* Kendini özgürce ifade etmek için
* Estetik beğenileri geliştirmek için
* Kendini keşfetmek ve geliştirmek için
* Ruhsal olarak sağlıklı olabilmek için
* Düzgün ve anlaşılır konuşabilmek için
* Sınırları belirlenmiş bir yaşantıyı sürdürmek zorunda kalanlar için
* Özgüvenin gelişmesi için
* Daha empatik olabilmek için
* Günlük sıkıntılardan kurtulup, deşarj olabilmek için
* Olaylara, olgulara eleştirel bakabilmek için
* İşbirliği yapabilme becerisini arttırmak için
* İletişim becerilerini geliştirmek için
* Toplumsal duyarlılığın artması için
* Daha sağlıklı iletişim kurabilmek için


Dramayı, katılanların kendilerini özgürce ifade edebileceği ortamlar yaratarak, yaratıcılığı, gözlem ve yargılama gücünü, iletişim kurma becerisini geliştirme amacı güden, insanlararası her türlü iletişim ve etkileşimdir diye tanımlayabiliriz. Atölyemizde yapılan çalışmaların bazıları konu başlıklarıyla şöyledir.

* İletişim becerileri
* Bedensel ve sözel ifade
* Düzgün konuşma becerisi
* Yaratıcılık
* Uyum - Özgüven
* Yargılama gücü (Muhakeme)
* Gözlem gücü
* İmgelem (Hayal gücü)
* Duygudaşlık
* Kendiliğindenlik

Yıllardır çocuklarla yaptığımız çalışmalarda, kendi gözlemlerimiz, ana-babaların görüşleri ve çeşitli araştırmalarımız sonucunda çalışmaların amacına ulaştığını sevinerek söyleyebiliriz. Drama çalışmalarının ayrıca; iletişimde zorlanan, yeni ilişkilere kapalı, kendisini kolay ifade edemeyen, paylaşma duygusu yetersiz, topluluk karşısında sıkılan çocuklara çok yararlı olduğu gözlemlenmiştir.




Oluşum Drama Atölyesi Liderleri
(Çocuk, Ergen ve Yetişkin Yaşantı Grupları)
1988 - 2008

Naci ASLAN - Demet Banu ASLAN - Arzu KARADERE
Uzm. Psik. Selma ÇALIK - ÇGE Uzm. Nesrin KARADAĞ
Araş. Gör. H. Ömer ADIGÜZEL - Nurhan ÖKTEM
Ceren Arzu OKUR - Özgür BAŞKAYA
Bil. Uzm. Göksel ÇİĞDEMOĞLU - Tülin HANCIOĞLU
Hasan Nami GÜNER - Yasemin TOPÇU
Gözde İPEK - SHU. Canan UDİL
Duygu KOÇAK - Hafize ÇINAR - Sibel Erdal TAŞ
Sibel TAŞ - Bil. Uzm. Derya ÖZER - Psikolog İlkcan PARLAK
Pınar UYSAL - Pınar ÖKTEM - Nuran Gül
Gonca DAĞISTANLIOĞLU - Şimel ARASLI
Sema ALEVCAN - Araş. Gör. Serap ÇİMEN ERDOĞAN - Sine ERGÜN
Deniz Kıratlı KIZILIRMAK - Bil. Uzm. Mine ERDEM - Serap SAĞLAM
Didem YÜCEL - İlke EVER - Ayşe GÖMBEL - Çiçek TÜRKİLİ
Gökçen ÖZBEK - Tuğçe KULA - Cansu ŞAHİN - Esin ÖZEL
Gizem ER - Funda İNCİ - Zeynep İNCİR - Arzu AKAR
Gamze Gül YANIKÖMEROĞLU - Yasin YÜREKLİ







drama hayatın provasıdır
 

Hoşgeldin!

Sitemize hoşgeldiniz, avantajlardan yararlanmak için kayıt olabilirsiniz.

Kayıt Ol!

23 Yıldır Sizlerle

23 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Geri
Üst