ÇOKLU ZEKA KURAMI
Howard Gardner'ın 1983 yılında "Frames of Mind: The theory of multipleintelligences (Düşünüş Biçimi: Çoklu Zeka Kuramı) adlı eserinde ortaya koyduğu"Çoklu Zeka Kuramı", zekanın toplumlar ve eğitim üzerinde yıllardırsürüp giden etkisini yani sadece dil ve matematik zekasını hesaba katan klasikzeka testi ve zeka tanımlamasını tarihe karıştırmıştır Gardner, zekanın iki değil, sekiz yönü olduğunu savunmuştur Böylece sadece matematikte ve dilde başarılı olanların değil, müzikte,sporda, dansta, iletişimde, doğada, resimde kendini gösterenlerin ve kendiniiyi tanıyanların da zeki olduğunu ortaya çıkarmıştır
Çoklu zeka kuramının amacı, eğitimde bireylerin neler yapabildiğinden çok neleryapabileceğinin düşünülmesidir Günümüzde eğitim ve psikoloji alanındaki gelişmelerle klasik testlerinçocukların değerlendirilmesinde yeterli olamayacağı, onların potansiyelyeteneklerinin de ortaya çıkarılması gerektiği görüşü vardır Gardner'a göre zeka, problem çözme kapasitesi ya da değerli bir ya dabirden çok kültürel yapı ürününe şekil vermektir Gardner bireylerin aynı düşünüş tarzına sahip olmadıklarını veeğitimin eğer bu farklılıkları ciddiye aldığı düşünülürse, bütün bireylere enetkili şekilde hizmet edeceğini belirtmiştir Eğer bireyler farklı zeka bileşenlerini' tanıyabilirlersekarşılaşacakları sorunları çözmede daha şanslı olabilirler
Çoklu zeka her bilim alanında öğrencilerin öğrenmelerini artıran bir öğretimsüreci olarak algılanmaktadır
1 Öğrencilerin Çoklu Zeka Alanları Nasıl Belirlenir?
Öğrencileri gözlemleyerek,
Belge toplamak
Okul kayıtlarını incelemek
Diğer öğretmenlerle iletişime girmek
Velilerle görüşmek
Öğrencilere sormak
Sözel / Dilsel Zeka: Konu ile ilgili ders anlatma, tartışmalar ve kelimeoyunlarına katılma, hikaye anlatma ve günlük yazma gibi aktiviteler kullanılıp,kitaplar, teyp, kasete çekilmiş kitaplar ve bilgisayar gibi materyallerkullanılabilir
Mantıksal / Matematiksel Zeka: Konu ile ilgili beyin jimnastikleri, problemçözme, kafadan hesaplamalar yapma, sayı oyunları gibi aktiviteler kullanılıp,hesap makinesi, matematik araç gereçleri, fen dersi araç gereçleri gibimateryaller kullanılabilir
Görsel / Uzamsal Zeka: Konu ile ilgili görsel sunular, resim etkinlikleri,yaratıcılık oyunları, benzetme ve görselleştirme aktiviteler kullanılıp,grafik, harita, video, kameralar, tepegöz, lego setleri gibi materyallerkullanılabilir
Bedensel / Kinestetik Zeka: Drama, dans etme, öğretici oyunlar, gevşemeegzersizleri gibi aktiviteler kullanılıp; kil, spor aletleri, oyun hamurları,dokunsal öğrenme gibi materyaller kullanılabilir
Müziksel Zeka: Vurarak ritm tutma, eğitici-öğretici şarkılar gibi aktivitelerkullanılıp; kasetçalar ve müzik aletleri gibi materyaller kullanılabilir
Sosyal (Kişilerarası) Zeka: İşbirliği halinde öğrenme, arkadaşlarına konuyuanlatma, sosyal toplantılar, gösteriler gibi aktiviteler kullanılıp; tahtaoyunları, rol oyunları gibi materyaller kullanılabilir
İçsel Zeka: Bağımsız çalışmalar, çalışma hakkında görüşler gibi aktivitelerkullanılıp; günlükler ve projeler gibi materyaller kullanılabilir
Doğa Zekası: Doğa yürüyüşleri, alan gezileri yapılabilir Sınıftaki bitki ve hayvanlar incelenebilir ve ekolojik çalışmalar(çevre bilinci) yapılabilir.
Howard Gardner'ın 1983 yılında "Frames of Mind: The theory of multipleintelligences (Düşünüş Biçimi: Çoklu Zeka Kuramı) adlı eserinde ortaya koyduğu"Çoklu Zeka Kuramı", zekanın toplumlar ve eğitim üzerinde yıllardırsürüp giden etkisini yani sadece dil ve matematik zekasını hesaba katan klasikzeka testi ve zeka tanımlamasını tarihe karıştırmıştır Gardner, zekanın iki değil, sekiz yönü olduğunu savunmuştur Böylece sadece matematikte ve dilde başarılı olanların değil, müzikte,sporda, dansta, iletişimde, doğada, resimde kendini gösterenlerin ve kendiniiyi tanıyanların da zeki olduğunu ortaya çıkarmıştır
Çoklu zeka kuramının amacı, eğitimde bireylerin neler yapabildiğinden çok neleryapabileceğinin düşünülmesidir Günümüzde eğitim ve psikoloji alanındaki gelişmelerle klasik testlerinçocukların değerlendirilmesinde yeterli olamayacağı, onların potansiyelyeteneklerinin de ortaya çıkarılması gerektiği görüşü vardır Gardner'a göre zeka, problem çözme kapasitesi ya da değerli bir ya dabirden çok kültürel yapı ürününe şekil vermektir Gardner bireylerin aynı düşünüş tarzına sahip olmadıklarını veeğitimin eğer bu farklılıkları ciddiye aldığı düşünülürse, bütün bireylere enetkili şekilde hizmet edeceğini belirtmiştir Eğer bireyler farklı zeka bileşenlerini' tanıyabilirlersekarşılaşacakları sorunları çözmede daha şanslı olabilirler
Çoklu zeka her bilim alanında öğrencilerin öğrenmelerini artıran bir öğretimsüreci olarak algılanmaktadır
1 Öğrencilerin Çoklu Zeka Alanları Nasıl Belirlenir?
Öğrencileri gözlemleyerek,
Belge toplamak
Okul kayıtlarını incelemek
Diğer öğretmenlerle iletişime girmek
Velilerle görüşmek
Öğrencilere sormak
Sözel / Dilsel Zeka: Konu ile ilgili ders anlatma, tartışmalar ve kelimeoyunlarına katılma, hikaye anlatma ve günlük yazma gibi aktiviteler kullanılıp,kitaplar, teyp, kasete çekilmiş kitaplar ve bilgisayar gibi materyallerkullanılabilir
Mantıksal / Matematiksel Zeka: Konu ile ilgili beyin jimnastikleri, problemçözme, kafadan hesaplamalar yapma, sayı oyunları gibi aktiviteler kullanılıp,hesap makinesi, matematik araç gereçleri, fen dersi araç gereçleri gibimateryaller kullanılabilir
Görsel / Uzamsal Zeka: Konu ile ilgili görsel sunular, resim etkinlikleri,yaratıcılık oyunları, benzetme ve görselleştirme aktiviteler kullanılıp,grafik, harita, video, kameralar, tepegöz, lego setleri gibi materyallerkullanılabilir
Bedensel / Kinestetik Zeka: Drama, dans etme, öğretici oyunlar, gevşemeegzersizleri gibi aktiviteler kullanılıp; kil, spor aletleri, oyun hamurları,dokunsal öğrenme gibi materyaller kullanılabilir
Müziksel Zeka: Vurarak ritm tutma, eğitici-öğretici şarkılar gibi aktivitelerkullanılıp; kasetçalar ve müzik aletleri gibi materyaller kullanılabilir
Sosyal (Kişilerarası) Zeka: İşbirliği halinde öğrenme, arkadaşlarına konuyuanlatma, sosyal toplantılar, gösteriler gibi aktiviteler kullanılıp; tahtaoyunları, rol oyunları gibi materyaller kullanılabilir
İçsel Zeka: Bağımsız çalışmalar, çalışma hakkında görüşler gibi aktivitelerkullanılıp; günlükler ve projeler gibi materyaller kullanılabilir
Doğa Zekası: Doğa yürüyüşleri, alan gezileri yapılabilir Sınıftaki bitki ve hayvanlar incelenebilir ve ekolojik çalışmalar(çevre bilinci) yapılabilir.