Çocuklarda Duygusal Gelişim

Puanları 0
Solutions 0
Katılım
9 Ocak 2013
Mesajlar
9
Tepki Skoru
0
Puanları
0
@Gülistan Öztürk
DUYGU: Belirli olay,nesne yada kişilerin bireyin iç dünyasında uyandırdığı izlenimler duygu olarak tanımlanır.
İnsanlar hayatları boyunca çevrelerinden gelen uyarıcıların etkisiyle çeşit çeşit duyguları yaşarlar.Çocukların fizyolojik ve psikolojik ihtiyaçlarının karşılanması yada karşılanmaması onlarda duyguların oluşmasına neden olur.Birey dünyaya geldiği ilk zamanlar altı değiştirilip karnı doyurulduğunda bundan haz alır.Ancak büyüdükçe sadece fiziksel ihtiyaçlarının giderilmesi yeterli gelmeyecektir.Çocuk annesinin sıcaklığını hissetmek ister anne kucağında sevilmek okşanmak ister.

ÇOCUKLARDAKİ DUYGUSAL TEPKİLER

GÜLME: Gülme ilk duygusal tepkilerdendir.Çocuk tanıdığı bildiği yüzlere olumlu tepki verirken tanımadığı yabancı insanlara karşı olumsuz tepki verir.Erken çocukluk döneminde gülmek en çok çocukların oyunlarında görülür,bu onların mizah duygularının gelişmiş olmasından kaynaklanır.ergenlik dönemi öncesinde ise daha çok argo konuşmalar espiriler,yasaklar üzerine olup yoğun duygular ve duygulardaki iktidarsizlık ani kahkahalar neden olduğu kadar ani sessizliğe ve içe kapanmayada yol açabilir.
AĞLAMA: Birey dünyaya geldğinde itibaren ilk tepkisi ağlamaktır.ilk dönemlerinde her ihtiyacını ağlayarak çevresine bildirir.Zamanla ağlamalar anlam kazanarak duygusal tepki olarak kullanır.ilerleyen dönemlerde oyuncağı elinden alındığında istedikleri engellendiğinde olumsuz duygularını ağlayarak ifade eder.erken çocukluk döneminde ise tepkiler artar duygu türlerinin hepsini yaşarlar ve çevrelerinede bunları yansıtırlar.Öfke kıskançlık,inatçılık,mutluluk,arkadaşlarıyla itişmeler kusmeler ağlama sebebir olabilir.
KORKU: korkuların büyük bölümü öğrenme sonucu ortaya çıkar.Öğrenme,yaşantı ve yanlış yönlendirmelerle bağlantılıdır.Korkunun oluşumu çevredeki koşullara;uyarıcının veriliş biçimine geçmiş yaşantılara o andaki fizyolojik ve psikolojik durumuna bağlıdır.Zeka cinsiyet sosyoekonomik statü,sosyal ilişkiler fizyolojik koşullar, kişilik yapısı korkunun çocukta oluşmasına neden olur.

KORKUNUN NEDENLERİ
Çocuklarda güven duygusunun kazandırılmamış olması,çocuğun sevgi şefkatten yoksun büyümesi,baskıcı ve otoriter tutumun sergilenmesi,tehditlerle çocuğun yönlendirilmesi,çocukları soyut yada somut şeylerle korkutmak,aile içinde şiddetin yaşanması korkunun nedenleri olabilir.
KORKUNUN ÖNLENMESİ
Korkuya neden olan nedenlerin ortadan kaldırılması yetişkinlerin çocuklarına örnek olacak korkularını belli etmemeleri, çocukların korkularıyla alay edilmemesi korktuğu şeylerle karşı karşıya getirilmemesi,aşırı baskı ve fiziksel cezaların uygulanmaması, korkuyu eğitim aracı olarak kullanılmaması gerekmektedir.çocuğa sevgi ve şefkat gösterilmeli güven duygusu kazandırılmalı.
ÖFKE: Herhangi bir isteğin engele uğramasından dolayı ortaya çıkan olumsuz duygudur.Olumsuz duygu karşısında çocuk gerilir kendini sıkar,ağlar etrafa saldırır veya küser.yaşla birlikte paraler bir şekilde artar ,çocuğun elindne oyuncağının alınması oyundan mahrum edilmesi, temizlik yemek yeme tuvalet eğitimi odada yalnız bırakmak,giyinmek uyku ,okul çağında yaptığı faliyetlere son verilmesi tenkit edilmesi yaşıtlarıyla kıyaslanması,uyarılar tembihler gibi durumlarda öfke tepkisi gösterebilirler.
KISKANÇLIK:İnsanın doğasında varolan derecesine göre olumlu yada olumsuz etkiler yaratan bir duygudur.Bireyin sosyal çevresinin değişmesiyle birlikte kıskançlık duygusundada değişmeler olur.çalışkanı göstermek çoğunlukla olumsuz etki yaratır.
İNATÇILIK: İnatçılık çocuklarda en çok 3_6 yaş arasında görülür.Bu dönemdeki inatçılığın nedeni benlik duygusu ve bağımsılık bilincinin gelişmemesinde kaynaklanmaktadır. Bu yaşlarda çocuklar;varlığını ve düşüncelerini kabul ettirme çabası içinde olduklarından inatçılık tepkileride doğaldır.
ÇOCUĞUN İNATÇILIĞINI ÖNLEMEK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER
Çocuğun ihtiyaçları, zamanında karşılanmalı,kızgın ve sinirli olduğu zamanlarda tartışmaya girilmemeli her istediği engellenmemeli,baskıcı tutuma yer verilmemeli,yetişkin bireyler tehdit ve zor kulalanarak çocuga istediklerini yaptırmamalı.Çocuğa dayak atılmamalı ve cezalardan kaçınılmalı,kardeşler arasında kıskançlığa neden olabilecek davranışlardan kaçınılmalıdır.Çocuğa bağımsızlık duygusu çocuga kazandırılmalıdır.
SALDIRGANLIK: Çocuğun olumsuz duygularını bastıramayıp çevresindeki eşyalara veya başkalarına zarar vermesidir.Saldırganlık engellenme duygusuna gösterilen bir tepkidir .Bu tepkinin oluşmasında ilk başta anne baba tutumları ilk sıralardadır.Çocuğun davranışlarının sık ve gereksiz çocuğa dayak atılması,aile içindeki şiddete tanık olması eleştirilmesi alay edilmesi,ihtiyaçlarının zamanında giderilmemesi sık cezalandırılması çocuğun saldırgan davranışları sergilemesine neden olur.
SALDIRGANLIĞIN ÖNLENMESİ İÇİN YAPILMASI GEREKENLER
Çocuğa güvenlı ortamın sağlanarak sevgi ve şefkatin gösterilmesi,temel ihtiyaçlarının zamanında karşılanması,fiziksel cezaların uygulanmayarak çok şımartılmadan enerjisini boşaltabileceği uygun ortam sağlanarak olumlu davranışları ödüllendirilerek saldırgan davranışları ortadan kalkmasına büyük katkı sağlayacaktır.
 

Hoşgeldin!

Sitemize hoşgeldiniz, avantajlardan yararlanmak için kayıt olabilirsiniz.

Kayıt Ol!

23 Yıldır Sizlerle

23 yıldır sizlerleyiz. Türkiye'nin ilk okul öncesi eğitim platformu
Geri
Üst