Ahlak GelişimininDiğerGelişimAlanlarıyla İlişkisi
Ahlak gelişimi ile ilgilenen psikologlar, ahlakgelişimindeya duygusal-güdüsel
etkenlere ya da bilişsel etkenlere önem vermektedirler.
Freud’un psikoanalitikkuramındaincelediğiyasakları içerensüper egonun bir bölümü
bilinci; diğer bölümü ise bilinçaltını içinealır. Bir kısımyasaklar, bilinç henüz tam
gelişmeden küçük yaşlarda öğrenilmiştir.Süper ego, “vicdan” ve ego idealini kapsar. Bu
analize göre toplumunkuralları,süper ego yoluyla kişiliğin bir bölümü hâline gelir. Böylece,
birey dışarıdaonu gözleyenler olmadığı zamanlardaise kendi kendisini denetleyicisi olarak o
toplumun ahlak kurallarına uyar. Güçlü ve gerçekçi bir ego,içten gelen ve doyum isteyen
daha çok cinsel ve saldırgan güdülerle, süper egonun bazen aşırıyakaçan yasaklamaları
arasında sağlıklı bir denge kurabilir. Böylece hem ahlakgelişimihem de psikolojisi yeterli
olur. Sonuç olarakahlak gelişimininkişilik gelişimi ile sıkı ilişki içinde olduğusöylenebilir.
Freud kişiliğin gelişimsürecinde ona paralel olarak ahlak gelişimibelirli psikoseksüel
dönemlerden geçerekgerçekleştiğini söylemiştir. Vicdan gelişiminde önemli olan unsur,
çocuğun yaptığı kötülük karşısında ceza çekmesi değil; kötülük yaptığı kişininyerine
kendisini koyup, onunne hissettiğinianlaması,onun için üzülüp yaptığındanpişmanlık
duymasıdır.Bu durum, ahlak gelişimininbilişselögeleri de kapsadığını göstermektedir.
Bireyin doğruyu ve yanlışı ayırtedip yaşamageçirebilmesi zihinsel becerileri edinmesiyle
olasıdır.Böylece ahlak gelişimindebilişselyaklaşımlarda önemli yer tutar.
Piaget’de zihin gelişiminden söz ederken ahlak gelişiminin bilişsel gelişime paralel bir
süreç olduğunubelirtmiştir.
Ahlak gelişimi ile ilgilenen psikologlar, ahlakgelişimindeya duygusal-güdüsel
etkenlere ya da bilişsel etkenlere önem vermektedirler.
Freud’un psikoanalitikkuramındaincelediğiyasakları içerensüper egonun bir bölümü
bilinci; diğer bölümü ise bilinçaltını içinealır. Bir kısımyasaklar, bilinç henüz tam
gelişmeden küçük yaşlarda öğrenilmiştir.Süper ego, “vicdan” ve ego idealini kapsar. Bu
analize göre toplumunkuralları,süper ego yoluyla kişiliğin bir bölümü hâline gelir. Böylece,
birey dışarıdaonu gözleyenler olmadığı zamanlardaise kendi kendisini denetleyicisi olarak o
toplumun ahlak kurallarına uyar. Güçlü ve gerçekçi bir ego,içten gelen ve doyum isteyen
daha çok cinsel ve saldırgan güdülerle, süper egonun bazen aşırıyakaçan yasaklamaları
arasında sağlıklı bir denge kurabilir. Böylece hem ahlakgelişimihem de psikolojisi yeterli
olur. Sonuç olarakahlak gelişimininkişilik gelişimi ile sıkı ilişki içinde olduğusöylenebilir.
Freud kişiliğin gelişimsürecinde ona paralel olarak ahlak gelişimibelirli psikoseksüel
dönemlerden geçerekgerçekleştiğini söylemiştir. Vicdan gelişiminde önemli olan unsur,
çocuğun yaptığı kötülük karşısında ceza çekmesi değil; kötülük yaptığı kişininyerine
kendisini koyup, onunne hissettiğinianlaması,onun için üzülüp yaptığındanpişmanlık
duymasıdır.Bu durum, ahlak gelişimininbilişselögeleri de kapsadığını göstermektedir.
Bireyin doğruyu ve yanlışı ayırtedip yaşamageçirebilmesi zihinsel becerileri edinmesiyle
olasıdır.Böylece ahlak gelişimindebilişselyaklaşımlarda önemli yer tutar.
Piaget’de zihin gelişiminden söz ederken ahlak gelişiminin bilişsel gelişime paralel bir
süreç olduğunubelirtmiştir.